Visar resultat 1 till 28 av 28

Diskussion: Fastnat i fel meny!

  1. #1
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    Fastnat i fel meny!

    Hallå!

    Grabbarna köpte en xbox idag. Den är chippad. Den funkade bra hos han som dom köpte av. När dom kom hem och satte igång den kom dom först till den där "rätta" menyn där man kan välja games och annat. Men dom råkade trycka på nåt och kom till en meny med fyra alternativ; memory, music, xboxlive och settings. Och nu har den fastnat där. Vad man än gör så kommer man bara dit. Man kan fortfarande spela spelen på skivorna, men utan skiva så finns bara denna meny. Hur får dom tillbaka den första menyn?
    Jag hittade den här tråden; http://forum.psxcare.com/support/sho...highlight=meny

    Han hade tydligen samma problem, men kan nån förklara allt med "superdisc" och "ftp". Vi fattar ingenting om sånt. Man tror ju att det är bara och trycka på power och börja spela, inte att det skulle vara så här tjorvigt.

    Tacksam för snabbt svar!

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    låter som du är i orginal dashboarden. det jag tycker du ska göra är att fixa superdisc, bränna den på en skiva och helt enkelt installera om. så du får rätt meny, fråga annars han du köpte den av. inte något problem alls det här egentligen.

  3. #3
    dragonslayer Guest
    du skriver inte vad den är chippad med... olika chip aktiveras/deaktiveras på olika sätt
    t.ex DUO X2... på dom startar du i chippat läge med "power" knappen och i ochippat läge (original) med Ejectknappen

    med Aladdin chippen är det tvärt om..

  4. #4
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Tack för svaren!

    PiGGELiN > Jag ringde honom och han hade ingen aning så jag får väl göra som du säger med superdisc, men vad händer med alla spelen på hårddisken då? Försvinner allting?

    dragonslayer > Jag tror att chippet heter execute, men vi har provat med både powerknappen och eject på alla möjliga sätt och det hjälper inte.

  5. #5
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Kan ni hjälpa mig lite till tack?!

    Jag tog ner superdisc och packade uppp den med win-rar. Sen brände jag den på en dvd-rw. Provade i xboxen men den sa bara att den inte kände igen skivan osv. Sökte på forumet och läste att man bara ska använda dvd-r skivor i xboxen, så jag brände på en dvd-r. Men ändå samma sak, den känner inte igen skivan och vill ha en xbox-skiva eller musik-cd. Vad gör vi för fel? Skulle jag ha gjor nåt mer än bara packa upp med win-rar och bränna?
    Hoppas ni kan hjälpa för grabbarna börjar tappa modet, det var ju så kul med nytt tv-spel med prince of persia och allt möjligt....

  6. #6
    dragonslayer Guest
    det verkar ju som om den rammlat ut "chippat läge"
    är du säker på att det var ett fysiskt chipp eller det kanske bara var "Softmod"

    kontrollera om det finns några små brytare någonstans på xboxen.. någon har kanske kommit åt en sån?

    annars (om den har ett fysiskt chip) så verkar det ju som om lödningen till D0 punkten hoppat lös...

    det kan ju ha varit ett xecuter BIOS .. det är ganska vanligt... Står det xecuter längst ned i den svarta rutan när du startar upp den eller det står Microsoft?

  7. #7
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Det ska vara ett riktigt chip. Och det finns inga andra knappar eller spakar, det frågade jag han som sålde.
    Det står microsoft när man startar upp...

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Du skriver att: "-Man kan fortfarande spela spelen på skivorna"..

    Är det original skivor eller är dom brända, för är dom brända så bör du även kunna köra superdisken eller nån annan installationsskiva.

    Är det brända skivor då blir följdfrågan hur brände du skivan på för sätt, som image eller data. Har du tankat ner den och packat upp den med winrar så måste du nog förmodligen bränna den som image.

    OM det är det ett smart xx chip och start menyn är borta, så har jag för mig att man först startar på power kanppen sen när eject ringen lyser rött trycker man på eject.

    / M

  9. #9
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Skivorna som funkar är original.

    Men jag brände superdisc som dataskiva...
    Det visar sig att programmet som kom med datorn måste uppgraderas för x antal dollar för att kuna bränna image. Men just nu håller jag på att installera ashampoo från download.com. Får prova bränna ny skiva med den. Hoppas det funkar!

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    tanka hem imgburn bästa brännarprogrammer

  11. #11
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    ok, men nu har jag redan bränt image med ashampoo (det borde väl vara ok?). Men gissa vad... det funkade ju såklart inte det heller. Den kan inte läsa skivan och vill ha en xbox-skiva eller musik-cd.

    Hoppas verkligen att nån av er har nån bra idé.

  12. #12
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Vi är förresten väldigt tacksamma för all hjälp vi fått! (och kanske får lite till )

  13. #13
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Det var förresten en dvd+r för det var det enda dom hade styckvis i affären, men ska det verkligen vara så exakt att man bara kan använda just dvd-r?

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    Det känns som att det enklaste vore att någon annan kollar på det. Psxcare om du bor i stockolmstrakten kanske?

  15. #15
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Jag fattar inte en sak..vissa kan starta om xboxen till "orginal läge".
    Hur gör man det och vad är MS Dashboard. För när jag startar min xbox kommer Evo-X först upp sen Avalaunch och sen kommer menyn där man kan väljaXBMC, Program, Spel osv.
    Och vad är System Utils? Har det nåt annat namn elr hur kommer man dit?

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av idrix Visa Inlägg
    Skivorna som funkar är original.

    Men jag brände superdisc som dataskiva...
    Det visar sig att programmet som kom med datorn måste uppgraderas för x antal dollar för att kuna bränna image. Men just nu håller jag på att installera ashampoo från download.com. Får prova bränna ny skiva med den. Hoppas det funkar!
    Det var ju synd att det inte var brända skivor du kunde spela, då lutar det mer åt att den har tappat kontakten med chippet.

    Angående DVD+r så har jag själv använt både DVD+r och DVD-r -skivor och det har funkat både och, så jag tror inte det har någon betydelse.
    Du hade ju en Rewritable-skiva så det ska funka med den. Har själv bränt ut SD-discen på en RW-skiva, t.om på en CD-RW -skiva.

    Prova och bränn ut SD-discen som image igen på RW-skivan (den kan man ju bränna flera gånger på, så slipper det bli så dyrt).
    Bränn på lägsta hastigheten och prova sen att lägga i den och slå av och på Xboxen så att den bootar med skivan i från scratch. Då bör den boota upp på skivan, gör den inte det har den förmodligen "tappat" chippet.

    Är det något som lyser om du tittar in genom "gallret" på vänstra sidan om du slår igång xboxen?
    Eller om du kan se någon rödaktig flagg/märke längst upp till vänster i rutan vid uppstarten samtidigt tillsammans med "gröna X-Box loggan"?

    / M

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av starinho Visa Inlägg
    Jag fattar inte en sak..vissa kan starta om xboxen till "orginal läge".
    Hur gör man det och vad är MS Dashboard. För när jag startar min xbox kommer Evo-X först upp sen Avalaunch och sen kommer menyn där man kan väljaXBMC, Program, Spel osv.
    Och vad är System Utils? Har det nåt annat namn elr hur kommer man dit?
    Vissa chip har den funktionen, olika beroende på typ av chip:

    Vissa chip startar man X-Boxen och "original läget" med "kort" knapp-tryck på power-knappen, andra chipp startar man X-Boxen och "original läget med själva "eject knappen".

    Finns även andra chipp med andra uppstarter men dessa är väl dom mesta vanliga. Vissa installationer är gjorda så att den "alltid" startar i chippade läget.

    Ms Dashboard kallas den meny som alla "originala" X-Boxar kommer till när dom startas.
    dvs alla omoddade/ochippade X-Boxar har denna "dashboard" som standard.

    System Utils är en Meny som bl.a finns i en "Dash-Board som heter: Evoxdash-board. Denna meny är till för att konfigurera sin xbox. (bör endast användas av dom som är insatt i ämnet).

    Jag använder oftast Avalaunch som "Dashboard" och hittar då "min" EvoxDashboard i filhanteraren på AVALAUNCH i mappen "C" och startas om man "klickar på "evoxdash.xbe"

    / M

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ähh det där låter som ännu en ******* blåsning där någon luffare säljer "chippade" boxar som bara är "softmoddade".

    Eller någon som löder som en kratta...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  19. #19
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Jaha. Jag brände om rw-skivan som image på lägsta hastigheten men det hjälpte inte.
    Det lyser inte innanför gallret när man slår igång xboxen.
    Det står bara TM uppe i ena hörnet och inget märke eller så.

    Så då har den kanske inte ens ett chip, eller så har det lossnat?

    >Hansi - Vad skulle det kosta om ni skulle fixa det om jag kommer till psxcare-butiken?
    Last edited by idrix; 2007-05-18 at 22:44.

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Fixa ett enkelt fel, t.ex. löda om en kabel som lossnat på det chip som förhoppningsvis sitter där - 350:-

    Rekommendation - byta till SmartXX lt/opx chip, c:a 795:-, beror lite på hur det ser ut på insidan på din xbox :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Det låter som ju som att den inte bootar i det chippade/flashade läget hur du än gör. Det bästa är väl ändå att du låter Hansi och grabbarna titta på det.
    Är det en "stor" hårddisk så kanske du tycker det kan vara värt det, på så sätt kanske du kan rädda alla "program" som finns på den.

    / M

  22. #22
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Lånar denna tråd istället för att starta en ny om samma sak.

    Problemet är precis som ovanstående, testat alla kombinationer på switcharna(tror jag ), lampan(dioden) lyser grönt om jag har första switchen på enable, och rött om den är på disable(rätt logiskt va? )

    Så för mig känns det ju som chippet har kontakt så lödningen sitter. Givetvis är den köpt på ******* och ägget vet inte vad det är för chip, men han rekomenderade en korsad TP kabel.. Så jag vänder mig hit istället

    Är det superdisc på g, eller ska jag lämna in den?




    edit, det är inte min box heller, utan skulle bara "ta lite backup" åt en vän.. Boxen fungerade perfekt tills igår. Och jag har inte rört nått :S
    Last edited by Wimp; 2007-05-20 at 14:17.

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du får väl börja med att laga den trasiga kontakten du har där...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  24. #24
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Ok, om jag kommer in med den imorgon kan ni fixa det under dagen då? Eftersom jag bara har bil just då så skulle det vara bra om jag kunde både lämna och hämta imorgon.

    Och ett stort tack till alla ni som hjälpt till här på forumet!

  25. #25
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Du får väl börja med att laga den trasiga kontakten du har där...
    Den satt hårt för att vara lös, om man säger så, men jag vålda tillbaka den, så nu fungerar det.. FÅr ha mer uppsikt.. Tycker det en knasig lösning att ha skit på utsidan av boxen Icke festvänligt, antar att nån(kanske jag?) stött till den.

    Nåja, tack för svaret!

  26. #26
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Epilog:

    Jag var in med den till psxcare och fick den fixad. Det visade sig att den inte var chippad fastän han som sålde den sa det. Den var bara biosflashad. Så det kan vara idé att kolla för dom som tänker köpa begagnat, hur man nu kollar det utan att öppna den, och sen veta hur det ska se ut därinne...

    Men nu funkar den iaf. Tack till Hansi och hans engelsktalande vän som var trevliga och fixade allt smidigt på en halvtimme!

  27. #27
    dragonslayer Guest
    nyfiken på om dom flashade om TSOP eller bara installerade om?
    (TSOP flash är lika bra som chippning förutom att man inte har original läget kvar)

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Den var biosflashad med något antikt bios som bara kunde starta från xboxdash.xbe.

    Om man har xbox media center eller evo-x installerad med ett sådant bios, och råkar köra en uppdatering från en spelskiva, t.ex. när man väljer "xbox live", så skrivs xboxdash.xbe över med en ny original ms dashboard och "alla menyer försvinner".

    Vi lade in en nyare bios (M8plus) som startar med filen evoxdash.xbe istället, då gör det inget om man uppdaterar då xboxdash.xbe inte används vid uppstarten längre.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Bild fel mm på PS3
    By reed in forum Playstation 3
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 20:51
  2. Vad blir fel med slax live cd?
    By who_carres in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 12:56
  3. vad e det som går fel vid flashning ?
    By telgetok in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 15:47
  4. Fel vid uppdatering till stor hd (softmoddad)
    By telgetok in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 23:19
  5. Fel meny när man startar xbox :|
    By xermi in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-21, 23:47

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •