Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 59

Diskussion: Hur vanligt med 360-krasch?

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Hur vanligt med 360-krasch?

    Funderar på en 360 men man blir ju skraj av att höra att folk får skicka in sina maskiner på löpande band. Kan MS verkligen ha producerat en sådan rapplig konsoll? Det verkar ju som att man i princip får räkna med att den går sönder inom ett år. Någon som inte har haft några problem alls?

    Har några hårdvarufel officiellt erkänts och korrigerats sedan releasen?

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    tycker inte det är så värst många som pajjat, alla som det fungerar klockrent för klagar givetvis inte. Jag har inte haft ett enda problem med min flashade hitachi iaf.

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Visst, folk som är nöjda gör väl inget väsen av sig, men man börjar ju ändå fundera lite. Någon som vet om MS har erkänt några officiella hårdvaruproblem?

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    75
    Respekt
    18
    var något fel på kyliningen på dom tidiga konsollerna men ska vara åtgärdat.
    sen finns det ju alltid en risk för att saker går sönder, men personligen kan jag varmt rekommendera att köpa en 360 har inte ångrat mig en sekund!

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Läste någonstans att placeringen av 360:n kan inverka på problemet med repade skivor. Tydligen ska en horisontell placering vara att föredra framför en vertikal placering i syfte att minimera risken för att skivorna börjar wobbla. Känner mig lite osäker, men det lutar mer och mer åt ett köp trots allt...

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    Min Hitachi-360 hade funkat helt perfekt, men igår gav den upp

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    det enda problem jag hör om med xboxen är ju ring of death. och det skrev hansi tidigare om, ett väldigt fåtal som går sönder, men sånt som händer. finns inget o göra åt saken.

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Enligt ett internt MS memo går 3 av 10 360 åt helvete ngt med löddningar & val av chip
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    18
    Håller med Rippe.

    Jag tycker att det är en fin konsoll. Det enda är att dom blir lite varma men det är inte konstigt med tanke på att det är en 3 gånger 3.2Ghz.

    Knepigt är dock att man inte sattsar på bättre fläktar + bättre kylpasta.
    Har surrat på dom om det oxå. Är återförsäljare åt MS.

    Bättre har 360 blivit dock mot den tidigare ver.

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    Enligt ett internt MS memo går 3 av 10 360 åt helvete ngt med löddningar & val av chip

    Ja enligt vilken säker källa då om man får fråga. Jag får defintivt inte tillbaka 3 av 10 xbox 360. Och eftersom alla kunder som flashat sina boxar här alltid ringer hit och frågar först när det blir strul så borde jag definitivt märka om det var så många.

    Du måste ha missat en nolla.

    3 av 100 låter mer rimligt.

    Och det är också microsofts officiella ståndpunkt "below the industry average of 2-4% failures" (kommer inte ihåg exakt %, men runt 3% var det)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Idg Usa
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Skulle det vara sant så skulle butikerna kasta ut 360 ur sortimentet. Jag vet hur det är när man säljer en produkt där 3 av 10 (eller fler) är defekta/går sönder inom kort, det MÄRKS!

    (Samsung hade STORA problem med en serie stationära dvdspelare för några år sedan, vi testade alla spelare innan försäljning, men trots det kom de flesta som trots allt såldes tillbaka)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    jag hittar inte artikeln just nu men det kan ju vara som du säger 3 av 10, men det låter för lite för att skrivas om som ngt problem för MS & det var just det det var
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  14. #14
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Hansi,

    Hur ser verkligenheten ut då? Hur många 360:s strular i relation till hur många som säljs, enligt din uppfattning?

    Tack för hjälpen alla!

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Runt 3% är nog en bra uppskattning.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    144
    Respekt
    0
    3% är INTE en rimlig uppskattning. Måste tyvärr säga tt jag tror att 30% är klart mycket närmare sanningen än 3%.
    Boxen är på släkttäff i Tyskland.

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jaså. 30%

    Och vad baserar du det troendet på?

    Jag skulle INTE sälja några xbox 360 om var 3:e kund kom tillbaka och hade problem.

    Jag baserar uppskattningen på de XBOX 360 som VI säljer eller modifierar. Och vi har nog bättre koll än de flesta eftersom våra kunder inte skickar sina xboxar direkt till microsoft utan kommer till oss för att få dom fixade i första hand.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  18. #18
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    76
    Respekt
    18
    håller med Hansi, han har mer erfarenhet av xbox 360 än vi medlemar här. han säljer ju många 360's. så jag vill bara förstärka hans ord

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    144
    Respekt
    0
    Hansi, det är möjligt att 3% av dina knosller pajar. Men som jag förstått tråden handlar den om totala antal krascher. Man läser ju titt som tätt här att folks X360 pajar.
    Boxen är på släkttäff i Tyskland.

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Isåfall skulle man kunna tro att 80% av befolkningen blir våldtagna eller misshandlade varje kväll, för det står så mycket om det på aftonbladet och expressen. Det står ju aldrig om att någon slapp bli våldtagen eller misshandlad, så DET måste höra till ovanligheterna.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  21. #21
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Jo nu har jag hittat den det var 3% & till en kostnad av 200 milj:-
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  22. #22
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    144
    Respekt
    0
    Får väl ge mig då. Men jag tycker det låter lite lite faktisk.
    Boxen är på släkttäff i Tyskland.

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    3% av 1-2 miljoner sålda xbox 360 = rätt många att laga...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  24. #24
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    3 procent är inte "lite", det är otroligt många consoler. man måste ju tänka på hur stor mängd som har sålts. Skulle 1/3 av alla konsoller som sålts gå sönder så kan jag lova dig att du skulle veta det genom aftonbladet, expressen och spelsidor osv.

  25. #25
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    http://xbox360.ign.com/articles/710/710364p1.html

    En gammal, men rätt intressant artikel angående ämnet...

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    31
    Respekt
    18
    När jag lämnade in min sa killen bakom disken på PSX-care att de skickar in flera stycken i veckan. Vet dock inte hur många flera är. Enkel matematik säger att skickar man in flera i veckan och dessa bara utgör 3 % av försäljningen, så måste PSX-care sälja väldigt många boxar i veckan.

    Min box är precis klar efter reparation, och den höll cirka ett halvår. Jag ångrar inte att jag köpte en Xbox 360, den har gett många timmars underhållning.

    Om boxen håller ett halvår till ett år kan det rent av vara en fördel, det innebär livstidsgaranti.

    Enligt Allmäna reklamationsnämnden börjar en ny garantitid gälla när en vara byts ut. Det finns domar som säger att får man en ny vara börjar reklamationsrätten att gälla från den dag du får den nya varan

  27. #27
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi skickar inte bara in sådana vi säljer, utan även åt kunder som inte vill skicka in själva av olika anledningar.

    Hänvisa gärna till dina källor, jag är av uppfattningen att garantitiden gäller från köpet av varan och INTE förlängs i och med att en garantireparation/utbyte utförs utan kostnad för kunden.

    Har kunden däremot BETALAT för en reparation så träder konsumentjänstlagen i kraft, då lär det vara krav på garanti på reklamationen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  28. #28
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    21
    3% är ju en jävligt stor felprocent

  29. #29
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    31
    Respekt
    18
    Jag har inte hittat den dom i ARN som säger att det är så, men det ska finnas en sådan och jag letar fortfarande. Dock verkar de flesta experter på konsumenträtt vara överrens om att det ligger till så. Det är ju trots allt en ny vara, varför ska man inte kunna ställa samma krav på den?

    Det ska inte löna sig att sälja skräp för att sedan ersätta det med ännu sämre skräp, vilket vore fallet annars.

    Detta svar fick jag från konsumentverket, har raderat namnet på handläggaren av naturliga skäl. Men svaret är entydigt.

    Hej,
    din reklamationsrätt är tre år efter inköpsdagen, går produkten sönder och du har rätt att erhålla en ny vara, då har du ytterligare tre års reklamationsrätt på den nya varan.
    Hälsningar från

    ******** ********
    Konsumentvägledare
    Maria Gamla stans stadsdelsförvaltning
    Göta Ark 200, 118 72 Stockholm
    Tel. direkt 08- 508 12 ***

  30. #30
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Konsumentvägledare kan ha fel. Det är troligen inte gräddan från juristutbildningen som sitter och jobbar som konsumentvägledare.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Hur streamar jag mellan 360 och pc:n
    By Baloo123 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 24
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 16:32
  2. Ingen bild med chippet avaktiverat!
    By The_Crow in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 15:53
  3. NME 360 Problem med originalspel
    By martin1982 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 12:58
  4. Ny 360 "zephyr"
    By blip33 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 12:10
  5. Hur blir det med Messiah i framtiden?
    By Gustav_A in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2001-12-18, 20:40

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •