Sida 2 av 12 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Visar resultat 31 till 60 av 339

Diskussion: Guide: Flashning av BenQ VAD6038

  1. #31
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    har sett lite runt om på nätet att folk har problem med iprep 101 v0.0.6, dels för att de har bytt ut kommandon och dels för att den inte hittar läsare lika enkelt som innan (det verkar hända iaf). många använder nyaste iprep då nya ixdef med checksum för ixtreme 1.4 endast finns för den.

    när jag flashade min samsung ms28 gjorde jag såhär. valde den äldre iprep 101 v0.0.2 då den är väldigt enkel. guiden förutsätter att man vet lite saker innan. tex vad via chip är, allmänt om en dator (ej windowsmiljö).

    förberedelse: (samsung ms28)

    1. packa upp iprep 101 v0.0.2. http://dwl.xbox-scene.com/xbox360pc/...ep_101-002.rar
    2. leta upp ixdef.xml filen och öppna den i anteckningar.
    3. ersätt allt i den filen med detta: (att man gör detta beror på att de nya ixdef filerna har en annorlunda struktur.)

    Kod:
    <?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
    <main	Def="5" Prg="1">
      <firmware	md5="a5c6dc2269e6f03b95ad183bdc430ada">
        <name>iXtreme v1.2c - Quiet</name>
      </firmware>
      <firmware	md5="c91c95b51d77823f2cfbc60fe538a841">
        <name>iXtreme v1.2c - Fast</name>
      </firmware>
        <firmware	md5="3B5E9BBD57DD11CCF90D6BF6EAF7E26B">
        <name>Samsung iXtreme v1.4 - 2x</name>
      </firmware>
      <firmware	md5="B20665B24F5B56496B2E067C6CBA67FC">
        <name>Samsung iXtreme v1.4 - 5x</name>
      </firmware>
      <firmware	md5="E31D9DC0981607D6A208962DC54D942B">
        <name>Samsung iXtreme v1.4 - 8x</name>
      </firmware>
      <firmware	md5="1FCF7616BAACEB21CA35703FE0971C18">
        <name>Samsung iXtreme v1.4 - 12x</name>
      </firmware>
    </main>
    spara filen.

    4. starta iprep, välj firmware.
    5. kryssa i "force device list" och "custom serial ata".
    6. tryck "list scsi based controllers", välj "VIA VT6421".
    7. välj target drive. jag rekommenderar usb-sticka och inte diskett. (stor chans att få läsfel med diskett.)
    8. kryssa i "format/make device bootable".
    9. tryck "do it". klart.

    tips / dumping / flashing.

    tips:

    förbered att koppla in boxen med connectivity-kit eller inte.
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=463&xSec=89

    obs! se till att sata-kabeln är kopplad till den lägsta porten (channel) på via kortet. dvs. står det 1,2,3 så ska du använda port 1. det behöver inte vara porten "bak på pc'n". på det kort jag använde var det istället den kontakt som pekade rakt in i lådan. det fanns 3 kontakter på det kortet.

    tar du ström från din xbox och kopplat in dvd till din pc, se till att fixa jordning genom att ställa din xbox's chassi mot din pc's så de har kontakt, slipper på så vis krokodil-klämmor mm som endel använder sig av. se till att det är "ren plåt" kontakt och inte mot målat chassi. det säger sig självt iofs.

    många kopplar ur andra sata-kablar till hdd etc innan flashing, det behövs igentligen inte, men får du problem är det en bra början, men somsagt, de ska inte behövas.

    dessa steg nedanför går fort att utföra. när du startar din box, gör då stegen, gå inte och gör annat under tiden då xboxen kan stänga av sig efter 4-5minuter då man inte har en video-kabel isatt. är du borta 4 minuter sen får för dig att tex flasha den och den stänger av sig.. då har du problem.
    dumping:

    1. starta din pc med (tex usbstickan) isatt. den bootar upp och kommer visa en dosprompt.
    2. starta din xbox.
    3. skriv idump 1234567 12345
    4. möjliga portar visas. stäng av din xbox. välj sedan xtreme porten.
    5. vänta 10 sekunder, sätt på din xbox.
    6. den kommer att läsa ur din firmware och kopiera din nyckel till ixtreme firmwaren.

    obs!
    vissa startar om sin pc här gör backuper på nyckeln.. har du din nyckel lagrad sen innan behövs det inte. se bara till att du skriver av dvd-nyckeln.
    flashing:

    1. stäng av xbox. (efter urläsning och nyckelkopiering.)
    2. starta din xbox.
    3. skriv iflash 1234567 12345
    4. möjliga portar visas. stäng av din xbox. välj sedan xtreme porten.
    5. vänta 10 sekunder, sätt på din xbox.
    6. flashing påbörjas.
    7. klart. stäng av xbox.
    Last edited by int21; 2007-12-17 at 19:39.

  2. #32
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    127
    Respekt
    22
    kan bekräfta att dosflash v 1.3 verkar vara bättre än dosflash v 1.4

    när jag flashade om läsaren första gången med ixtreme 1.1 så använde jag mig utav dosflash 1.4 försökte först i windows med dosflash 32 men datorn bara låste sig, var tvungen att gå in i dos.

    när jag flashade om läsaren med ixtreme 1.4 använde jag mig av dosflash 1.3

    körde i windows hittade läsaren på en gång oproblematiskt.

  3. #33
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av rolle Visa Inlägg
    kan bekräfta att dosflash v 1.3 verkar vara bättre än dosflash v 1.4

    när jag flashade om läsaren första gången med ixtreme 1.1 så använde jag mig utav dosflash 1.4 försökte först i windows med dosflash 32 men datorn bara låste sig, var tvungen att gå in i dos.

    när jag flashade om läsaren med ixtreme 1.4 använde jag mig av dosflash 1.3

    körde i windows hittade läsaren på en gång oproblematiskt.
    Hade också väldiga problem med dosflash 1.4b (därav varningen i början). Jag kunde läsa ur firmwaren men när jag skulle erasa eller writa fick jag bara flash error. Bytte till 1.3b och det gick perfekt på en gång.

    Nice post int21. Körde också med en tidigare version av iPrep (1.0.1). Tydligen finns inte "Force Device List" samt "Custom Serial ATA" alternativen i 1.0.6 utan det heter något annat. Ska kolla igenom programmen lite bättre nån dag framöver.
    Last edited by pemani; 2007-12-19 at 15:03.

  4. #34
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av pemani Visa Inlägg
    09. Skriv där "dosflash r XXXX 1 a0 1 4 C:\Original.bin 0" (utan citat-tecknen och där XXXX är ER SATA portadress) följt av Enter.
    10. Ni ska då få ett felmeddelande i stil med "MTK Vendor Intro failed..." och sedan frågan YES/NO för att "resend the command". Välj Y för YES och sedan Enter.
    11. Då ska det stå "Status: 0x7F. Starta då 360:n och ni kommer att märka att statusen ändras konstant mellan 0x51 och 0xD1.
    12. Stäng då av Xboxen och starta den sedan omedelbart igen. Ni bör då få "Status: 0x73" och sedan "Reading Bank" 0-3...OK! Och sedan ett "Reading Finished! DataSum: xxxx".

    Är det här du menar att man inte behöver göra steg 12? Man väljer alltså "Y" och "Enter" och sedan börjar den läsa av firmwaren direkt till mediat?

    Som jag skrev så har jag en Samsung läsare i min box och det var en polares BenQ jag flashade. Den har jag ju inte här och kan testa själv dessvärre. Återkom gärna så uppdaterar jag guiden.
    Precis, när jag kör steg 11 så börjar den läsa direkt, så steg 12 behövs ej. Samma sak när jag kör erase.

  5. #35
    Registrerade
    Aug 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Respekt
    17
    Tusen tack för guiden, det funkar utmärkt för mej.

    Här får du lite feedback:
    Jag använde SATA kontrollern på mitt nForce 650i baserade moderkort (Abit FP-IN9 SLI), SATA kontrollern är nForce 430/410 (MCP51).

    På iPrep så fick jag använda "List IDE Based Controllers", dock så fanns det 2 kontroller av samma slag, den första med Dev IO: 09F0 och den andra med Dev IO: 09E0 så jag fick testa med att stänga av den ena för att lista ut vilken som var vilken, den första kontrollern var för SATA port 1&2 och den andra var för port 3&4.

    Sen stängde jag av alla SATA kontroller, när jag gått genom punkt 10
    (10. Ni ska då få ett felmeddelande i stil med "MTK Vendor Intro failed..." och sedan frågan "YES/NO" för att "resend the command". Välj "Y" för "YES" och sedan Enter.)
    så skulle jag fått status 0x7F, men jag fick status 0xFF.
    Så jag vart tvungen att sätta på "OnChip SATA Controller", då fick jag status 0x7F.

    Dock när jag satte på min xbox så gick den direkt till status 0x73 och läste av firmwaren, samma sak var det när jag skulle radera firmwaren.

    Jag valde 5x som läshastighet för övrigt.

    En sak till, mitt ZoneAlarm tyckte inte om Xbins så jag fick stänga av den tills jag var klar.

    Jag har haft möjlighet att testa backups ännu, men jag har testat köra ett original spel och det hörs (eller snarare hörs inte ) att den kör i 5x.

    En sak till som jag kom på nu är att iXtreme 1.4 skaparen förväntar sig att filen heter ORIG.bin och inte ORIGINAL.bin, även att den nya hackade firmwaren som skapas heter ix14.bin och inte benq-ix.bin.

    Tack så mycket för guiden
    Last edited by Chernobyl Apa; 2007-12-17 at 11:46.
    X360 Bannad BenQ iX 1.41 Non-Stealth @ 5x :: PSP fat 3.71 M33-3

  6. #36
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Chernobyl Apa Visa Inlägg
    Tusen tack för guiden, det funkar utmärkt för mej.

    Här får du lite feedback:
    Jag använde SATA kontrollern på mitt nForce 650i baserade moderkort (Abit FP-IN9 SLI), SATA kontrollern är nForce 430/410 (MCP51).

    På iPrep så fick jag använda "List IDE Based Controllers", dock så fanns det 2 kontroller av samma slag, den första med Dev IO: 09F0 och den andra med Dev IO: 09E0 så jag fick testa med att stänga av den ena för att lista ut vilken som var vilken, den första kontrollern var för SATA port 1&2 och den andra var för port 3&4.

    Sen stängde jag av alla SATA kontroller, när jag gått genom punkt 10
    (10. Ni ska då få ett felmeddelande i stil med "MTK Vendor Intro failed..." och sedan frågan "YES/NO" för att "resend the command". Välj "Y" för "YES" och sedan Enter.)
    så skulle jag fått status 0x7F, men jag fick status 0xFF.
    Så jag vart tvungen att sätta på "OnChip SATA Controller", då fick jag status 0x7F.

    Dock när jag satte på min xbox så gick den direkt till status 0x73 och läste av firmwaren, samma sak var det när jag skulle radera firmwaren.

    Jag valde 5x som läshastighet för övrigt.

    En sak till, mitt ZoneAlarm tyckte inte om Xbins så jag fick stänga av den tills jag var klar.

    Jag har haft möjlighet att testa backups ännu, men jag har testat köra ett original spel och det hörs (eller snarare hörs inte ) att den kör i 5x.

    En sak till som jag kom på nu är att iXtreme 1.4 skaparen förväntar sig att filen heter ORIG.bin och inte ORIGINAL.bin, även att den nya hackade firmwaren som skapas heter ix14.bin och inte benq-ix.bin.

    Tack så mycket för guiden
    Tack för feedbacken. Jag ska försöka skriva om den sen (om den blir klistrad så den inte försvinner bland resten av trådarna) så att den passar fler personer oavsett hårdvara man har tillgänglig. Från början gällde ju guiden om man har VIA SATA-kontrollerkortet (därav inaktiveringen av SATA-kontrollers i Bios). Nu är det ju många (som du själv) som flashar med SATA-portarna direkt på moderkortet och då går det ju så klart inte att inaktivera dom i Bios.

    Men kanon att du skrev så bra så ska jag försöka förbättra den ännu mer.

  7. #37
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av mackan2 Visa Inlägg
    Precis, när jag kör steg 11 så börjar den läsa direkt, så steg 12 behövs ej. Samma sak när jag kör erase.
    Ok bra, ska fixa till det.

    Lite klister snart?

  8. #38
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    85
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av pemani Visa Inlägg
    Ok bra, ska fixa till det.

    Lite klister snart?
    Ja klistra denna nu... Skitbra tråd...
    Tröttna på Verbatim DL +, kör nu PS3 med PS3key. HDD is the shit.

    Xbox 360 Slim som väntar på lösning
    Xbox 360 Ixtreme (Pension)

  9. #39
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Var köver man ett VIA kontroller?

    Jag skulle behöva köpa en Via6421 kontroller, någon som har tips om vart man hittar ett sådant. Jag bor i Stockholm.

  10. #40
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Zims Visa Inlägg
    Jag skulle behöva köpa en Via6421 kontroller, någon som har tips om vart man hittar ett sådant. Jag bor i Stockholm.
    Jag köpte mitt av PSXCare.

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=501&xSec=89

    Dock verkar dom tillfälligt vara slut..

  11. #41
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Nästa leverans är på väg sedan några dagar tillbaka, så dom finns snart på lager igen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #42
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Nu är guiden uppdaterad på nytt med lite diverse info och förändringar.

    Har t.ex. bytt Original.bin -> Orig.bin samt benq-ix.bin -> ix14-bin (för iXtreme 1.4).

    Lagt till info om att man inte behöver stänga av/sätta på 360:n vid användning av nForce3-chipset för att läsa ur firmwaren.

    Har även lagt till info om att man bara skall inaktivera SATA-kontrollerna i Bios om man använder VIA VT6421A SATA-kontrollerkortet (eller liknande) och inte om man använder nForce 3-chipset direkt på moderkortet.

    Lade till en länk i början på guiden för dosflash info där som listar vilka chipsets som är kompatibla.

    Ska även kolla över iPrep v.0.0.6 lite bättre då det verkar funka lite annorlunda än tidigare versioner och uppdatera guiden för den också.
    Last edited by pemani; 2007-12-21 at 10:50.

  13. #43
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Tjena är ny på detta community, mkt trevlig må jag säga!
    har en falcon xbox med benq, uppdaterade med denna superba guide!

    fick det först inte att fungera pga SATA SIL 3112
    köpte därefter ett VIA, och det fungerade inte heller, bytte då fysiskt kortet till en annan PCIport och då fungerade det klockrent!
    Kör iXtreme 1.4 speed 5x mkr tyst och fin!

    ha det bra allihop

  14. #44
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Välkommen hit ... och keep it up ... Alla frågor är välkommna om det är nåt som strula ..
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  15. #45
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Monocryl Visa Inlägg
    Tjena är ny på detta community, mkt trevlig må jag säga!
    har en falcon xbox med benq, uppdaterade med denna superba guide!

    fick det först inte att fungera pga SATA SIL 3112
    köpte därefter ett VIA, och det fungerade inte heller, bytte då fysiskt kortet till en annan PCIport och då fungerade det klockrent!
    Kör iXtreme 1.4 speed 5x mkr tyst och fin!

    ha det bra allihop
    Kanon att guiden funkade bra för dig. Känns lite roligare för en själv också när man ser att den även hjälper andra.

  16. #46
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    85
    Respekt
    17
    bump
    Tröttna på Verbatim DL +, kör nu PS3 med PS3key. HDD is the shit.

    Xbox 360 Slim som väntar på lösning
    Xbox 360 Ixtreme (Pension)

  17. #47
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Playtoy Visa Inlägg
    bump
    tnx mate =)

  18. #48
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    85
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av pemani Visa Inlägg
    tnx mate =)
    Ja tråkigt att se en bra tråd försvinna får hålla den levande
    Tröttna på Verbatim DL +, kör nu PS3 med PS3key. HDD is the shit.

    Xbox 360 Slim som väntar på lösning
    Xbox 360 Ixtreme (Pension)

  19. #49
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Playtoy Visa Inlägg
    Ja tråkigt att se en bra tråd försvinna får hålla den levande
    Vi kan dela på vårnaden, du bumpar tisdagar och jag fredagar

    Nej men det vore kul om den kunde bli klistrad. Ger lite mer energi att uppdatera den efter behov då också så man inte behöver editera en 2 månader gammal tråd på sida 38.

  20. #50
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    85
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av pemani Visa Inlägg
    Vi kan dela på vårnaden, du bumpar tisdagar och jag fredagar

    Nej men det vore kul om den kunde bli klistrad. Ger lite mer energi att uppdatera den efter behov då också så man inte behöver editera en 2 månader gammal tråd på sida 38.

    Förstår dig efter allt jobb du lagt ner. Hansi klistra den nu
    Tröttna på Verbatim DL +, kör nu PS3 med PS3key. HDD is the shit.

    Xbox 360 Slim som väntar på lösning
    Xbox 360 Ixtreme (Pension)

  21. #51
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Hej, tack pemani för en bra guide

    Har ett moderkort av modellen Asus k8n Länk
    men chipset Nforce 3 250, vilken sata kontroller vet jag inte men det kanske är Nforce 3 250? Skulle detta moderkort funka med dosflash?

    Om datorn skulle dö eller liknande kan man återställa dvd läsaren på något sätt? Eller är det en ny som gäller då?

    Väldigt tacksam för svar.

    Mvh: Simon

    Ps: Jag har kollat på den listan med vilka som funkar men tyvärr så gjorde den mig inte klokare då jag har ett Nforce 3 250 inte Nforce 3. Sen är jag inte säker på om det är sata kontrollen som är nforce 3.

  22. #52
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Griffer12 Visa Inlägg
    Hej, tack pemani för en bra guide

    Har ett moderkort av modellen Asus k8n Länk
    men chipset Nforce 3 250, vilken sata kontroller vet jag inte men det kanske är Nforce 3 250? Skulle detta moderkort funka med dosflash?

    Om datorn skulle dö eller liknande kan man återställa dvd läsaren på något sätt? Eller är det en ny som gäller då?

    Väldigt tacksam för svar.

    Mvh: Simon

    Ps: Jag har kollat på den listan med vilka som funkar men tyvärr så gjorde den mig inte klokare då jag har ett Nforce 3 250 inte Nforce 3. Sen är jag inte säker på om det är sata kontrollen som är nforce 3.
    Jag är inte 100 men det bör funka. Mackan2 på första sidan i denna tråd har ett nForce3 och det funkar bra (Asus K8N-E deluxe). Du får nog helt enkelt testa och i värsta fall köpa ett VIA kontrollerkort.

  23. #53
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    46
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Griffer12 Visa Inlägg
    Hej, tack pemani för en bra guide

    Har ett moderkort av modellen Asus k8n Länk
    men chipset Nforce 3 250, vilken sata kontroller vet jag inte men det kanske är Nforce 3 250? Skulle detta moderkort funka med dosflash?

    Om datorn skulle dö eller liknande kan man återställa dvd läsaren på något sätt? Eller är det en ny som gäller då?

    Väldigt tacksam för svar.

    Mvh: Simon

    Ps: Jag har kollat på den listan med vilka som funkar men tyvärr så gjorde den mig inte klokare då jag har ett Nforce 3 250 inte Nforce 3. Sen är jag inte säker på om det är sata kontrollen som är nforce 3.
    Nforce 3 250 har jag i min Shuttle (sn95g5) och det gick skit bra att flasha med det iaf. Behövde inte ens starta om 360'n efter read/erase/write.

  24. #54
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    21
    Fan blir så less...

    Jag fastar hela tiden på Reading bank 0.. Jak ommer dit sen händer inget..

    Va gör jag för fel?`
    Jag använder psxcares via kort.

  25. #55
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av who_carres Visa Inlägg
    Fan blir så less...

    Jag fastar hela tiden på Reading bank 0.. Jak ommer dit sen händer inget..

    Va gör jag för fel?`
    Jag använder psxcares via kort.
    Vilken version av dosflash kör du? 1.3b eller 1.4b?

  26. #56
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    21
    ja har testat båda. blir lika med båda 2..

    Jag har kopplat ur HD och DVD samt stängt av sata portarna i bios.

  27. #57
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    12. Då ska det stå "Status: 0x7F. Starta då 360:n och ni kommer att märka att statusen ändras konstant mellan 0x51 och 0xD1.
    13. Stäng då av Xboxen och starta den sedan omedelbart igen. Ni bör då få "Status: 0x73" och sedan "Reading Bank" 0-3...OK! Och sedan ett "Reading Finished! DataSum: xxxx".

    Har du gjort precis så här och får "Reading Bank 0" och sen är det stopp där?

    Kör du med diskett eller usb-minne?

  28. #58
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    21
    Den statusen får ja inte fram.. kanske någon gång.. och det är väl då den hoppar till reading tror ja.. För ja kommer inte till reading delen så ofta heller när ja försöker..

    Det blir ofta status 0x80 och typ 0x50 tror ja det är..

    Ja gör säkert något skit fel..

    Men hoppas du kan hjälpa mig,

    Kör med usb minne btw.

    När ska jag starta xboxen första gången och stänga av och så där?
    Har säkert missuppfattat den biten.
    Last edited by who_carres; 2007-12-27 at 19:55.

  29. #59
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    09. Nu ska den boota från USB-minnet och ni ser ev en Win98 logga och efter nån minut en Dos-prompt.
    10. Skriv där "dosflash r XXXX 1 a0 1 4 C:\Orig.bin 0" (utan citat-tecknen och där XXXX är ER SATA-portadress) följt av "Enter".
    11. Ni ska då få ett felmeddelande i stil med "MTK Vendor Intro failed..." och sedan frågan "YES/NO" för att "resend the command". Välj "Y" för "YES" och sedan Enter.

    Kör ni med VIA VT6421A SATA-kontrollerkortet så ska ni även göra steg 12 och 13. Kör ni däremot med ex nForce3-chipset direkt på moderkortet så ska den nu automatiskt läsa ut firmwaren till USB-minnet och ni kan gå direkt till punkt 14.

    12. Då ska det stå "Status: 0x7F. Starta då 360:n och ni kommer att märka att statusen ändras konstant mellan 0x51 och 0xD1.
    13. Stäng då av Xboxen och starta den sedan omedelbart igen. Ni bör då få "Status: 0x73" och sedan "Reading Bank" 0-3...OK! Och sedan ett "Reading Finished! DataSum: xxxx".
    14. Då är allt klart så långt. Vi har en lyckad utläsning av firmwaren till USB-minnet.



    Det här är taget ur guiden. Jag tycker jag har skrivit exakt när du ska sätta på och stänga av xboxen. Men är du helt säker på att du har rätt SATA-portadress då? Fick du fram den genom iPrep eller på annat sätt? För jag fick fram en genom msinfo32 och den var helt fel (var för en SATA-port på moderkortet). Körde då i iPrep och kunde välja mitt VIA kort och få fram adressen för det kortet.

  30. #60
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    21
    Igentligen är jag väl inte det, men ja tog den som stog i iprep och när ja kör en portscan i dosflash så hittar den något på den adressen med, samt att när ja trycker av och på xboxen så blir det ju någon form av respons i statusen.

    Det borde vara rätt då va?

Sida 2 av 12 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Kan flashning vara orsaken till Red Lights..?
    By chillseeker in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 22
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 19:49
  2. Xbox 360 Arcade, benq?
    By nosmaz in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 06:00
  3. C4EVA iXtreme Benq V1.1 rev2 & xtreme version
    By Playtoy in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 10:40
  4. Guide - Hur man flashar BenQ Driven!
    By Chiiefen in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 10:04
  5. BenQ VAD6038 firmware
    By musse1 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 15:46

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •