Visar resultat 1 till 26 av 26

Diskussion: Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Östersund
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Post Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?

    Varför är det sådan stor prisskillnad på monteringsarbetet mellan en PS2:a och en Xbox? Till XBoxen kostar det endast 500:- Medans det kostar 1000-1200:- till PS2:an...

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Det tar 3-4ggr så lång tid att modifiera en PS2, och kräver mycket bättre lödkunskaper.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    22
    tror du underdriver när du säger 3-4ggr... Är chippet i en Xbox fastlött kan man (iallafall jag) tänka sig att löda bort det för att testa det i en annan maskin... i en PS2:a är det inte ens att tänka på... Jämför installationsanvisningarna på www.dms3.com så får du se

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    127
    Respekt
    21
    Hmm tar verkligen ps2 3-4 gånger så lång tid? Tycker att skruvandet tar mest tid å det måste man göra i båda...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    127
    Respekt
    21
    för mig tar en box ink hdd byte kanske 25 minuter och en PS2 mellan 50 å 1 timme beroende på version. Dock så har jag inte chippat så många boxar så kan vara därför jag e slö med dem... Men xbox e ju skitlätt å chippa så därför kan man väll inte ta så mkt för det.

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2002
    Från
    Sthlm, Swe
    Inlägg
    26
    Respekt
    0

    Egen firma?

    Tomas, har du egen firma eller löder du bara åt kompiskretsen?
    Anser att PSX är i dyraste laget vid lödning, drygt 500:- dyrare än närmaste konkurrent.

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    389
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av TomasAlmgren
    för mig tar en box ink hdd byte kanske 25 minuter och en PS2 mellan 50 å 1 timme beroende på version. Dock så har jag inte chippat så många boxar så kan vara därför jag e slö med dem... Men xbox e ju skitlätt å chippa så därför kan man väll inte ta så mkt för det.
    Kan ju vara en viss skillnad i att sitta hemma och modda boxar och kränga på *******.se, el att ha en firma där anställda ska ha lön + att man har lokalhyra, skatter och moms, dessutom ska väll psx ha lite betalt för supporten ochså, dom flesta som har köpt chip på andra håll hamnar ju ändå här i forumet så snart dom får lite probs. Alla har ju sina egna priser, konstigt vore väll annat och det är ju upp till var och en vart man vill köpa sina chip el modda sin box och vad man är villig att betala.

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2002
    Från
    Sthlm, Swe
    Inlägg
    26
    Respekt
    0

    Visst egna priser men

    DMS3-chipet går t.ex att beställa från andra länder inom EU för ca 300:- momsat och klart. Dessa bolag har redan lagt på sin vinstmarginal vilket gör att det känns lite hutlöst att psx tar dubbelt så mycket för samma vara. Men visst är folk villiga att betala ett sådant överpris så är det väl klart att de för egen vinning ska ta ut så mycket.
    Att sedan ta 1000:- för en timmes arbete är få förunnade, kan tänka mig att psx är ett VÄLDIGT lönsamt bolag...

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    Umeå
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    1000kr/h... vanlig kostnad för datatekniker t ex... n'est pas?

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    127
    Respekt
    21
    Droopy väldigt sant. Har jag skrivit att jag tycker PSXcare tar ut för mkt betalt? Jag förstår att folk tar maximalt betalt man någonsin kan! Varför skulle man göra något för ett lägre pris när man lika gärna kan ta ut ett högre pris?

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    127
    Respekt
    21
    Iof tycker jag kanske de tar lite mkt för lösa chip, men det beror väll på att de helst inte vill att folk ska installera själva.

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    389
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av TomasAlmgren
    Droopy väldigt sant. Har jag skrivit att jag tycker PSXcare tar ut för mkt betalt? Jag förstår att folk tar maximalt betalt man någonsin kan! Varför skulle man göra något för ett lägre pris när man lika gärna kan ta ut ett högre pris?
    Sorry misforstod ditt tidigare inlägg, trodde det var menat till Psxcare.

  13. #13
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    svall
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    hehe

    Citat Original inlägg av caiaphas
    1000kr/h... vanlig kostnad för datatekniker t ex... n'est pas?
    hehe tusen kronor timmen för en "data tekniker" kanske på månen =... om du tror en som kan löda får 1000 kr timmen så måste du röka något olämpligt =) jobba som en data tekniker är generellt MYCKET lägre betalt en vad folk tror. Jag är nätverks tekniker och fick lön på ett bolag runt 17000 månaden slutatde började jobba som säljare och poof 25000 månaden utan någon som helst utbildning eller liknande =)

  14. #14
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    22
    nätverkstekniker finns det helt enkelt för många av därav sämre betalt... det utbildades ju ett antal med fina MCP och MCSE certifieringar 1996-1999...
    Man kan jobba inom data och fortfarande ha 1000:- /timmen till sig själv
    ofta jobbar ju nätverkstekniker för konsultföretag där timkostnaden kan vara upp till 1500-2500 /timme... Men nätverksteknikern själv har inte så mycket
    Då får man helt enkelt plugga vidare inom data och inte gömma sig bakom en massa MCP cert som bara motsvarar en kunskap varenda tonåring kan idag...

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Det utbildades en herrans massa folk med MCP'er och MCSE titlar mellan 96-99 precis som du säger. Det var dock i de flesta fall på Windows NT 4 vilket ju inte är sådär jättegångbart idag. Det finns faktiskt inte alls särskilt många som är MCSE på Windows 2000 eller 2003. Dock är det ju som du säger att det finns en viss överkapacitet på nätverkstekniker fortfarande, speciellt sådana som har MS som sitt kunskapsområde.

    Att konsultbolagen skulle ta ut 1500-2000 kr/h för en nätverkstekniker, vet jag inte vart du har fått ifrån. Det kan man möjligen ta för en managementkonsult eller en extremt duktig teknisk spe******t (inom något bristområde, ej MS eller liknande). Jag skulle säga att normalpriset för en nätverkstekniker är 600-850/h kr beroende på ansvar och arbetsuppgifter.

    (Har inte så mycket med ursprungliga frågan att göra, jag vet!)

  16. #16
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    22
    Jag menade konsultbolagens arvode då...
    Nu är det annat... har för mig Capanova tog ut 2450/timme när jag jobbade för dom... idag går det inte lika bra för dom (Om dom ens finns kvar... dom gick ihop med information highway och blev Adcore)

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Jag menade också konsultbolagens arvoden. Det är skillnad på 1999 och 2004. Att någon har betalat 2450 kr/h för en nätverkstekniker har jag mycket svårt att tro. Jag kan tänka mig att Andersen consulting låg på de timpriserna när det begav sig, men då handlade det knappast om nätverkstekniker.

  18. #18
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    22
    Som sagt... DÅ!
    och om jag säger så här... Capanova tog 2450:- /timme för mig... vare sig du har svårt att tänka dig det eller inte... och jag var bara en MCSE+internet då...

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag var CNE 1992, undrar vad det är värt idag :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    OM Capanova tog 2450:-/h så vill jag ha namnet på det företaget som betalade det priset är ju en mjölk ko

  21. #21
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    22
    pege63: SAF bland annat... Absolut (Vodkan) betalade betydligt mer, fast det var iofs ett fast pris för sajten... men utslaget i timmar blev det massor

  22. #22
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    22
    Hansi: idag kanske inte så mycket, men då rådde det cert hysteri... jag tycker det var helt absurt... lustigt nog fanns det en hel del folk som inte kunde ett skit ute då som tjänade massor...

  23. #23
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    finns ett gäng arbetslösa i denna bondhåla som jobbar gratis i AF regi under arbetsgarantin för att få arbetslivserfarenhet e inte populärt alls bland andra företagare i samma håla

  24. #24
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av CompuTerror
    Jag menade konsultbolagens arvode då...
    Nu är det annat... har för mig Capanova tog ut 2450/timme när jag jobbade för dom... idag går det inte lika bra för dom (Om dom ens finns kvar... dom gick ihop med information highway och blev Adcore)
    Ha ha Adcore heter Fastighets bolaget Klövern idag *lol*
    Vet inget

  25. #25
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Jag var CNE 1992, undrar vad det är värt idag :-)
    Ehh ja va många nya Netware burkar kan det installeras Hi hi. Nä att vara IT-tekniker idag är väl som att va typ bilmekaniker fast renare
    Vet inget

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Renare? Då har du inte varit i många "serverhallar" :-) Har sett servermiljöer som får bilias servicehall att se ut som en 5-stjärnig restaurang i jämförelse :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Playstation 2 versus XBox (updaterad)
    By visuatrox in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 12:59
  2. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  3. Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-04-04, 00:53
  4. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 10:45
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •