Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: 11.1 XBOX version 1.6

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    11.1 XBOX version 1.6

    Nu har vi fått vår första leverans av XBOX med version 1.6 moderkortet.

    Man ser att det är en version 1.6 om videochippet (det som sitter på moderkortet närmast kontakten där man sätter tv-kabeln) är märkt XCALIBUR.

    Är det ett FOCUS eller CONNEXANT så har du INTE en version 1.6 box.

    Viktigt att veta är:

    1: MAN MÅSTE ANVÄNDA RÄTT BIOS ANNARS FÖRSTÖRS MODERKORTET!

    Ladda hem EVO-X M8 bioset från XBINS FTP
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=7231

    Använd *RÄTT VERSION* av M8 bioset. Man skall använda "M8_16.BIN" på en XBOX version 1.6. Den andra versionen kan verka fungera (boxen startar osv) men xboxens chipset blir initierat på ett felaktigt sätt vilket leder till att det GÅR SÖNDER!

    2: Man måste modifiera moderkortet enligt bifogade bilder. Istället för att använda gamla hederliga "d0" punkten för att "stänga av originalbios" och tvinga boxen att boota från chippet så används "LFRAME" istället. Så även om modchippet har en "d0" markering så skall den alltså kopplas till "LFRAME" på xboxens moderkort.

    Välj själv vilken av bilderna du vill använda. Den ena visar hur man löder på ovansidan av kretskortet, vilket går snabbare om man inte skall montera pinheader och därför inte vill skruva bort moderkortet. Den andra bilden visar lite enklare punkter på undersidan, vilket rekommenderas om man ändå skall löda dit en pinheader.



    3: Evo-X M8 bioset har i skrivande stund inte fått några "LBA48" patchar. Därför kan man endast komma åt max 137GB från hårddisken. Monterar du en 160GB eller större för du alltså vänta på en biosuppdatering. När det kommer ett "LBA48" kompatibelt BIOS så väljer du om du vill skapa en "G" partition för resten av hårddisken, eller så måste du formattera om "F" igen.

    4: Om du har ett chip med "cromwell" bios på så skall det enligt uppgift (jag har inte testat ännu) gå att starta boxen med det chippet och flasha om enligt de instruktioner som finns, men man får ingen bild på tv:n utan får helt enkelt se att cd-släden åker ut osv.
    Attached Images Attached Images
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Diskutera mer om XBOX version 1.6 i följande trådar:

    Hårdvara och synpunkter på denna guide:
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15639

    Lista på tillverkningsdatum osv:
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15640

    Evo-X M8_16 bioset:
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15641
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    LBA48 (stöd för diskar upp till 2000GB) finns nu som "alfa version" i ett patchat M8 bios som går att hitta på XBINS ftp.

    OBS - används på egen risk! Men vi tänker iaf prova, så nu åker det bioset in i en 1.6 box med 200GB disk så får det stå och tugga över natten.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Config Magic vägrar boota "invalid xbox version" lär väl komme en ny version snart. Man får använda evo-x för att låsa hårddisken istället.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Lödfria chip / lödfria adaptrar fungerar inte på xbox version 1.6. Även om man kanske kan få en lödfri adapter att fungera efter att ha modifierad kretskortet så är det så lite extra lödning som krävs för att sätta dit en stiftlist att det inte är relevant med någon adapter.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Monterar man X-ecuter 2 chip i en XBOX version 1.6 så har vi ännu inte hittat något smidigt sätt att kunna stänga av chippet utan att montera extra switchar e.dyl.

    Däremot går det bra att göra en 1024K biosimage med 2x256K originalbios + 2x256K M8_16 bios, då kan man använda bank1/bank2 switchen för att använda originalbios och logga in på live.

    Vi har inte hunnit laborera med Aladdin Advance, men vad vi sett av andras försök så måste man montera en strömbrytare för att kunna stänga av chippet då chippets inbyggda funktion för detta inte fungerar.

    Tills vidare rekommenderar vi endast Xenium ICE eller SmartXX i dessa xbox.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Cromwell fungerar förresten INTE ALLS på xbox version 1.6, vilket jag skrev i första inlägget. Alla chip förutom SmartXX och Xenium ICE måste flashas via t.ex. chipprogrammerare innan dom monteras (Aladdin, X-ecuter osv). XBIT flashar man som vanligt via USB.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  2. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  3. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28
  4. 6.3.2 Fastest way to transfer files between two XBOX Consoles using FXP
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-04-17, 22:28
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •