Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: Hjälp mig att förstå mig på switcharna....

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    55
    Respekt
    21

    Hjälp mig att förstå mig på switcharna....

    Är det någon som har ett XBIT och som kan förklara nogrant hur man vet vilken switch man ska ha på ON/OFF, och vad LED switchen och STM switchen har för funktion, hur ska dom användas Har kollat på en del förklaringar som jag inte blivit något klokare av. Även dom som inte har ett XBIT chip men som fattar endå kan ju hjälpa mig att förstå

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Ronneby - Blekinge - Sweden
    Inlägg
    116
    Respekt
    22
    ska försöka förklara så gott jag kan.

    När du flashar så spelar det ingen roll hur switcharna står.

    Det viktiga är att komma ihåg vilken bank du flashasde. tex om du flashade bank 6 (4x256kb, 2x512kb) så ska switch
    1 på ON
    2 på OFF
    3 på ON

    och switch 4 ska vara på OFF när du använder chippet. Dvs Stealthmode är av.

    Stealthmode är att chippet är avstängt. Det är med den switchen (nr 4) du stänger av chippet. Du ser om det är på eller inte på den lilla lampan som sitter på switch-grejen.
    Går det så vill man.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Kungsbacka
    Inlägg
    220
    Respekt
    21

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    55
    Respekt
    21
    Tackar Så det kvittar på vilken bank man flashar, man kan alltså ha flera biosar inflashade samtidigt på chippet, fast bara om man har flashat på olika banker, är det så, att man kan ha ett bios på bank 1 och ett på bank 3 och ett på bank 6, och förö att välja mellan dom är det bara att flippa men switcharna, är det så ?

    Sen undrar jag en sak till! Är STEP 4 STEP 5 i denna guide Flash Program guide! verkligen nödvändigt när man aldrig har använd chippet?!

    Tack för förklaringen

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    DAMN! Inte så bra att skriva en helt felaktig beskrivning, folk har ju svårt nog som det är att förstå hur det där med minnespartitionering och banker fungerar på xbit.

    Du väljer vilken av staplarna från vänster till höger (1-6) du vill använda beroende på storleken på de olika bios du vill kunna använda. Beroende på vilken stapel du valt har du t.ex. 1x2048K eller 2x1024K eller 1x1024K + 1x512K + 2x256K.

    Switcharna används för att välja vilket bios i den "stapeln" som skall användas.

    T.ex. stapel#4 från vänster:
    BIOS1 = 1024K-bioset, BIOS2 = 512K-bioset, BIOS3 = första 256K-bioset, BIOS4 = andra 256k-bioset. I den här partitionen kan man inte välja BIOS5 eller BIOS6 för dom finns helt enkelt inte.


    Switcharna väljer INTE stapel 1,2,3,4,5,6
    Du kan INTE lägga olika bios i olika "staplar", formatterar man om och byter "stapel" så töms hela chippet.

    Step 4 och step 5 är nödvändiga.

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2004
    Från
    Hälsingland
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    En kort fråga: Vilken ska man välja? Vilken är mest fördelaktig?

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    55
    Respekt
    21
    Oke tack det klarnar nu Hansi...tror jag Man kan inte ha biosar på olika staplar. Men man kan ha flera biosar på en och samma stapel Är det rätt?

    Om jag t.ex vill flasha på stapel 4, bios 2 512k, så ska switcharna va så här: 'ON-OFF-OFF'
    Och om ja samtidigt vill ha ett bios på bios 4 256k så ska switcharna stå på 'ON-ON-OFF'

    Är allt rätt?

    Jag tycker fortfarande att vissa delar av guiden är konstiga...

    Om man trycker på "Format" kanppen så försvinner precis allting på chippet.
    Om man markerar t.ex bios 4 256k på stapel 4 och trycker på "Erase" så försvinner bara det bioset, anta att jag har ett där Är detta rätt?

    Den här delen är mysko, STEP 4, anta att jag aldrig har använt chippet:

    Click on the "Format"-button:
    Click on the "Yes" button to erase the 2MB Flash.
    ATTENTION: You can erase the flash since the flash is empty when you open your X-B.I.T Kit. All data will get lost when you erase your flash in the future.
    Varför ska man ta bort något som inte ens finns? Chippet är ju inte använt...

    Sen STEP 5 förstår ja inte Hilfe...

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Danne K
    En kort fråga: Vilken ska man välja? Vilken är mest fördelaktig?
    Vi flashar alltid så man har 1x1M, 1x512K, 2x256K

    Det tycker jag är en lagom mix för att kunna testa olika biosar. Normalt kör man ju på en vanlig 256K bios. Sedan har man plats för att testa 1M, 512K och 256K bios i de övriga platserna.

    Men när det är så lätt att flasha om med olika biosar när man behöver spelar det ju faktiskt ingen roll, bara å formattera om chippet och ändra hur man vill när man vill.

    Och jag tycker inte ni skall fundera så mycket på varför man måste formattera hit och dit, koppla in chippet och kör bara, det är faktiskt inte så krångligt som ni försöker få det till att verka.

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    55
    Respekt
    21
    Meen jag har ju tappat huvet, STEP 4och 5, förklara snälla

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Alltså, nu har jag tyvärr inget xbitchip hemma där jag sitter...

    Men det är enkelt...

    1: Koppla in chippet med usb-kabeln
    2: Vänta 20 sekunder
    3: Starta x-bit.exe
    4: Klicka på Connect
    5: Klicka på yes när x-bit.exe frågar om du vill "format the flash"
    6: Klicka på "Format"
    7: Välj en av staplarna 1-6 från vänster till höger. Välj t.ex. stapel#4
    8: Klicka en av bios-bankerna i stapeln. Har du valt stapel#4 så är den översta bios-banken "Bios4" och rymmer 256K.
    9: Klicka på "Write" för att lägga in ett bios i "Bios4" banken. Du får upp en vanlig "välj vilken fil du vill använda" ruta i Windows. Välj filen du vill flasha med så startar proceduren.
    10: Ställ in switcharna enligt vilken biosbank du valt, i detta fall blir det ON ON OFF
    11: Ställ in 4:e switchen på OFF så att chipet är aktivt. Så switcharna står ON ON OFF OFF när man räknar med alla.

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    55
    Respekt
    21
    Jag fattar inte vad dom gör på STEP 5 men det ordnar sig nog endå

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    I step 5 så klickar dom på format och väljer "stapel 1-6 från vänster till höger" motsvarande steg 6 och 7 i MIN steg-för-steg lista ovan.

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    55
    Respekt
    21
    AJA då va din mycket bättre vill ja säga

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Ronneby - Blekinge - Sweden
    Inlägg
    116
    Respekt
    22
    ajfan. då har ju jag bara haft tur när jag har flasha mitt och fått det att funka. var inte meningen att försöka lura nån.
    Går det så vill man.

  15. #15
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av Monks
    ajfan. då har ju jag bara haft tur när jag har flasha mitt och fått det att funka. var inte meningen att försöka lura nån.
    Den översta biosen i varje stapel har samma nummer som stapeln själv...
    Tänkte till lite grann och kom på att det kunde ju omöjligt vara vilken stapel man formaterade som switcharna ska välja eftersom det är ju samma utrymme man formaterar... kände mig lite dum, men tydligen finns det fler som är lika dumma som mig
    Nåja... väljer man alltid den översta biosen i varje stapel funkar det eftersom både stapel och bios har samma nummer som sagt... alltså sitter det förmodligen massor hemma som inte fattar exakt det med switcharna

  16. #16
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    En liten fråga bara. Kan man lägga en mindre bios i en "partition" som är större. Dvs en 256k bios i en 1 Mb partition?

  17. #17
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    22
    Jadå... skriv bara:
    copy /b 256kb_bios.bin + 256kb_bios.bin + 256kb_bios.bin + 256kb_bios.bin 1mb_bios

    så har du en en megabytes bios

  18. #18
    Registrerade
    Jul 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    43
    Respekt
    20
    Hm.. Lyser LED:en när stealthmode är på? "Info: STM = "Stealth-Mode" When STM dip-switch is "ON" the X-B.I.T is completely disabled and the dip-switch settings will have no effect. The green LED on the X-B.I.T external board will be active." Min lyser hela tiden.. :/


    edit: så nu fungerar den, tack vare psxcares fina grabbar som löder finfint :P
    Last edited by ficklampa; 2004-07-28 at 22:01.
    Xbox Crystal Edition - Samsung - X3 - 160 GB
    PSP PSP1004 - 1 GB

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    så för att vara övertydlig och komma med (en säkert helt uppenbar för alla som inte är nybörjare) en dum fråga:
    så i programmet väljer man vilken stapel och "ruta" (partition)man vill flascha till och på chippet ställer man in vilken "ruta"?

    Jag har trott att man ställde in vilken stapel på chippet
    (men så är man väl ovanligt trögfattad oxå)

Liknande diskussioner

  1. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  2. Xbox låser sig vid startup?? hjälp !!!
    By reed in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2003-09-29, 13:12
  3. Snälla, hjälp mig med mitt RGB-problem innan jag slår sönder mitt PS2!!!!
    By degas in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-08-06, 01:51
  4. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  5. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 18:13

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •