Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: Komponentvideokabel och Virtual Console spel

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Komponentvideokabel och Virtual Console spel

    Är det bara jag som inte kan köra VC Spel med komponent kabeln eller är det så enkelt att dom gamla spelen inte går att köra på 480 upplösning?

    Köpte en komponentkabel men vart tvungen att köra med kabeln som följde med för att kunna spela VC spelen så det kändes som bortkastade pengar

  2. #2
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    115
    Respekt
    18
    Jag har samma problem, finns lite info om detta på nätet. tror problemet är att wii skickar ut en bildsignal som vissa tvs inte klarar av att visa.

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    242
    Respekt
    18
    Ja alla Virtual console spel är väl egentligen de Amerikanska/Japanska versionerna alltså NTSC format i 60 Hz eller är jag helt ute och cyklar?

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    115
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av hadirajan Visa Inlägg
    Ja alla Virtual console spel är väl egentligen de Amerikanska/Japanska versionerna alltså NTSC format i 60 Hz eller är jag helt ute och cyklar?

    Tror du är ute och cycklar lite faktiskt, min tv stödjer NTSC och PAL men jag har problem, har mailat bergsala och dom säger att det är ett känt problem.

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av hadirajan Visa Inlägg
    Ja alla Virtual console spel är väl egentligen de Amerikanska/Japanska versionerna alltså NTSC format i 60 Hz eller är jag helt ute och cyklar?
    jag vet inte om det "råa" formatet är PAL eller NTSC, om du förstår vad jag menar... alla VC spel jag har tankat har varit PAL, men det är möjligt att N har gjort nån ful-emulering av PAL på NTSC-liren eller nåt sånt. känns som om jag hamnade på lite djupt vatten nu, men jag är i alla fall helt säker på att t.ex. Punch Out är PAL då man kan både höra och se skillnaden ganska lätt i det spelet imo. skillnaden är att spel i NTSC är något snabbare och därmed pinnar även ljudet på lite extra. antar lite våghalsigt att NTSC-spel är 20% snabbare.

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    skillnaden är att spel i NTSC är något snabbare och därmed pinnar även ljudet på lite extra. antar lite våghalsigt att NTSC-spel är 20% snabbare.
    Och i film-på-dvd så spelas PAL-prylar 4% fortare än motsvarande NTSC-version..

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    hmm, skumt.. aja, NTSC vad gäller spel är snabbare än PAL i alla fall, det märks tydligt. 20% var kanske i grövsta laget dock, jag tänkte så eftersom 60Hz är 20% mer än 50Hz.

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    62
    Respekt
    20
    Snor denna tråd för en fråga...

    Funkar en svenskinköpt komponentkabel för Wii på en Amerikansk Wii, tillbehövren säg ju vara regionsfria...?

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ja inga problem
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    62
    Respekt
    20
    Man får tacka för svar =)

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Stric Visa Inlägg
    Och i film-på-dvd så spelas PAL-prylar 4% fortare än motsvarande NTSC-version..
    Det är en helt annan sak. Film är 24 fps, och PAL "25 fps". Eftersom skillnaden är så liten så kör man helt enkelt filmen i 25 fps på PAL dvd. NTSC är "30 fps", alltså 25% mer än film. 25% är klart märkbart, så därför använder man en annan metod. Man upprepar varannan bildruta i en field (som är en halv bildruta, varannan linje). Lite förenklat sagt ja.

    När det gäller spel så används ibland frameraten som referens. Om man då använder samma uträkningar i både NTSC och PAL blir PAL-versionen en sjättedel långsammare.

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    jag vet att detta är totalt off topic, men jag vill minnas att även film på bio skiljer sig i längd trots att regionen är densamma. fast det är inte så mycket vill jag minnas, ta sagan om ringen t.ex., har för mig att det handlar om + 5 minuter för en film på tre timmar. lite kuriosa

Liknande diskussioner

  1. Spel som hänger sig
    By mikael.beck in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 16:22
  2. Testat XB Disc, Platinum DL 8x och Infiniti DVD-R
    By Andreas_Ace in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 15:15
  3. Xbox 360 Chip/Flash
    By Junta in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 15:59
  4. Lodräta linjer i XBMC och spel
    By fesken in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-13, 00:14
  5. Chippad Ps2 med mängder av Tillbehör och Spel!
    By danskenitunnan in forum Annonser/SPAM
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 12:34

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •