Sida 1 av 13 12311 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 385

Diskussion: Faq - Alla Vanliga FrÅgor Och Svar - *** LÄs !!! ***

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    245
    Respekt
    20

    Thumbs up Faq - Alla Vanliga FrÅgor Och Svar - *** LÄs !!! ***

    Vad säger du om en FAQ Hansi?

    Reggar sig folk varje dag och ställer samma frågor om och om igen...

    Här kommer några förslag:

    Hur flashar jag?
    Klarar du inte läsa ut det i trådarna lämnar du in driven hos psxcare och får det fixat för kaffepengar.

    Löser väl 50% av frågorna ungefär

    Edit: Utförligare info nedan.
    Last edited by banan1; 2006-11-07 at 23:13.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag klistrar den här tråden så får väl den vara faq tills vidare, fyll på med bra info.

    #1 LÄS DE KLISTRADE TRÅDARNA! ÅTMINSTONDE DE FÖRSTA 4-5 SIDORNA + DE 4-5 SISTA SIDORNA PÅ "JÄTTETRÅDARNA"

    Fast dom som inte bryr sig om #1 lär ju som vanligt inte läsa det här heller såklart...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21

    Exclamation

    Jag ska precis köpa en XBox 360. Spelar det nån roll vilken dvd-läsare som sitter i den?
    Nej. Alla går att flasha. Dock är Hitachi v79 lite jobbig och kräver ett chip för att kunna flashas.
    Såhär ser du vilken läsare du har i boxen: » Bild (BenQ - Hitachi - Samsung)

    En v79 lät inte kul. Hur ser jag vilken version det är på dvd'n?
    Då måste man öppna boxen och titta på dvd'n. På ovansidan finns en etikett med "ROM VER."
    » Bild

    Kan man inte se redan på lådan i butiken vilken spelare som sitter i?
    Det står ett lot-nummer på lådan som man kan kolla upp på t.ex. följande ställe: http://www.360drives.com/list
    Men ganska många nummer dyker upp på både Samsung och Hitachi. Så 100%-igt säker kan man tyvärr inte vara.

    Core, Arcade, Premium eller Elite, vad är skillnaden?
    Core - minimalt med tillbehör, ingen hårddisk, trådbunden kontroller. Behöver minst kompletteras med ett minneskort för att kunna spara spelframgångar.
    Core är sedan november 2007 ersatt med Arcade.
    Arcade - trådlös handkontroll, 256Mb minneskort, HDMI och 5 arkadspel
    Premium - trådlös handkontroll, 20 Gb HD, Component HD AV-kabel, headset m.m
    Premium Pro (Kallas ofta HDMI-edition) - Samma spec som en vanlig Premium fast med HDMI.
    Elite - svart design, trådlös handkontroll, 120 Gb HD, HDMI, headset m.m.

    Hur får jag min 360 att spela kopierade spel?
    Antingen genom att flasha firmware på din dvd-drive eller genom att sätta in ett chip, t.ex. NME.
    De chip som finns än så länge är inte mycket att ha. Satsa på en flashning istället.
    Är du tekniskt kunnig läser du t.ex. här eller här hur man gör. Alternativt så kollar du guiderna här på forumet.
    Skrivna av PiGGELiN:
    Samsung MS25/MS28
    Hitachi 0078FK
    Skriven av Pemani:
    BenQ
    Är du en svensson så lämnar du in 360'n på psxcare och får det fixat för en liten slant.

    Varför är det bättre att flasha firmware än att montera in ett chip?
    - Enklare att uppdatera om det kommer ett nytt firmware med nya funktioner.
    - Behöver maskinen återställas (för att skickas tillbaka till MS på lagning) så är det snabbt gjort och lämnar inga spår. Ett chip som man har lött fast tar man inte bort så lätt och snyggt.
    - Du slipper konvertera imagefilerna (även om det bara tar en kort stund) innan du kan bränna dem.

    Går det att koppla upp sig via Live efter att man modifierat sin 360?
    Ja om du har senaste iXtreme-firmware. Med "vanliga" Xtreme är det stor risk att din box blir bannad - för all framtid.
    iXtreme startar endast spel som är fullständigt patchade (ss, dmi, pfi & video).
    Tänk dock på att inget är 100% säkert. Kör du Live med en flashad firmware och kopierade spel finns alltid en risk att din 360 blir bannad.

    Vad innebär det att konsollen blir bannad?
    Det innebär att du inte kommer kunna komma åt Live. Däremot kan man spela lokalt precis som förut. Konsollen blir inte helt låst.
    Det finns i skrivande stund inget sätt att bli av med banningen. Är konsollen en gång bannad så är den det permanent.

    Hur ser jag om jag blivit bannad?
    Gör ett connection test (finns i system-fliken). Om allt är ok FÖRUTOM 'Xbox LIVE' så är du troligtvis bannad.
    Kolla statuskoden på Z. Är den 8015 - 190D är du bannad.
    Kolla under 'more'. Får du upp nån av dessa vyer är det verkligen ingen tvekan längre. » Screen 1 eller » Screen 2

    Är 360'n bakåtkompatibel med mina gamla XBoxspel?
    Nja, med vissa spel. Dock inte alla. Här är: Microsofts officiella lista
    För att de ska funka så måste man installera en mjukvara från Microsoft som till viss del emulerar gamla Xboxen. Det kan du göra antingen genom att ladda hem det via Live eller skapa en egen installationsdvd här. Observera att det bara funkar med originalspel. Ej gamla hembrända skivor....
    UPDATE: Har du en samsungdrive i din maskin och firmware 5.2 (eller nyare) så går det numera även att spela XBox1 kopior brända på vanliga single-layer DVD.

    Jag har en Samsungdrive i min XBox360 och senaste firmware. Hur funkar det nu med gamla XBox-spel då?
    Först och främst så gäller bakåtkompabiliteten lika dant som med originalspel (se ovan), så ALLA gamla spel kommer inte att fungera.
    Default.xbe får INTE vara patchad på något sätt.
    Om default.xbe redan är patchad använd Xbefix (Startas från DOS-prompten) för att återställa den.
    Det MÅSTE vara ett PAL-spel (om du nu har en PAL-maskin) Troligtvis fungerar även regionsfria spel.
    Kör "manage titles on xbox drive" och sedan "scan titles" från QWIX för att se vilken region spelen har.

    Om det är ett spel som redan ligger på din XBox1:s hårddisk så får du först ftp:a över default.xbe till din dator. Återställ den med Xbefix. Ftp:a tillbaka den till XBoxen. Kör igång QWIX (se till att du har senaste versionen), leta rätt på spelet och ta "Create ISO". Du får nu en ISO-fil på din hårddisk
    Bränn ISOn på en vanlig single-layer DVD med Nero.
    Om du redan har en ISO på din hårddisk som du är osäker på den är patchad eller ej så kan du använda qwix isofunktioner för att plocka ur default.xbe ur isofilen. Sedan kan du testa default.xbe filen med xbefix.exe.

    Vart hittar jag spel till XBox 360?
    Finns exempelvis på diverse torrentsidor:
    The Piratebay, Meganova, XBox-sky, RevolutionTT, Torrentleech m.fl.

    Hur vet jag om spelet kommer fungera?
    Kolla på nforce.nl. Är releasen inte nukad så funkar den.
    Även abgx.net har bra info om releaserna.

    PAL eller NTSC. Spelar det nån roll?
    Ja. Flashat firmware har inget med regionskodningen att göra. Är din maskin köpt i Sverige är det främst PAL-releaser du ska kolla efter. Dock är vissa NTSC-releaser satta som region 0xFFFFFFFF, d.v.s. regionsfria. Då funkar de överallt.
    Sån info står oftast i nfo-filen eller på abgx.net eller på dvd-secrets.co.uk/xbox360
    Följande varianter finns:
    Regionsfri: 0xFFFFFFFF
    PAL: 0x00FF0000
    NTSC-U: 0x000000FF (USA)
    NTSC-J: 0x0000FF00 (JAPAN)
    Det kan även vara en kombination av ovanstående, t.ex. 0x00FF00FF betyder att spelet är både PAL och NTSC-U

    Hur packar jag upp alla filer jag tankat hem?
    Se till att ha senaste versionen av WinRAR och något program så du kan kolla CRC check filen (SFV), t.ex. QuickSFV. Börja med att köra QuickSFV så du är säker på att rarfilerna är intakta. Öppna sedan den första rar-filen. Den slutar troligtvis på .rar
    Saknas det en .rar så ta den med lägst numrering - .r00.

    Jag fick 2 filer när jag packade upp. Vad är de?
    Vanligast är att få en .iso och en .dvd-fil.
    .iso-filen är imagefilen som innehåller själva spelet. Den kan lika gärna ha filändelsen .000 eller .360 eller egentligen vad som helst.
    .dvd-filen innehåller två instruktioner till brännarprogrammet:
    1. Layerbreak. Ska ALLTID vara 1913760
    2. Imagefilens namn
    Man bränner alltså inte själva dvd-filen, utan när du väljer den så instruerar den bara om HUR det ska brännas.

    Jag fick inte nån .dvd-fil när jag packade upp. Hur gör jag då?!
    Enklast är att skapa en egen med hjälp av Notepad. I den skriver man:
    LayerBreak=1913760
    imagefilens_namn.iso
    Har man inte alla hästar i hagen och tycker att Notepad är för avancerat så har int21 skrivit en ypperlig applikation som fixar dvd-filen automatiskt:
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=33907

    Kan jag lägga spelet på hårddisken på något sätt?
    Nej. Spelen måste brännas på DVD+R DL skivor.

    Vilket brännarprogram ska jag använda?
    Beror lite på hur det ser ut efter att du packat upp rar-filerna. Oftast har du då en image.dvd och en image.000. Använd då senaste CloneCD (i skrivande stund v.5.3.0.1) eller ImgBurn. Ibland är det en .nrg - använd då senaste versionen av Nero.

    Vilka skivor ska jag använda?
    Var inte en dumsnål idiot ;-) Satsa på bra skivor! Verbatim DVD+R DL funkar kanon!
    Billiga märken KAN funka, men kommer troligtvis bara ge dig massa problem med bränningen.

    +R eller -R, spelar det någon roll?
    JA, det måste vara +R.
    -R går det inte att sätta custom layerbreak på.

    Vilken brännare ska jag ha?
    Den måste klara att bränna Dual Layer. Gör den det är det bara att testa. I värsta fall funkar inte skivan och du får köpa en ny brännare.
    Pioneers brännare brukar isåfall fungera bra.

    Jag har redan en brännare i datorn. Hur tar jag reda på vad det är för brännare?
    Enklast gör du såhär (i Windows):
    Klicka på "Start" > "Settings" > "Control Panel" > "System"
    Klicka på fliken "Hardware" och sedan knappen "Device manager"
    Klicka på "+" framför "DVD/CD-ROM drives".
    Du kommer då se namnen på alla installerade enheter. Å det är de faktiska namnen du ser. D.v.s även om det står DELL på plasten på din dvdbrännare så kan den rent tekniskt vara en NEC eller en SONY....
    Viktigast att ta reda på här egentligen är att det är en Dual Layer-brännare. Sen är det bara att testa....

    Jag har en DL-brännare, men jag får det inte att fungera. Kan jag göra något eller måste jag köpa en ny?
    Testa att uppgradera firmware på din brännare så du har den absolut senaste versionen.
    Firmware hittar du på tillverkarens sida eller här: http://tdb.rpc1.org/

    Men hur bränner man nu då?
    Börja alltid med att läsa .nfo-filen som följer med releasen.
    Måste spelet patchas står det där. Annars är det bara att tuta å köra.

    Om man har en .dvd och en .iso0 (eller .000):
    Starta CloneCD. Klicka på andra knappen från vänster "Write from imagefile".
    Leta upp .dvd-filen. Dubbelkolla i infofönstret att det står LayerBreak: 1913760. Gör det inte det får du avbryta. Då står det fel i .dvd-filen.

    Om man har en .nrg:
    Starta Nero. Välj "Burn image..." från menyn och leta upp .nrg-filen.

    Bränn i hastighet 2,4X eller 4X.
    Låt datorn vara i fred medans den bränner för att undvika fel. Se till att inga andra program står och äter minne. Gå och ta en fika.

    Hur patchar jag ett spel?
    Använd XDVDMulleter.
    Både programmet och patchar hittar du här:
    http://360patches.com/

    1. Starta XDVDMulleter

    2. View ISO Detail -> Next

    3. Load from file -> Browse -> Leta upp din ISO -> Load File -> Next

    4. Kontrollera att din region samt Ixtreme Compability är ikryssad.

    5. Saknas något kryss kör CRC-Checking -> Autofix eller mauellt (Insert SS, Stealth eller Video)

    Manuellt, Ladda först hem patch, sen
    Saknas Security Sector = Insert SS (brukar heta ss.bin)
    Saknas DMI PFI = Insert Stealth (brukar hete dmi/pfi.bin)
    Saknas Video = Insert Video (Finns i Mulleter)

    Jag har laddat hem XDVDMulleter men programmet vill inte starta. Jag får felkod 0xc0000135
    Du kanske skulle läsa instruktioner lite bättre. Du måste ha .NET installerat för att kunna köra XDVDMulleter.
    .NET är gratis och du kan ladda hem det här: » .NET

    Kan jag byta ut hårddisken till en egen?
    Nja, inte vilken 2,5" hdd som helst... men med "TheSpe******t's HDDHackr v0.90" kan du stoppa i en Western Digital Scorpio BEVS-LAT disk på upp till 120Gb. Det enda du behöver få tag i då är hårddiskens signaturfil som berättar att disken är en "original XBox 360 HDD". Signaturfilen är inte unik för din maskin, så du kan använda en signaturfil du plockar från nätet eller som du dumpar från din gamla HDD (sektorerna 16-22).
    Signaturfilen ska heta hddss.bin
    » Ladda hem HDDHackr här

    Spelet jag tankade hem var rätt krångligt. Går det att hitta spelinstruktioner nånstans?
    Ja, Rotten Tomatoes har i de flesta av sina recensioner en flik som heter "Controls". Där kan du läsa om vad alla knappar och kombinationer gör.
    » Rotten Tomatoes XBox 360 sida

    Hur kopplar jag ihop min Xbox360 + PC / WMP11 ( Windows Media Player 11 )
    Info hur man kopplar ihop Windows Media Player 11 med Cbox 360
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=37193


    Vart kan jag hitta omslag till spelen att skriva ut?
    Finns ett flertal ställen, t.ex:
    cdcovers.cc
    Covers Club
    Console-Covers
    Covergalaxy
    The man room (endast framsidor)
    Generetic (bra, men kräver inloggning)
    Last edited by psytroll; 2009-08-04 at 13:16.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Koder för system reset m.m.

    Det finns lite koder och trick för system resets som inte direkt står i manualen. Perfekt om man råkat ut för en parental lock kod e.dyl. Jag har INTE verifierat att allt stämmer, det är knyckt från xboxscene forumet.


    Återställning till default läge på alla inställningar:
    Välj "Initial Setup" i "system bladet" dvs "längst till höger i menyn"


    Rensa cache på hårddisken, ta bort speluppdateringar:
    Gå till System Info bilden på system bladet, tryck:
    ltrig rtrig x y lbump rbump x x left left
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag trycker i ett par tomma inlägg här som jag kan flytta in bra information i senare ifall tråden växer på sig med en massa mindre "faq-mässiga2 inlägg

    #2........
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag trycker i ett par tomma inlägg här som jag kan flytta in bra information i senare ifall tråden växer på sig med en massa mindre "faq-mässiga2 inlägg

    #3.........................
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag trycker i ett par tomma inlägg här som jag kan flytta in bra information i senare ifall tråden växer på sig med en massa mindre "faq-mässiga2 inlägg

    #4....................................
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag trycker i ett par tomma inlägg här som jag kan flytta in bra information i senare ifall tråden växer på sig med en massa mindre "faq-mässiga2 inlägg

    #5................................................ .
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    75
    Respekt
    18
    UPDATE: Det har dykt upp lådor i butikerna utan handtag. Om du köper en sån och det sitter en Samsung-läsare i är det inga problem, men är det en Hitachiläsare i så är flashningen en komplicerad historia. Chippet är nämligen täckt med epoxy som försiktigt måste tas bort.... Så se upp för lådor utan handtag med Hitachiläsare....


    borde nog ändras då dom nu är flashningsbara. du kan ta bort denna post när du läst.

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Rippe Visa Inlägg
    UPDATE: Det har dykt upp lådor i butikerna utan handtag. Om du köper en sån och det sitter en Samsung-läsare i är det inga problem, men är det en Hitachiläsare i så är flashningen en komplicerad historia. Chippet är nämligen täckt med epoxy som försiktigt måste tas bort.... Så se upp för lådor utan handtag med Hitachiläsare....


    borde nog ändras då dom nu är flashningsbara. du kan ta bort denna post när du läst.
    Tack, ändrat nu.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2006
    Från
    Helsingborg
    Inlägg
    149
    Respekt
    18
    (-- Detta inlägg är kopierat från en diskussion i en annan tråd ( http://forum.psxcare.com/support/sho...728#post142728 ) - tyckte det var så bra skrivet att det platsade bra har /Hansi --)


    Hej Kofikalonji!

    Det kan vara riktigt störigt ibland att få korthuggna och småsura svar på olika forum, jag håller helt med dig. Det blir ofta så när vana forumanvändare tycker att du begår regelbrott mot en eller flera "gyllene regler" i forumet, i detta fall tror jag det beror på att all information som du söker i princip finns i forumet för Xbox 360 som du söker och att du har frågat innan du har sökt. Men sökningen och själva forumets regler och uppbyggnad kan vara knepig att sätta sig in i när man är helt ny så jag ska försöka besvara en del av dina frågor så gott jag nu kan.

    Vilken dvd spelare har du i din xbox?

    Kolla denna länken http://forum.psxcare.com/support/att...2&d=1148311865 och jämför din släde på din dvdspelare med bilderna. På bilderna ser du dom två vanligaste dvdspelarna och med 99% säkerhet har du någon av dom två, men jag tror även att det finns en Panasonic variant(jag plockar fram bilder på denna om det mot förmodan skulle vara en sådan som du har). Men jämför noggrant bilderna, du ser ganska tydliga skillnader på slädens utseeende om man bara tittar ordentligt.

    Vad är ett firmware?

    Firmware är alltså alla tekniska prylars operativsystem(min amatördefinition som jag tycker funkar, finns säkert finare sätt att uttrycka sig). Dvdspelare, mp3spelare, brännare till datorer är några exempel på tekniska prylar som har ett firmware/operativsystem. Dessa firmware kan man ofta uppgradera för att komma åt nya funktioner, min brännare i datorn har fått nya firmwares ett par gånger med nya bättre funktioner som exempel. Det man gör då är att man "flashar" sitt firmware och då menar man i princip uppgraderar det befintliga "operativsystemet" som för tillfället är i bruk i en teknisk enhet, i ditt fall så flashar man alltså dvdspelaren i din xbox 360. Flashning eller om vi ska säga uppgradering av en enhet som en brännare i en dator eller xboxens dvdspelare kräver oftast att man genomför denna flashning i en DOS miljö för att inte riskera konflikter och liknande i processen, om något går galet under flashningsprocessen kan man få stora problem med enheten. Det finns enheter som man kan flasha i windowsmiljö men vanligast är att man får göra flashingar i DOS miljö vilket kräver att användaren känner sig någorlunda hemma här...då snackar vi ingen mus eller Windows utan då gäller skriftliga kommando från tidernas begynnelse :P

    Varför i hela fridens namn gör man en firmwareflashning?

    Anledningen till att man flashar sitt firmware i en xbox är ju i första hand för att kunna spela brända spel. Det tog inte lång tid efter lanseringen av xbox 360 innan man hittade en möjlighet att ge sig på dvdenheterna som sitter monterad i varje xbox 360 maskin. Dessa dvdspelare levereras av 3:e parts leverantörer(alltså ej från Microsoft utan från andra externa leverantörer) och är vanligtvis av märket Toshiba-Samsung eller Hitatchi. Kort kan säga att det har varit enklast att flasha Toshiba-Samsung dvdspelaren och få brända spel att funka med denna enhet, vissa problem har funnits med Hitatchi som bland annat gick ut på att man var tvungen att bränna spelen med särskild typ av brännare. Men jag tror att dom flesta av dom ursprungliga problemen med Hitatchi dvdspelaren är löst, men vill du veta mer detaljerat än vad det jag yrar om så får du söka i forumet.

    Varför uppgradera sitt firmware?

    Du har en moddad xbox idag vilket i princip innebär att någon har öppnat din xbox 360 och kopplat din xbox till en pc och lagt över ett nytt firmware i din xbox 360 som accepterar brända dual layer skivor. Du har säkert en tidig "pirat" firmwareversion i din xbox vilket innebär att det har hänt en himla massa i utvecklingen av nya bättre firmwares. Det piratfirmware som är aktuellt idag 5.1 eller om det har kommit till 5.2.
    Gårdagens piratfirmwares ställer krav på att spelen som ska brännas och köras i en modifierad xbox måste vara av typen "dual-layer". Men dagens piratfirmwares gör det möjligt att bränna ut sina spel på single layer dvd skivor istället för att alltid behöva bränna med dual-layer(en del xbox 360 spel är mindre än 4.6GB och kan med fördel brännas på vanliga skivor om stöd för detta finns i firmwaren).
    Med dagens piratfirmwares har man numera möjlighet att ställa in maskinen i olika hastigheter för att minska dvdspelarens läshastighet till 2-4x istället för default 12x hastighet. Sänker man hastigheten på dvdspelaren så minskar man även drastigt ljudnivå på läsaren. Jag har inte själv spelat på en maskin med sänkt läshastighet men jag har läst i olika forumstrådar att det inte blir så hemskt mycket långsammare läshastighet konstigt nog om man väljer att göra sin dvdspelares läsare långsammare. Hastigheterna som jag har skrivit 2-4x och 12x har jag bara läst om i teorin och jag vet inte säkert om dessa stämmer.
    Dom nyare piratfirmwaren ska enligt övriga trådar i detta forum funka kanonbra med att köra spel till den vanliga xbox maskinen, både brända och originalspel.

    Här ovan har du huvuddragen i dom nyare piratfirmware som finns men ändringarna är betydligt flera än ovan, för en mera detaljerad lista får du helt enklelt kolla readme.txt som finns i alla piratfirmware som man kan laddar lite varstans.

    Ska jag ge mig på att flasha själv?

    Du ska ta det försiktigt med allt som har med flashning att göra, det är en förhållandevis enkel process att göra för dom som kan det men är man det minsta osäker så satsa hellre på att lämna in maskinen på psxcare för uppgradering. Men om du vill titta på folk som öppnar sina maskiner kan du göra det här, finns drösvis av guider på you tube;

    Film 1. http://www.youtube.com/watch?v=KrSKJ...elated&search=

    (Killen där snackar lite konstigt men han är pedagogisk)

    När du väl har fått av locket och ska påbörja själva flashningen så finns det nu vettiga guider i dom olika piratfirmwaren som finns ute och jag tänker inte ge mig på att detaljförklara dessa. I korthet innebär det att du kopplar din xbox 360 dvdspelare till S-ATA port 1 på din dators moderkort och hämtar ditt originalfirmware från din xbox 360. När man väl fått tag i din originalfirmwaret som du har i din xbox 360 återvänder man till windows och genomför den modifikation som finns beskriven i varje piratfirmwareversion, här sker allt det magiska och din originalfirmware får nu nya funktioner och allt sådant skoj. När originalfirmwaren är modifierad och klar så återvänder man ut igen i dos miljö och "laddar upp" eller uppgraderar ditt xbox genom att skriva över den befintliga firmware du har i din xbox 360 med den firmwareversion som du modifierade i windows nyss. Själva denna process där man skriver över ditt gamla firmware kallas att "flasha" din firmware.
    Sammanfattningsvis så hämtar man en kopia på din xboxmaskins originalfirmware, denna hämtas i DOS miljö och xboxen kopplas till din dator för att detta ska kunna ske. Därefter kopplar man bort xboxen igen och går in i windowsmiljö och genomför ändringar på kopian av din originalfirmware. När ändringarna är genomförda i enlighet med "steg-för-steg" guiden som finns i piratfirmwarens instruktioner kopplar man xboxens dvdspelare till datorn igen och skriver över det befintliga firmwaret med det firmware som du har pulat med i windowsmiljö.

    Avslutningsvis

    Ge dig inte på flashningen om du inte känner dig 100% säker, en flashing kostar idag 500kr på psxcare och det kan det vara värt. Hoppas att en del av det du undrade över har klarnat nu och att jag inte istället har lyckas göra dig ännu mer förvirrad.

    // MoFa

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Går det att koppla upp sig via Live efter att man modifierat sin 360?
    Ja, i dagsläget så är det inga problem. Du blir inte avstängd eller spärrad som man blev med gamla XBoxen. Men man ska nog räkna med att Microsoft kan hitta på något framöver....
    Undrar bara om detta är aktuellt.

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    FAQ'n ska alltid vara aktuell.
    Ändras något så ändrar vi i FAQ'n.

    Så - ja, du kan koppla upp dig på Live utan att det händer något med din 360.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Chip är skit. Satsa på en flashning istället.
    Motivera gärna varför det är bättre att flasha, vad är fördelarna med det?

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Enklare att uppdatera om det kommer ett nytt firmware med nya funktioner.
    Behöver maskinen återställas (för att skickas tillbaka till MS på lagning) så är det snabbt gjort och lämnar inga spår. Ett chip som man har lött fast tar man inte bort så lätt och snyggt.
    Å så slipper man konvertera imagefilerna (även om det bara tar en kort stund) innan man kan bränna dem.

    Men NME 1.2 ska tydligen vara helt ok. Första chippet var inget att ha alls.
    Jag förespråkar dock flashning av ovan nämnda anledningar
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    följde råd!

    Har följt de råd ni gett. ny version av winrar, img burner, byte till och med dvd-brännare till pioneer 111d, men får det fortfarande inte att funka. packar upp första .rar filen då blir det två filer en img dvd fil samt en .000 fil som går att bränna, bränner på verbatim skivor 2x hastighet, men får skiva ej läsbar.

    vad gör jag för fel? Han som fixade xboxet skickade en skiva till mig som funkade, varför lyckas inte jag?

    tacksam för snabbt svar.

    //m

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Har du senaste firmware i brännaren?

    Vilken release är det du försöker bränna? Är du säker på att den är patchad?
    Den måste även vara PAL (alternativt regionsfri), NTSC funkar inte.

    I övrigt är det bara att följa instruktionerna i FAQ'n:
    Om du har en .dvd och en .000:
    Starta CloneCD. Klicka på andra knappen från vänster "Write from imagefile".
    Leta upp .dvd-filen. Dubbelkolla i infofönstret att det står LayerBreak: 1913760. Gör det inte det får du avbryta. Då står det fel i .dvd-filen.

    Bränn i hastighet 2,4X eller 4X.
    Låt datorn vara i fred medans den bränner för att undvika fel. Se till att inga andra program står och äter minne. Gå och ta en fika.

    (Föredrar du att bränna med ImgBurn så kan du sätta layerbreak direkt i programmet och bränna .000 filen bara)
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Tack!

    har äntligen fått detta att funka. Gick ifrån imgburner helt och körde clonecd. Funkar klockrent. Ett tips till alla som skall börja är att köra med clonecd direkt.

    Tack för snabbt svar!

    //M

  19. #19
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    66
    Respekt
    20
    Imgburn är iofs mkt smididare och har mkt bättre inställningsmöjligheter =) Men det är väl en smaksak förståss.

  20. #20
    Registrerade
    Jan 2007
    Från
    kiruna
    Inlägg
    287
    Respekt
    18
    nån som vet om man kan kolla vilken firmware version, det är ju ganska onödigt och skicka den till er (psxcare) och uppdatera till 5.2 om man redan har det.. har en samsung drive!

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kolla om du kan bränna ett XBOX1 spel på dvd-r skiva och det fungerar...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  22. #22
    Registrerade
    Jan 2007
    Från
    kiruna
    Inlägg
    287
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Kolla om du kan bränna ett XBOX1 spel på dvd-r skiva och det fungerar...
    ja de kan man ju ska man bara bränna ett xbox1 spel och slänga in i 360n, eller ska man ha en emulator?

  23. #23
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Spelet måste finnas med på kompabilitetslistan + att du måste ladda hem "emulatorn" från Microsoft.
    Å så måste du se till att du bränner spelet rätt. Instruktioner står tidigare i den här tråden.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  24. #24
    Registrerade
    Jan 2007
    Från
    kiruna
    Inlägg
    287
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    Spelet måste finnas med på kompabilitetslistan + att du måste ladda hem "emulatorn" från Microsoft.
    Å så måste du se till att du bränner spelet rätt. Instruktioner står tidigare i den här tråden.
    okej då vet jag! tackar

  25. #25
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Lerum
    Inlägg
    230
    Respekt
    20
    Funkar de att använda extern hårddisk eller USB minna för att spara i spel?

    Nej, de funkar inte.
    Du måste ha xbox 360 orginal hårddisk eller orginal minneskort för att kunna sava.
    Extern hårddisk och usb minne kan bara användas till musik, bilder och film i wmv format.

    Kan jag lägga in en större hårddisk i xbox 360?

    De finns metoder för att byta hårddisk men MS har lagt en spärr så att du bara får ut 20GB ialla fall.
    Sen när 120GB hårddisken kommer ut (kommer samtidigt som xbox 360 Elite) så kanske de e möjligt att få ut 120GB om man byter hårddisk



    detta kan du ju lägga till i FAQ:n
    Last edited by matte.90; 2007-04-10 at 16:11.
    *PS3 slim 120- CFW 3,55
    *Xbox v1.4-DuoX 2-200GB hdd
    *GameCube-Viper GC Extreme-Cobra 2.1-XCM Viper full case crystal/purple
    *Gamecube-Duo Q-Top case crystal
    *Xbox 360-4*80mm Noctua-hitachi v78 iXtrm v1.51-Freeboot v0.032-1TB hdd R.I.P.
    *Xbox 360 slim original so far
    *Pstwo original x)
    *Nintendo Wii-WiiKey v1.9g +softmod

    Har satt i allt själv

  26. #26
    Registrerade
    May 2007
    Från
    Estockholmo
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    tjeni tjeni
    Vill bara tacka för bra info för oss noobs som inte e så haj på bränna osv..
    Sen vill man bara tracka ner på de som inte ger oss nybörjare en svår start att komma vidare.

  27. #27
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Godkväll. Jag vet inte om denna tråd fortfarande är aktuell, men jag gör ett försök.

    Jag har nyligen inköpt mig en Xbox 360. Jag har snabbt insett att jag vill kunna spela brända spel på den. Jag kan dock inte bestämma mig för om jag ska chippa eller flasha den. Notera att jag bara vill kunna spela spelen offline (SP), vill jag lira ett spel på Live så köper jag det.

    Vad jag har förstått så är det "bästa" chippet som finns ute nu "NME", som stänger av sig automatiskt när jag loggar in på Xbox Live. Risken för upptäckt är minimal (lite gamble är det i och för sig alltid).
    Enligt min uppfattning är nackdelarna med att chippa lite fler än att bara flasha den. Grejen är dock att jag är lite skeptisk till att flashning kommer att fungera för alltid, Microsoft hittar säkert något sätt att spåra de som har flashat sin Xbox 360.

    Jag vill gärna ha era synpunkter på varför ni tycker att chippa respektive flasha är bäst (när jag bara vill spela single-player). Ni får gärna motivera varför också.

    MYCKET tacksam för svar!

    //Rikard

  28. #28
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    245
    Respekt
    20
    rkrd: det står ju längre upp i tråden?
    Varför är det bättre att flasha firmware än att montera in ett chip?
    - Enklare att uppdatera om det kommer ett nytt firmware med nya funktioner.
    - Behöver maskinen återställas (för att skickas tillbaka till MS på lagning) så är det snabbt gjort och lämnar inga spår. Ett chip som man har lött fast tar man inte bort så lätt och snyggt.
    - Du slipper konvertera imagefilerna (även om det bara tar en kort stund) innan du kan bränna dem.
    Läs FAQ:n samt sök i forumet innan du frågar något!

    Och så vill jag önska alla en fin vinter för att vara lite positiv i signaturen också

  29. #29
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Jahapp, okej. Jag ber om ursäkt för det. Men det jag egentligen menade var om det var värt att flasha den istället för att chippa den, när jag ändå ska spela mina brända spel offline.

    Jag tog en titt på min DVD-läsare för att se om det var någon av Hitachi, Samsung eller Philips. Efter att ha jämfört bilder på DVD-läsare med min kom jag fram till att jag antingen har en Philips eller BenQ-läsare... Xboxen inköptes för några veckor sedan på GAME i Uppsala, vilket ökar risken för att det är en BenQ enligt Enlund.
    Är det någon som kan bekräfta detta?

    Såhär ser min DVD-läsare ut: http://i234.photobucket.com/albums/e...d/DSC00646.jpg
    http://i234.photobucket.com/albums/e...d/DSC00645.jpg

    OBS jag ber om ursäkt för den otroligt kassa kvalitén, men jag orkade inte dra fram finkameran...

  30. #30
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du har en Benq.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Sida 1 av 13 12311 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Alla gamla splinter cell
    By Babooba in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 21:26
  2. Skit i alla andra inlägg av mig LÄS DENNA!!!!
    By styris in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-10-20, 17:35
  3. vilka dvd skall man ha för ps2 spel + eller -
    By pelluco in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2004-05-30, 19:56
  4. Tackar för alla svar
    By Mikael71 in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-08-12, 12:51
  5. Messiah, Messiah 2 PRO & Magic 3 - vanliga frågor och svar
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-12-19, 01:07

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •