Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: 6.5 XBOX i trådlöst nätverk

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    6.5 XBOX i trådlöst nätverk

    Jag har på prov tagit hem DLINK 54 mbit produkter (med förhoppning om att med lite uppdateringar komma upp i 108mbit) för att testa olika sätt att koppla xboxen.

    Jag kommer uppdatera denna tråd löpande.

    Först har jag börjat med att packa upp 2st DWL-2000AP+ accesspunkter.

    En accesspunkt kan kommunicera med alla andra trådlösa komponenter i nätverket, t.ex. datorer med trådlösa nätverkskort eller andra accesspunkter. Den har även en nätverksport och kan därmed användas för att ge trådlösa klienter tillgång till det "vanliga" nätverket.

    Med två accesspunkter kan man även bygga en "brygga" mellan två vanliga nätverk.

    Jag tänker helt enkelt koppla en xbox till varje accesspunkt och upprätta kommunikation mellan dom, för att sedan mäta prestandan vid filöverföring med hjälp av Avalaunch på båda boxarna.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ok, det blev lite mycket att göra ett tag här, men nu har jag dragit igång det trådlösa nätverket.

    Först uppdaterade jag firmware till senast tillgängliga, något man alltid bör göra med dessa produkter.

    Därefter kopplade jag in den första accesspunkten till vårt LAN och ändrade default IP-adressen från 192.168.0.50 till en annan adress, säg 192.168.0.51 som exempel.
    Jag ändrade även admin-password, glöm inte detta!

    När det var gjort så kopplade jag in den andra accesspunkten, och ändrade även den från 192.168.0.50 till 192.168.0.52. Givetvis fick även den ett nytt admin-password.

    Därefter kontrollerade jag vilken MAC adress den första accesspunkten hade (LAN:ets macadress, inte WLAN:ets, det är två olika och rätt adress behövs i nästa steg)

    Sedan ändrade jag den andra accesspunktens "AP Mode" från "Access point" till "Wireless Client" och matade in den första accesspunktens MAC-adress i fältet "Remote AP MAC"

    Efter omboot var det bara att rycka loss nätverkskabeln ur den andra accesspunkten eftersom det blev lite "rundgång" i nätverket annars :-)

    Istället kunde jag nu koppla in en XBOX till den, vilken fungerade precis på samma sätt som om xboxen varit inkopplad direkt på lanets switch.

    Slutligen konfigurerade jag om säkerheten till max kryptering m.m. samt ställde in den första accesspunkten så att den inte tillåter att någon annan trådlös enhet än den andra accesspunkten kan ansluta (mac adress filter).

    Nästa steg är att testa prestandan lite. Tyvärr finns det inte 108mbit firmware till dessa accesspunkter ännu till skillnad från de modeller som säljs i USA. Förhoppningsvis dyker det upp även här :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vid ett första test av kopiering xbox<->xbox mha avalaunch får vi c:a 2500K/s = c:a 25 mbit effektiv hastighet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Trådlöst Nätverk....
    By Slite in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2004-09-14, 09:40
  2. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  3. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  4. XBOX i trådlöst nätverk
    By JJ in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2004-01-29, 15:09
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •