Visar resultat 1 till 21 av 21

Diskussion: DVD Double layer

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    122
    Respekt
    21

    DVD Double layer

    Ngn som prövat att bränna backuper på nedanstående dvd skivor?
    De är mkt billigare än verbatim som jag använt tidigare...

    Eller har ni ngra andra tips på billiga dvd dl +r skivor som kan rekomenderas?

    Premium
    DVD+R 8.5GB Double Layer 8xspeed pearl LOGO cakebox 25pcs (price before 409,-)

  2. #2
    Registrerade
    Feb 2005
    Från
    Stockholmstrakten
    Inlägg
    128
    Respekt
    20
    Det finns flera rykten på forumet att Premium är bara skit.

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    sverige
    Inlägg
    41
    Respekt
    22
    Jag har kört med Premium skivor förut och inte haft några problem alls och jag brände dom med en NEC brännare.(Kommer inte ihåg modell)

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Har läst här någonstans att även traxdata +DL var ok.
    Har också hört/läst att Traxdata och Ritek är synonymt och då undrar jag:
    Någon som har testat Arita RITEK 2.4x Speed (DUAL LAYER+R)?
    Finns från ca: 10:- st för white printable ute i världen.

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Varberg
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    någon som har testat MediaRange ?

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Jag har testat ett 10-pack MediaRange 2.4x Speed (DUAL LAYER+R) och 5 st
    Aone 8x Speed (DUAL LAYER+R) med en samsung SH-S182D och alla de blev det dirty disk efter ett tag.

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Bara så ni vet kan märken byta fabriker ganska ofta, seriösa skivhandlare har alltid "mediacode" som man oxo kan läsa ur med tex nerotools..
    Och långt ifrån alla märken har egen fabrik utan köper in och stämplar på märke..
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2007
    Från
    kiruna
    Inlägg
    287
    Respekt
    18
    jag provade XB/Aone Disc DVD+R DL 8.5GB Printable 8x 10p
    dom funkade hur bra som helst iaf..
    har hitachi v2.3 eller 3.2

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2007
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Hur bra en skiva funkar beror på flera faktorer så bara för att de funkar för person X betyder det inte att de kommer funka för person Y. Faktorer som påverkar är bland annat modell på brännare, firmware på brännare och vilken läsare som sitter i 360:n. Generellt sett ska man köra med senaste firmware till sin brännare och de dyrare DVD-skivorna (Verbatim t ex) är ett säkrare kort. De kommer fungera på ett större antal kombinationer av de tre ovanstående faktorerna medan billigare skivor är lite mer hit-or-miss över.

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    18
    ska man ha verbatim DVD+R Dual Layer eller DVD+R Double layer? eller spelar det någon roll?

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Mitchi Visa Inlägg
    ska man ha verbatim DVD+R Dual Layer eller DVD+R Double layer? eller spelar det någon roll?
    Det finns bara DVD+R Double Layer.. dom andra är felstavade (eller fel sort DVD-R finns i Dual Layer)..
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av s-p-d Visa Inlägg
    Det finns bara DVD+R Double Layer.. dom andra är felstavade (eller fel sort DVD-R finns i Dual Layer)..
    NICE! då köpte jag rätt

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av zeldorf Visa Inlägg
    Hur bra en skiva funkar beror på flera faktorer så bara för att de funkar för person X betyder det inte att de kommer funka för person Y. Faktorer som påverkar är bland annat modell på brännare, firmware på brännare och vilken läsare som sitter i 360:n. Generellt sett ska man köra med senaste firmware till sin brännare och de dyrare DVD-skivorna (Verbatim t ex) är ett säkrare kort. De kommer fungera på ett större antal kombinationer av de tre ovanstående faktorerna medan billigare skivor är lite mer hit-or-miss över.
    Håller generellt med, men de faktorer som brukar vara viktigast är brännare/skivors kompabilitet sins emellan och medialagret. Har inte varit med om att filmer, spel eller annat har fungerat felfritt på en maskin och kass eller inte alls på en annan. Kvaliteten på skivorna beror inte på varken priset eller märket utan vilket skrivyta skivan har, t.ex på ps2/xbox fungerar alltid dvd-r ritek G05 om jag bränner det på min gamla nec 2500, oavsett vilken maskin jag stoppar skivan i, givetvis måste maskinen vara hel och inte ha utsliten laser eller så. Med felfritt menar jag att det får inte hacka/pixla sig/hänga sig/ha långa laddtider m.m. Därav att jag frågade om någon testat ritek +dl tidigare. Köpte ett 25-pack och skall testa, för hittills har inga andra skivor förutom verbatim tillsammans med min samsungbrännare fungerat felfritt på min 360.

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2007
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    De där skivorna är från "visäljercd" väl? Jag undrar om inte det är samma skivor som Aone/XB skivorna som finns att köpa lite varstans. De har nämligen samma media code, RICOHJPND01. Grejen är att Aone/XB skivorna INTE är Ritek-skivor utan är piratskivor från Umedisk som tagit Riteks media code och satt på sina egna skivor. Så antingen är Premium-skivorna också piratskivor eller så är det äkta Ritek. Nu vet jag inte om äkta Ritek är så mycket att hurra för i och för sig men de är förmodligen bättre än Umedisk (särskilt RICOHJPN som produceras i Japan om jag inte har fel).

    Aone/XB är väl inte direkt några höjdarskivor men de funkar bra med vissa brännare men kan ge endast coasters med andra. För mig funkar de uselt med en Lite-on 20A1 med senaste FW (får unreadable disc på 360:n) medan de bränner helt ok på en Nec 3520A (får runt 2-8 PIF men oftast runt 2-4).

    Återkom gärna med resultat...

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2007
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Jag börjar ogilla XB/Aone-skivorna mer och mer. Jag trodde allt var lugnt med Nec brännaren och Aone-skivorna med senasete FW men sen när jag öppnade en ny spindel med skivor visade det sig att de inte funkade alls. Det skiljer sig alltså i kvalité mellan olika spindlar! Stabilt... Nej, ska aldrig mer köpa den skiten, får bli Verbatim i fortsättningen eller andra skivor som håller en garanterat hög lägsta nivå. Aone finns ingen garanti att de funkar även med "rätt" brännare verkar det som.

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av zeldorf Visa Inlägg
    Återkom gärna med resultat...
    Har testat 2 spel nu på arita ritek med mediacode RITEK-D01-01

    Funkar klockrent... än så länge i alla fall.

  17. #17
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    48
    Respekt
    18
    Har beställt 50st borde få nästa vecka nångång, kan raportera hur det funkar för mig också. Har kört med traxdata hitils och har fungerat relativt bra, 7st av 10 funkade vet inte riktigt vad dom 3 som inte funkade berode på, några vart de fel på bräningen och nån ville inte gå igång i xboxen exprimenterade iof med endel olika program men CloneCD verkar funka bäst för mig, jag har någon noname brännare.
    Last edited by brownstone; 2007-09-28 at 03:25.

  18. #18
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Har kört ett 25-pack Arita nu och inte en enda har det blivit dirty disk på, varken min eller grabbens maskin. Verkar fungera utan minsta problem
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    131
    Respekt
    17
    Jag håller mig till Verbatim så vet jag att det det verkligen fungerar med min Pioneer brännare. Orkar inte snåla om man jämför med vad ett orig spel kostar så känns 40-50:-/st skiva billigt!

    Men visst det är svårt att hitta billiga Verbatim. Billigaste jag hittade inkl frakt kostade 613:- för 20st med fodral.

  20. #20
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av gnuttes Visa Inlägg
    Jag håller mig till Verbatim så vet jag att det det verkligen fungerar med min Pioneer brännare. Orkar inte snåla om man jämför med vad ett orig spel kostar så känns 40-50:-/st skiva billigt!

    Men visst det är svårt att hitta billiga Verbatim. Billigaste jag hittade inkl frakt kostade 613:- för 20st med fodral.
    Håller till viss del med dig, hellre verbatim för 40:- än nån billig skit som inte fungerar, men om det fungerar lika bra med ett alternativ som kostar 25% av vad "det enda" märket kostar, så håller jag mig hellre till det. Jämför man med priset på originalspel så hade jag köpt kanske 2 om året, och då kan jag verkligen hålla med om att det spelar verkligen ingen roll om en skiva kostar 40:- eller 10:-, men om ens bortskämda ungar står och tjatar efter det ena spelet efter det andra och man väljer att göra dem glada så är det stor skillnad på 25x40:- eller 25x10:-/månad, i alla fall för min ekonomi.
    Dessutom handlade tråden om ifall någon hade testat billigare skivor som verkligen fungerar, och det hade jag och valde att låta andra ta del i resultatet.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  21. #21
    GUBBEN32 Guest

    Hp

    den enda skiva som funkat kanon för mig förutom verbatim är HP
    DVD+R Double Layer 8.5GB 2.4xspeed dessutom är de ett jäkla bra pris på de skivorna nu.

    har en hitashi

Liknande diskussioner

  1. hitachi +single layer dvd ?
    By dezuria in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 17:16
  2. Double Layer?
    By basseAEG in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 30
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 18:11
  3. min dvdläsare läser inte DOUBLE LAYER
    By naforce in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 21:30
  4. Double vs dual layer skivor
    By samplehead in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 11:10
  5. Dual layer DVD film?
    By birger in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-15, 21:13

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •