Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: Linux och PS3?

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    25
    Respekt
    0

    Linux och PS3?

    Jag har hört lite lösa rykten om att det ska gå att köra linuxkod på PS3an. Är det någon som vet om det stämmer och isåfall vad man lyckats göra med det?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det finns en funktion i PS3 för att installera ett eget operativsystem på hårddisken, och det gick bra att installera en PowerPC version av linux.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Betyder det i så fall att man kommer kunna andvända PS3an som ett mediecenter på samma sätt som man nu kan med ett chippas xbox?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Beror på hur mycket av ps3:ans hårdvara man egentligen kommer åt från linuxen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    170
    Respekt
    20
    Jo, såg en artikel på quickJump om att någon portat i MythTV eller vad det hete, i kombination med ett USB-TVkort kunde man både spela in TV och lira DivX/XVid
    Playstation 3 60gb (PAL)
    XBOX +Duo-X2 +120GB
    GameCube (Indigo) +ViperGC +Big DVD Cover (Indigo)
    Game Boy Advanced (Black) +Flash2Advanced 256mb
    DS Lite (White) + CycloDS Evolution (2048mb)

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    170
    Respekt
    20
    Men som Hansi säger så är det ännu oklart hur mycket hårdvara man kommer kunna köra och hur svårt det kommer vara för folk att låsa upp dessa =)

    Vad jag hört ska inte Blu-Ray funktionerna funka än och man har inte tillgång till grafikkortet fullt ut.
    Playstation 3 60gb (PAL)
    XBOX +Duo-X2 +120GB
    GameCube (Indigo) +ViperGC +Big DVD Cover (Indigo)
    Game Boy Advanced (Black) +Flash2Advanced 256mb
    DS Lite (White) + CycloDS Evolution (2048mb)

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Sitter med Gentoo på min nu och det var hyffsat lätt att få igång. Har installerat xfce4 och siktar nu på mythtv. Frågan är om man kan få igång fjärrkontrollen och ljudet. Utrymmet är även oerhört snålt (10GB) så det gäller att man fixar en extern disk om man vill spela in några avsnitt eller lagra media. Själv bränner jag ändå ut allting.

    Man måste tydligen ha mus och tangentbord. Jag klarade mig på tangentbord i början sen var det bara att köra ssh.

    Och YES, ingen overscan!

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Tag sen det hände något i denna tråd, men någon som fått fart på compiz-fusion eller nått annat smutt? Dvs, vilken hårdvara kommer man åt idag?

    Finns väl ingen anledning att streama om man isåfall får igång linux, då kan man väl bara köra en mount mot maskinen där man har sina filmer o köra den direkt (samba).

    Ja, hur är status med linux på ps3:an idag egentligen. Hur fint funkar t ex ubuntu 7.10:an?

  9. #9
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av aes Visa Inlägg
    Tag sen det hände något i denna tråd, men någon som fått fart på compiz-fusion eller nått annat smutt? Dvs, vilken hårdvara kommer man åt idag?

    Finns väl ingen anledning att streama om man isåfall får igång linux, då kan man väl bara köra en mount mot maskinen där man har sina filmer o köra den direkt (samba).

    Ja, hur är status med linux på ps3:an idag egentligen. Hur fint funkar t ex ubuntu 7.10:an?
    Några hackare påstår sig ha hittat ett säkerhetshål i hypervisorn vilket tillåter begränsad tillgång till RSX men det lär fixas i en firmware uppdatering. Resten är nästan som det var förr.

    Jag förstår inte riktigt hur du tänker angående stream. Med XMB:s stream funktion kan man använda fjärrkontrollen men det kan man inte med GNU/Linux i dagsläget. Dessutom fungerar inte joypaden tillfredställande som fjärr med Linux. En person fixade ett skript som tolkade bluetooth kommandon och detta tillät lite navigerande och skrivande med fjärren men han verkar ha gått upp i rök. Tangentbord och mus behövs alltså. Sen har du underscan problemet med GNU/Linux som uppkommer med HDTV (kanske även med SDTV). De flesta formaten fungerar även med streaming men inte med GNU/Linux. Det värsta är att du inte kan spela HD format med GNU/Linux på PS3 utan att det hackar enormt. Det var en person som la upp en patch på MythTV maillistan till just det programmet som tillät MPEG2 HD (OH WOW, MY GOSH! ). Det som behövs är celloptimerade codecs för x264, wmv9 HD VC1 osv men det verkar inte som utvecklare har kommit igång ordentligt. Jag lyckades ställa in Gentoo så att jag inte behövde logga in alls utan direkt när jag startade ps3an så öppnades Freevo (innan Mythtv men det gillade jag inte speciellt mycket) och jag kunde navigera bland mina filmer och tv serier. Sen hade jag proftpd som server så att jag kunda ladda upp filer till en extern ext3 hårddisk som var ansluten till ps3an.

    Ubuntu 7.04 har jag kört en del på PS3 och det var bara skit. Gentoo fungerade mycket bättre. Men sen så har Ubuntu alltid varit dynga på alla plattformar.

    edit:

    Jag vet inte riktigt varför jag svarar på detta då du likagärna kan titta här:

    http://www.ps3forums.com/forumdisplay.php?f=51

    Där står det mesta.
    Last edited by razor1394; 2007-11-23 at 19:26.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    Talking

    Tack för att du tog dig tid iaf och med både tekniskt o överskådligt svar.

    Ja ja, tänk att man inte ska kunna få en schysst "media" mojäng som sköter det mesta. Fanns det bara en sån skulle man ju kunna tänka sig att betala det dubbla av en ps3 eller vad det nu kan vara värt.

    Men visst förstår att t ex sony då konkurrerar med sina egna datorer o dess försäljning. Men å andra sidan, den som e först ut med det kommer att ha försprång och kunna ta stora marknadsandelar med rätt rykte.

    E ju som sagt ett glapp idag, man har blueray läsare, hd apparater till höger o vänster men inget som för dem samman. Nä företagens egna interna konkurrens straffar oss media/teknik nördar.

    Bara att vänta ut det ett tag till antar jag så får xbox:en fortsätta vara herren på täppan

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    En sån maskin vill nog i stort sett alla ha. Tvix finns ju men den verkar inte ta emot skivor. Dessutom är den på tok för dyr för det man får. Men om du inte behöver spela upp från skivor och kan betala lite mer så borde det vara ett alternativ.

    Egentligen så är inte en ps3a ett problem rent mediamässigt om man håller sig till mp4, bluray, dvd för video och mp3 för audio. Problemet kommer när man vill börja spela upp olagliga ripps osv med XviD, x264, WMV9 HD VC1 mm. Det är där skon klämmer. Det är något Sony vet om och säkert vill undvika att ge stöd för.

    Jag sitter även här och har lessnat på Sabayon och Gentoo så jag ger Ubuntu och Kubuntu 7.10 en chans eftersom situation från tidigare kan ha ändrats. Ubuntu på ps3 installeras även annorlunda och en ny kärna ska ha stoppats in (ÄNTLIGEN!).

    Tittar man på PSubuntu:s blog så verkar det som en del har hänt sen jag besökte sist:

    http://psubuntu.com/.

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Är lite ny på allt det här. Kan någon förklara hur man steg för steg installerar Linux på PS3:an, vart man laddar ner och vilken version man ska ta osv.
    Eller skicka någon länk där det står (helst en svenska sida)
    Tack

  13. #13
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Följ länken jag postade ovan och ta 7.10. Jag behövde även uppgradera kärnan till 2.6.23-rc7 från 2.6.22 för att kunna stänga ner ordentligt. Men nu fungerar inga Razermusar för mig. Annars fungerar det bra.

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Tack,har nu installerat det..Men gillade inte alls hur det blev, hur gör man för att ta bort det och gå tillbaka till standarten?

  15. #15
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Du menar till PS3ans operativsystem XMB? Skriv boot-game-os i en terminal som root (sudo boot-game-os) eller skriv boot-game-os i kboot prompten innan Linux startar. Funkar inget av dessa ovan vilket jag tvekar att det gör är det bara att hålla in strömknappen 5 sekunder när man startar upp konsolen.

    Ta bort kan bli ett problem eftersom du måste formatera om hela disken ifall du vill ha tillbaks utrymmet ps3an har reserverat för GNU/Linux.

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Tack så mycket för all hjälp!

  17. #17
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag sökte och hittade bara den här tråden som handlar om Ubuntu..
    Jag kan inget om linux men har fått hjälp av en kompis via msn me några problem.
    Jag har installerat "ubuntu-7.10-alternate-powerpc+ps3.iso"

    Problemet jag stör mig på mest är att upplösningen måste jag ställa in på nytt varje gång jag bootar. (håller iofs på och uppdaterar för fullt så det kanske fixas)

    Ehm, jag hade nys massor med frågor.. men dom försvann.. lär väl editera snart.

    Varför inte en Ubuntu tråd?
    Mvh

    Edit:
    Även varje gång(?) jag startar ps3an game-os så måste jag ställa in skärmupplösningen även där, den gör det nästan automatiskt, men det är 3klick för mycket
    Last edited by Froc; 2008-01-16 at 01:39.

Liknande diskussioner

  1. xiso och OSX?
    By beta in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 02:22
  2. Xbox låser sig vid startup?? hjälp !!!
    By reed in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2003-09-29, 13:12
  3. 6.2 Surfa och Ftp samtidigt av Slamer (Payam)
    By Slamer in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-04-17, 14:14
  4. PSX och multi-x problem
    By TB_NoRatZ in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-04-13, 17:42
  5. Línux
    By redsnake in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-01-08, 22:03

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •