Sida 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 84

Diskussion: Dålig chippning - E76

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15

    Dålig chippning - E76

    Någon på psxcare som är stadig på handen? Jag har köpt en xbox360 med RROD som jag gjort reflow och clamp-fix på. Jag vet att den varit trasig en längre tid och hoppas på att den skall ha "rätt" dashboard.

    I lådan satt det en chippad Hitachi-drive. I en riktigt usel lödning på moderkortet satt det en tråd upp till driven. Jag plockade bort denna (eller snarare, den föll bort) när jag tog ur driven.

    Ok, reflow och clamp-fix. Jag stoppade i en flashad Samsung-drive istället för den gamla chippade Hitachin. När jag drog igång den igen hade den E76 (extended error code: 1030). När jag tittar på lödningen ser jag att de har bränt av en krets. Kretsen kan också ha farit bort tillsammans med tråden som föll bort när jag plockade bort driven. Jag inbillar mig att detta kan vara anledningen till mitt nya error. Vad tror ni?

    Om jag bara visste vart konnektorerna sitter på baksidan av kortet hade jag kanske kunnat löda dit en brygga, men det vet jag tyvärr inte, och jag är lite för darrig för att tro mig kunna göra ett bättre jobb än klåparna som varit på den innan.

    Detta är mitt moderkort med avbrunnen krets: http://www.hellyeah.se/bad.jpg (tunn röd ring precis i mitten av bilden. Bilden är högupplöst så det går att zomma in ordentligt)

    Såhär SKA moderkortet se ut: http://www.hellyeah.se/good.jpg (tunn röd ring långt uppe till vänster i bilden. Bilden är högupplöst så det går att zomma in ordentligt)

    Det jag vill ha hjälp med är först och främst kunskap: Har denna trasiga krets något att göra med mitt nya error? Om svaret på denna fråga är "ja" skulle jag vilja ha hjälp med att löda på en brygga över den trasiga kretsen. Någon som tror sig klara av det?
    Last edited by Midlife; 2010-02-28 at 17:01.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    jadu, felet beror på att det fattas ett mostånd där, som går till nätverks porten... och som du säger så är det helt trasigt runt omkring... det man får göra är försöka hitta en alternativ punkt man kan koppla en kabel till och sätta dit ett nytt motstånd...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Borde man inte kunna löda direkt på kopparbanan om man skrapar bort lacken lite försiktigt typ som när man flashar 93450?

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av bleppmasta Visa Inlägg
    Borde man inte kunna löda direkt på kopparbanan om man skrapar bort lacken lite försiktigt typ som när man flashar 93450?
    Jo.

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av bleppmasta Visa Inlägg
    Borde man inte kunna löda direkt på kopparbanan om man skrapar bort lacken lite försiktigt typ som när man flashar 93450?
    Är det något de gör på psxcare?

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Jag kan ju nämna att jag var tvungen att fota moderkortet med macro-objektiv för att över huvud taget kunna se vad som hänt. Det är förbannat smått. Jag har inga brillor i vanliga fall men löda här... Jag skulle behöva ett par ordentliga coke-bottles...

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    jadu, felet beror på att det fattas ett mostånd där, som går till nätverks porten... och som du säger så är det helt trasigt runt omkring... det man får göra är försöka hitta en alternativ punkt man kan koppla en kabel till och sätta dit ett nytt motstånd...
    Ja jävlar... Det missade jag. Motståndet är ju borta...

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Någon som vet vilket motstånd det är?

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    Försökte mäta upp det på ett gammalt moderkort jag har liggandes här men jag fick inga utslag på multimetern över det motståndet tyvärr =o\

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Ok, tack för försöket i alla fall.
    Undrar om det är meningen att detta motstånd skall tas bort då man gör denna typ av chippning? Kolla chippet här: http://www.hellyeah.se/chip.jpg På chippet står det EXILINX
    Den svarta tråden som syns på bilden var den som gick till moderkortet. Om det ÄR meningen att man skall plocka bort detta motstånd vid chippning på det här sättet borde det finnas info om motståndet tänker jag...

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Såhär ser det ut inuti dvd-läsaren: http://www.hellyeah.se/inside.jpg

    Hmm... Jag sätter helst inte tillbaka den här läsaren... http://www.hellyeah.se/inside2.jpg

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    132
    Respekt
    15
    E76 tyder ju på att något är galet med nätverkskortet i 360'n... vet inte varför man skulle behöva greja med den vid flashning.

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Det kan ju ha varit ett misstag av en klåpare. I vilket fall som helst är motståndet kopplat till kontrollchippet för nätverket.
    "E76: This error deals with the Ethernet port's controller chip, a dead chip may not cause the error but removing the Ethernet controller chip does, it may also be caused by other Ethernet related problems."
    http://forum.teamxbox.com/showthread.php?t=550797

    En avbrunnen kopparbana och ett bortplockat motstånd är nog tillräckligt för ett E76
    Last edited by Midlife; 2010-02-28 at 22:17.

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Midlife Visa Inlägg
    Det kan ju ha varit ett misstag av en klåpare. I vilket fall som helst är motståndet kopplat till kontrollchippet för nätverket.
    "E76: This error deals with the Ethernet port's controller chip, a dead chip may not cause the error but removing the Ethernet controller chip does, it may also be caused by other Ethernet related problems."
    http://forum.teamxbox.com/showthread.php?t=550797

    En avbrunnen kopparbana och ett bortplockat motstånd är nog tillräckligt för ett E76
    att motståndet inte längre sitter där kan göra så att moderkortet inte längre får kontakt med ethernet controller chippet...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    dragonslayer Guest
    tittade just på chippet .. i ena kanten står det NME ...
    vet inte mycket om NME chip ... men om man bootar en bränd skiva så skall nätverket inaktiveras.. (tror det är optional förståss)
    Motståndets värde är 10KOhm

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Jag är lite knackig på tyska men jag ser inga instruktioner om att motståndet skall tas bort, enbart att det skall lödas dit en tråd till Y på NME-chippet...
    http://konsolenprofis.de/modchip-anl...e1_2/index.php

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Det spelar ingen roll hur man vänder resistorn?

  19. #19
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Midlife Visa Inlägg
    Det spelar ingen roll hur man vänder resistorn?
    Motstånd Nej, de dämpar bara strömstyrkan däremot Dioder ja
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  20. #20
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Tack ...mm, rostiga kunskaper i ellära. Det kan bara gå åt skogen det här... Lite kul i alla fall. Ska iväg till Kjell och köpa en sån här nu http://***************/content/templ...em=40112&path=

  21. #21
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    ???

    Dear Midlife,

    You have received an infraction at www.PSXCARE.com Supportforum.

    Reason: Kringgått *** filtret
    -------
    respektera *** filtret
    -------

    This infraction is worth 2 point(s) and may result in restricted access until it expires. Serious infractions will never expire.

  22. #22
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Men det går bra att skriva Kjell? Vad är det för fel på Kjell?

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Midlife Visa Inlägg
    Men det går bra att skriva Kjell? Vad är det för fel på Kjell?
    Filtret blockar ju många siter. Gör ett mellanslag eller nåt vid nån bokstav istället.
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  24. #24
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av pemani Visa Inlägg
    Filtret blockar ju många siter. Gör ett mellanslag eller nåt vid nån bokstav istället.
    Nä det vågar jag inte. Det var just det jag gjorde och då fick jag "infraction" och mitt meddelande plockades bort...

  25. #25
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Nu så! Tack för all info! Denna låda har inte fungerat på länge Dashboard: 2.0.6717.0 Efter ett inköp av en pannlupp på onämnbart ställe http://www.hellyeah.se/pannlupp.jpg blev resultatet såhär: http://www.hellyeah.se/lod.jpg , såhär: http://www.hellyeah.se/working.jpg och såhär http://www.hellyeah.se/dash.jpg !!!

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    trevligt då är det bara för dig att sätta igång och JTAG:a maskinen nu då
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  27. #27
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Jaa... Funderar dock på att ta hjälp av de kunniga och trevliga människorna på psxcare till det. Jag har två maskiner med "rätt" dashboard nu. Det skulle vara tråkigt om jag klantade till det. Som du ser på bilderna är det inget mästarjobb, även om det löste sig...

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Midlife Visa Inlägg
    Jaa... Funderar dock på att ta hjälp av de kunniga och trevliga människorna på psxcare till det. Jag har två maskiner med "rätt" dashboard nu. Det skulle vara tråkigt om jag klantade till det. Som du ser på bilderna är det inget mästarjobb, även om det löste sig...
    kan vara en bra idé att ta hjälp av oss ja, kanske tar lite tid att få det gjort dock då endast en av oss 2 som kan det där jobbar just nu, jag e nämligen sjuk just nu
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  29. #29
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    trevligt då är det bara för dig att sätta igång och JTAG:a maskinen nu då
    Intressant sida du har förresten. Jag antar att du har koll på hur man skiljer de olika moderkortsversionerna från varandra?

  30. #30
    Registrerade
    Feb 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    kan vara en bra idé att ta hjälp av oss ja, kanske tar lite tid att få det gjort dock då endast en av oss 2 som kan det där jobbar just nu, jag e nämligen sjuk just nu
    I see... Då har vi säkert setts någon gång

    Jag tänker att jag kanske lämnar in en av maskinerna och försöker själv på den andra... Jag har ju två så jag kan ju sabba en utan att det gör alltför ont

Sida 1 av 3 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Funderingar runt chippning
    By danielbeck84 in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 12:49
  2. Vad som gäller vid chippning /Novis
    By PSPlayer in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 11:32
  3. Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 11:33
  4. Wii -komponentkabel 480p -Dålig bild!
    By GroGGmanneN.se in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 10:18
  5. Frågor Angående chippning och Chip.
    By Cassan0va in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 13:28

Tags for this Thread

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •