Visar resultat 1 till 27 av 27

Diskussion: Rädda PC formatterad XBOX 360 HDD

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21

    Rädda PC formatterad XBOX 360 HDD

    Köpte en begagnad XBOX360 av en kille som plockat ut sin disk och formatterat den i en PC :/ Gissar att disken är körd för att använda i en XBOX 360 nu eller kan man rädda den på något sätt?

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    17
    var är det för storlek på disken?

    /360RFUN

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    20gb

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    17
    En del hårdvara är nödvändig, usbminne samt winhex för att ediitera.
    Ladda ner den senaste "HDDHackr v1.22 Build 20091022"

    1. se till att hd'n är helt rensad, använd typ "hard drive washer" innan du börjar.
    2. ladda ner "HDDHACKR 0.91 with 20, 60, and 120 hddss" (ja, du får googla själv)
    3. följ instruktionerna i readme filen. Den viktigaste filen är hdds.bin filen till din hd.

    det finns massor med guider för detta.

    /360RFUN

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Njae hddhackr används väl enbart för att spoofa WD-diskar?

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av superboss Visa Inlägg
    Köpte en begagnad XBOX360 av en kille som plockat ut sin disk och formatterat den i en PC :/ Gissar att disken är körd för att använda i en XBOX 360 nu eller kan man rädda den på något sätt?
    här står hur du kan partionera om den. tror även att nya hddhackr har stöd för att skapa nya partitioner. kika in den fetmarkerade raden, den är för att skapa, du får nog ändra port för att få det funka på din maskin.
    Kod:
    HDDHACKR [C|D|F|R] [PORT] [DRIVE POS] [SECTOR FILE] [RESTORE FILE]
    C: Create Partitions 0/2/3
    D: Dump sector 16-22 from XBOX360 HDD to file
    F: Flash Western Digital firmware
    R: Restore Western Digital firmware
    PORT: Port to send command to e.g. 09F0
    DRIVE POS: A0 for Master, B0 for Slave
    SECTOR FILE: Sector dump file e.g. HDDSS.BIN
    RESTORE FILE: Firmware restore file e.g. UNDO.BIN
    
    Example for create, dump, flash and restore:
    HDDHACKR C 09F0 A0
    HDDHACKR D 09F0 A0 HDDSS.BIN
    HDDHACKR F 09F0 A0 HDDSS.BIN UNDO.BIN
    HDDHACKR R 09F0 A0 UNDO.BIN

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    17
    ja, eller att flasha in en hddss.bin fil på orginal hd.

    Vad skulle skillnaden vara?
    Jag vet inte, men är det inte värt ett försök?

    /360RFUN

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Jag trodde hddhackr var låst till WD-diskar men jag får väl forska vidare i frågan.

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av superboss Visa Inlägg
    Jag trodde hddhackr var låst till WD-diskar men jag får väl forska vidare i frågan.
    det är mycket möjligt, kan vara ett alternativ iaf. annars står det på wiki sidan hur man kan göra.

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    17
    Det tror jag inte..... läs

    1.Flash new drive with 20 GB (for new 20 GB drive) or 120 GB (for new 120 GB drive) hddss.bin (created from step 2 above) using hddhackr -f and at the same time make sure when asked to create an undo firmware file. Ignore any timeout expired error. Shutdown to load the new firmware (reboot won't reload it)

    2.Connect the new drive to Xbox 360 and format using System -> Memory -> Hard Drive -> Format (or press Y button), enter the serial number of the machine to allow it to format (you find it on the back of the machine or in System -> System information)

    Efter detta har xboxen skapat partioner på disken, hade du nu haft partition 2 och 3 dumpat på din hd så kan du manuellt lägga in dessa filer på de nygjorda partitionerna med "Xplorer360 extreme 2".

    Men skit i det....du har nu en nypartionerad och formaterad hd med ditt serienr.

    /360RFUN

  11. #11
    dragonslayer Guest
    Citat Original inlägg av superboss Visa Inlägg
    Köpte en begagnad XBOX360 av en kille som plockat ut sin disk och formatterat den i en PC :/ Gissar att disken är körd för att använda i en XBOX 360 nu eller kan man rädda den på något sätt?
    Du har helt rätt ... Den är körd om den inte är en WD disk som är kompatibel med Hddhackr (1.22) ...

    Datat som flashas in i hårddiskens firmware med HDDhackr skall stämma överrens med en fil som ligger i filsystemet. annars vill 360'n inte ha med den att göra!

    Du får använda den till något annat än xbox 360

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    man kan faktiskt formatera hårddisken i 360'n och få allt rätt, men du får då INTE ha några vanliga partitioner på den alls... jag fick en 120gb HDD som inte var formaterad alls förut, den formaterade jag i 360'n rakt av... och den fungerade senare

    ända kruxet är att xboxen måste känna igen att det sitter en HDD i den...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    17
    testa som swizzy säger....kör slate eller något annat hd clean program först....från dos och inte från windows. Det det handlar om borde vara mbr på hd som skall bort....den borde återskapas i boxen.

    Själv är jag moddat 3st hd i hddhackr. (20gb -> 120gb)
    Skall ge mig på 250gb hddss.bin när nya wd disken inköps.

    /360RFUN

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    17
    Eller ..... läs Tutorial 1

    /360RFUN

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Okej då kan vi sluta spekulera om hur det borde fungera för nu har jag testat.. först körde jag killdisk på den och stoppade in i xbox 360 med resultatet "no storage device found". Testade sedan hddhackr som känner av att det inte är en WD-disk (surprise surprise!). Man kan rycka strömmen till disken för att hamna i något vendormode och tvinga flash vilket jag gjorde men det fungerar fortfarande inte. Jag är väl medveten om hur man använder hddhackr för att spoofa WD-diskar, körde nyss en 250GB, men hddhackr utnyttjar ju WD-specifika strukturer så det var ju bound to fail. Aja nu vet ni andra iaf att det INTE funkar.

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    17
    Och du körde MHDD som tutorial 1 visade, eller?

    /360RFUN

  17. #17
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    17
    vad visade disken i bios på din pc efter killdisk?

    /360RFUN

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Det är omöjligt att rädda en disk som man formaterat i en PC. Det finns en sigill som är kopplad till diskens serienummer så ingen av guiderna som 360RFUN länkar till fungerar om man inte har gjort en HDSS.bin av disken sedan tidigare. Tyvärr..
    Last edited by superboss; 2009-11-14 at 17:33.

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    den går visst att rädda, MEN den är INTE livesäker, det du säger nu är ungefär att om du inte har HDSS.bin är du stenrökt, hur i h-vete kan man då köpa en 120gb HDD från hongkong, oformaterad, formatera den och lira??????? nej, det GÅR att rädda HDD'n, med undantaget att den INTE är livesäker
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    den går visst att rädda, MEN den är INTE livesäker, det du säger nu är ungefär att om du inte har HDSS.bin är du stenrökt, hur i h-vete kan man då köpa en 120gb HDD från hongkong, oformaterad, formatera den och lira??????? nej, det GÅR att rädda HDD'n, med undantaget att den INTE är livesäker
    Lugn och fin nu Hongkongdiskarna är förmodligen WD-diskar spoofade som MS-legit. Det är knappast något du formaterar i PC:n innan du använder i din XBOX iaf. Backa upp dina fakta om du påstår något annat Det är lika omöjligt att få en pc-formaterad XBOX HDD att fungera igen som om man tappar bort nyckeln till sin läsare och råkar flasha med en annan nyckel. Precis samma princip av skydd.
    Last edited by superboss; 2009-11-14 at 20:48.

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    nej, jag har inte öppnat ngn sådan, men jag vet att den INTE var formaterad alls när jag fick den... och det går att fixa till den om man bara tar bort alla information som partitions data etc...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #22
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Hur menar du "den var inte formaterad"? Exakt vad gjorde du med disken? Ska man argumentera för sin sak (och verka någorlunda trovärdig) kan man inte bara säga "det går visst!" Hur har du tänkt att det skulle fungera rent tekniskt om man bryter sigillen och inte har den sparad någonstans? Resultatet blir att XBOX360:n rejectar disken som lagrindsmedium. Står exempelvis här:

    http://www.xboxhacker.net/index.php?...79901#msg79901

    Om du ska envisas med att hävda motsatsen får du allt hänvisa till källor istället för att kontra med "det går visst!!!"

  23. #23
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Går även att läsa om problemet och orsaken här:
    http://www.xboxhacker.net/index.php?topic=9523.0

    HDDhackr skaparen kommenterar problemet själv:

    If you've lost your original 'security sector' for your Seagate, then you can't use the drive in the 360 anymore and there's no way of fixing it, at least, not without the help of MS (e.g. there's no way to generate a valid signature and there's no tool available to flash the FW of the seagate with new serial info, to match any security sector).
    http://www.xboxhacker.net/index.php?...61712#msg61712

  24. #24
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    17
    Ok, jag tror vi fattar nu superboss.
    Seså, kila nu iväg och handla en scorpio disk nu istället för ~450 riksdaler.
    Lås trådjäveln nu, den kommer annars att leva i oändlighet med jidder om ditt o datt.


    /360RFUN

  25. #25
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Jag har redan en 250GB-disk Ville mest undersöka huruvida det gick att rädda en PC-formaterad disk eller inte. Det tyckte jag trådens rubrik återspeglade

  26. #26
    dragonslayer Guest
    Jag försökte i post #11

  27. #27
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Japp och jag var även själv inne på samma spår tidigare. När folk så bestämt hävdar motsatsen tyckte jag dock det var värt att undersöka

Liknande diskussioner

  1. Xbox 360 power knappen...
    By TheMerc in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 23:30
  2. Xbox 360 problem
    By Hase14 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 17:11
  3. Xbox till xbox hotswap,tänkte testa de
    By Red_fox in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 00:08
  4. ToxicOS för DMS4 PRO (inkl HD LOADER funktioner)
    By jnk in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 15:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •