Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: JTAG + XBR/freeboot/xell - läs innan ni skriver dumheter

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2008
    Från
    Bunkergate 7
    Inlägg
    129
    Respekt
    16

    Lightbulb JTAG + XBR/freeboot/xell - läs innan ni skriver dumheter

    EDIT: Denna guide är skriven INNAN man kom på "Reset Glitch Hack (RGH)". Med RGH kan man "jtagga" de flesta tjocka 360 som har HDMI och de flesta slim som är tillverkade före c:a 2011-07-31. På slim kan man även kolla på baksidan om dom drar mer än 10A. De som inte går att modifiera drar t.ex. 9.6A.


    För att förenkla snurrigheterna här.
    JTAG-hacken kan appliceras på alla xbox 360's, dock fungerar inte custom bootloaders på alla maskiner. räcker det med nand dump anslutningarna för att läsa ur nanden !

    JTAG är egentligen bara en simpel(iaf om man gjort det nåra gånger) byggling av 3-4 punkter i maskinen som möjliggör exekvering av Custom bootloaders! *update 2010-01-28 simpelt fel körde lite trial and error på en dumpning


    Custom bootloaders(vilket i sig inte är ett fullt utstuderat begrepp):
    Freeboot ( senaste är REGIONSFRI! - patchad 9199 dash)
    XBReboot (även numera omnämnd som XBR - patchad 8955 dash)
    Xellous - Free60's Nya förbättrade Linux bootloader
    Xell - Free60's Linux bootloader


    Alla dessa är designade för att köra osignerade XDK's aka Homebrew XDK på xbox 360 konsoller.

    Vad som krävs för att maskinen skall vara hackbar: (EDIT: Detta gäller EJ reset glitch hack (RGH), läs notisen högst upp)
    att maskinen är tillverkad före 2009-06-07.
    att CB/CD datan ligger i exploit listan(syns enbart när man dumpar nanden)
    att maskinen inte har en dashboard över 7371 !
    Framförallt har du lägre dashboard än 7371 så uppdatera inte konsollen !
    när man skjuter in (i dagsläget) Freeboot så får du 9199 dashboard!

    En viktig notis:
    När vi gör JTAG+Freeboot hack så sliter vi bort resistor R6T3, som förhindrar att en officiell dashboard uppdatering kan grilla de sk. eFuses som finns i maskinen.



    Lite info om varje bootloader (eller ja de jag har nån info själv på )

    XBR - startar homebrews och annat finlir från skiva, internhårddisk eller usbhårddisk/usbminnessticka.
    praktisk funktion är att du kan kicka igång Xell sektorn av XBR genom att starta konsollen med EJECT knappen!

    Xellous Samma som Xell men Visar CPU samt DVDkey i klartext även på crt tv

    Xell är skapat specifikt för att köra Linux distrubitioner på Xbox 360
    Detta görs förslagsvis på orginal interna hårddisken till xbox 360'n
    eller en USB-hårddisk. dock är det bra att veta att nästan alla script installationer av linux formaterar 360hårddisken till EXT3-fs alternativt någe nyare. så vill man ha 360 disken intakt, ta en annan drive.
    förövrigt installeras systemet till intern disk så måste man köra en skiva med linux kerneln på för att det skall fungera. enligt "tuxuser" på efnet så ska man slippa det om man kör på usb hårddisk och kan hålla kerneln i /boot på usbdisk!

    Jag har testat att installera följande Linux distar på Xbox 360:

    Ubuntu 8.10 <- fuckade ur i installern. men den startade iaf!
    Debian etch <-- fungerar smooth ;D
    uppgraderade från etch till Lenny. fick stänga av HAL så funkar Xorg igen.
    Installationsscript för linux hittar man på free60's wiki där de uppdateras nästinstill dagligen!

    rolignotis: 360 med som bootar xell + linux ger full OrangeRingOfLinux sen övergår den till grön röd orange släckt ;D


    spana guiden för hur man pular igång XEXmenu om ni känner för det också!

    Det finns en hel uppsjö med XeXloaders och custom dashboards att köra i Freeboot och XBR.
    Last edited by Hansi; 2011-12-02 at 18:10.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    detta borde klargöra en hel del, mycket frågor om jtag/homebrew nuförtiden.

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2008
    Från
    Bunkergate 7
    Inlägg
    129
    Respekt
    16
    Detta är den "officiella" listan på hackbara CB versioner. somsagt du ser enbart versionen just din konsoll har efter man dumpat nanden till en dator!


    Exploitable CB versions:
    1888, 1902, 1903, 1920,1921: exploitable xenon
    4558: exploitable Zephyr
    5761, 5766, 5770: exploitable falcon
    6712, 6723: exploitable jasper

    Non-Exploitable CB Versions (CD = 8453 for all of them)
    Xenon: 1922, 1923, 1940
    Zephyr: 4571, 4572, 4578, 4579
    Falcon/Opus: 5771
    Jasper: 6750

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2013
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    hur gör man för att få igång xell på 360? har precis rgh hackat konsollen

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av virility92 Visa Inlägg
    hur gör man för att få igång xell på 360? har precis rgh hackat konsollen
    Starta med eject knappen så ska xell starta om inte du/någon annan ändrat på inställnigarna i xeBuild som styr detta...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2013
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Starta med eject knappen så ska xell starta om inte du/någon annan ändrat på inställnigarna i xeBuild som styr detta...
    Okej har testat att starta med eject knappen men det funkar inte..

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av virility92 Visa Inlägg
    Okej har testat att starta med eject knappen men det funkar inte..
    Och du är säker på att du har RGH/JTAG? om så är fallet kan du starta Xell med ett program som heter "Xellaunch" också...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2013
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Och du är säker på att du har RGH/JTAG? om så är fallet kan du starta Xell med ett program som heter "Xellaunch" också...
    japp den är rgh hackad. okej, har testat att köra xelllaunch från usb hårdisk men det funkade inte heller

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Vad är det som händer när du startar det då? vilket moderkort har du?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2013
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Vad är det som händer när du startar det då? vilket moderkort har du?
    Det blir en svart bild, och det händer ingenting. väntade 10-15 minuter sen kom jag in på dashboarden. jag har corona, vet dock ej vilken version det är

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av virility92 Visa Inlägg
    Det blir en svart bild, och det händer ingenting. väntade 10-15 minuter sen kom jag in på dashboarden. jag har corona, vet dock ej vilken version det är
    Det är fullt normalt på Corona, det finns i dagsläget ingen version av XeLL som funkar ordentligt med bild och sådär på Corona...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2013
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det är fullt normalt på Corona, det finns i dagsläget ingen version av XeLL som funkar ordentligt med bild och sådär på Corona...
    Aha åfan där ser man det visste jag inte. tack för hjälpen iallafall

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Phuh, för ett par år sedan var jag hyggligt påläst kring detta. Nu har det mesta försvunnit och då kanske man skall läsa på innan man börjar fippla med sakerna, vilket jag inte gjorde.

    Tacksam för hjälp med följande:

    Jag har en gammal xbox360 med Falcon MB. För typ ett år sedan ändrade jag från gamla 9199 till 13146 (inte hundra på om alla siffror stämmer) med flash360. nyligen lade jag in FSD3 på min externa usb. På HDD ligger xexmenu, varifrån jag startar FSD3. Allt funkar perfekt tills... Jag fick för mig att jag skulle göra det lite lättare för min sambo att slå igång ett spel om jag inte är hemma och tänkte Dashlaunch. Nu ser det ut som om jag har gjort skrot av den.

    Jag började med att köra Dashlaunch installer från xexmenu och allt hängde sig. När jag till slut startade om fick jag skumma meddelanden direkt jag kom in i NXE, typ "Fatal error intercepted!". Till en början kunde jag starta i NXE men efter ett tag kom jag bara till xbox360-loggan.

    Jag plockade isär lådan och flashade med nandpro tillbaka till min gamla 9199 och allt såg ok ut, uppdaterade sedan till 13146 med flash360. Nu är den helt död när jag försöker slå igång den. Den försöker inte ens boota.

    Jag tänkte att jag skulle försöka läsa ut nanden för att se om det finns bad blocks men nandpro ger felmeddelande (jag minns inte hur det löd men det är samma felmeddelande som när man har kopplat fel, lött fel eller inte kopplat in lpc-h2148 till MB).

    Så, är det någon som har något omdöme att lämna. Är det bara att skrota eller går det att göra något åt?

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Man får trixa lite med nandpro (göra ett batch script som körs om och om igen och typ försöker erasea med nandpro) samtidigt som du försöker timea det exakt rätt med power (dvs. slå av och på strömmen tills den lyckas typ)

    Det kanske kan lösa problemet, därefter bygger du en ny image med RÄTT inställningar etc. använd gärna xeBuild GUI... därefter skriver du med nandpro...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Hepp, tack! Det funkade ju utmärkt att läsa ut den med ett enkelt batchskript. Efter första på/avslagning av stömmen så tog den.

    Ett gäng frågor här dock:
    Men vågar jag skriva med batchskript också?
    Vet du vilka errorlevels som nanpro lämnar? Den gav -1 på "Could not detect a flash controller!".
    Bör jag flasha tillbaka till originalnand innan jag går vidare?

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Jag körde på bara. Byggde 16197 med stöd för dashlaunch m hjälp av xebuild, flashade med skriptet som avslutade efter lyckad flashning (jag var rädd att den bara skulle köra om och flasha vidare efter den första men det gick bra). Supertack Swizzy! Jag sitter nu och testar Hitman Absolution . Även dashlaunch funkar som det skall nu.
    Last edited by Midlife; 2013-02-04 at 20:27.

Liknande diskussioner

  1. Frågor angående Jtag
    By satcrow in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 19:26
  2. xboxet tar lång tid på sig innan de startar
    By mrflim in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 03:25
  3. Fixad RROD hänger sig oftare än innan
    By Formell in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 20:58
  4. Frågor angående Jtag
    By satcrow in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 01:23
  5. PSX spel på PSP (LÄS INNAN DU SKÄLLER PÅ MIG)
    By AzureKait in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 21:22

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •