Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: Om UPPDATERINGAR och BRICKNINGAR / BRICKBLOCK

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Om UPPDATERINGAR och BRICKNINGAR / BRICKBLOCK

    Varje dag får jag ett par dussin frågor om WII uppdateringar, WIIKEY uppdateringar, BRICKBLOCK, varför USA/JPN/NTSC spel inte fungerar m.m.

    Så jag tänkte skriva en tråd där jag slänger in den information jag har. Första versionen får bli lite ostrukturerad för jag är helt slutkörd efter jul och mellandagshandeln...


    Del 1: GÖR DET ENKELT FÖR DIG

    Om du tillhör de 99% av våra kunder som bara kör vanliga/brända spel från skiva och INTE installerat någon homebrew channel / USB loader eller liknande hokuspokus så gäller följande:

    - KÖR BARA PAL/EUROPEISKA spel om din WII-KONSOLL är PAL/EUROPEISK

    - Om spelet du försöker spela vill UPPGRADERA så MÅSTE du låta spelet uppgradera systemet annars går det inte att spela. Din wii kommer INTE bricka om det är ett PAL/EUROPA spel på en PAL/EUROPA wii.

    - Om du BRICKBLOCKAT spelet så har du TAGIT BORT uppdateringen och då kommer SPELET INTE FUNGERA.

    - Om du trots allt vill kunna spela USA/JAPAN spel så måste du läsa på mer noga om vad som gäller och vad man kan göra. Den informationen ändras ofta och beror på vilka "hack" som finns tillgängliga och vilken systemversion du uppdaterat din WII till. Jag trodde att version 3.30 var senaste som fungerade med importspel, men tydligen fungerar det upp till version 4.1. Jag har även fått höra att det beror på om man uppdaterat från en spelskiva eller om man uppgraderat via internet, dvs uppgraderar man via internet så tappar man regionsfriheten i en chippad wii.

    - Om du vill spela New Super Mario Bros och har ett Wiikey 2 så måste du installera version 1.3 updaten till chippet, finns i en klistrad tråd här i forumet.



    DEL 2: Avancerade användare

    Denna avdelning tänkte jag låta Stan64 skriva. I korthet...om du kör med HOMEBREW CHANNEL / USB Loader / Gecko osv, speciellt om du låtit oss göra installationen, så får du ALDRIG uppdatera din WII.

    Så när det kommer nya spel i framtiden med högre version än det vi installerat så måste du kontakta oss för hjälp (och kanske betala för uppgraderingar) eller läsa på i de forum som finns på nätet som handlar om homebrew channel osv.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Denna post är lämnad tom av anledningar som inte kommer förklaras närmare
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Denna post är lämnad tom av anledningar som inte kommer förklaras närmare.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Denna post är lämnad tom av anledningar som inte kommer förklaras närmare..
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Denna post är lämnad tom av anledningar som inte kommer förklaras närmare...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Östersund
    Inlägg
    546
    Respekt
    18
    En liten edit bara...
    Updates fungerar på detta sätt.

    3.4J är högre än 3.3J Vilket är ganska logiskt.

    Men nu finns det i varje fall 3 regioner E(Europa) J(Japan) U(USA)..
    Här gäller digniteten i alfabetet.
    D.v.s. 4.1E < 4.1J < 4.1U

    Så vid uppdatering på ick PAL maskin där du vet att updaten är samma som du har så kommer den att göras på din PAL maskin. Vilket INTE är bra.
    Även om du har nyaste 4.2E så kan du bricka din genom att ha fått in ett icke PLA spel som uppdaterar.

    Det är mycket viktigt att hålla koll på vad man gör vid icke "konsollregionsspelande"...

    Bjerlk

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Gäller detta även GC spel?

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Östersund
    Inlägg
    546
    Respekt
    18
    GC-spel har inga uppdateringar på sig så det skall inte vara några problem att köra GC spel....

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    så detta betyder att om man får en fråga om uppdateringar så är det bara att tuta o köra?
    Dyker upp en ruta som säger att en uppdatering är nödvändig och om man har fifflat med konsollen så kan den bli obrukbar bla bla bla.....
    Jag är helt grön på Wii, har chippat o moddat xbox och 360 ett par år men nu har jag ett wii som inte vill ta nya spel.
    Det Wii jag har framför mig är beggat 2 ggr och ägaren före mig sa att det var chippat.
    Hade tänkt sprätta upp den och se vad det är för chip i den men jag saknar rätt mejsel till 3kant skruvarna Tw0.5 antar jag att det är. Jag är rätt säker på att det är en PAL maskin och jag har ett par PAL kopier att testa med men jag undrar litegran om den nya mjukvaran stoppar mig att spela kopior över huvud taget, eller om man är helt befriad från sånt om man har chip.

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag har aldrig hört talas om någon wii som blivit obrukbar efter uppdatering för att den varit chippad - OM MAN HAR RÄTT REGION - så det är nog 50% för att skrämmas som det står sådär, och 50% för att friskriva sig från brickningar på grund av fel region.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Ahh tack o bock får ta o testa =) ska även kolla så jag säkert vet att det är en pal först.

    Updaten gick efter ett par om och men bra, men spel som tex RTL wintersports 2010 funkar en bit in i spelet sen jusst innan huvudmenyn säger den Disk cannot be read. Kan det bero på att min firmware i chippet är utdaterad?
    Last edited by heddarn; 2010-01-31 at 15:35.

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    26
    Respekt
    0
    . jag slängde in Sonic_And_Sega_All_Stars_Racing_PAL_Wii-WiiERD och consolen ville updat:a vilket jag gjorde. ... pling plong, UPDATE COMPLETE. jag har nu 4.1E hade 3.4 innan. kanon tänkte jag. men spelet vill fortsätta att uppdatera, tänkte att jag får väl göra igen då, nu blir det UPDATE FAIL eller incomplete eller vad det står.
    har en nyligen chippat wii med wiikey1 från psxcare. vad är problemet? kan jag göra något annat? brickblocka filen å bränna igen. tacksam för svar. / Signoff

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av signoff Visa Inlägg
    . jag slängde in Sonic_And_Sega_All_Stars_Racing_PAL_Wii-WiiERD och consolen ville updat:a vilket jag gjorde. ... pling plong, UPDATE COMPLETE. jag har nu 4.1E hade 3.4 innan. kanon tänkte jag. men spelet vill fortsätta att uppdatera, tänkte att jag får väl göra igen då, nu blir det UPDATE FAIL eller incomplete eller vad det står.
    har en nyligen chippat wii med wiikey1 från psxcare. vad är problemet? kan jag göra något annat? brickblocka filen å bränna igen. tacksam för svar. / Signoff
    Hade samma problem men när jag körde updaten från Alice_In_Wonderland_PAL_Wii-BAHAMUT så fungerade det sen.

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Brickblockar man isofiler tar man ju bort uppdateringarna...
    Tar man bort uppdateringarna o försöker uppdatera o den inte tagit bort ( Start / Slut ) signaturer på uppdateringsfiler kan en uppdatering initieras o sen nyper den mitt i eller i början, sånt kan vara farligt. Wii har ingen Failsafe nandbackup med cheksumkontroller på uppdateringar då de förutsätter att man kör uppdateringar från orginalspel från rätt region
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    26
    Respekt
    0
    tack för svar, får testa att kanske slänga in nått annat nytt spel då, eller så kör jag en WiFi update. för det utgör väl ingen risk ?

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    26
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av signoff Visa Inlägg
    tack för svar, får testa att kanske slänga in nått annat nytt spel då, eller så kör jag en WiFi update. för det utgör väl ingen risk ?
    uppdaterade via nätet och nu funkar det klockrent

  17. #17
    Registrerade
    May 2003
    Från
    skellefteå
    Inlägg
    100
    Respekt
    21
    Jag har inte spelat mitt wii på väldigt länge...typ 1 år eller så...sist jag spelade funkade alla spel jag brände ut.

    Nu prövade jag bränna ut nya super mario till wii, inte galaxy för det har jag redan och det funkar utan de andra, new super mario wii?

    Vad jag vet ska jag ha ett wii som är köpt via psxcare, på kartongen står det D2Ckey. Så det är väl ett sånt jag har.

    Vad har jag gjort för fel? Går det uppdatera D2Ckey så det funkar eller hur ska jag få brända nya spel att fungera?

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av hejsan Visa Inlägg
    Jag har inte spelat mitt wii på väldigt länge...typ 1 år eller så...sist jag spelade funkade alla spel jag brände ut.

    Nu prövade jag bränna ut nya super mario till wii, inte galaxy för det har jag redan och det funkar utan de andra, new super mario wii?

    Vad jag vet ska jag ha ett wii som är köpt via psxcare, på kartongen står det D2Ckey. Så det är väl ett sånt jag har.

    Vad har jag gjort för fel? Går det uppdatera D2Ckey så det funkar eller hur ska jag få brända nya spel att fungera?
    New Super Mario Bro's har nya skydd, D2CKey har inte någon uppdatering/patch för att lösa detta, dom 2 chippen som har det är:

    Drivekey
    Wiikey2
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #19
    Registrerade
    May 2003
    Från
    skellefteå
    Inlägg
    100
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    New Super Mario Bro's har nya skydd, D2CKey har inte någon uppdatering/patch för att lösa detta, dom 2 chippen som har det är:

    Drivekey
    Wiikey2

    kan man inte uppdatera sin D2Ckey då?

    eller hur ska jag göra om jag vill spela det?

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av hejsan Visa Inlägg
    kan man inte uppdatera sin D2Ckey då?

    eller hur ska jag göra om jag vill spela det?
    som jag sa, det finns ingen sådan uppdatering till det chippet... det du behöver göra är att byta chip till Wiikey2...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    56
    Respekt
    20
    Du BEHÖVER inte byta chip, du kan installera homebrew channel, installera nå ios, fixa och patcha här och där, installera usb loader, you name it. Har också läst nått om nått "cheat" man kan lägga till i Gecko OS som gör att spelet skippar security checks.

    finns många vägar att vandra om man tycker det är kul att pilla med mjukvara och det gör vi ju alla, eller?

    Men som ägare till ett wii med Wiikey2 kan jag säga att man slipper mycket strul med nya odyssey updaten.

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Stonerman Visa Inlägg
    Du BEHÖVER inte byta chip, du kan installera homebrew channel, installera nå ios, fixa och patcha här och där, installera usb loader, you name it. Har också läst nått om nått "cheat" man kan lägga till i Gecko OS som gör att spelet skippar security checks.

    finns många vägar att vandra om man tycker det är kul att pilla med mjukvara och det gör vi ju alla, eller?

    Men som ägare till ett wii med Wiikey2 kan jag säga att man slipper mycket strul med nya odyssey updaten.
    ja, man kan använda programpaketet också, men wiikey2 är ett bättre chip plus, dom arbetar fortfarande med det

    dessutom är det en lättare lösning för småbarns föräldrar att helt enkelt byta chip annars måste man lära ungarna använda USBLoaderGX, Gecko eller vad man nu väljer att använda...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •