Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 35

Diskussion: iXtreme 1.6 - detaljer

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19

    iXtreme 1.6 - detaljer

    [19:54] <+c4eva> ix1.6 for benq is complete and in testing,samsung/liteon soon to follow, then there's hitachi last!
    [20:05] <+c4eva> ix1.6 - Strict Wave 3 compliance! hybrid(modified disks) will not boot!
    [20:06] <+c4eva> ix1.6 - Strict drive speed compliance - 12x only for game discs!
    [20:07] <+c4eva> ix1.6 - Support for SS V2!
    [20:07] <+c4eva> ix1.6 - Integrated 0800 for game dumping including SS v2!
    [20:09] <+c4eva> ix1.6 - Full support for all known game exceptions! eg ddr etc!
    [20:12] <+c4eva> ix1.6 - One shot boot mode! - allows a one off boot of gamedisc without stealth/partition checks (will still use stealth), use activate.iso disk to activate each time!
    [20:15] <+c4eva> ix1.6 - Support for easy drive key/version info cmd, same as liteon!
    [20:18] <+c4eva> ix1.6 has strict stealth/wave checking, one shot boot mode will boot wave(x)!
    Vad är SS V2 och "one shot boot mode"?
    Känns som att SS V2 är något viktigt.

    Om det redan finns en tråd så ber jag om ursäkt.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    trevligt, lite nya funktioner trots allt. vad alla betyder lär vi nog snart få reda på.

    ska försöka förklara en del för er.

    [19:54] <+c4eva> ix1.6 for benq is complete and in testing,samsung/liteon soon to follow, then there's hitachi last!

    [20:05] <+c4eva> ix1.6 - Strict Wave 3 compliance! hybrid(modified disks) will not boot!
    spel som ska ha wave 3 och har blivit modifierade med tex wave 2 kommer inte starta!
    [20:06] <+c4eva> ix1.6 - Strict drive speed compliance - 12x only for game discs!
    kommer endast i 12x hastighet.
    [20:07] <+c4eva> ix1.6 - Support for SS V2!
    stöd för ss v2 (mer info om detta kommer nog) det är mycket troligt att ss v2 kan ha med one shot boot att göra. det är även möjligt att de funnit mer saker ms kan kolla och släpper stöd för detta i form av en ny stealth version som ix1.6 klarar av. varför de gör en ny version kan förklara att den är för one shot boot isåfall.
    [20:07] <+c4eva> ix1.6 - Integrated 0800 for game dumping including SS v2!
    stöd för att dumpa spel i windows, även med ss v2.
    [20:09] <+c4eva> ix1.6 - Full support for all known game exceptions! eg ddr etc!
    stöd för spel som är undantag, spel som vägrat starta på tidigare ixtreme, tex ddr (dance dance revolution).
    [20:12] <+c4eva> ix1.6 - One shot boot mode! - allows a one off boot of gamedisc without stealth/partition checks (will still use stealth), use activate.iso disk to activate each time!
    starta non stealth spel genom att köra activate.iso skiva i konsolen varje gång innan du spelar det. (kommer använda stealth).
    [20:15] <+c4eva> ix1.6 - Support for easy drive key/version info cmd, same as liteon!
    stöd för key/version info kommandon som i en liteon.
    [20:18] <+c4eva> ix1.6 has strict stealth/wave checking, one shot boot mode will boot wave(x)!
    ix1.6 har strikt koll på stealth och waves, inga undantag och one shot boot mode kommer starta alla waves.
    Last edited by int21; 2009-04-18 at 17:29.

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2009
    Inlägg
    89
    Respekt
    0
    googlade och hittade några torrent sidor som innehåller 1.6 måste nog vara fake eller vad säger ni

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av jungleflash Visa Inlägg
    googlade och hittade några torrent sidor som innehåller 1.6 måste nog vara fake eller vad säger ni
    ja, kolla i #fw eller #stealth360 på efnet för sådana updates, även xbins.

    skulle du mot förmodan ladda hem den så kan du med 90% chans matcha crc för den nedladdade 1.6 mot en tidigare version och skulle den inte matcha, är 90% säkert att du inte ska använda den.

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    ja, kolla i #fw eller #stealth360 på efnet för sådana updates, även xbins.

    skulle du mot förmodan ladda hem den så kan du med 90% chans matcha crc för den nedladdade 1.6 mot en tidigare version och skulle den inte matcha, är 90% säkert att du inte ska använda den.
    Om CRC matchar mot en tidigare version så är det ju exakt samma version och fil ???
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Ja, använd länken som kommer finnas i topic i #fw på Efnet. Då kan du vara säker på att du får vad du förväntar dig.

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Begga Visa Inlägg
    Om CRC matchar mot en tidigare version så är det ju exakt samma version och fil ???
    ja, med stor säkerhet. risken finns att det är annan fil, men mycket, mycket liten!

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    ja, med stor säkerhet. risken finns att det är annan fil, men mycket, mycket liten!
    Om någon har suttit och gjort en fake torrent med virus eller dylikt som har exakt samma CRC som en xbox 360 drive mjukvara så har dom min fulla respekt
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    OK, detta innebär att om man uppdaterar från 1.51 till 1.6 så kommer det vara hårdare koll av videopartitionen (Wave).

    Den kontrollen av videopartition som helt togs bort från 1.50 till 1.51 har alltså återkommit och har nu stöd för Wave 3.

    Den dagen Wave 4 osv kommer på nya spel så måste man först starta med en skiva man bränt med "activate.iso" för att kringgå kontrollen, dvs man måste uppdatera sin iXtreme varje gång det kommer en ny videopartition för att slippa "activate" skivan.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    172
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    OK, detta innebär att om man uppdaterar från 1.51 till 1.6 så kommer det vara hårdare koll av videopartitionen (Wave).

    Den kontrollen av videopartition som helt togs bort från 1.50 till 1.51 har alltså återkommit och har nu stöd för Wave 3.

    Den dagen Wave 4 osv kommer på nya spel så måste man först starta med en skiva man bränt med "activate.iso" för att kringgå kontrollen, dvs man måste uppdatera sin iXtreme varje gång det kommer en ny videopartition för att slippa "activate" skivan.
    Verkar lite jobbigt det där. Det är kanske lika bra att fortsätta med iXtreme 1.51 och se till att spelen får grönt ljus av abgx.

    Vad hände med spel-rippnings-funktionaliteten som utlovades?

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Ratchet Visa Inlägg
    Verkar lite jobbigt det där. Det är kanske lika bra att fortsätta med iXtreme 1.51 och se till att spelen får grönt ljus av abgx.

    Vad hände med spel-rippnings-funktionaliteten som utlovades?
    Ja, kanske tills SS V2 kommer vad nu det är. ;-)

    Angående rippnings-funktionaliteten:
    [20:07] <+c4eva> ix1.6 - Integrated 0800 for game dumping including SS v2!

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Jag antar att ingen multigame boot disc är på g? Nån som hört nåt nu när det dyker upp nya firmwares stup i kvarten? Vore ju jävligt smutt om man kunde installera 10-15 spel på disken och bara behöva ha en skiva istoppad för att starta dom.
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av pemani Visa Inlägg
    Jag antar att ingen multigame boot disc är på g? Nån som hört nåt nu när det dyker upp nya firmwares stup i kvarten? Vore ju jävligt smutt om man kunde installera 10-15 spel på disken och bara behöva ha en skiva istoppad för att starta dom.
    Undra om det gå att göra det, beror på hur bra säkerhetssektorn är på spelen.

    Men skönt vore det.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Det är nog väldigt svårt. Då måste firmwaren veta vilket spel som xboxen vill spela upp för att kunna presentera rätt security... filer.. till xboxen.

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av N!klas Visa Inlägg
    Det är nog väldigt svårt. Då måste firmwaren veta vilket spel som xboxen vill spela upp för att kunna presentera rätt security... filer.. till xboxen.
    Glädjedödare
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2008
    Inlägg
    104
    Respekt
    16
    iXtreme1.6 soon! <-- sa dem visst

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2009
    Inlägg
    89
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av comp00 Visa Inlägg
    iXtreme1.6 soon! <-- sa dem visst
    jag tror inte heller att den kommer ut snart det lär nog dröja ett tag till

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av jungleflash Visa Inlägg
    jag tror inte heller att den kommer ut snart det lär nog dröja ett tag till
    Lär finnas ute inom en vecka eller 2...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    140
    Respekt
    21
    New Xbox360 Disc Protections? Bans to follow?
    >> From xorloser.com:

    I noticed the other day that when FIFA'09 for Xbox360 is patched with the latest update, the flags that specify what media the game is allowed to run from have changed. Originally it was allowed to boot from a standard original Xbox360 disc, however now it is only allowed to boot from a new media type which is basically an updated version of the original Xbox360 disc type.

    Those who have ever looked into the depths of the Xbox360 disc authentication scheme know that a "new" type of disc authentication has been in the works since the Xbox360 was released. It is known as the AntiPiracy v2.5 checks, or AP2.5. Is this FIFA'09 patch a sign that AP2.5 is finally going to see the light of day? If so then the ban hammer is going to come down hard. Don't say I didn't warn you

    The original Xbox360 game disc was reffered to as DVD-X(info)GD2, which I presume stands for Xbox Game Disc version 2 (with version 1 being the discs used on Xbox1). This new Xbox360 game disc just seems to be reffered to as an "updated DVD-XGD2″ , however to avoid confusion I will call this new disc type "DVD-XGD2.5″. Also since I am a lazy typer I will remove the "DVD-" prefix for the following text.

    Based on what I remember from when I looked into the disc authentication, I can see three possibilities. In order of likeliness they are:

    1) Possibly the XGD2.5 disc is actually physically the same as the XGD2 disc but has support for extra unknown challenge/response checks.

    XGD2 discs are authenticated by a series of challenge response pairs. The Xbox360 sends challenges to the dvd-drive and then the drive sends back responses to these challenges based on information on the disc in the dvd drive. If the Xbox360 deems the responses to be correct, the disc is authenticated.

    Current Xbox360 dvd-drive hacks work since the challenge/response pairs are stored in the security sector on the disc, meaning that all possible challenge/responses are known in advance. The best way for MS to solve this problem is to use challenge/response pairs that are not known in advance to the dvd-drive. So if a hacked dvd-drive receives an unknown challenge it will not have the correct repsonse to send back, therefore the authentication will fail and the copied game will not boot.

    MS could do these extra checks when you connect to Xbox Live, and could even save unknown challenge/response pairs to a file on the flash of your Xbox360 in order to do the checks offline. They could also save challenge/responses to your flash when you update your console via Live or an update on a game disc.

    2) Maybe the authentication of XGD2.5 is a superset of the XGD2 authentication. Therefore the FIFA'09 game could be pressed on the new XGD2.5 discs and still pass the XGD2 authentication checks. Then when MS is ready to initiate AP2.5 checks they could patch the game to only boot if it's disc passes the XGD2.5 authentication.

    3) Or else I may just be wrong and there is no new disc type or it is totally seperate to AP2.5
    http://www.xbox-scene.com/xbox1data/...AAaUBamRKh.php

    Artikeln diskuteras här http://www.xbox-scene.com/xbox1data/...AAaUBamRKh.php

    Citat Original inlägg av Redline99
    It's being looked at, but don't jump to conclusions too fast. Some other aspects of this title update (xexp) might be unknown and causing a side effect of setting special flags that xorloser is speaking about. It is being reviewed in different ways by multiple people to determine some sort of confirmation process. Just remember this isn't always easy, cut and dry information and even xorloser's blog posting is just speculation. I'm sure more information will come from some of the parties looking deeper into this title, just be patient.
    Redline99 är den som har gjort Xbox Backup Creator (det program som man rippar spel med)

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    [02:22pm] <+c4eva> AP25 threat is real, but only MS knows if it will ever be enabled, since it has been in drive fw since hitachi!
    [02:24pm] <+c4eva> action against ap25 will be taken when it is used, until then we can only monitor!
    [02:26pm] <+c4eva> ap25 involves host supplied LBA checks, encrypted with AES, LBA's are submitted by the host (360)!
    [02:28pm] <+c4eva> not all drives support it, and they will have to make sure all drives that do support give back reliable results!not as easy as it sounds!
    [02:31pm] <+c4eva> transmitted to drive to do the checks!
    [02:34pm] <+c4eva> fifa is fine
    http://www.xbins.org/xblive/?view=2009-04-21

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Vad menas med "LBA checks" ??
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #22
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    39
    Respekt
    20
    Kanske omöjligt att svara på nu. Kommer ni kunna flasha en 360 som från början hade en liteon och nu har en benq 1.4 (eller samsung osäker just nu) till 1.6?

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Dark2 Visa Inlägg
    Kanske omöjligt att svara på nu. Kommer ni kunna flasha en 360 som från början hade en liteon och nu har en benq 1.4 (eller samsung osäker just nu) till 1.6?
    ja det kan vi. det är bara att man får spoofa BenQen/Samsungen som en liteon
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  24. #24
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    39
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    ja det kan vi. det är bara att man får spoofa BenQen/Samsungen som en liteon
    Eller är det säkrast att byta tillbaka till liteon:en? har den kvar.

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Vad menas med "LBA checks" ??
    Logical block addressing (LBA) is a common scheme used for specifying the location of blocks of data stored on computer storage devices.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_block_addressing

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Dark2 Visa Inlägg
    Eller är det säkrast att byta tillbaka till liteon:en? har den kvar.
    Det är upp till dig själv, säkrast är att köra direkt på liteon driven, men då har du inget att återställa med om den skulle rroda...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  27. #27
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    Logical block addressing (LBA) is a common scheme used for specifying the location of blocks of data stored on computer storage devices.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_block_addressing
    ok, tack int! nu blev det mycket lättare att förstå^^
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    #fw
    ETA for 1.6 is 5-14-09
    och med detta så menar de ant. att folk frågar så mycket om när den kommer, att de bara drar till med ett datum, den kommer när den kommer.

  29. #29
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Enligt denna informationen så kommer det alltså förmodligen ut någon gång runt den 14:e maj i år
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  30. #30
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Ja, sist de nämde ett datum så stämde det ju bra. :-)

    Sen finns det en anledning till att de valde just det datumet också.
    iXtreme 1.0 kom den 14/5 för tre år sedan.
    Last edited by N!klas; 2009-04-27 at 17:41.

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. iXtreme 1.6 och annat!
    By Deru in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 09:35
  2. Nya spel fungerar inte med iXtreme 1.5 ( 1.6 på ingång)
    By PalmiNio in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 165
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 19:10
  3. 1.6 ixtreme nödvändigt?
    By leenzo in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 00:53
  4. Ixtreme 1.6 på väg ju
    By nico-valimaki in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 21:20
  5. ska man vänta på 1.6 kanske ?
    By jungleflash in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 19:37

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •