Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 46

Diskussion: 720p vs 1080i

  1. #1
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    157
    Respekt
    20

    720p vs 1080i

    hallå!

    Vilken upplösning är det bäst att spela på(grafikmässigt) 720p eller 1080i?

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    1080i

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Västerås
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    1080i (interlaced) är den högsta upplösningen, men den bästa är 720p (progressive) som är bäst för spel för frameraten blir mycket bättre ^^
    //Zimpan

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    720p = 1280x720 (progressive)
    1080i = 1920x1080 (interlaced)

    I progressivt läge ritas bilden upp i ett svep istället för hälften.
    Bilden blir betydligt stabilare och man slipper "linjer". Bättre framerate blir det dock inte. Jag rekommenderar 720p före 1080i, däremot är 1080p en annan sak. Vilket PS3 kommer att använda!

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    720P är bäst till spel/rörliga bilder/video
    720P är bäst om du inte har högre ÄKTA upplösning än 1280x720 i din projektor/tv/display.
    1080i är bäst till stillbilder :-)
    1080P skall du hålla dig ifrån, den dagen du råkar ut för en film i 1080P på utrustning som verkligen klarar av det kommer du bli skadad för livet och aldrig bli nöjd med bildkvaliteten på prylar som kostar mindre än en Koenigsegg :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Västerås
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av radiuz
    720p = 1280x720 (progressive)
    1080i = 1920x1080 (interlaced)

    I progressivt läge ritas bilden upp i ett svep istället för hälften.
    Bilden blir betydligt stabilare och man slipper "linjer". Bättre framerate blir det dock inte. Jag rekommenderar 720p före 1080i, däremot är 1080p en annan sak. Vilket PS3 kommer att använda!
    ok du har rätt. Det ger inte bättre framerate, men stabilare framerate ^^
    //Zimpan

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Hansi antar att du blandade ihop lite där. som 720P och 720P ehehe, Och att 1080i verkligen inte gör sig bra för bilder. Om du någonsin sett bilder från det så kan man se konstiga sträck runt saker som rör på sig.

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av daigain
    Hansi antar att du blandade ihop lite där. som 720P och 720P ehehe, Och att 1080i verkligen inte gör sig bra för bilder. Om du någonsin sett bilder från det så kan man se konstiga sträck runt saker som rör på sig.
    Jag blandade inte ihop något. Och mina bilder RÖR sig INTE, då kallar jag dom för filmer...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Eller animationer, såkallade .gif's.....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Jag blandade inte ihop något. Och mina bilder RÖR sig INTE, då kallar jag dom för filmer...
    Tror nog allt du blandade ihop du har tex skrivit 720p 2 ggr. Och det jag menar med att det blir sträck runt är såklart om man tar en 1080i still bild av en 1080i film.

    Men interlaced är nått som framtagit för att spara lite prestanda men endå ska se så likt ut p som möjligt. Interlaced är alltså nått som är gjort för film och inte bilder.

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det skall stå 720P där jag skrivit 720P
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Hansi, du kanske måste vara övertydlig...

    720P är bäst till spel/rörliga bilder/video ELLER om du inte har högre ÄKTA upplösning än 1280x720 i din projektor/tv/display.

  13. #13
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Först en förklaring på 720p; att det passar bäst till spel/rörliga bilder/video
    Sen att 720p är bäst att använda av alla andra upplösningar (om man inte har ÄKTA högre upplösning)
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Blixten100
    Först en förklaring på 720p; att det passar bäst till spel/rörliga bilder/video
    Sen att 720p är bäst att använda av alla andra upplösningar (om man inte har ÄKTA högre upplösning)
    Du menar att Hansi inte listat upp alla olika standarder? Menar är ju lite snurrigt när han skriver
    720P
    720P
    1080i
    1080P
    Det ser ju faktiskt ut som ett typo när han skriver 720P 2 ggr istället för en. När det skulle vara mer logiskt att skriva.
    720i
    720P
    1080i
    1080P

    Sen är det ju lustigt hur man kan säga att i eller p kan ha olika kvalitet på stillbilder. När i handlar om hur bilden uppdateras. Därför jag nämnde att om man tar en bild av 1080i tex så blir det konstiga sträck.

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Men hur j-vla svårt kan det vara att läsa korrekt svenska, med utmärkt grammatik??
    Två meningar som handlar om samma sak. Är det svårt att förstå?

    720P är bäst till spel/rörliga bilder/video
    720P är bäst om du inte har högre ÄKTA upplösning än 1280x720 i din projektor/tv/display.
    Först säger hansi vad upplösningen 720p passar bäst till. Sen säger han att upplösningen 720p är bäst att använda sig av, om man inte har riktigt fet/dyr/proffsig utrustning som klarar av att ge en högre upplösning i RÄTT KVALITET.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  16. #16
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av daigain
    Interlaced är alltså nått som är gjort för film och inte bilder.
    Och pottor är till för att skita i, men man kan ändå diska i dem...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  17. #17
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Blixten100
    Men hur j-vla svårt kan det vara att läsa korrekt svenska, med utmärkt grammatik??
    Två meningar som handlar om samma sak. Är det svårt att förstå?



    Först säger hansi vad upplösningen 720p passar bäst till. Sen säger han att upplösningen 720p är bäst att använda sig av, om man inte har riktigt fet/dyr/proffsig utrustning som klarar av att ge en högre upplösning i RÄTT KVALITET.
    Visst sa han det. Men om man ställer upp nått som liknar en tabell genom att trycka på enter och skapa nya "stycken" så bör det väl inte handla om samma sak? Om han nu hade velat säga båda som sakerna kunde han helt enkelt skippat att trycka på enter och få det att se ut som en tabell där han beskriver de olika formatens fördelar/nackdelar.

    Och visst kan man diska en potta. Men Förstår inte vad det har med saken att göra när det inte kan finnas 1080i bilder. Det kan finnas bilder av 1080i men inte 1080i bilder.

    Aja, om jag har förolämpat någon på forumet så ber jag väl om ursäkt. Vill inte förstöra en tråd med massa snack som inte har med ursprunget att göra, även fast jag "startade" det.

  18. #18
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Tar inte illa upp, bara diskuterar...

    Dessutom är ett nytt stycke, när man skippar en rad mellan de två styckena...

    Ex:
    Lars skulle gå till ICA och köpa sig en limpa cigg.

    När han kom fram så var det stängt.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Nej det är inte bara nytt stycke om man hoppar över en rad.

    Till exempel:
    Lards skulle gå till ICA och köpa en limpa cigg.
    När han kom fram så var det stängt.

    Sen att alla i princip hoppar över en rad spelar ju ingen roll. Rent tekniskt är det faktiskt nytt stycke varje gång man trycker på enter. Att hoppa över en rad gör man för att göra saker lättare att läsa, och verkligen markera ett nytt stycke.

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Lägg ner eller så tar jag bort tråden
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  21. #21
    Registrerade
    Jul 2002
    Från
    Örebro
    Inlägg
    143
    Respekt
    22

  22. #22
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    då lägger jag ner...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  23. #23
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    20
    Eftersom flera av spelen även är tillgängliga i upplösningen 1080i kan det väl inte vara hur kasst som helst? (om nu ordet "kasst" är något man ens kan använda i HD-sammanhang )

    Tex, om jag som vanlig lekman spelar ett spel eller ser en film på en 50" HD-plasma, märker jag av någon skillnad mellan 720p eller 1080i eller är det först när man blåser upp bilden på ännu större displayer?

  24. #24
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Västerås
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Valmont74
    Eftersom flera av spelen även är tillgängliga i upplösningen 1080i kan det väl inte vara hur kasst som helst? (om nu ordet "kasst" är något man ens kan använda i HD-sammanhang )

    Tex, om jag som vanlig lekman spelar ett spel eller ser en film på en 50" HD-plasma, märker jag av någon skillnad mellan 720p eller 1080i eller är det först när man blåser upp bilden på ännu större displayer?
    nej du har rätt de är inte kasst, har testat mig fram o märkt att för flat panels ska man använda 720p och för HD prokektorer ska man helst använda 1080i för bästa bildkvalité
    //Zimpan

  25. #25
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Interlace'at på projektor??? Ta inte illa upp men, är du dum?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  26. #26
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Västerås
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Blixten100
    Interlace'at på projektor??? Ta inte illa upp men, är du dum?
    har testat 1080i med en projektor som stödjer äkta 1920x1080 upplösning?...värkar inte som det
    //Zimpan

  27. #27
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Interlaced kallar jag inte för ÄKTA....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  28. #28
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Västerås
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Blixten100
    Interlaced kallar jag inte för ÄKTA....
    projetorn stöjder upp till 1080p, men eftersom 360ns har ett max på 1080i får jag använda det, med det ser bättre ut en att använda 720p, iaf vad mina ögon tyker. Däremot på min HDTV tycker jag 720p fungerar bättre
    //Zimpan

  29. #29
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    På en projektor med sådan upplösning kan det givetvis fungera bättre med att skicka in samma upplösning som projektorn klarar, hellre än att den skall försöka skala om en annan upplösning...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  30. #30
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    322
    Respekt
    19
    1080p är ju bäst vad jag vet men hur många tv apparater har egentligen en upplösning på 1920x1080?? Lär ju kosta minst två skjortor + en arm.

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. XBOX Komponentvideokabel
    By Hansi in forum XBOX Produkter
    Inlägg: 74
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 15:18
  2. Inlägg: 100
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 16:55
  3. Hjälp - 720p i XBMC
    By kalleanka114 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-09, 17:08
  4. Eftersöker enkel Guide för att få 720p till xbmc samt spel/prog
    By Morphem in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-06, 09:32

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •