Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 45

Diskussion: Stora hårddisk problem...

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    74
    Respekt
    21

    Stora hårddisk problem...

    Hallå....

    Jag satte ny en ny hårddisk i xboxen, installerade evo-x därefter msdashboard. Sen låste jag disken med ConfigMagic så att den skulle boota msdashboard när chippet är avstängt.
    När jag startade om xboxen så fungerande ingenting längre, röd lampa blinkar och det går inte ens att boota från cd:n...

    Stoppade därefter i hårddisken i datorn som slave och försökte starta windows för att kunna formaterade om den, vilket ej gick, datorn hänger sig vid uppstart...

    Startade därefter med stardiskett och försökte köra fdisk på slave hårddisken men det fungerade inte... Gick ej att skapa någon partion, inga det finns inga befintliga...

    Någon som har någor tips på hur jag skall kunna formatera/skapa partioner denna hd? Är en vanlig Udma66 hd, som suttit i en dator förut.

    Eller är disken förstörd?

    MVH/ x-ite

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Mamlö
    Inlägg
    267
    Respekt
    21
    Anledningen till att disken inte går att köra i datorn är att den är låst, Den går att låsa upp i datorn också med master password som Config Magic alltid sätter till Team-Assembly (vet ej riktigt hur det är med bindesträcket) Du kan ju testa.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Skapa en bootbar dosdiskett och lägg atapwd.exe på den

    Koppla bort alla hårddiskar utom den du vill låsa upp

    Boota på disketten och starta atapwd

    Välj hårddisken i listan som har ett "+" under bokstaven "E"

    Välj "Unlock using master password"

    Lösenordet är TEAMASSEMBLY

    Välj "Disable using master password"

    Lösenordet är TEAMASSEMBLY
    Attached Files Attached Files

  4. #4
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    74
    Respekt
    21

    Tusen tack!

    Det fungerade finfint! Tackar för hjälpen...

    MVH x-iTe

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Lappand
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Suck!
    Inte för mig.
    Det såg så lovande ut...
    Ett superprogram tänkte jag!
    Hittade disken, yes!

    E+ fanns, japp.

    Körde Del 1: Unlock using master password. Japp.

    Provade disken redan nu. Näpp.
    Körde Del 2: Error: Command rejected by drive.
    Körde del 1 + 2 igen. Error redan på del 1. Körde andra delar; Unlock using user password. Nix.

    Status på disken är
    S+ E+ L+ F- X+ Vh

    Vad göra???

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Mamlö
    Inlägg
    267
    Respekt
    21
    Kravet på att detta ska fungera är att disken är låst med hjälp av Config Magic. Annars är disken låst med lösenordet som ligger i ditt eeprom på boxens moderkort.

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Lappand
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Disken ÄR låst med Config Magic. Från en SuperDisk 3.5.

    Men än finns det hopp!

    Jag gjorde nämligen moment 1 på en typ av dator igår och troligen så går det inte att göra varken det ena eller andra maskin #2 som jag sedan försökte köra moment 2 på.
    Försökte i morse på dator #1 och då såg det ut att gå bättre, fick efter att ha kört båda momenten bort E+ så nu ska jag med spänning testa disken i kväll!

    Jag har sett att man i CM kan läsa ut nyckeln i klartext men hur kan man sedan använda den praktiskt om det skulle behövas?

    En annan fråga: bör HD'n vara låst när man väl kör den och i så fall varför?

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Mamlö
    Inlägg
    267
    Respekt
    21
    Du kan läsa ut den riktiga nyckeln genom Config Magic

    Du trycka på "Backup" under Settings i EvoX (den skapar då en fil på boxen där nyckeln står)
    Denna filen hamnar i C:\Backup\ (där kommer vara ett antal filer, spara alla, och nyckeln står i hddinfo.txt)

    Denna nyckel kan du använda för att låsa upp eller låsa diskar till din XBox, men eftersom Config Magic fixar allt detta till dig behöver du kanske inte den.

    Anledningen till att man vill låsa disken är om man vill använda sig av XBox-Live.
    XBoxen kan då boota med orginalbiosen och ser utifrån ut som en omoddad box.

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Lappand
    Inlägg
    9
    Respekt
    0

    Talking

    Nu funkade det!

    Tack ni alla för att ni finns!

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    This is for the visitors that can read English better than Swedish

    Create a bootable DOS floppy and copy atapwd.exe from the link above on it.

    Disconnect all hard drives from a PC and connect the locked hard drive to it instead.

    Boot from the floppy disc and start atapwd

    From the list, choose the hard disc with a "+" below the letter "E"

    Select "Unlock using master password" from the menu

    The password is TEAMASSEMBLY

    Select "Disable using master password" from the menu

    The password is TEAMASSEMBLY

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Hudiksvall
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    om jag fattat det här rätt så är mina xbox hårddiskar döda? (plockat ut 3 stycken orginalare utan att låsa upp dem)

    måste jag stoppa in dom i boxen igen o låsa upp dem eller hur går jag tillväga?

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by blaze101
    om jag fattat det här rätt så är mina xbox hårddiskar döda? (plockat ut 3 stycken orginalare utan att låsa upp dem)

    måste jag stoppa in dom i boxen igen o låsa upp dem eller hur går jag tillväga?
    Om du har tillgång till boxarna borde du kunna köra config magic och se vilket lösenord det är.

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    109
    Respekt
    0
    Jag har två originaldiskar som har hdd keyn till. Går det att låsa upp dem med atapwd? Jag försökte men keyn är större än vad det finns utrymme och skriva. Måste man göra på något annat sätt eller har jag gjort fel bara?

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag tror man skall strunta i alla nollor eller nåt

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    109
    Respekt
    0
    Jag hann aldrig komma så långt att bara nollor återstod. Låser man upp den med config magic medans den fortfarande är kvar i xboxen, innan man sätter i en ny större?(efter att först lagt in superdisc på den vill säga)

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av nutte
    Jag hann aldrig komma så långt att bara nollor återstod. Låser man upp den med config magic medans den fortfarande är kvar i xboxen, innan man sätter i en ny större?(efter att först lagt in superdisc på den vill säga)
    Du behöver inte lägga in superdisc, du kan starta config magic från superdisc direkt om du vill.

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    har kört superdisk men min xbox hittar inte hela min hd bara en liten del vad är felet nån som vet

  18. #18
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Har prövat och testat men utan resultat.
    Då jag bootar från disken med atapwd.exe så finns det inget + under E, enda som finns är ett bindestreck - under S
    Vad betyder det?
    Den är låst för jag får den felkoden i Xboxen.
    Testade att låsa upp den i en gammal dator om det har ngn betydelse
    MVH Tobbe

  19. #19
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    ska testa när jag hinner. Tack för alla svar.

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Prova ladda hem & kör den i killdisk.exe
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  21. #21
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    67
    Respekt
    21
    OK då har man fumlat till det igen (att man aldrig kan låta bli saker som fungerar) tog min 40GB Fujitsu siemens disk och skulle sätta i boxen. bytte orginal hd mot denna och skulle köra superdisc för att fixa hd´n till xboxen körde install big disc men den hängde sig efter någon minut, provade flera ggr, men samma resultat. till slut gav jag upp och satte tillbaks orginaldisken och det var inga problem där. men nu vill jag ju kunna använda den igen till datorn som den kom ifrån men det går inte att formattera den längre (Win XP installationsskivan säger att det inte finns någon hd. körde atapwd och då står det så här S+ E- L- F- X- V- har låst upp med både user och master (teamassembly) och den indikerar på att det är OK däremot kan jag inte använda kommandot erase, utan får då "rejected by disc" efter detta provade jag åter att installera XP men den hittar fortfarande ingen hd. har även kört fujitsu´s erase tool och gjort en "låg-level" formattering och då hittade XP disken men vid installation så formatterar den till ca 70% sen kommer det ett felmeddelande och avslutar, efter det hittar den inte den igen, har även kört fujitsu´s diagnostik program som visar att disken är helt ok.
    Någon som vet en lösning eller är det bara att kasta disken och köpa ny

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Den disken verkar ha gjort sitt, släng den innan den slänger bort filer för dig...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  23. #23
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Hansi, Du är min frälsare!

    Jag hade misslyckats med en lödning i boxen och däremed blev den kaputt.
    Beställde då en ny box men kom på att hddn (120Gb full med grejer) va låst.
    Letat runt som en tok för att kunna låsa upp den och med hjälp av detta så lyckades jag!

    Mången tack för ett mycket bra tips!

    // Sunken

  24. #24
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Hej. Efter att min förra xbox råkat ut för ett missöde så införskaffade jag mig en ny för några dar sedan, chippad med duo-x2. I min förra xbox hade jag en 160 gig hårddisk som var låst till den gamla xboxen. Tänkte använda den i den nya xboxen som ni nog förstår.. Tror att den var låst med evolutionX eller smartxx.

    Och då måste jag låsa upp den på nåt sätt. Hade gjort en backup på den gamla så jag har lösenordet till hårddisken. Sparades i en fil som heter hddinfo.txt, där står detta:


    HDDLockDisablePassword 34 5b c4 52 02 37 c8 41 8f 32 52 79 3a 13 82 af eb 8e e8 fa 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

    XboxHDKey af 61 6a 57 83 9c 6d ed 07 19 48 35 82 76 0b ca

    Vilken av dessa är det man använder för att låsa upp xboxen?

    Detta är vad jag gjort hittills för att försöka låsa upp den. Använde mig av denna guide: http://www.xbox-scene.com/articles/pc-hdd.php

    När jag bootade med disketten fungerade det fint och jag skrev in hdunlock och sen password 34 5b c4 52 02 37 c8 41 8f 32 52 79 3a 13 82 af eb 8e e8 fa. Efter det stod det DONE.

    Efter det skrev jag in hddisabl och fick välja hårddisk och skrev sen in samma lösenord som ovan, då fungerade det inte.

    Då undrar jag, är min hårddisk upplåst nu eller måste man köra både hdunlock och hddisabl?

    Eller finns det någon annan metod som är bättre att använda än den jag försökte med?
    Har redan provat att boota med atapwd på en startdiskett och använt TEAMASSEMBLY som master password, det fungerade inte alls..

    MVH

    EDIT: Fixade det nu. Provade på en annan dator och vips fungerade det..
    Last edited by Stimmy; 2006-03-16 at 22:30.

  25. #25
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    42
    Respekt
    18
    Hade en 200gb hårddisk i datorn. Så formaterade jag den och slängde in den i xboxen. Det funkade fint några veckor. Men sen slutade allt funka och det kommer fram gröntext och en fel kod (kommer dock inte ihåg vilken atm) men jag tror det var 5. Dvs att den är låst.

    Ska jag ta ut hårddisken från xboxen o koppla den till datorn och köra det där atawdp.exe? Eller ska jag bränna något på en skiva o köra i xboxen?

    Fick höra av en snubbe att man ska bränna slayer auto installer för att komma förbi detta och sen köra igång allt? :S
    kan någon förklara till mig

  26. #26
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    5 - kernel - Hårddisken är inte låst. Använd CONFIG MAGIC för att låsa hårddisken om du bytt hårddisk och vill kunna använda original BIOS.

    Detta kommer fram när du stänger av extern chippet & kör på orginalbioset, vad händer när du sätter på CHIPPET. Då skall det funka ju
    Om du sätter i SuperDisk 3.7 bootar med den då vad händer då?
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  27. #27
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    42
    Respekt
    18
    som jag skrivit i andra trådar

    kommer in i chippets meny där man kan välja dittan o dattan. Men nu måste jag ju få in något på en bank och vet inte hur jag ska göra det

  28. #28
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    som du skrev "fit to flash, flash now eller liknande alternativ"
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  29. #29
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    42
    Respekt
    18
    men om det skulle bli ett fel? suckar hela chippet eller är det bara en bank som dör? eller kan nolla dom sen om det blir fel?

  30. #30
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Tänk på att du måste ha rätt bios nu x2_5035_512k.bin Vers 1.0-1.5
    x2_5035_v16plus_512k.bin till Vers 1.6

    SmartXX start bild.
    Original bios = starta XBOXen utan chip, dvs original läge
    Bank L1... = olika bios banker




    För att uppdatera bioset klicka på
    CONFIG > BIOS / BANK CONFIG > FLASH MENY > LOAD BIOS CD/DVD
    Lägg i en bios skivan, tryck på a på handkontrollen, markera det bios du vill använda (bios.bin) tryck på a på handkontrollen.
    Välj sedan FLASH NOW i menyn, du kommer nu se status på flashningen.

    KLART.
    Istället för "Bank L1" i start menyn kommer det nu stå "unknown / free" du kan välja bios name och ändra till ett valfritt namn, tex "X2 5035".
    Klicka på "X2 5035" så startar du med det bios du precis lagt in.
    (obs får du upp texten, this bios dosn't match your XBOX hardware" så är det ingen fara klicka bara på yes.

    För att lägga in programvara mm på hårddisken, läs om *********** på detta forum
    Last edited by pege63; 2006-07-26 at 18:54.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Stora problem med DivX
    By General_Snus in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-04, 16:18
  2. Stora problem att läsa DVD-filmer
    By Ershag in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-11-12, 01:05
  3. Hårddisk problem
    By Gusten in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-09-06, 23:49
  4. MULTI X PROBLEM
    By JULIA in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2000-12-19, 21:25
  5. Disk bytes problem!
    By kalle in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2000-10-31, 08:16

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •