Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: HDMI-skärmproblem

  1. #1
    Registrerade
    May 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    23
    Respekt
    0

    HDMI-skärmproblem

    Hej

    Kan börja med att säga att jag är inte särskilt teknisk när det gäller skärmar och upplösning och hela den biten. Vilket är anledningen till att jag är i behov av hjälp.
    Jag köpte i dagarna en ny skärm som var tänkt jag skulle ha till min 360 för att äntligen kunna avnjuta full HD. Jag köpte denna skärmen:
    http://nordic.benq-eu.com/products/LCD/?product=1032
    En helt fantastik skärm egentligen och är otroligt fin när den används tillsammans med datorn. Det var dock inte det jag skulle ha den till. Det är här mitt problem uppstod.
    Jag kopplade skärmen till 360 med en HDMI-kabel. Eftersom min tidigare Xbox inte hade något HDMI-uttag så fick jag skaffa den senaste versionen av Boxen vilket var lite smådrygt.
    Dock det som är ännu drygare är att jag får ingen bra bild alls. Det ser ut inte som full HD för 5öre. Bildkvaliten är inte ens i närheten av vad jag förväntade mig. Det är precis som om det fattas pixlar då bokstäver och linjer är väldigt kantiga och hackiga.
    Jag har försökt i princip allt som jag kan tänka mig kan vara problemet, upplösningsinställningar på 360:n, testat med en annan kabel, försökt kalibrera skärmen. Men eftersom jag är rätt så okunnig inom området så står jag nu helt hjälplös och förvirrad.

    Detta kanske inte är rätt forum att fråga efter hjälp med en sån här fråga, men jag ger det en chans ändå.

    Tack på förhand.
    Gustaf
    K.N.E.G.G.A.N.: Kinetic Networked Entity Generated for Galactic Assassination and Nullification

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Låter mer som du skall ta kontakt med firman du köpte skärmen av
    I dagsläe fins det bara en handfull spel till 360 som kör 1080i/p resterande skalar.
    Virtua Tennis 3 är en av dessa högprestandaspel och två tre till.
    Resten skalar upp bilden till 1080 från 720 som är mer standard på spelupplösning för 360.

    Kör boxen via Komponent och din framtida Ps3 med HDMI då den ändå har Blu-Ray för film
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  3. #3
    Registrerade
    May 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Ja jag får nog ta och ringa deras support. Men jag tvivlar på att de kan lösa mitt problem. Får väl ta och köpa en riktig TV-skärm istället för en Dator-skärm. Verkar mer pålitligt.

    Några tips på en LCD HD-skärm i 22tum till 24tum som är helt superb till 360.
    K.N.E.G.G.A.N.: Kinetic Networked Entity Generated for Galactic Assassination and Nullification

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    67
    Respekt
    21
    Du måste ha en dvdläsare från BenQ i din 360

    Men oavsett vilket spel så ska väl ändå dashboarden gå i 1080p

    Tycker att den borde funka alldeles utmärkt enl dess specifikationer, det är en 16:9 skärm med upplösning på 1920x1080 alltså helt rätt format för full HD (vissa skärmar för datorer är i 16:10 vilket kan påverka bilden) se om du kan testa något annat med fullhd och se om det ser bättre ut, annars hör med butiken du köpte eller maila till benQ och rådfråga. Fan har man köpt en sak som ska funka till ändamålet man vill, så ska det fungera med.
    Vad kör du för upplösning när det ser bra ut på datorn?

  5. #5
    Registrerade
    May 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Nej Dashborden ser inte heller ut som jag vill. Bokstäverna är suddiga och kantiga osv. Har testat att köra på 720p med det blir bara sämre.

    Kör på 1920 x 1080 via datorn och det ser helt fantastiskt ut. Det är därför jag är så förbannad. Tanken var att fixa fet bild såhär i lagom tid innan Fable 2, men istället så blev det världens flopp. Ska kontakta BenQ's sverigesupport idag.
    K.N.E.G.G.A.N.: Kinetic Networked Entity Generated for Galactic Assassination and Nullification

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Låter som en dåligt skärmad kabel eller en felaktig kabel eller sopig mjukvara i din monitor/Tv.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  7. #7
    Registrerade
    May 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Har kommit på en annan sak. Ska testa en HDMI-extender innan jag avgör om jag skall behålla skärmen eller inte. Om jag kopplar via DVI-uttaget så hoppas jag på bättre bild. Värt ett försök.
    K.N.E.G.G.A.N.: Kinetic Networked Entity Generated for Galactic Assassination and Nullification

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Spontant låter det som ett problem med skärmen.
    Antar att du gått igenom de olika inställningarna på skärmen för bild?
    Overscan / Hel / Bildförhållande - ingen skillnad?
    Testat att göra en återställning av skärmen (system-menyn)?
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  9. #9
    Registrerade
    May 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Jag har letat runt men kan inte hitta något av det du nämner. Det enda jag kan finna via skärmens kontrollpanel på sidan är: OSD Settings och DDC/CI. Jag har igen aning vad någon av dom har för funktionen. Sökte runt på Google efter svar men det gav inte mycket.
    K.N.E.G.G.A.N.: Kinetic Networked Entity Generated for Galactic Assassination and Nullification

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Om du trycker på meny-knappen så ska du kunna bläddra dig till "Picture Advanced" (eller "Avancerad bild" om den är inställd på svenska). På tredje raden där har du "Display mode" (Bildvisningsläge).
    Valen här skiljer sig åt beroende på input. Men när källan kommer från HDMI ska du kunna välja på Overscan, Hel eller Bildförhållande.
    Spontant, med tanke på hur du beskriver ditt bildproblem, så skulle jag säga att du borde testa läget "Bildförhållande". I det läget visas bilden helt utan geometrisk distorsion.

    Återställning ligger även den i menyn, under fliken "System"
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  11. #11
    Registrerade
    May 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Jag har hittat precis vad du menar, vilket gör mig glad. Nu uppstod nästa problem, valet är "greyed out" och går inte att ändra manuellt. Ska klicka runt lite och se vad jag kan finna.

    Är enormt tacksam för all hjälp jag fått so far.

    Edit: Kom in i menyn nu, de enda valen som går att göra där är sätta på Overscan eller stänga av det. Det blev ingen skillnad, bilden blev bara mer utdragen. Sen fanns där ett alternativ som hette "Full", men det gick inte att påverka på något sett.
    "Bildförhållande" fanns inte att finna.
    Last edited by KneggaN; 2008-10-23 at 22:36.
    K.N.E.G.G.A.N.: Kinetic Networked Entity Generated for Galactic Assassination and Nullification

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Ok. Ja då får du nog jaga Benq-supporten....
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

Liknande diskussioner

  1. Xbox360 HDMI med Onkyo TX SR606EB
    By razor1394 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 17:08
  2. HDMI eller HD TV Kabel
    By Eroish in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 21:45
  3. Bäst bild - HDMI till VGA eller HDMI till DVI-D?
    By torva in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 18:01
  4. HDMi Switch
    By PhR34k in forum Playstation 3
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 17:22
  5. Xbox 360 HDMI kabel + förlängare
    By Robotach in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 13:59

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •