Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: sätta i en 400gb hårdisk?

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21

sätta i en 400gb hårdisk?

hejsan jag skulle vilja sätta i en 400gb hårdisk i min xbox går det? har hittat en guide här om hur man ska göra men det stod att 160gb va max men jag vet att det ska gå att sätta i större? ska man ha annat bios eller va? kan nån länk till rätt bios osv som man ska använda min xbox är väll typ 3år gammal

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Först måste du kolla vilken version du har, det gör du här:

www.xbox-scene.com/versions.php

Sen så går det att ha en 400 gb hdd ja, men du måste ha 2 partitioner, alltså en F och en G. Kolla först vilken version du har och återkom sen!
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

"Har du inget och göra, skriv en guide!"

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    okey men hur kollar jag med den sidan?. hur ska den kunna se vilken verision jag har?:P mm jag vet att man måste ha det hehe

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    aa nu så såg jag..

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Jag har 400GB i en av mina privata boxar.
    Vi har levererat xboxar med upp till 500GB till våra kunder.
    750GB har vi inte hunnit prova ännu.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    okey låter ju helt okey men hur gör ni då för att sätta in en så stor disk? specielt bios som klarar av det elller vad? sen det programet XBOX HD Prepare Tool vart kan man hitta det?:P.. sen läste jag om X-ecuter 2 4979 fins det nyare verision eller så? och vart kan man ladda ner det?:P

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av rejjo
    Först måste du kolla vilken version du har, det gör du här:

www.xbox-scene.com/versions.php

Sen så går det att ha en 400 gb hdd ja, men du måste ha 2 partitioner, alltså en F och en G. Kolla först vilken version du har och återkom sen!
    Okej lugna dig lite med frågorna, ta och kolla upp din version först...

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    jo men måste man värkligen kolla upp det?.. måste ju skruva loss allt i xboxen:P

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Ja för det har och göra med vilket bios du ska ha. Men har du köpt xboxen nyligen, typ inom det senaste året? Isåfall menar jag ny i butik och inte begagnad...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Prova starta config magic och kolla vilket videochip din xbox har.

Eftersom den är 4 år gammal är det troligen inte en version 1.6

Focus, Connexant = inte 1.6
    Xcalibur (eller om config magic vägrar starta pga fel xbox version) = 1.6

Det skulle även vara bra att veta vilket chip du har i xboxen, eller om den har "flashat bios". Om du har möjlighet att använda ett 512K stort bios kan x-ecuter 2 5xxx rekommenderas.

Annars är det M8PLUS (xbox ej 1.6) eller M8PLUS_16 (xbox 1.6) du skall ha.

Du måste öppna biosfilen i windowsprogrammet EVTOOL och ändra LBA48 inställningen till "Partition 6 take up to 137GB, partition 7 takes the rest" eller vad det nu står exakt.

Gör du fel så blir F partitionen större än 256GB och då försvinner alla dina filer så fort du lagt in mer data än så.

Det går även att använda xbpartitioner.xbe och köra med dubbel klusterstorlek istället.

Då blir det mer "spill" om du har mycket småfiler på hårddisken, eftersom även en 1KB fil tar upp ett helt kluster på t.ex. 2KB och en 3KB fil tar upp 2st 2KB kluster om det nu är 2KB kluster man använder.

Skall du använd en 500GB disk MÅSTE man använda dubbel klusterstorlek, för annars blir faktiskt G: partitionen större än 256GB.

Kör du med dubbel klusterstorlek måste du även kolla i evtool att bioset är inställt på att använda partitionsinformationen som finns på hårddisken, och inte använda standardparametrar från bioset.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

1. byta till en 40 gb fujitsu hårdisk
    By Master0onXbox in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 17:06
  2. vart sätta lysrör?
    By sunnis in forum XBOX Case Mods
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 19:10
  3. Extra hårdisk eller inte?
    By GreenFairy in forum Aladdin Advance Support
    Senaste inlägg: 2004-08-25, 21:17
  4. Hårdisk bytes fråga
    By Sid in forum X-BOX Hårdvaruforum