Sida 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 64

Diskussion: Guide: Flasha ditt chip via Evox

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21

    Guide: Flasha ditt chip via Evox

    Vet inte om det finns någon guide för hur man flashar om sitt chip via evox, men eftersom jag inte har något annat att göra så kastar jag ihop en iaf. Okej, som sagt så ska jag förklara hur man flashar sin xbox via dashboarden evox. Info om vilket bios du bör använda till vilken version av xbox osv. behandlas av många andra trådar i detta forum. Till en början är det väl bra att ha det bios man vill flasha med, det hämtar man lämpligast från #xbins eller på x-b-o-x.net.

    När du har dragit hem ditt bios kanske du vill ändra lite på det för skojs skulle, tex. kan man ändra färgen på eject-dioderna, lägga in patchar för större hdd än 137 gb eller ändra fläktfarten (detta är bara ett urval av vad man kan göra). Dessa ändringar görs lättast med Evtool. Storleken på bioset behöver du inte bry dig om att ändra, den sätts automatiskt av evox.

    Förberedelser:
    Okej, då ska vi ha in bioset i xboxen, då får du börja med att koppla upp dig till xboxen, se Hansis guide för hjälp om hur man gör det. Du får börja med att kolla om du har valet ?Flash bios? i menyn i evox, om inte, gör som följer, om du däremot har det så hoppa fram till nästa rubrik. Ja om du inte har valet så får du gå in i C:\ via ftp:n och sen skicka över filen evox.ini till datorn. Öppna filen i tex. anteckningar, och skriv inte det här under [menu]:

    Item "Flash BIOS",ID_Flash_Bios

    Spara och skicka sen över filen till xboxen igen.

    Flashningen:
    Nu ska du föra över bioset också ju, skapa en mapp i C:\ som heter Bios och kasta in ditt bios i mappen. Starta om xboxen, leta upp ?Flash bios? i menyn och tryck på det. Tryck Y för att flasha in bioset, stäng INTE av xboxen under tiden som mätaren går upp och inte heller när det ser ut att vara klart, xboxen kommer att stänga av sig själv. Glöm inte att hålla tummarna för att inga tillfälliga strömavbrott kommer på visit...

    Jaha, det var väl allt, följer du instruktionerna så kommer allt gå bra, lycka till!
    Last edited by rejjo; 2006-04-05 at 18:50.
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Tror att jag beskrivit ett antal ggr hur man gör när man flashar i EvoXdashboards inbyggda flash
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Ja jag med, men ingen har väl skrivit en ordentlig guide så som sagt, har du inget och göra, skriv en guide!
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Åh vaknat på felsida eller....................
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Nu fattar jag inte?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    "har du inget och göra, skriv en guide!" lät som sarkasm men jag kunde ha fel om inget annat
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Nja du hade nog fel
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Flåt mig sorry dude
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Jaja det är lungt, let's drop it now va
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Har guide mani'n satt igång nu igen...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Självklart, jag har nog äntligen kommit på en signatur!!

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

    - rejjo, 5 april -06

    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Grattis!
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    63
    Respekt
    19
    "och skriv inte det här under [menu]:"

    hmm hoppas du menar att det ska skrivas under menyn for jag blev hemskt forvirrad nu

    om det inte skulle dit varfor namna menyn dae ??

    suck vilken thriller det haer blev xD

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Om du öppnar din evox.ini i anteckningar så ser du en massa text. Om du skrollar ner en bit så står det [menu] och under står det alla dina menyval (du bör känna igen dem ). Under där ska du skriva in texten "Item "Flash BIOS",ID_Flash_Bios" så kommer du "flash bios" som ett val i evox-menyn...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Ähm under Section "System Verktyg" lägger du till mellan {} som finns där,Tex:

    Section "System Verktyg"
    {
    Item "Flash BIOS",ID_Flash_Bios
    }
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Inte säkert att man har just så, jag har tex. inte det. Därför är det lika bra att lägga det direkt under [menu] så kommer det högst upp i menyn när man startar boxen, sen kan man ju ta bort valet när man flashat färdigt...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    63
    Respekt
    19
    loste det hehe ,, synd bara att skit hdd inte vill fungera anda :'(
    men tack for hjalpen pa vagen mot 250gb iaf xD

  18. #18
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Vad är problemet då?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    63
    Respekt
    19
    hmm tar det ifrån början

    jag nollade de första 4096 sektorerna på den först ... (detta var allt jag behövde göra för att min nuvarande 80gigs disk skulle fungera) ,, hittills var allt som normalt,, jag startade sedan slayer disken (gamla hdd:en satt i) och sedan under drift switcha jag till den nya 250giggaren ( cable select valt)

    men nu när man formaterar disken så blir alla partioner 0mb stora , blev lite sne och sedan gick det upp för mig att mitt bios kanske inte stödde lba48 (kommer inte ihåg siffran exakt)
    så jag följde din guide här och flashade bioset,, trodde allt skulle lösa sig ,, men ingen skillnad

    formaterade igen och försökte installera evox ifrån menyn,, men står bara "done" direkt vad jag än försöker installera,, när jag sedan startar om så får jag felmeddelandet att dashboard saknas..

    kan inte komma på vad felet är :'(

    och nu har alla mina ideer tagit slut också ... så om nån skulle kunna hjälpa mig skkulle jag bli tacksam
    Last edited by bobthehob; 2006-04-10 at 20:06.

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Varför switchade/switchar du under drift??

    Du behöver inte nolla några sektorer, och du behöver inte switcha under drift.

    I med hårddisken och boota din installationsdisk bara så skall allt bli bra sen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    63
    Respekt
    19
    men skivhelvetet vill inte boota utan hårddisk med dashboard på
    boota 10ggr i rad utan att den ville starta ,, men så fort disken med dash på var i så startade den snällt

    blir galen snart

    enda sättet att få igång skivan är att boota med gamla disken och sedan när cd:en är i så får jag flytta IDE kabeln till den nya disken

  22. #22
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Nej, så kan du inte göra (tror jag?). Vad händer när du bootar med din andra disc då, får du en felkod eller? Vilken? Jag tror du har jumprat discen fel, se till att den är på master...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    63
    Respekt
    19
    gjorde så med min 80disk som är i nu gick galant och switcha under drift,, har en elsladd som delar sig så jag behöver inte riskera mitt liv
    Men jag har inte jumprat fel det vet jag ,,, har den som cable select så blåst är jag inte

    hehe,,

    btw efter cirka 25 omstarter så boota den evox-skivan direkt med nya disken får se hur format+installation går nu bara

    återkommer senare med resultat



    EDIT: nu funkade det ^^ skam för den som ger sig ,,, har suttit i tre dagar och varje gång efter en sisådär 10omstarter utan evox kom upp har jag ledsnat,,,

    så nya lyckotalet får bli 25 =)

    tack för hjälpen Hansi och rejjo utan er skulle jag gett upp och slängt in hårddisken i datorn istället xD

    PS// kan man få ingå äktenskap med psxcares forum ?
    Last edited by bobthehob; 2006-04-10 at 22:58.

  24. #24
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Men vet du vad som var fel då? Eller du bara provade en 25:e gång också fungerade det? :/
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  25. #25
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    63
    Respekt
    19
    japp xD

    det som var så irriterande,,,
    satt bara och gav mig fan på att den skulle boota så vips 25:e gången så startade evox-skivan

    så tipset till alla som råkar ut för samma sak sitta bara och reboota tills det funkar

    tar tid men tänk på allt roligt man kan göra sen

    men tack igen rejjo ^^

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det blir så när dvdläsaren inte är sådär jätteförtjust i dvd-r skivan man försöker starta. Tar det för lång tid att läsa den så försöker den starta dashboarden istället.

    Ibland hjälper det om man ser till att klockan är rätt inställd, men det var nog mest med antika biosar då de nya inte vägrar starta från skiva bara för att xboxen tappat tiden.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  27. #27
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    63
    Respekt
    19
    hade en dvd-rw skiva men det kvittar :P

    sjukt hur kaensliga de aer for konstiga saker :P

    klockan liksom... tycker mna inte borde gora nanting,, men men
    tur att det har blivit battre med biosarna nu iaf

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Med ett original bios och de tidigare "hackade" biosarna så vägrar boxen boota från skivan innan man ställt klockan. Den startar "ställ klockan" funktionen i ms dashboard direkt. Och har man ingen ms dashboard på hårddisken vilket man givetvis inte har när man försöker byta disk så får man error...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  29. #29
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    63
    Respekt
    19
    hmm vi flashade ett 1.6 xbox idag via evox,,, chippet var ett duox2 och vi chippa med 512kb minne som man skulle,, sedan när den startade om,, så bootar xboxen om ett par gånger sedan blinkar det röd/grönt,,
    chipped dött eller går det och åf igång på nåt sätt igen?
    allt liknande jag sett har handlat om fellödningar och xboxen har ju fungerat problemfritt fram tills idag

    vad har hänt ? :S

    EDIT: hmm tror jag kan ha klantat mig med att råka lägga bioset i apps mappen under evox katalogen istället för under C:/

    enda utvägen är hotswapping va ??
    Last edited by bobthehob; 2006-04-29 at 19:04.

  30. #30
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Visst kan du använda hotswap, men förhoppningsvis finns det en enklare metod. Om du öppnar xboxen, hittar chippet under dvd-trayen och byter bank genom att dra den lilla switchen åt motsatt håll så aktiverar du den andra biosbanken. Prova göra det först och se vad som händer, har du ett blått eller vitt chip föresten?

    Om du hade lagt bioset i appsmappen tror jag inte xboxen hade hittat bioset (eller?). Är du säker på att du använde ett bios som fungerar för ver. 1.6?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

Sida 1 av 3 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. IGR - Kommer till MS-dashboard
    By mansnet in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 09:28
  2. Hur får man spel på " F " att fungera?
    By Z i n g o in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-04-28, 21:37
  3. Flasha TSOP med ditt Matrix chip, jodå.
    By sofam in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2002-11-15, 14:07
  4. Flasha ditt eget extender chip.
    By Sheytan in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2002-06-12, 18:16

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •