Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Softmodda tom 160GB?

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    48
    Respekt
    21

    Softmodda tom 160GB?

    Hallå hallå, har ett softmoddat xbox som en polare nu vill ha större hårddisk i. Då jag aldrig ens softmodat en orginal box blir jag lite fundersam för efter mycket labbande får jag fan inte till det... Har tillgång till min chippade box som jag kört Auto Installer 3.0 ifrån och kört SID 3.1 därifrån med installerat XBMC samt låst hårddisken men när jag kopplar in hddn till polarens box får jag bara error code 6. Har även testat att kopiera filerna från den gamla hddn till en den nya men samma sak, error code 6... Så expertpanelen, har ni några förslag?

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    132
    Respekt
    20
    Varför softmodda när du kan köpa ett chip för max 150 spänn ?

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    48
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Gemet
    Varför softmodda när du kan köpa ett chip för max 150 spänn ?
    Därför att softmodden e gratis... Sen är det inte min box utan en polares som han köpte softmoddad men med orginal HDDn... Men är det möjligt att på ett smidigt sätt softmodda en tom HDD om jag kopplar in den på min redan chipade box och sedan kopplar in den i polarens?

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Jag är inte säker, men jag tror att det går. Stoppa in hdd:n i din egen xbox, installera MS-dash med hjälp av typ superdisc eller liknande, i med den i din polares, och följ denna guide:

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=25000

    OBS! Jag är inte säker på att detta går, men det skadar väl inte att prova...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    132
    Respekt
    20
    Ok, skulle inte svarat i denna tråd, men var bara tvungen eftersom softmoddade xboxar inte är 100% kompatibla med alla spel som t.ex Crimson Skies. Ett fysiskt chip sparar mycket tid och är oftast mycket enkelt att installera själv.
    Lycka till iaf.

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Enklast är som sagt att sätta hårddisken i din chippade xbox och köra superdisc el. liknande util. skiva för att installera senaste ms dashboard, och sedan softmodda den på sedvanligt sätt. Kruxet; för att hårddisken ska fungera i ett originalt xbox måste den vara låst med nyckel ifrån samma Eeprom som sitter i det originala xboxet. Lösning:Man ser till att nya och gamla hdd'n är upplåst, sen flashar man in polarens Eeprom i sin xbox. Man låser sedan nya hdd'n i sin xbox. Saken är biff - den nya hdd'n är låst med original boxens eepsom nyckel. Man sätter tillbaka sin gamla hårddisk i sin xbox, och flashar tillbaks sitt gamla Eeprom, och låser den. Krux nr 2; för att man ska kunna "låna" sin polares Eeprom, måste dessa xboxar vara av samma Eeprom typ, D.V.S 1.0-1.5 Eeproms fungerar med varann. Och 1.6 Eeproms fungerar med varann. Man får INTE blanda mellan 1.0-1.5 och 1.6 grupperna.

    Lätt va?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    48
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Blixten100
    Enklast är som sagt att sätta hårddisken i din chippade xbox och köra superdisc el. liknande util. skiva för att installera senaste ms dashboard, och sedan softmodda den på sedvanligt sätt. Kruxet; för att hårddisken ska fungera i ett originalt xbox måste den vara låst med nyckel ifrån samma Eeprom som sitter i det originala xboxet. Lösning:Man ser till att nya och gamla hdd'n är upplåst, sen flashar man in polarens Eeprom i sin xbox. Man låser sedan nya hdd'n i sin xbox. Saken är biff - den nya hdd'n är låst med original boxens eepsom nyckel. Man sätter tillbaka sin gamla hårddisk i sin xbox, och flashar tillbaks sitt gamla Eeprom, och låser den. Krux nr 2; för att man ska kunna "låna" sin polares Eeprom, måste dessa xboxar vara av samma Eeprom typ, D.V.S 1.0-1.5 Eeproms fungerar med varann. Och 1.6 Eeproms fungerar med varann. Man får INTE blanda mellan 1.0-1.5 och 1.6 grupperna.

    Lätt va?

    Haha, jomen jag hänger på vad du menar Enda kruxet är dock att jag inte har något av orginal spelen som behövs för att softmodda boxen, själv brukar jag nämligen chippa de boxar jag fixar då jag egentligen ser det som bästa alternativet (Gemet )... Men då polarens xbox redan var softmoddad vet jag inte om han blir så nöjd om jag kommer o säger att jag måste chippa den istället, även om det bara rör sig om typ 150-200:-... Därför vill jag i första hand försöka softmodda den, och som jag fattar det utifrån manualen till Auto Installer ska det funka med deras skiva. Men jag får inte till det och därför vänder jag mig hit utifall någon kanske gjort det tidigare...?
    Tack för förslaget Blixten för om jag hade haft t.ex Splinter Cell hade jag gjort det på det vanliga sättet...

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Ähh, självklart ska du ju chippa den då, det blir ju bara bättre, han förlorar ju ingenting på det (förutom 150-200 kr), tvärtom kan man ju göra mer med en chippad xbox. Också slipper du kruxet med att sätta i en 160 gb hdd på en softmoddad...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Jamen du behöver ju inte ha original skivorna, eftersom xboxen du förbereder hårddisken i redan är chippad! Du bara laddar över en av hack-savesarna och letar fram den i filhanterarn på xboxen, och startar .xbe filen som ligger där. Bara o installera!
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Liknande diskussioner

  1. 160Gb hårddisk (har jag det och) varför får jag inte ut alla Gb?
    By Silverfisken in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 14:03
  2. Hjälp, BIOS och 160Gb HD installation
    By ebbot34 in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 18:11
  3. Formatera och installera dashboard på en tom hårddisk via PCn
    By mandrill in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 21:02
  4. 160GB Maxtor till Xbox?
    By confuzed in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-10, 22:55
  5. Apps = tom
    By JSSON in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-28, 15:11

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •