Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: Lite-on läsare, använding av Probe/Spear vid Flashning?

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    9
    Respekt
    0

    Lite-on läsare, använding av Probe/Spear vid Flashning?

    Tjoops

    Ska nu börja flasha 360 och har köpt VIA6421 kort, men såg igår att man behöver CK3/Maximus Xtractor och en Probe/Xtractor Spear för att få ut "nyckeln" från Lite-on läsarna.

    Då till frågan i sig, måste jag ha någon annat "special verktyg" till Hitachi, Benq, eller Samsung, eller är det bara att flasha dom utan att leta tag i "nyckeln"?
    Eller måste man löda i någon modell för att kunna flasha?

    Och när jag tar nyckeln från en Lite-on läsare, är den nyckel specifik till just den Lite-on läsaren?
    Och hur vet jag om jag inte fått rätt nyckel?

    Och sista frågan, min Lite-on läsare är flashad med iXtreme 1.6 och ska uppdatera den till 1.61, kan jag läsa nyckeln direkt från läsaren?

    /Alex..

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Hejsan, vad gäller det där med CK3/Maximus och Probe/spear så gäller det ENBART för första liteon versionen (74850C) 83850C versionen av liteon kräver enbart CK3/Maximus för att ge driven ström, det används även med Samsung, BenQ och Hitahci, det går även att använda en 360 som ström källa, men det är INTE att rekomendera, då hur mycket som helst kan gå fel om man försöker göra det på det viset...

    vad gäller nycklarna är dom UNIKA, det vill säga, varje 360 har en unik nyckel som finns i DVD läsaren OCH i NANDen på moderkortet, om nyckeln i DVD läsaren INTE stämmer mot den som finns i NANDen vägrar 360'n spela upp spel etc. då visar den ENBART videos...

    hur du ser om nyckeln är rätt eller ej, jadu... det är omöjligt att se om det är RÄTT nyckel, det ända du kan se är om det är en rimlig nyckel eller ej, består den av 0000000 eller liknande, ja då har du garanterat inte rätt nyckel... om den däremot består av en mängd bokstäver/siffror i en konstig kombination som inte verkar vara sammanhängande för fem öre, ja då är det en rimlig nyckel

    1.6 -> 1.61 på Liteon går hur bra som helst, använder du Jungleflasher kan du använda funktionen "Dummy from iXtreme" men istället för att köra på 1.61 tycker jag du byter till iXtreme 1.6_Nonstealth
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Ok, tack för snabba och tokbra svar!

    Men när jag nu ska kolla om "nyckeln" är ok, öppnar jag den då med notepad eller liknande?

    Mvh

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av AlexanderOhman Visa Inlägg
    Ok, tack för snabba och tokbra svar!

    Men när jag nu ska kolla om "nyckeln" är ok, öppnar jag den då med notepad eller liknande?

    Mvh
    du öppnar .bin filen med Jungleflasher, då syns nyckeln i ett fönster där, eller så kan du titta på den i en HEXEditor, som är avancerat, FWToolbox 4.8 har INTE stöd för Liteon firmwares... däremot har Jungleflasher det
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    okidoki, då blir det till att testa det =)

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Har fått ett par frågor till som jag skulle vilja ha svar på om någon kunnig så vill =)

    Hur är det med Hitachi, BenQ och Samsung, behöver man löda eller ha några specialverktyg (förutom CK3, det har jag skaffat) till någon av alla dessa läsare?

    Och Vilka av Lite-on läsarna kan man flasha med enbart plugga in i SATA porten eller med VIA VT6421A och CK3, utan att behöva löda osv eller annat krångel?

    Vad kan hända om jag kör med strömmen från mitt 360 när jag ska flasha istället för att använda CK3 eller Maximus?

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av AlexanderOhman Visa Inlägg
    Har fått ett par frågor till som jag skulle vilja ha svar på om någon kunnig så vill =)

    Hur är det med Hitachi, BenQ och Samsung, behöver man löda eller ha några specialverktyg (förutom CK3, det har jag skaffat) till någon av alla dessa läsare?

    Och Vilka av Lite-on läsarna kan man flasha med enbart plugga in i SATA porten eller med VIA VT6421A och CK3, utan att behöva löda osv eller annat krångel?

    Vad kan hända om jag kör med strömmen från mitt 360 när jag ska flasha istället för att använda CK3 eller Maximus?
    Hitachi, Benq och Samsung behöver ingen extra hårdvara, Hitachi 79 kräver en ljud skiva för att låsas upp...

    Hitachi kan även kräva vissa speciella chipsets (fungerar inte alltid med VIA SATA VT6421A...)

    den ända versionen av liteon som INTE kräver lödningar/extra hårdvara för att skjuta ut nyckeln är Liteon med FW 83850C (EJ v2)

    Vad som händer om du kör 360'n som Powersupply är väl inte så svårt att lista ut, om den skulle stängas av mitt under flashning (t.ex. med Hitachi) kommer det gå lite åt helvete för dig... (SPECIELLT med hitachi spelare) om du INTE jordar din 360'ns chassi mot datorn finns det även risk för att 360 driven grillas, alternativt 360'ns moderkort... pga ESD/backström
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Oki, vad är det för ljudskiva? Finns den att få tag på genom internet eller köpa någonstans?

    Oki, vad för Kontrollerkort ska jag då leta efter om jag ska vara säker på att det ska funka med Hitachi?

    Oki, men som jag har läst mig till så är det bara 93450c som behöver lödning, är det rätt? Men är det någon av de andra Lite-on läsarna som behöver annan hårdvara än CK3+Probe och VIA VT6421A?

    Är det bara att Jorda mellan Chassit på datorn och Chassit på 360in med typ strömkabel som finns i lampkablar osv?

    Tack för kanonbra svar!

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    141
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av AlexanderOhman Visa Inlägg
    Oki, vad är det för ljudskiva? Finns den att få tag på genom internet eller köpa någonstans?

    Oki, vad för Kontrollerkort ska jag då leta efter om jag ska vara säker på att det ska funka med Hitachi?

    Oki, men som jag har läst mig till så är det bara 93450c som behöver lödning, är det rätt? Men är det någon av de andra Lite-on läsarna som behöver annan hårdvara än CK3+Probe och VIA VT6421A?

    Är det bara att Jorda mellan Chassit på datorn och Chassit på 360in med typ strömkabel som finns i lampkablar osv?

    Tack för kanonbra svar!
    1 finns att ladda hem lite varstans, bl.a. finns en länk i JF om jag inte minns helt fel.
    2. det inbygda tar hitachi på samtliga 3 av våra datorer.
    3. 83850c v2 kräver även det lödning på samma sätt som 93450 driven. så utöver detta krävs ingen annan hårdvara förutom motsånd 18-22ohm (har jag för mig) en wich etc som skall lödas.
    4. Funkar i princip med allt som leder ström. en kabel med krokodilklämmor i var ände är kanske ett bra tips men jag har aldrig använt detta då vi använder oss av separat PSU.

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Jaha, då var amatören här igen.....

    Skulle Flasha nyss men hade inte fått hem mitt CK3 än idag, så använde mitt 360 som powersupply, fick ut nyckeln med dummy from iXtreme. Sparade alla tre filerna + dummy.bin.

    Skulle sen erase min läsare men fick aldrig fram status 0x72 :S
    Så jag var så jävla dum nog att stänga av Jungleflasher och skulle göra om det, men då hittar den inte läsaren, och inte 360it hittar den heller..
    Det går inte att trycka ut skivan heller :S
    Är min läsare körd eller går det att fixa på något sätt?..
    Last edited by AlexanderOhman; 2010-01-12 at 17:46.

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    141
    Respekt
    15
    LiteOn?

    bara testa att ereasa den igen tills den får rätt status, anledningen till att du inte hittar den är ju att den är tom så att säga.

    har du bara kvar nyckeln så kommer det att gå att lösa, har du inte det har du ett ovanligt stort och ganska fult bokstöd

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Det går inte eraesa den för jag hittar den inte med Jungleflasher och mitt 360 hittar den inte heller :S
    Eller finns de något sätt att hitta den ändå?
    När jag startar mitt 360 med strömmen i från den så börjar inte driven snurra heller, och 360it bara blinkar...

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Ingen som har en aning?
    Det verkar inte vara någon ström i läsaren min alls, när man stoppar i en skiva snurrar den inte heller...

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    141
    Respekt
    15
    Det ser ut som att datorn inte hittar den men om du använder rätt port så lyckas du iaf även om inte driven syns.

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2010
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Jag fixade det nu, när jag tryckte intro/Device ID så drog jag ur strömmen i 1 sec och stoppade sen tillbaka den
    Då hitta jag den och kunde flasha med 1.6 Nostealth! ;D

    Tack för all hjälp Henkad och Swizzy! ;D

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av AlexanderOhman Visa Inlägg
    Jag fixade det nu, när jag tryckte intro/Device ID så drog jag ur strömmen i 1 sec och stoppade sen tillbaka den
    Då hitta jag den och kunde flasha med 1.6 Nostealth! ;D

    Tack för all hjälp Henkad och Swizzy! ;D
    no problems
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Henkad Visa Inlägg
    1 finns att ladda hem lite varstans, bl.a. finns en länk i JF om jag inte minns helt fel.
    2. det inbygda tar hitachi på samtliga 3 av våra datorer.
    3. 83850c v2 kräver även det lödning på samma sätt som 93450 driven. så utöver detta krävs ingen annan hårdvara förutom motsånd 18-22ohm (har jag för mig) en wich etc som skall lödas.
    4. Funkar i princip med allt som leder ström. en kabel med krokodilklämmor i var ände är kanske ett bra tips men jag har aldrig använt detta då vi använder oss av separat PSU.
    på 3:an där har jag (vi på PSXCare) upptäckt att 12 ohms motstånd fungerar bättre, mycket bättre, visserligen får man göra lite annorlunda (man måste köra JF och köra Intro Device med switchen "på" följt av att man flippar switchen till läget off och kör Intro Device igen (bör göras hyffsat fort då det kan återgå till låst läge igen om man är för långsam) sedan kör man Read (allt detta under MTKFlash32)

    på 2:an är det bra om man har rätt chipset i så fall, vissa VIA chipsets fungerar bra, och även vissa ICH chipsets (Intel) speciellt ICH9
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Flasha hitachi Läsare 2
    By andyyy_87 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 17:18
  2. Problem vid flashning (Har ett VIA
    By GhosteN in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 18:38
  3. Fel vid softmod
    By steel88 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 15:27
  4. Låser sig vid svarta disclosure-skärmen
    By zaben in forum Grand Theft Auto IV (360)
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 15:33
  5. Det som inte fick hända hände (Flashning)
    By mitscat in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 20:41

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •