Visar resultat 1 till 26 av 26

Diskussion: Xecuter CK3 Probe v2 - First Liteon No Solder Solution !

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2005
    Från
    Falkenberg
    Inlägg
    240
    Respekt
    19

    Xecuter CK3 Probe v2 - First Liteon No Solder Solution !

    http://team-xecuter.com/forums/showthread.php?t=52845

    Vad tror ni om detta? Kommer de bli 100% helt lödfritt för dom nya lite-on's?
    X-Box 1.4
    Xenium *ICE*Pin-Head
    120GB HDD EVO-X och MS Dashbord
    Xbox 360 Premium, Samsung ixtreme 1.51
    Wii Wiikey 1.9g
    Sen vet jag inte vad jag ska skriva mer

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    141
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av codo Visa Inlägg
    http://team-xecuter.com/forums/showthread.php?t=52845

    Vad tror ni om detta? Kommer de bli 100% helt lödfritt för dom nya lite-on's?
    Vad jag kan förstå det som så måste man fortfarande kapa banorna även med denna, det man slipper är att löda fast switch etc. Den underlättar mao utläsning av nyckeln men inte själva flashningen.

    Så med andra ord så om du inte har en annan läsare att flasha in nyckeln i så måste man löda ihop banorna igen innan man kan flasha den gamla läsaren.

    Har du ingen kunskap i att löda eller en ny dvd-läsare att flasha så blir denna ganska onödig, men den underlättar avsevärt för alla som har kunskapen att löda ihop banorna iaf.

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2005
    Från
    Falkenberg
    Inlägg
    240
    Respekt
    19
    Okej, läste bara som hastigast i skolan innan, jo kunskaper om lödning har man allt. Men alltid gött att slippa.
    X-Box 1.4
    Xenium *ICE*Pin-Head
    120GB HDD EVO-X och MS Dashbord
    Xbox 360 Premium, Samsung ixtreme 1.51
    Wii Wiikey 1.9g
    Sen vet jag inte vad jag ska skriva mer

  4. #4
    Registrerade
    Jun 2009
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Henkad Visa Inlägg
    Vad jag kan förstå det som så måste man fortfarande kapa banorna även med denna, det man slipper är att löda fast switch etc. Den underlättar mao utläsning av nyckeln men inte själva flashningen.

    Så med andra ord så om du inte har en annan läsare att flasha in nyckeln i så måste man löda ihop banorna igen innan man kan flasha den gamla läsaren.

    Har du ingen kunskap i att löda eller en ny dvd-läsare att flasha så blir denna ganska onödig, men den underlättar avsevärt för alla som har kunskapen att löda ihop banorna iaf.
    Vad jag kan förstå av texten så ska man inte behöva kapa banor.
    "No rebuild boards ? no soldering ? NO PROBLEM !"

    För kapa banor måste väll ändå klassas som rebuild boards.
    Så det verkar vara ett fint litet komplement.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    141
    Respekt
    15
    återstår att se hur det blir, men jag tycker efter att ha sett bilden att det ser ut som att man skall sätta proben mot jod och mot pad101 precis som gör redan nu men man löder fast dem , sedan ser den ut att ha en inbygd switch samt inbyggda resistorer. så för mig ser det mest troligt ut att man måste kapa banorna, men vi kan ju alltid hoppas på att man slipper =)

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    58
    Respekt
    15
    Vad jag förstått så behöver du fortfarande kapa banorna.
    Med andra ord yttligare en sak som är totalt meningslös.
    Visst står det att du inte behöver löda, men du skall tydligen använda färg( som leder ström) för att sätta ihop banorna.
    så nu har vi 2 produkter som gör egentligen samma sak.
    Som dessutom du lätt gör själv för en bråkdel av priset.

    Greetz

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Färg som leder ström? Den skulle jag vara lite intresserad av i så fall
    Någon mer än jag som har problem med att få lödtennet att "falla" av lödspennan och ner på banan på kortet? Mitt lödtenn vill alltid sitta kvar på spetsen istället. Finns det något smart sätt att få av det?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Färg som leder ström säljs märkt på olika sätt, som t.ex. pcb/kretskorts reparation, på biltema/clas ohlson för att reparera värmeslingan i bakrutan osv.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    141
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Färg som leder ström? Den skulle jag vara lite intresserad av i så fall
    Någon mer än jag som har problem med att få lödtennet att "falla" av lödspennan och ner på banan på kortet? Mitt lödtenn vill alltid sitta kvar på spetsen istället. Finns det något smart sätt att få av det?
    Fluss?

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Henkad Visa Inlägg
    Fluss?
    Fluss, penslar man först kretskortet där man vill att lödtennet ska fästa? Jag trodde lödtennet innehöll fluss i sig självt.

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Fluss, penslar man först kretskortet där man vill att lödtennet ska fästa? Jag trodde lödtennet innehöll fluss i sig självt.
    Modernt lödtenn sen minst tio år tillbaka har flusskanaler i sig ja
    Därför värmer man av dem om man skall kapa o inte sliter isär dessa eller klipper av med tång. Det täpper till banorna annars.

    Förr i tiden då man lödde eller även i dagsläge om en VVS tekniker värmer kopparrör o löder ohop penslar man på fluss först sen tillsätter man lod efter man värmt upp skiten med blåslampa/värmetång.

    En ren lödspets som man inte värmer plast med är A och O.
    En lätt fuktad svamp men drar av spetsen i mellan lödningarna is the shitt.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Jag var på Clas Ohlson och köpte "lödvatten" idag. Något fluss som man penslar på kortet där man vill löda. Ska se om det blir lättare nu för jag tycker allt det var lite krångligt. Inte minst för att lödningarna är så små att de lätt lossnar.

  13. #13
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Prova precis mitt lödvatten. Ojdå! Har precis insett att det här "vattnet" kommer spara mig säkert 2 timmar per Xbox 360 som jag ska flasha plus att lödningarna ser så mkt renare och snyggare ut! Kort sagt, det här skulle jag ha köpt från början...

    Tack Henkad!

  14. #14
    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Har sökt på både fluss och lödvatten på CO, men inte fått nån träff.
    Har du lust att dela med dig av artikelnummer eller liknande?
    Kan det vara denna?
    http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=145126068

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av 4everapple1 Visa Inlägg
    Tack, såg det precis och tog bort min fråga, sökte aldrig på lödvätska.
    När jag sökte på 'fluss' fick jag som svar '17 träffar på fokus inom Hela webbplatsen' så jag gav upp med deras sökmotor på sidan.
    Tackar i alla fall
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Japp det var precis den jag köpte. Ja det kallas tydligen rätt många olika saker. Lödvätska är ju dock ett mkt bättre namn då det knappast handlar om vatten.

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Lödvatten leder ström, så se upp när ni använder det.
    Fluss heter det ni skall ha om något

    Kika på Kjell o sök på Artnr: 40477


    Lödvatten vätska används när man svetsar/löder bilplåt eller utför koppar/alu bearbetningar
    Mso: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=145126068 är inget att ha alls när man sitter o löder elektronik.

    Vi hade en lödvattenflaska med pensel inne hos oss av misstag då någon på en affär plockade fel då vi beställde fluss med pensel.
    Det rök en o annan ps2 och ett GBA minneskort av misstag pg.av det.
    Dock inget kundrelaterat utan reservdelskörande.
    Last edited by Pendragon; 2010-02-06 at 14:05.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    141
    Respekt
    15
    kör man med kvalitets lödtenn så är det sällan man behöver tillsätta extra fluss, då som pendragon tidigare skrev innehåller lödtennet flussmedel. använd gärna temperaturstyrd lödstation med, har man för kall spets är det svårt att föra över värmen till kopparn på kortet. 60/40-lödtenn har en smältpunkt på ca 185 grader om jag inte minns fel så även ytan man löder mot måste ha uppnått denna temperatur.

  19. #19
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Lödvatten leder ström, så se upp när ni använder det.
    Fluss heter det ni skall ha om något

    Kika på Kjell o sök på Artnr: 40477
    Ok, tackar för tipset, är på väg till Kjell nu...
    Första gången jag såg någon använda flussmedel trodde jag att han tappat all sans. Det var en kille som istället för att sätta i chipp i vanliga xbox1 bytte ut dem, han höll en värmepistol riktad mot en ytmonterad krets på moderkortet tills den lossnade, sen tog han en likadan omprogrammerad och löde dit ett av benen i varje hörna, sen kletade han på en sträng av nån gul sörja från en spruta rakt över resten av alla benen på kretsen. Detta såg inte speciellt konstigt ut, men när han sen öste på med en stor lödpenna med en 3 mm spets och rikligt med tenn och gned fram och tillbaka över alla benen samtidigt, då trodde jag att jag skulle få en totalt kortsluten box med mig hem, men givetvis blev det perfekt. Det var ju givetvis flussmedel han hade i sprutan. Han jobbade med att löda prototyper till kretskort så han visste vad han gjorde.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Japp, skall man löda dit en ytmonterad krets med många ben så förankrar man med två ben i parallella hörn, sedan öser man på fluss och lödtenn, sedan tar man en lödfläta och suger upp det överflödiga lödtennet så blir det finfint sedan.

    Själv så byggde jag en adapter av lite dyra prylar som jag bara tryckte rakt över den kretsen i xboxen så flashade vi om den direkt utan att behöva löda. Sedan hittades det diverse bakdörrar i james bond så vi kunde flasha om den utan att vare sig löda eller använda adaptern, sedan var det knappt kul längre...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    haha de va på tiden hoppas den funkar, så man kan flasha boxar igen.

  22. #22
    Registrerade
    Mar 2006
    Från
    Västerås
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Är detta något som ni kommer ta hem som man kan köpa av er?

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Den kommer hamna i vårt sortiment. Men innan vi testat den i verkligheten så är min åsikt om detta att det är mer en pryl som marknadsför så team xecuter kan tjäna pengar än något man sparar tid på i verkligheten...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  24. #24
    dragonslayer Guest
    tiden man sparar ...är den man lägger på att löda dit en switch
    kapa banor och återställa får man göra ändå..

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    tiden man sparar ...är den man lägger på att löda dit en switch
    kapa banor och återställa får man göra ändå..
    precis, och hur lång tid tar det att löda dit 2 kablar?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  26. #26
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Floda 2mil ifrån Götet
    Inlägg
    53
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Förr i tiden då man lödde eller även i dagsläge om en VVS tekniker värmer kopparrör o löder ohop penslar man på fluss först sen tillsätter man lod efter man värmt upp skiten med blåslampa/värmetång.

    Du har rätt Fast idag pressar vi ihop skiten med presskopplingar och en presstång som trycker 8ton.

    Förlåt OT

Liknande diskussioner

  1. Xecuter CK3 Pro (Rev D)
    By konya in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 09:42
  2. Xecuter LT Switch ? Easy Switch For Liteon
    By Ask3n in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 21
    Senaste inlägg: 2010-01-13, 09:22
  3. Strömförsörja CK3 Pro (+ Probe)
    By RickeXBM in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 10:51
  4. CK3 probe grön hela tiden, Serial Data is bad Lite-ON
    By RedUlf in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 21:09
  5. Xecuter CK3 PROBE - No Solder Kit For Liteon
    By N!klas in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 12:25

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •