Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: KOMMER ALDRIG ATT FÅ IGÅNG MIN XBOX!!hjälp hansi!!

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    40
    Respekt
    20

    KOMMER ALDRIG ATT FÅ IGÅNG MIN XBOX!!hjälp hansi!!

    så här är det:

    har köpt ett aladdin advance live chip och satt in i min 1.6 version av xbox....

    har gjort lödningarna enligt denna..http://aladdinlive.com/Aladdin1.6b.jpg

    sedan satte jag D0 (moderkort) fast i en skruv....
    jag har flashat in m8_16.BIN bios också...

    men när jag startar så bootar den 3 gånger och blinkar gult/rött...ingenting händer

    vad har jag gjort fel.....SNÄLLA HJÄLP!!!!!!
    --------
    Martin

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    20
    Det finns snart miljoner trådar, funderingar men framförallt finns det SVAR !!!!
    Va inte så slö utan läs!
    Pease!

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Har faktiskt haft samma problem som du. Man tryckte på POWER, det händer följande: den startar om 3 ggr, blinkar rött och grönt i mitt fall. ( har skippat L1 & L2)
    Hade lött "ALLT" enligt anvisningarna. Skaffat programmeraren, lött stift 25 på programmeraren till Bt på chippkretskortet och laddat hem IXIA (driver till programmeraren som sas skulle fungera!!!???) och även M8_16.
    Fick iallafall kontakt med programmeraren med IXIA, den "detektade" Aladdin chippet och jag lade in M8_16 i den den blåa rutan som det stod och tryckte på "write"
    Den började lägga in bioset med sina till en början röda rektanglar som över gick till gröna ju längre "writningen pågick" till slut var den klar och det STORA eldprovet skulle ske.
    Skaffade 3.7.rc8 brände den för säkerhets skull på en DVD-r skiva lite onödigt kanske men ville eliminera alla möjliga fel och försökte bota med den: BOTA BOTA BLINK BLINK RÖD/GRÖN ja, du känner säkert igen fenomenet.
    Hur som helst här är vad jag gjorde:
    Gick in på www.aladdinlive.com/aladdin_live.htm
    och laddade hem:
    Aladdin Advance Live Programmer och även 1.6 Bios (120+ GB HDD)
    När du laddar den så ser du att den heter så här: EvoX_M8_v16_FC_67_Blue_256.bin
    Nu installerade jag den nya programmeraren, anslöt Aladdin programmeraren med aladdinchipet,(lödde stift 25 till BT på chipet), till skrivar utgången på datorn och till sist USBN som strömförsörjning.(gå in på HELP rutan så ser du hur du använder den)
    När den detektektad aladdinchipet klickar du på program och sedan på open file och letar reda på EvoX_M8_v16_FC_67_Blue_256.bin där du laddat ner den och klickar sedan på WRITE. DETTA tog ganska så lång tid en halv timme - trekvart tror jag, men det var det värt. Då va chipet klart.
    Efter detta bättrade jag på alla mina lödnigar för säkerhes skull, (vilket jag inte tror hade nån betydelse). Därefter lödde jag om Bt's anslutning på moderkortet vid motståndet (på min BOX, R3G6) till den vita anslutnings konktakt (du ser den på bilden i monteringsanvisningarna som visar var BT & LT skall anslutas) Märkt "FRONT PANEL". Stiftet på raden längst ner till vänster, du ser t.om
    att det är en 2 där. Det är till detta stift, fast på baksidan, som jag anslöt min BT sladd. Antagligen så är det samma punkt som tidigare men som någon skrev i detta hav av TÅTAR så är det bättre att undvika och löda direkt på en komponet så jag satte BT's kabel där istället. Monterade sen ihop allting och vet nu ej riktigt vad som var fel (tror att det berodde på att det var fel Bios faktiskt, men det är min teori) men döm om min förvåning när jag nu tryckte på POWER knappen så bota den som den skulle, kunde öppna dvd'n och lägga i superdisc 3.7.rc8 och stänga den och bota om...

    FANTASTISKT DEN BOOTADE SKIVAN!!!!!!!!! Ska nu ägna mig åt att titta vad som finns på den och installera vad jag vill ha. Det blev ganska lång brev det här men jag hoppas att du har användning av det och att DU lyckas du med. Skriv en rad och berätta hur det går...

    Lycka till /MisterX

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Kanon Schysst!

    Precis Vad Jag BehÖvde!!

    Tack.....

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av vitorm
    Kanon Schysst!

    Precis Vad Jag BehÖvde!!

    Tack.....

    Fick du det att fungera...?

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    håller på.....

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    MisterX.....hade du skippat och lött L1 och L2...?????

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    20
    Jadu MisterX verifiera du bioset efter du hade lagt in det på chippet med iXia??
    Då ser du ju om skrivningen lyckas... själv är det lite skumt på min dator... för första gången jag startar programmet måste jag bränna biosen 2 gånger för att det ska funka... men men...
    Du får tro vad du vill... din box, dina lödningar du borde ju veta så!
    Pease!

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    jag provade att göra som du beskrev men det blev ingen skillnad...sedan stod det error när jag verifierat bioset...

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    20
    Där har du kanske svaret..... står det error nånstans så brukar ju de betyda att nått är fel... så flasha chippet och sen verifiera och får du error så flasha igen och såklart UTAN att starta om programmet.
    Vet inte om det var så du gjorde men det kan vara svaret :P
    Pease!

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av vitorm
    MisterX.....hade du skippat och lött L1 och L2...?????
    Ja, jag tog inte med dom i min installation för nånstans läste jag i nått inlägg att L1 & L2 inte hade så stor betydelse (tror att det stod att dom endast hade med eject-knappens lampor att göra) så jag provade utan dom.
    / MisterX

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av KingPing
    Jadu MisterX verifiera du bioset efter du hade lagt in det på chippet med iXia??
    Då ser du ju om skrivningen lyckas... själv är det lite skumt på min dator... för första gången jag startar programmet måste jag bränna biosen 2 gånger för att det ska funka... men men...
    Du får tro vad du vill... din box, dina lödningar du borde ju veta så!
    Det vet jag fatiskt inte om programmet gjorde, jag drog endast in 'Bioset' i den blåa rutan och tryckte på 'Write' verifierade inte själv iallafall. Som jag skrev i mitt inlägg, "vet nu ej riktigt vad som var fel" så kan det nog säkert vara en orsak att det inte fungerade.
    / MisterX

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av vitorm
    jag provade att göra som du beskrev men det blev ingen skillnad...sedan stod det error när jag verifierat bioset...
    Håller med KingPing att det kan ha med Bioset's 'writning' att göra då du fick ett 'Error' meddelande.

    Provade du: EvoX_M8_v16_FC_67_Blue_256.bin??? som jag gjorde och vad använde du för program???

    /MisterX

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    20
    BT = Känner av Powerknappen. (alltså hur länge du håller in den)
    L1 = Färgen runt eject-knappen.
    L2 = Känner av hårddisk aktivitet.
    d0 = "Slår ut" originalbioset och tvingar boxen att leta efter bios på LPC-Bussen(Där du har ditt chip).

    Som sagt får du error så brän igen bara men starta inte om programmet imellan för då kan det bli likadant igen.
    Pease!

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    när jag flashade min box använde jag ixia och la in m8_16.bin, efter det försökte jag verifiera men du gav programet ett felmeddelande... så jag laddade ner programerings-programvaran från www.aladdinlive.com och flashade om chippet.. när jag verifierade fick jag ett ok...

    så i mina ögon är det värt den lilla extra tiden det tar att flasha med aladdins egna program

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av scandar
    när jag flashade min box använde jag ixia och la in m8_16.bin, efter det försökte jag verifiera men du gav programet ett felmeddelande... så jag laddade ner programerings-programvaran från www.aladdinlive.com och flashade om chippet.. när jag verifierade fick jag ett ok...

    så i mina ögon är det värt den lilla extra tiden det tar att flasha med aladdins egna program
    Instämmer med föregånde talare/skrivare. Det är precis så jag också upplever att problemen försvann med Orginalprogrammet. Fick ju det att fungera sen.

    Vitorm, hur det för dig?
    /MisterX
    Last edited by MisterX; 2004-11-17 at 18:45.

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    20
    Ja eller så gör man som jag skriver(vilket värkar osynligt) FLASHAR 2 GÅNGER IRAD UTAN ATT STARTA OM PROGRAMMET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! FUNGERAR LIKA BRA OCH GÅR FORTARE !!!!!!!!!!!!

    Men men ni gör som ni vill men det funkar.
    Lycka till!
    Pease!

  18. #18
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Jag får samma fel vid uppstart. Jag har Super Alladin Live + som jag köpte ifrån psxcare i förra veckan. Men jag har ingen programmerare. Finns det något annat sätt att lösa det?

    Edit: Strunt samma... det löste sig sen
    Last edited by MXFredde; 2004-11-22 at 16:14.

  19. #19
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    LONG TIME, NO SEE.. Vart blev det av dig, VITORM ?..
    Har du gått och fått 'Två Tjugo' (220 volt) genom kroppen eller nåt?..
    Skriv en rad tala om hur det går, är lite nyfiken hur det går..
    /Mister X

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •