Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: Xtreme 4.0a 4.0b

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    43
    Respekt
    18

    Xtreme 4.0a 4.0b

    någon som har testat?
    snack om att det ska funka med ms28...skriv gärna om ni har info och har testat den..

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Hann precis flasha och skruva ihop dagens sista 360 innan jag såg v4.0

    Den är BASERAD på ms28, så när du flashar in xtreme 4.0 så får du ms28 med xtreme patchar.

    Annars när du flashade en ms28 drive så nergraderade du i praktiken firmwaret till ms25.

    Du kan välja att flasha med två olika "smaker" av v4.0 beroende på om du vill ha snabb med högljudd läsning av brända spel eller om det skall gå lite långsammare och tystare som DEFAULT.

    Samma sak finns ju med i v3.3, men nu kan man alltså välja vilket läge som xboxen skall ha när man startar den (snabb eller långsam). Man byter läge genom att stoppa i ett originalspel.

    Det andra nya är att man/xboxen inte kommer kunna läsa/skriva firmwaren från/till dvdläsaren helt utan vidare. Man måste bränna en speciell skiva och stoppa i först för att aktivera läsning/skrivning av firmwaren. Det är samma skiva som används sedan tidigare för att aktivera dvdläsarens "rippa spel och security sector" läge.

    ------------------------------------------------------

    Xtreme firmware 4.0A and 4.0B for TS-H943 Xbox 360

    ------------------------------------------------------



    World first FirmGuard, Dual Speed, Media Stealth, One Firmware, Xbox 360 backup and extraction firmware modification!





    Features

    -----------------

    (v4.0) MS28 core firmware. Also better and faster media detection.

    (v4.0) FirmGuard added. On by default. Firmware cannot be Read/Written by 360 console. Can ONLY be turned off (Read/Write enabled) via Enable0800 mode.

    (v4.0) 4.0A firmware. 4.0A is default Fast Read Speed mode. Quite/Slow Read mode for backups activated via any Xbox 360/Xbox 1 Original game disk.

    (v4.0) 4.0B firmware. 4.0B is default Quiet/Slow Read Speed mode. Fast Read mode for backups activated via any Xbox 360/Xbox 1 Original game disk.



    (v3.3) Dual Read Speed mode (Quite/Slow Read mode for backups activated via any Xbox 360/Xbox 1 Original game disk.)

    (v3.2) Improved Media speed patch, forced full speed on all media types!

    (v3.1) Added Booktype overwrite patch (bitsetting to Dvdrom no longer required)

    (v3.1) Added Media speed patch (drive treats backup disc speed rating same as original)

    (v3.1) Fixed DVD Movie backup/Xbox 1 backup read bug.

    (v3.0) Stealth Media implemeted into firmware. Backups now appear exactly as original disk regardless of which disk check command used by Xbox 360

    (v3.0) Enable0800 mode supports extraction of raw PFI (Physical Format Information) and raw DMI (Disk Manufacturing Information)

    (v3.0) Support for loading of extracted PFI and DMI from disk

    (v3.0) Non-Stealth Backups automatically enhanced with embeded PFI for Xbox 360 and Xbox 1

    (v3.0) Included new Video.iso for Xbox 360 and Xbox 1 backups, now the same as originals

    (v3.0) Security placeholders/bad sectors for 360 backups are outside both valid psn ranges so they cannot be read/checked by 360 host

    (v2.0) Extraction part of firmware enabled with Enable0800 DVD. ISO included.

    (v2.0) In Enable0800 mode, allows drive to function natively under Windows without any hardware conversion/adaptors

    (v1.0) Boots all Xtreme Xbox 360 backups

    (v1.0) Boots all Xtreme Xbox 1 backups

    (v1.0) Boots all Xbox 360 originals

    (v1.0) Boots all Xbox 1 originals on Xbox 360



    Use on Xbox Live at own risk



    Technical details

    ------------------------



    For Xtreme 4.0A default backup Read Speed is same as original game disks 12x. When Original Game disk is booted, all subsequent backup loading will be at Quiet/Slow Read mode, Original Game disks are unaffected. Turn console off/on to reset back to Default backup read speed (12x). Quiet/Slow Read Speed is for quiet operation and/or cheap DVD+R DL media.



    For Xtreme 4.0B default backup Read Speed is Quiet/Slow 2-4x. When Original Game disk is booted, all subsequent backup loading will be at Fast Read mode 12x, Original Game disks are unaffected. Turn console off/on to reset back to Default backup read speed for backups (2-4x).



    FirmGuard disables reading/writing of drive firmware. This is always on. Can only be turned off via Enable0800 mode. Do not have SATA cable plugged into Xbox 360 console when in Enable0800 mode.



    Backups now automatically have pre-locked PSN range same as stated in extracted PFI sector if exists, or embeded PFI, therefore cannot read extracted SS/PFI/DMI sectors from disk. Currently all original 360 games have same PFI sector but maybe not in future, hence new feature of extracting PFI in Enable0800 mode and read from backup at PSN $4fb1d (Xbox 360) and $605fd (Xbox1) or if these sectors are blank embeded PFI will be used



    Backups now support loading of DMI sector. This sector is different for every original 360 game but is currently not checked for, but maybe in future hence DMI can now be extracted also in Enable0800 mode and read from backup at PSN $4fb1e (Xbox 360) and $605fe (Xbox1)



    Firmware checks for Enable0800 security sector @ PSN 04FB1F and if found, enables 0800 mode of firmware.



    ISO image Enable0800.iso included. Just burn and insert into drive when you wish to extract security sectors or dump games.



    0800 mode of firmware deactivated by inserting game backup (Xbox 360 or Xbox 1) or DVD movie or turning off console.

    Reads Xbox 360/Xbox 1 security sector from PSN FD021E (Layer 1)

    Reads Xbox 360 security sector from PSN 04FB1F (Layer 0)

    Reads Xbox 1 security sector from PSN 605FF (Layer 0)

    Security sector must be extracted using Enable0800 DVD for Xbox360 games and Xbox 1 games





    Flashing your drive

    ---------------------------



    For ms28 firmware versions of drive you will need to use the Vcc method or the VIA SATA 10 sec method to read/write flash. Refer to http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=535222



    Advisable to make a backup of your dvd drive firmware first.("mtkflash r /m orig.bin")



    In Windows, copy orig.bin to same directory as this release (same directory as xtrem40a.bin/Xtreme40b.bin and X360SAM.exe)



    Double click "Make X40a.bin" or "Make X40b.bin" to create x40a.bin (Xtreme4.0A firmware with your key from orig.bin) or x40b.bin (Xtreme4.0B firmware with your key from orig.bin). Thanks to eXOBeX for X360SAM.EXE



    Copy x40a.bin or x40b.bin to boot disk



    Power off PC



    Plug SATA cable from DVD drive to PC. Power cable drive still connected to Xbox 360

    Power on Xbox 360

    Power on PC

    Boot with standard dos boot disk with included mtkflash utility



    Run "mtkflash w /m x40a.bin" or "mtkflash w /m x40b.bin"







    Flashing your drive with Xtreme4.0 firmware installed

    -----------------------------------------------------



    Plug SATA cable from DVD drive to PC. Power cable drive still connected to Xbox 360



    Power on PC



    Boot with standard dos boot disk with included mtkflash utility to dos



    Power on Xbox 360



    Insert Enable0800 disc into drive and wait 10 seconds then eject disc



    Run mtkflash as per normal.





    Creating a game backup (Recommended way)

    ------------------------------------------



    Use either Schtrom360XtractV3.0 or later



    or



    Xbox Backup Creator v2.1 or later











    ************************************************** *********************************

    ************************************************** *********************************

    ************************************************** *********************************

    ************************************************** *********************************





    ----------------------------------------

    Legacy information for creating backups.

    ----------------------------------------





    Extracting Security Sector

    ---------------------------------------



    Ensue SATA cable is plugged from drive to PC.

    (This is very important as may be possible in future for console to detect modified firmware due to Inquiry routine enabled for Windows)



    Power on Xbox 360.

    Insert Enable0800 DVD into drive. Wait 5 or so seconds then remove the Enable0800 DVD. Drive now in 0800 mode.

    Turn on PC and wait for Windows to boot

    Insert original game disk into drive and wait for windows to detect disk change

    Run DVDinfoPro

    Enter the following four custom cdb commands:



    AD 00 FF 02 FD FF FE 00 08 00 01 C0

    AD 00 FF 02 FD FF FE 00 08 00 03 C0

    AD 00 FF 02 FD FF FE 00 08 00 05 C0

    AD 00 FF 02 FD FF FE 00 08 00 07 C0



    Then save hexadecimal display as bin file as SS.bin



    Extracting PFI (Physical Format Information) Sector

    -------------------------------------------------------------------

    Run DVDinfoPro

    From Advanced Commands pull down menu choose Send Custom Command

    From Preset Commands pull down menu choose "00h Physical Format Information" from under the Read DVD Struct Commands heading

    Click Send

    Then save hexadecimal display as bin file as PFI.bin



    Extracting DMI (Disk Manufacturing Information) Sector

    -------------------------------------------------------------------

    Run DVDinfoPro

    From Advanced Commands pull down menu choose "04h Disc Manufacturing Info"

    Click OK on Read DVD Structure Option window

    Then save hexadecimal display as bin file as DMI.bin







    Creating a game backup

    -----------------------------------

    Drive is still in 0800 mode.

    Extract Isobuilder.rar

    Insert original game disk into drive and wait for windows to detect disk change

    Run DVDinfoPro

    Enter the following custom cdb command to unlock drive: (game data visable)



    FF 08 01 01 05 01 03 00 04 07 (new in MS28)



    Run Isobuster

    Right click on DVD and select Extract From-To

    Click Length and enter number of LBAs as follows:



    Xbox 1 Original Number of LBA to read 3431264 decimal

    or

    Xbox 360 Original Number of LBA to read 3567872 decimal

    Select User Data (2048 bytes/block)

    Click Start Extraction

    Enter filename as game.iso and click Save

    Upon read error dialogue box choose fill with blank zeros for sector and select use this selection for all errors

    Copy game.iso, ss.bin, PFI.bin and DMI.bin to the relevent isobuilder directory (Depending on Xbox 360 or Xbox 1 game)

    Run build360.bat (Xbox 360 game) or build.bat (xbox 1 game).

    These batch files now expect PFI and DMI bin files

    Burn with CloneCd and choose the image.dvd file



    Turning off 0800 mode of firmware

    ------------------------------------------------



    Either insert game backup (Xbox 360 or Xbox 1) or DVD movie. This de-activates 0800 part of firmware or turn off console.





    Thanks to everyone on #FW, Xboxhacker.net , Xbox-Scene.com, Max************ and Xbins.Org for their support. Keep up the good work everyone.

    Commodore4Eva@gmail.com
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    140
    Respekt
    18
    e de lönt då att gradera up sig från 3.3 till 4.0a / 4.0b då ???

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    133
    Respekt
    0
    istallion> Jag har en Hitachi-LG med 2.3fw och jag tvivlar på att jag kommer uppgradera inom ett år ens. Kaaanske om det blir lite bättre mediaigenkänning.

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Drexon
    istallion> Jag har en Hitachi-LG med 2.3fw och jag tvivlar på att jag kommer uppgradera inom ett år ens. Kaaanske om det blir lite bättre mediaigenkänning.

    Håll dig till de klistrade hitachi trådarna och låt oss med samsungläsare vara ifred i denna tråd...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av istallion
    e de lönt då att gradera up sig från 3.3 till 4.0a / 4.0b då ???

    Om du hellre vill köra brända spel i tyst/långsam mode så kan du ju flasha om till 4.0B så slipper du sätta i ett originalspel först för att ställa om den till det långsamma läget.

    Annars behöver du inte uppgradera förrän microsoft börjar få för sig att kolla firmware på dvdläsaren, och ingen vet ju om dom någonsin kommer göra en sådan koll.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    61
    Respekt
    18
    Jag har inte flashat min låda ännu, ska jag välja 3.3 eller 4? 4an verkar så krångligt :|
    Ska man välja A eller B isåfall? :/

    Vad vinner man på att ha fast read? Snabbare laddningstider? Kan det börja hacka osv om man kör på slow/quiet?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    4:an är bara krångligare nästa gång du skall flasha om den.

    3.3 och 4.0 "A" kör båda med HÖG hastighet som default, och du kan sänka hastigheten på backuperna genom att stoppa i ett originalspel först.

    Snabba läget låter mer, laddar snabbare, men kan strula med dåliga skivor.
    Långsamma läget är tystare, laddar långsammare, fungerar bättre med dåliga skivor

    Använd 4.0B om du OFTAST vill köra det långsamma tysta läget. Vill du köra snabba läget så är det bara att sätta i ett originalspel så kommer backuperna du startar efter det gå i snabba läget.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Måste man använda sig av en floppy för att flasha samsungen? Det går inte att köra genom windows som med hitachi?

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Flashade min xbox med 4A för 10 minuter sen. Förstår inte riktigt vad du menade hansi om "4:an är bara krångligare nästa gång du skall flasha om den." Skulle jag låtit bli att flasha in den?

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    61
    Respekt
    18
    Ja, varför blir det krångligare? Är det något man ska tänka på innan man flashar den?

    Jag skulle förövrigt flasha min samsung idag, jag kom ända till stadiet där man skulle använda sig av en floppy disk... Finns inte en enda i hela huset. Skitkul att man flyttat till en jävla by med 300 pers där man inte känner någon heller.

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Driver ni med mig idag?

    Från mitt första inlägg:


    Ledtråd 1:
    Det andra nya är att man/xboxen inte kommer kunna läsa/skriva firmwaren från/till dvdläsaren helt utan vidare. Man måste bränna en speciell skiva och stoppa i först för att aktivera läsning/skrivning av firmwaren. Det är samma skiva som används sedan tidigare för att aktivera dvdläsarens "rippa spel och security sector" läge.

    Ledtråd 2:
    World first ****FirmGuard**** (<== det som gör det jobbigare att flasha), Dual Speed, Media Stealth, One Firmware, Xbox 360 backup and extraction firmware modification!

    Ledtråd 3:
    (v4.0) FirmGuard added. On by default. Firmware cannot be Read/Written by 360 console. Can ONLY be turned off (Read/Write enabled) via Enable0800 mode.

    Ledtråd 4:
    FirmGuard disables reading/writing of drive firmware. This is always on. Can only be turned off via Enable0800 mode. Do not have SATA cable plugged into Xbox 360 console when in Enable0800 mode.


    Ledtråd 5:
    Flashing your drive with Xtreme4.0 firmware installed
    -----------------------------------------------------
    Plug SATA cable from DVD drive to PC. Power cable drive still connected to Xbox 360
    Power on PC
    Boot with standard dos boot disk with included mtkflash utility to dos
    Power on Xbox 360
    Insert Enable0800 disc into drive and wait 10 seconds then eject disc <<=== DETTA ÄR DET "JOBBIGA"
    Run mtkflash as per normal.



    För att flasha om en samsung dvdläsare med xtreme v4.0 måste man - hur ni nu lyckades MISSA det - först stoppa i en dvd-r bränd med en specifik imagefil (Enable0800.iso) som "låser upp" dvdläsarens flashningsfunktioner.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Okey då :P Det blev så mycket nytt så jag missade det sista. Men jag måste säga att det är bättre med v4 för om man vill rippa ett spel så behöver man inte flasha om den med ett annat firmware, bara trycka i skivan

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av weeh
    Okey då :P Det blev så mycket nytt så jag missade det sista. Men jag måste säga att det är bättre med v4 för om man vill rippa ett spel så behöver man inte flasha om den med ett annat firmware, bara trycka i skivan

    Ja, men så har det ju varit sedan 3.0
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Okey, men jag hade en väldigt tidig version senast.

  16. #16
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    140
    Respekt
    18
    så Fw 4.0a/b har Stelth Fw Låter nice )
    så vilken fördrar ni a eller b ???
    vilket är bättre ? A or B ??

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    A eller B väljer du själv efter att ha läst min beskrivning, doh!

    Fast det där firmware stealth vete fan, när jag testade att läsa ur firmwaret ur en samsung vi flashade med 4.0 idag så gick det precis lika bra som vanligt med det vanliga "ms28" knepet att stänga av strömmen till dvdläsaren innan man börjar avläsningen och sedan sätta på den igen så att avläsningen sätter igång att räkna.

    Men det är klart, när xboxen väl är igång och i ett sådant läge att den skall kunna läsa ur en firmware så kan den ju inte "tricka" driven på samma sätt som jag gjorde.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  18. #18
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    140
    Respekt
    18
    jag vet vad A och B gör ..frågan va vilket är att föredra ??

    tiden får väll visa hur stelth skyddat det är ....
    väntar nog ett tag innan jag flashar up det , verkar jobbigt att flasha om,
    om man har 4.0

Liknande diskussioner

  1. Commodore4eva Xtreme Firmware for Hitachi-LG 47D Xbox 360 DVD Drive
    By samplehead in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 96
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 00:05
  2. Xtreme firmware 3.1 for TS-H943 Xbox 360
    By Kiwimannen in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 16:34
  3. Xtreme firmware 3.0 for TS-H943 Xbox 360
    By arvdal in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 11:22
  4. Xtreme Samsung firmware version 2.0
    By Hansi in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 12:16
  5. Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 18:30

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •