Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Xtreme Samsung firmware version 2.0

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Xtreme Samsung firmware version 2.0

    C4E har släppt en ny version av Xtreme firmware för samsung.

    Nyheten är att man inte behöver flasha om driven med xtrm0800.bin för att rippa originalspel / läsa ur security sectors.

    Istället bränner man den medföljande enable0800.iso till en DVD-R

    När man vill använda dvdläsaren i sin pc för att rippa spel/läsa ut ss.bin så

    1: kopplar man helt enkelt in dvdläsarens sata kabel till pc:n
    2: startar sin xbox 360 eller aktiverar vad man nu annars använder för något för att ge ström till dvdläsaren
    3: Sätter in enable0800 skivan, väntar 5 sekunder, tar ut den igen

    Det rekommenderas inte att ha sata kabeln inkopplad mellan xbox360 och dvdläsaren när enable0800 är aktiverat eftersom det skulle vara MYCKET enkelt för microsoft att detektera det läget.


    Utöver denna funktion finns det inga nyheter i denna firmware. Om du inte använder din dvdläsare för att rippa spel / extrahera SS.BIN finns det ingen anledning att uppgradera.


    ------------------------------------------------------
    Xtreme firmware 2.0 for TS-H943 Xbox 360
    ------------------------------------------------------

    Here it is, the World first One Firmware Only Xbox 360 backup and extraction firmware modification!
    No more reflashing of your drive with different firmwares!!!
    I would like to dedicate this firmware to my father who passed away suddenly.
    He went into debt to purchase my first computer, a commodore 64, which enabled me to learn assembly language.
    Please spare a thought or prayer for him around the world, this would make him chuckle. He will be sadly missed.

    Features
    -----------------

    Extraction part of firmware enabled with Enable0800 DVD. ISO included.
    In Enable0800 mode, allows drive to function natively under Windows without any hardware conversion/adaptors

    Boots all Xtreme Xbox 360 backups
    Boots all Xtreme Xbox 1 backups
    Boots all Xbox 360 originals
    Boots all Xbox 1 originals on Xbox 360
    Use on Xbox Live at own risk

    Technical details
    ------------------------

    Firmware now also checks for Enable0800 security sector @ PSN 04FB1F and if found, enables 0800 mode of firmware.
    ISO image Enable0800.iso included. Just burn and insert into drive when you wish to extract security sectors or dump games.
    0800 mode of firmware deactivated by inserting game backup (Xbox 360 or Xbox 1) or DVD movie or turning off console.

    Reads Xbox 360/Xbox 1 security sector from PSN FD021E (Layer 1)
    Reads Xbox 360 security sector from PSN 04FB1F (Layer 0)
    Reads Xbox 1 security sector from PSN 605FF (Layer 0)
    Security sector must be extracted using Enable0800 DVD for Xbox360 games and Xbox 1 games

    Flashing your drive
    ---------------------------

    Advisable to make a backup of your dvd drive firmware first.("mtkflash r /m orig.bin")
    Please make sure you hexedit the Xtreme20.bin firmware to include your dvd drive key from your original firmware (just copy $4000-4400).
    Plug SATA cable from DVD drive to PC. Power cable drive still connected to Xbox 360
    Power on Xbox 360
    Power on PC
    Boot with standard dos boot disk with included mtkflash utility
    Run "mtkflash w /m Xtreme20.bin"

    Extracting Security Sector
    ---------------------------------------

    Ensue SATA cable is plugged from drive to PC.
    (This is very important as may be possible in future for console to detect modified firmware due to
    Inquiry routine enabled for WIndows)

    Power on Xbox 360.
    Insert Enable0800 DVD into drive. Wait 5 or so seconds then remove the Enable0800 DVD. Drive now in 0800 mode.
    Turn on PC and wait for Windows to boot
    Insert original game disk into drive and wait for windows to detect disk change
    Run DVDinfoPro
    Enter the following four custom cdb commands:

    AD 00 FF 02 FD FF FE 00 08 00 01 C0
    AD 00 FF 02 FD FF FE 00 08 00 03 C0
    AD 00 FF 02 FD FF FE 00 08 00 05 C0
    AD 00 FF 02 FD FF FE 00 08 00 07 C0

    Then save hexadecimal display as bin file as SS.bin

    Creating a game backup
    -----------------------------------
    Drive is still in 0800 mode.
    Extract Isobuilder.rar
    Insert original game disk into drive and wait for windows to detect disk change
    Run DVDinfoPro
    Enter the following custom cdb command to unlock drive: (game data visable)

    FF 08 01 01

    Run Isobuster
    Right click on DVD and select Extract From-To
    Click Length and enter number of LBAs as follows:

    Xbox 1 Original Number of LBA to read 3431264 decimal
    or
    Xbox 360 Original Number of LBA to read 3567872 decimal
    Select User Data (2048 bytes/block)
    Click Start Extraction
    Enter filename as game.iso and click Save
    Upon read error dialogue box choose fill with blank zeros for sector and select use this selection for all errors
    Copy game.iso and ss.bin to the relevent isobuilder directory (Depending on Xbox 360 or Xbox 1 game)
    Run build360.bat (Xbox 360 game) or build.bat (xbox 1 game)
    Ensure your burner will set the booktype of DVD+R DL to DVDRom
    Burn with CloneCd and choose the image.dvd file

    Turning off 0800 mode of firmware
    ------------------------------------------------

    Either insert game backup (Xbox 360 or Xbox 1) or DVD movie. This de-activates 0800 part of firmware or turn off console.

    I will not be doing any more work on the Hitachi as I will leave that to the excellent work of Garyopa,Spectrumforever,Birdie
    and others.
    Still working on Media Stealth firmware and will release when there has been a reaction from Microsoft
    as until then it is not required!

    Commodore4Eva
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    I dag kom det en bulle att Microsoft ska komma att lägga in spärrar på kommande spel som är gjorda efter 07.
    Då hjälper nog inte detta heller eller?
    Eller man skulle kanske inte sålt sin 360 med samsung i ändå kanske har dom nyare model på sammys dvd nu , men detta skulle boot alla gammla xbox 1 spel .
    Nu skulle jag köpa en 360 enbart för pingisspelet skull
    Last edited by pege63; 2006-07-14 at 12:55.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Dom kommer troligen lägga in nya kopieringsskydd på skivorna så att spelen själva kan upptäcka om det är en originalskiva eller en backup. Eftersom det inte går att patcha spelfilerna så är det inte lika enkelt som det brukar vara att helt enkelt gå in och plocka bort skydden från spelen.

    Jag tror inte spelen kommer detektera vilken firmware man har i spelaren / detektera själva hacket.

    Hur det än blir så blir det en "katt å råtta" lek, vad som än kollas så lär det gå att hitta på saker med firmware eller separata chip som klarar av att lura systemet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Jun 2006
    Från
    Helsingborg
    Inlägg
    149
    Respekt
    18
    Men nu vet jag inte om jag hänger med, skulle det vara så lätt att flasha om dvdspelaren i sin xbox att man bränner flashningsfilerna på en dvd+r skiva och sen kopplar xboxens s-ata kabel till en datorns moderkort med s-ata stöd och sen skulle processen med flashningen gå med automatik under 5 sekunder?

    Varför ska man då koppla s-ata kabeln från xboxens dvd-spelare via en dator om skivan innehåller alla filer som behövs?

    Nog mest jag som har missuppfattar allt, eller?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs det jag skrev en gång till bara :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Jun 2006
    Från
    Helsingborg
    Inlägg
    149
    Respekt
    18
    Aha ingen skillnad mot tidigare version, bara lite enklare vid rippning av originalspel!

    Jag har lite svårt att helt förstå varje steg i flashningen av en samsung-dvdspelare, förstår inte riktigt instruktionen som kommer med extreme firmwaret. Finns det riktiga steg för steg instruktioner för n00bs?

    I det stora hela så har jag förstått att man kopplar in xboxens dvdspelare till datorns moderkort som då helst ska ha nforce 4 stöd. Man förbereder en startdiskett/usb och bootar datorn med denna startdiskett och sen knappar man in koderna för att förklara för datorn vad som ska kopieras över till xboxen och flashningen är komplett?

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    87
    Respekt
    20
    Taget från xboxhacker.net:
    "ok, I have sucessfully dumped the xtreme20 fw to my TS.
    Boots back ups fine
    and originals
    so the fW works.

    but the enable dvd is giving me problems.
    burned image with clone cd onto a dvd+R(leatest version)
    Windows acknowledges the disc as 360 disc
    then put the disc in 360 wait about 5 seconds till i hear spin and stop
    then open tray
    start pc
    but drive is nowhere to be seen???

    EDIT:
    Got it!!! Must be written to a DVD DL
    clonecd, Memorex 1x working
    Perfect release, tested working!!!!"

    Tänk alltså på att bränna enable0800.iso på en dvd+r dl skiva. Är flera som inte fått det att fungera med vanlig dvd+r. Så använd en double layer så ska det fungera.

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2006
    Från
    Helsingborg
    Inlägg
    149
    Respekt
    18
    Men vad menar han när han skriver "but the enable dvd is giving me problems." Man måste enabla sin dvdspelare i xboxen om man vill rippa egna spel och sådant? Eller har det att göra med även när det gäller att spela backuper?

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är fortfarande som jag beskriv i första inlägget...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Commodore4eva Xtreme Firmware for Hitachi-LG 47D Xbox 360 DVD Drive
    By samplehead in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 96
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 00:05
  2. Officiella "vilka xbox 360 har samsung dvd" tråden
    By jarkko in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 194
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 18:11
  3. Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 18:30
  4. 2.0 firmware knäckt!
    By TPsys master in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 16:27
  5. HDLoader på PStwo!!
    By Zapata in forum HD Loader, FTP-server m.m.
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 17:19

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •