Sida 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Visar resultat 31 till 60 av 89

Diskussion: [Guide]: Uppdatera XBR till FREEboot

  1. #31
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Xellous kan också flasha; lägg en fil med "updflash.bin" i rooten på ett USB minne och sätt det i konsollen medans maskinen startar...

    du kan lägga in XBR imagen du hade och försöka köra på med Xellous istället, kanske fungerar bättre... med lite tur...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  2. #32
    Registrerade
    Jul 2010
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    fick inte igång nått med usb men funkade när jag bränt in den på skiva
    the sexbox roams the world again destroying every gaystation near it.
    great save<3

  3. #33
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Har följt din guide förutom att jag använde min xbr.bin eftersom det blev fel när jag läste ur från nand med Flash360.
    Hur som helst fungerade det utan problem.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  4. #34
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    42
    Respekt
    22

    Min erfarenhet

    Hållt på sen igår med att försöka flasha freeboot på en omoddad Xenon.

    Nand urläsningarna var identiska, degraded,xbox flasher 360(kan det heta så?) visade inga felande block.
    Flashade xellous via lpt och skrev ner cpu nyckeln.
    Flashade boxen via lpt med freeboot generad med freeboot toolboxmaker 2.4r3, men vid start fick jag bara rrod(0022)

    Bootade xelleous via eject, kopplade in en nätverkskabel och kopierade cpu nyckeln via http interfacet. Nycklen stämde med den jag skrivit in i toolbox maker för hand.

    testade skapa en ny freeboot.bin med toolbox maker 2.4 och flasha den via lpt. Fortfarande samma fel.

    Testade sedan flasha alla generade freeboot(inkl. en manuellt generad freeboot.bin) images via usbminne och xellous( xelleous flashar automatisk om det finns en fil på usbminnet som heter updflash.bin)

    Nästa grej att testa var att flasha xbreboot via usb men här kom jag aldrig ur setupen, ingen dash.

    tänkte jag skulle testa xbr-flash så jag brände en gentoo livecd. v2 var det något strul. Brände v1 men den hade inte stöd för fat32 så jag kunde inte mounta usbminnet.

    Sist som var riktigt smidigt var en Debian mini livecd som kom med xbr-flash.
    Osäker om det gick att flasha freeboot med xbr-flash flashade jag xbr.
    xbr-flash klagade på två felande block som den fixade.

    Xbreboot fungerade som det skulle.
    Testade nu att flasha en freeboot image som tidigare inte hade fungerat, med xbr-flash. Samma sak här, xbr-flash ändrade två block och nu fungerar freeboot.

    Så ett tips är att inte använda xellous när man flashar/dumpar.

    Ska jag göra om detta så skulle jag:
    1. flasha xellous via lpt.
    2. skaffa cpu-nyckeln via http.
    3. boota med Debian mini livecd och dumpa nand till usb med xbr-flash.
    4. skapa freeboot image med freeboot toolbox maker 2.4r3
    5. flasha nand via Debian livecd och xbr-flash.

    Hoppas detta kanske hjälper någon.

  5. #35
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    62
    Respekt
    19
    Innebär detta att man kan lira nya xbla-spel igen utan att de kräver uppdateringar? Eller räcker det med m$ officiella uppdatering?

  6. #36
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Mindbomb Visa Inlägg
    Innebär detta att man kan lira nya xbla-spel igen utan att de kräver uppdateringar? Eller räcker det med m$ officiella uppdatering?
    XBLA spel ska fungera oavsett om du kör 8955 eller 9199 as far as i know, på en JTAG maskin kan du inte uppdatera med MS officiella uppdateringar, då dessa skriver över nanden helt och hållet och tar bort själva hacket... samt förstör så att du inte kan köra JTAG igen om inte personen/företaget som JTAG:ade din maskin förhindrade detta genom att ta bort R6T3 eller motsvarande...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #37
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    62
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    XBLA spel ska fungera oavsett om du kör 8955 eller 9199 as far as i know, på en JTAG maskin kan du inte uppdatera med MS officiella uppdateringar, då dessa skriver över nanden helt och hållet och tar bort själva hacket... samt förstör så att du inte kan köra JTAG igen om inte personen/företaget som JTAG:ade din maskin förhindrade detta genom att ta bort R6T3 eller motsvarande...
    Tack för ett snabbt svar. Dock vet jag inte hur jag ska spela nya xbla-lir då det kom en officiell uppdatering nu i sommras, och när jag skulle köra monday night bar (tror jag det heter), så vägrade det att starta då det var något om uppdatering. Hur ska jag gå till väga för att avnjuta kommande xbla-spel? Mafia 2 och Halo Reach fungerar utan några som helst problem dock.

  8. #38
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Kan det vara så att du behöver title updates? kolla här: http://www.xbuc.org/ och se om du kan hitta en till spelet du söker
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #39
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    62
    Respekt
    19
    Tack för en bra guide Swizzy! Fick Monday Night Combat att fungera tack vare detta. Dock så kan jag inte använda avatars längre då boxen ber mig logga in på live och uppdatera. Any ideas?

  10. #40
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Finns det något spel eller annat som kräver 9199 i dagsläget? Jag kör ju XBR 8955 och allt har fungerat klockrent hittills. Funderar bara på om det är någon mening att uppdatera så länge allt funkar?
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  11. #41
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Mindbomb Visa Inlägg
    Tack för en bra guide Swizzy! Fick Monday Night Combat att fungera tack vare detta. Dock så kan jag inte använda avatars längre då boxen ber mig logga in på live och uppdatera. Any ideas?
    på min hemsida hittar du 9199 updaten, kör in den så får du tbx avatars (det är safe att köra den här uppdateringen sålänge du har 9199 på maskinen redan)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #42
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av pemani Visa Inlägg
    Finns det något spel eller annat som kräver 9199 i dagsläget? Jag kör ju XBR 8955 och allt har fungerat klockrent hittills. Funderar bara på om det är någon mening att uppdatera så länge allt funkar?
    änsålänge finns det inga spel som kräver det, kanske någon DLC/XBLA... men inga retail spel iaf, men med 9199 får du fler möjligheter med maskinen, t.ex. kan du nu använda USB minne att spara profiler/sparningar på... du kan även spara spel här...

    utöver det kan du också använda dig av Dashlaunch 1.0 som ger dig bättre xbox 1 support, samt gör det möjligt att patcha bort max ping för system link (gör det möjligt att spela system link över x-link kai oavsett om du har högre ping än 30 eller ej) [OBS: vissa spel har inbyggda ping skydd, dom patchas inte bort... dessa får man patcha i minnet...] det finns även andra funktioner du får med 9199 som du inte har med 8955

    Men är det bara retail spel du vill köra så spelar det ingen roll om du kör 8955 eller 9199 änsålänge...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #43
    Registrerade
    Aug 2010
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Hallå,

    Jag har stött på lite problem.. Jag fick min xbox(Jasper 512) JTAGag under våren och tänkte igår uppdatera den enligt den här guiden.

    Försökte dumpa nanden med Flash 360 men fick ett ett "error reading block 6FB status 250" (testat x antal gånger)

    Läste ut CPU-key utan problem med Xellous

    När jag ska köra Freeboot Toolbox så fungerar det ett tag, men sen efter en stund (runt 29%) så skriker det till och säger "Your dump coud not be extracted. It is possible you typed the wrong CPU Key. Please try again..." (dubbelkollat x antal gånger att det inte är fel)

    Jag har försökt öppna nandfilen i andra program, men antingen klagar de på nyckeln, felaktig storlek på filen eller att nandfilen är unsupported.

    Någon som stött på något liknande? Någon som har något förslag på vad man kan göra?

  14. #44
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    hur stor dump gör du? jag har inte provat själv att köra den här metoden med en 256/512mb dump, det du ska behöva är 66mb... resten är överflödigt, men det är något som inte stämmer med CPUKey... möjliga tecken är:

    1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 A B C D E F

    och längden på CPUKey är 32 tecken, du kan ha skrivit o istället för 0 t.ex. eller så kan du ha skrivit i istället för 1... eller liknande, kolla det också
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #45
    Registrerade
    Aug 2010
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Jag har testat att göra full dump och även den mindre varianen med flash 360

    Har nu även testat att köra en dump från xellous (full dump) med samma resultat.. Har då även testat att klippa och klistra cpu-key från de uppgifter som Xellous ger mig.. fortfarande samma typ av klagomål från andra program.

    Får i Xellous även infon om "bad block found at 000006FB"

  16. #46
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    6FB är utanför mjukvaran i sig... det kan vara så att din Keyvault har blivit korrupt på ett eller annat vis, om du JTAG:ade konsollen hos oss kan vi hjälpa dig uppdatera den med hjälp av original dumpen men det borde stämma (CPUKey) såvida du inte bytt keyvault själv någon gång... eller så...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  17. #47
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    42
    Respekt
    22
    Ska xbox1 spel fungera om man använt sig av freeboot toolbox maker 2.4r3?

    Jag försöker få igång en NES emulator som egentligen är till xbox1. När jag startar den säger den "This original Xbox game is not supported on your Xbox 360 console..."

  18. #48
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av MetalCrash Visa Inlägg
    Ska xbox1 spel fungera om man använt sig av freeboot toolbox maker 2.4r3?

    Jag försöker få igång en NES emulator som egentligen är till xbox1. När jag startar den säger den "This original Xbox game is not supported on your Xbox 360 console..."
    installera Dashlaunch också, samt se till att du har den hackade xbox 1 emulatorn inlagd
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #49
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    42
    Respekt
    22
    Dashlaunch ska väl vara med i freeboot?
    i 2.4r3 som jag använde så går det inte att välja Nand,hdd,usb som get gick i äldre toolbox maker.

    BestPig released a new version of freeBOOT ToolBox - a tool that allows to create and customize a freeBOOT image based on an original or XBR dump.

    What's new/fixed:
    * Fixed the problems with "DumpDir"
    * Added Dashlaunch 1.0
    * Possibility to create a customized freeBOOT

  20. #50
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    42
    Respekt
    22
    Finns det någon bra NES emulator till xbox 360 föresten?
    Den jag försöker få igång är mednafen.

  21. #51
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av MetalCrash Visa Inlägg
    Dashlaunch ska väl vara med i freeboot?
    i 2.4r3 som jag använde så går det inte att välja Nand,hdd,usb som get gick i äldre toolbox maker.
    när jag fixade in dashlaunch körde jag in den manuellt... (med Freeboot toolbox 2.4r3) därefter flashade jag in dashlaunch filerna i nanden och la dom även på hårddisken... (launch.xex och launch.ini) du behöver inte flasha in launch.ini i nand, men det är vad jag förstår bra om du skriver in launch.xex iaf... sen bör du ha båda på hårddisken som sagt... direkt i rooten på HDD1...

    Citat Original inlägg av MetalCrash Visa Inlägg
    Finns det någon bra NES emulator till xbox 360 föresten?
    Den jag försöker få igång är mednafen.
    Det verkar bara finnas en SNES emulator som är för just Xbox 360...

    http://forums.xbox-scene.com/lofiver...p/t710709.html <--- här står det att den du försöker använda ska fungera perfekt, så se till att du har den hackade versionen av Xbox 1 emulatorn och inte original
    Last edited by Swizzy; 2010-09-02 at 13:08.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #52
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    42
    Respekt
    22
    Tack för tipsen!

    Jag flashade launch.xex till nand och lade även launch.xex och launch.ini i roten på HDD1.
    Nu kan jag inte boota med HDDn insatt, antar det beror på min launch.ini

    Min launch.ini ser ut såhär:
    [QuickLaunchButtons]
    BUT_X = LHdd:\Freestyle\FreestyleDash.xex
    Default = LHdd:\Content\0000000000000000\C0DE9999\00080000\C 0DE99990F586558

  23. #53
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    det kan betyda att du faktiskt inte har dashlaunch installerat

    (det vill säga, du behöver lägga in det manuellt)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  24. #54
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    42
    Respekt
    22
    Menar du att jag måste skapa en freeboot image manuellt och flasha med den?
    Jag har bootat upp xboxen med en live skiva nu. tänkte mounta hddn och ta bort launch.ini så den fungerar.

  25. #55
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av MetalCrash Visa Inlägg
    Menar du att jag måste skapa en freeboot image manuellt och flasha med den?
    Jag har bootat upp xboxen med en live skiva nu. tänkte mounta hddn och ta bort launch.ini så den fungerar.
    du använder freeBOOT toolbox 2.4r3 och bockar i "Creating a custom freeBOOT" därefter kör du som vanligt fram tills den öppnar upp en ruta med massa filer, där lägger du in dashlaunch filerna i bin mappen... du ska alltså slänga in patches_xxxxx.bin i mappen...

    Sedan när den är klar flashar du in den nya freeboot imagen...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  26. #56
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    42
    Respekt
    22
    Tack Swizzy!
    Ska testa det senare ikväll. Riktigt schysst att orkar och har tålamod med alla oss som ställer frågor. Uppskattar all hjälp.

  27. #57
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    ingen fara, jag behöver komma bort lite från andra grejerna jag sysslar med så
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  28. #58
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    42
    Respekt
    22
    Hej igen Swizzy!

    Nu har jag gjort som du beskrev och nu går det lite bättre.
    launch.ini ser precis ut som förut och den ligger i flash,hdd1, och på usb0 men när jag bootar xboxen hamnar jag xexmenu istället för freestyle dash.

  29. #59
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av MetalCrash Visa Inlägg
    Hej igen Swizzy!

    Nu har jag gjort som du beskrev och nu går det lite bättre.
    launch.ini ser precis ut som förut och den ligger i flash,hdd1, och på usb0 men när jag bootar xboxen hamnar jag xexmenu istället för freestyle dash.
    duh, du har lagt XEXMenu som Default...

    Startar du boxen och håller in X när du fått bild på TV'n kommer den starta FreeStyle...

    Kod:
    [QuickLaunchButtons]
    BUT_A = 
    BUT_B = 
    BUT_X = LHdd:\Content\0000000000000000\C0DE9999\00080000\C0DE99990F586558
    BUT_Y = LHdd:\Freestyle2.0\default.xex
    Start =
    Back =
    LBump =
    default =
    Såhär ser min launch.ini ut, det gör att jag startar XEXMenu genom att hålla i X under uppstart (eller om jag hoppar ur menyerna) samt Freestyle Dash 2.0 om jag håller in Y, annars laddar den vanliga NXE...

    När jag ska gå in på t.ex. Games Library eller Video Library behöver jag alltså INTE hålla i någon extra knapp, men om jag nu lagt något under default = hade jag varit tvungen att hålla in RB (Right Bumper) varje gång jag vill gå in på någon av dom här menyerna...
    Last edited by Swizzy; 2010-09-03 at 15:21.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  30. #60
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    42
    Respekt
    22
    Ops, jag trodde default var min freestyle-usb launcher
    hade för mig att xexmenu låg i 000..00/0007000/

Sida 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. TSOP48 test clip
    By hejhej20 in forum Fritt Forum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 09:57
  2. Xbox 360 Ping 17 Test Disc
    By int21 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 08:41
  3. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-04, 10:25
  4. testing
    By EvilBoY in forum Test
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-10, 17:26

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •