Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 57

Diskussion: Kompatibla hårddiskar ( Byta Hårddisk i Ps3 )

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29

    Thumbs up Kompatibla hårddiskar ( Byta Hårddisk i Ps3 )

    Då behovet nu för större diskar ligger lite nära till hand tänkte jag posta info på ett ställe o låta klistra tråden så folk kan få svar direkt på vad som fungerar och inte.

    Självklart är det tacksamt med input från er medlemmar om ni får igång andra diskar än de som läggs till i denna tråd och jag kommer försöka uppdatera sektionen så fort det dyker upp något nytt roligt.


    När man byter interndisk i en Ps3a skall man tänka på att först göra en backup av befintlig spardata ( detta kan man göra via System menyn ) och att större hårddiskar kan bygga lite extra på höjden *diskar över 750Gb eller beroende på tillverkare*


    Jag kommer försöka specifiera vilka diskar som går in direkt med original diskvagga och vilka som kan köras utan diskvagga *rykten har sagt att man fått i en 1Tb disk utan vagga i en Slim*


    [ Hitachi ]___________________________________
    500GB
    Travelstar Z5K500
    - Travelstar 5K500 - Travelstar 5K500.B

    640GB
    ****

    750GB
    Travelstar 5K750

    [ Samsung ]___________________________________
    500GB
    HM500JI - HM500JJ - HM500LI

    640GB
    HM640JJ - HM640JI

    750GB
    ****

    [ Segate ]___________________________________
    500GB
    ST9500325AS


    640GB
    ST9640320AS

    750GB
    ST9750423AS

    [ Western Digital ]___________________________________
    500GB
    WD5000BPVT - WD5000BEVT

    640GB
    WD6400BPVT
    - WD6400BEVT

    750GB
    WD7500BPVT

    1TB ( 1000Gb )
    WD10TPVT *Måste köras utan vagga i Ps3 Slim då disken bygger ut för mycket. se bild nedan.


    Bild på hur det ser ut på skärmen i en Ps3 Slim som fått en 1TB WD Scorpio BLUE ( WD10TPVT ) inslängd, disken ligger utan vagga och är isolerad på undersidan med eltape så att inte skalet kortsluter kretskortet på disken, sen satte vi en 360 kylkudde i fronten för att fixera disken så den inte ligger o skramlar loss.




    Last edited by Pendragon; 2011-01-25 at 13:29.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Tydligen skall Sony nu spärra hårddiskbyte i 3.56 mjukvaran enligt rykten på nätet...
    Detta är saxat från Sonys officiella forum och google translaterad från Danska ---> original länk <---

    Så är det några nyheter om. firmware 3.56. firmware 3.56.

    Ifølge examiner er der flere som har haft probler med at opgradere sin harddisk siden den seneste opdatering. Enligt granskaren , det finns flera som har haft problem med sin uppgradering av sin hårddisk sedan den senaste uppdateringen.

    Følgende modeller skulle være ramt. Följande modeller ska hit.

    Original Playstation 3 Model: Original Playstation 3 Modell:

    * CECHH CECH
    * CECHJ CECHJ
    * CECHK CECHK
    * CECHL CECHL
    * CECHM CECHM
    * CECHP CECHP
    * CECHQ CECHQ

    Slim Playstation 3 Model: Slim Playstation 3 Modell:

    * CECH-20..A CECH-20 .. A
    * CECH-20..B CECH-20 .. B
    * CECH-21..A CECH-21 .. A
    * CECH-21..B CECH-21 .. B
    * CECH-250.A CECH-250.A
    * CECH-250.B CECH-250.B
    * CECH-250.A CECH-250.A
    * CECH-250.B CECH-250.B
    * CECH-251.A CECH-251.A
    * CECH-251.B CECH-251.B

    Citerat och översatt från: http://translate.googleusercontent.c...VGwxJgRbm9eXog
    Last edited by Pendragon; 2011-01-28 at 12:29.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Reserverat
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    For your information är det jag som tagit fram "första" listan jag satt o kollade på tillverkares hemsidor igår efter modeller som ska få plats (enligt specifikationerna ska dom inte vara högre än 9.5mm som är MAX storleken i vaggan...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2002
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    40
    Respekt
    22
    Ett litet varningens ord för

    WD5000BPVT - WD Scorpio Blue 500GB
    WD7500BPVT - WD Scorpio Blue 750GB


    då dessa inte fungerar fullt ut i en PS3:a. Vet av erfarenhet och vill bara passa på och varna andra.

    Ovanstående diskar kan inte skicka data tillräckligt snabbt vilket ger stammnings/stuttering symptom i vissa spel som tex Heavy Rain.

    Är du i köptankar och väljer mellan diskar så rekommenderar jag starkt att välja en annan modell än de ovanstående, även om den disken kostar lite mera.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    135
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Cero Visa Inlägg
    Ett litet varningens ord för

    WD5000BPVT - WD Scorpio Blue 500GB
    WD7500BPVT - WD Scorpio Blue 750GB


    då dessa inte fungerar fullt ut i en PS3:a. Vet av erfarenhet och vill bara passa på och varna andra.

    Ovanstående diskar kan inte skicka data tillräckligt snabbt vilket ger stammnings/stuttering symptom i vissa spel som tex Heavy Rain.

    Är du i köptankar och väljer mellan diskar så rekommenderar jag starkt att välja en annan modell än de ovanstående, även om den disken kostar lite mera.
    Det bör ha med specarna på dom att göra, Vilken busshastighet har dom, Vilket varvtal etc. Kanske ni på PSX kan speca vad man kan och bör ha i prestanda väg?

    Hur svårt är det att byta själv någon har en guide?

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av himi Visa Inlägg
    Det bör ha med specarna på dom att göra, Vilken busshastighet har dom, Vilket varvtal etc. Kanske ni på PSX kan speca vad man kan och bör ha i prestanda väg?

    Hur svårt är det att byta själv någon har en guide?
    Det viktigaste är väl att du har en hårddisk som är 9.5mm i grovlek, sen spelar resten ingen större roll egentligen, original diskarna spinner i 5400RPM så dom är inte super snabba...

    Det är super enkelt att byta hårddisken själv, men har du en CFW installerad bör du först återställa till original... (delar av firmwaren kan behöva läggas in på hårddisken) sen formaterar du disken bara i FAT32 på din dator, för att sedan formatera den i din PS3'a, det handlar mest om att man ska våga lyfta på hårddisk luckan och skruva lite (du bryter INTE garantin om du gör det )
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    135
    Respekt
    19
    Ja men skruva är minsta det minsta problemet känner jag

    Tänkte mer på installationen och så.

    SÅ tågordning är om man som jag kör OFW 3.41 med PS3KEY,

    1. Backup på mina sparade spel så man slipper spela om dom? Görs till en USB sticka känns det som, spel för spel?
    2. Göra i ordning en FAT32 formaterad USB disk / sticka med OFW 3.41 med root katalog PS3 med underkatalog UPDATE (PS3\UPDATE) stora bokstäver.
    3. Göra i ordning den nya disken, formatera i FAT32 läste jag någonstans. (Typ inlägget innan detta!)
    4. Skruva ur och sen skruva in den nya.
    5. Stoppa i USB disk / sticka med OFW 3.41 på som vi gjorde iordning i punkt 2 ovan.
    6. Ta ur eventuella andra USB enheter
    7. Starta PS3 och följ instruktionerna om formatering och installation

    Stämmer min lista ?

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Pretty much, det finns en funktion för att göra backup av allt direkt, det tar lite tid och tar med lite mer än bara sparningar typ vad jag förstått
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Cero Visa Inlägg
    Ett litet varningens ord för

    WD5000BPVT - WD Scorpio Blue 500GB
    WD7500BPVT - WD Scorpio Blue 750GB


    då dessa inte fungerar fullt ut i en PS3:a. Vet av erfarenhet och vill bara passa på och varna andra.

    Ovanstående diskar kan inte skicka data tillräckligt snabbt vilket ger stammnings/stuttering symptom i vissa spel som tex Heavy Rain.

    Är du i köptankar och väljer mellan diskar så rekommenderar jag starkt att välja en annan modell än de ovanstående, även om den disken kostar lite mera.
    Verkar mysko, ingen av de äldre kunder som haft diaiskar som rasat har et, de kör iofs inte JB läge alla heller
    Originaldiskarna ligger ju på 5400 varv och att ersätta med likvärdig eller snabbare skall ju inte göra skillnad.
    Inte ens sony kan säga om det förbättrar prestandan då de själva inte vet vilken busshastighet ps3orna stödjer
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Inte ens sony kan säga om det förbättrar prestandan då de själva inte vet vilken busshastighet ps3orna stödjer
    Det e klart dom vet det, men dom vill kanske inte gå ut med den informationen bara?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Har precis inhandlat en ny hårddisk till min PS3 slim (en 750Gb) och undrar lite smått hur jag ska göra?

    Kör Kmeaw CFW v3.55 och undrar hur jag ska göra när den nya hårddisken sitter i. Måste jag köra
    in OFW v3.55 först och sen installera Kmeaw igen eller kan jag köra Kmeaw direkt?
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor,
    snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
    /Nalle Puh

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Tjurig Visa Inlägg
    Har precis inhandlat en ny hårddisk till min PS3 slim (en 750Gb) och undrar lite smått hur jag ska göra?

    Kör Kmeaw CFW v3.55 och undrar hur jag ska göra när den nya hårddisken sitter i. Måste jag köra
    in OFW v3.55 först och sen installera Kmeaw igen eller kan jag köra Kmeaw direkt?
    Ingen aning, men jag skulle väl rekomendera att du kör in OFW innan du byter hårddisk, för att sedan köra in det igen efter du bytt hårddisk och sedan 3.55-kmeaw ovanpå, det är då minst risk för att det blir fel någonstans, det du minst bör göra är iaf köra in OFW innan du byter hårddisk för att sedan köra in kmeaw när du har installerat nya hårddisken

    *att lägga CFW på CFW brickar konsollen nämligen, iaf när man försöker uppgradera från geohot eller wutangrza + geohot till kmeaw typ*
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Apr 2002
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    40
    Respekt
    22

    Post

    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Verkar mysko, ingen av de äldre kunder som haft diaiskar som rasat har et, de kör iofs inte JB läge alla heller
    Originaldiskarna ligger ju på 5400 varv och att ersätta med likvärdig eller snabbare skall ju inte göra skillnad.
    Inte ens sony kan säga om det förbättrar prestandan då de själva inte vet vilken busshastighet ps3orna stödjer
    Är det WD diskar som ni normalt byter ut med då? Inte som så att det är BEVT diskarna som era kunder har fått eftersom BPVT diskarna är den nyare varianten. Å andra sidan så var jag lyckligt ovetande med en BPVT disk ända tills jag började spela Heavy Rain, var först då som jag upptäckte fenomenet och började ut och söka information om problemet. Efter byte till en BEVT disk så fungerade det som det skulle. Blev då fundersam och gjorde ett nytt försök med BPVT disken, nyformaterad, och in med enbart Heavy Rain och resultatet blev "stamning".

    Det som är ännu mera skumt är att BEVT diskarna av WD fungerar bra. Ett annat forum var inne på att det är den nya tekniken med "Advanced Format Technology" (som de nya diskarna BVTP använder sig utav), som spökar för PS3:an, o då detta inte går att få bort ifrån de diskarna så är det bättre att försöka få tag på en BEVT disk alternativt annat märke.

    Är ju även vidare en hel del personer som lyckats få ut bättre prestanda på diskarna genom att låsa dem till SATA 1 hastighet och inte tillåta dem att köra i SATA 2. De får då tex Heavy Rain att fungera fläckfritt utan en massa stammande som inte är så roligt i det spelet direkt.

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Tydligen skall Sony nu spärra hårddiskbyte i 3.56 mjukvaran enligt rykten på nätet...
    Detta är saxat från Sonys officiella forum och google translaterad från Danska ---> original länk <---

    Så är det några nyheter om. firmware 3.56. firmware 3.56.

    Ifølge examiner er der flere som har haft probler med at opgradere sin harddisk siden den seneste opdatering. Enligt granskaren , det finns flera som har haft problem med sin uppgradering av sin hårddisk sedan den senaste uppdateringen.

    Følgende modeller skulle være ramt. Följande modeller ska hit.

    Original Playstation 3 Model: Original Playstation 3 Modell:

    * CECHH CECH
    * CECHJ CECHJ
    * CECHK CECHK
    * CECHL CECHL
    * CECHM CECHM
    * CECHP CECHP
    * CECHQ CECHQ

    Slim Playstation 3 Model: Slim Playstation 3 Modell:

    * CECH-20..A CECH-20 .. A
    * CECH-20..B CECH-20 .. B
    * CECH-21..A CECH-21 .. A
    * CECH-21..B CECH-21 .. B
    * CECH-250.A CECH-250.A
    * CECH-250.B CECH-250.B
    * CECH-250.A CECH-250.A
    * CECH-250.B CECH-250.B
    * CECH-251.A CECH-251.A
    * CECH-251.B CECH-251.B

    Citerat och översatt från: http://translate.googleusercontent.c...VGwxJgRbm9eXog
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    På en Tjockis PS3'a (256mb nand) kan man byta hårddisk utan att installera om CFW'n

    *jag provade precis på min 60 gigare*

    Nedan följer en lista med modeller och dess nand storlekar:

    FAT

    CECHA = 256MB
    CECHB = 256MB
    CECHC = 256MB
    CECHE = 256MB
    CECHG = 256MB
    CECHH = 16MB
    CECHJ = 16MB
    CECHK = 16MB
    CECHL = 16MB
    CECHM = 16MB
    CECHP = 16MB
    CECHQ = 16MB

    SLIM

    CECH-20..A = 16MB
    CECH-20..B = 16MB
    CECH-21..A = 16MB
    CECH-21..B = 16MB
    CECH-250.A = 16MB
    CECH-250.B = 16MB
    CECH-250.A = 16MB
    CECH-250.B = 16MB
    CECH-251.A = 16MB
    CECH-251.B = 16MB
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Läste att det är en bug i den nya firmwaren som bara gäller de med 16Mb nand och att sony jobbar på lösning och kommer släppas
    i en patch inom kort (v3.57)...
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor,
    snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
    /Nalle Puh

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Cero Visa Inlägg
    Ett litet varningens ord för

    WD5000BPVT - WD Scorpio Blue 500GB
    WD7500BPVT - WD Scorpio Blue 750GB


    då dessa inte fungerar fullt ut i en PS3:a. Vet av erfarenhet och vill bara passa på och varna andra.

    Ovanstående diskar kan inte skicka data tillräckligt snabbt vilket ger stammnings/stuttering symptom i vissa spel som tex Heavy Rain.

    Är du i köptankar och väljer mellan diskar så rekommenderar jag starkt att välja en annan modell än de ovanstående, även om den disken kostar lite mera.
    Det jävliga med WD Scorpio Blue-serien är nog snarare att deras APM-settings är extremt aggressiva, bara några sekunder utan I/O räcker för att de ska parkera läshuvudet. Det finns inte heller några sätt att disabla APM helt, även om det går att skjuta in nya settings till disken med vanliga standardkommandon, så överlever de nya settingsen inte en power cycle. Efter en kallreboot är APM-settingsen tillbaka på default.

    Möjligen kan det finnas något sätt att disabla det via lödning på diskens PCB, alternativt dumpa och hacka diskens firmware, men det är då inget jag kommer ge mig på att försöka lista ut hur man gör. Har varit i kontakt med WD:s support om det här, och de erbjuder inte heller några metoder, inte ens om man inte köper deras snorkigt artiga "nej det går inte" i svarsmailet utan tjatar på dem och är riktigt jobbig

    Datathroughputen är det dock inga som helst fel på, skulle snarare säga att den är bättre än på många av konkurrenternas motsvarande drives.


    Man kanske kan hoppas på att nån smart jävel lyckas porta hdparm eller motsvarande till PS3, det hade varit riktigt mys :>
    Last edited by kaputnik; 2011-01-29 at 21:22.

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    135
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av kaputnik Visa Inlägg
    Det jävliga med WD Scorpio Blue-serien är nog snarare att deras APM-settings är extremt aggressiva, bara några sekunder utan I/O räcker för att de ska parkera läshuvudet. Det finns inte heller några sätt att disabla APM helt, även om det går att skjuta in nya settings till disken med vanliga standardkommandon, så överlever de nya settingsen inte en power cycle. Efter en kallreboot är APM-settingsen tillbaka på default.

    Möjligen kan det finnas något sätt att disabla det via lödning på diskens PCB, alternativt dumpa och hacka diskens firmware, men det är då inget jag kommer ge mig på att försöka lista ut hur man gör. Har varit i kontakt med WD:s support om det här, och de erbjuder inte heller några metoder, inte ens om man inte köper deras snorkigt artiga "nej det går inte" i svarsmailet utan tjatar på dem och är riktigt jobbig

    Datathroughputen är det dock inga som helst fel på, skulle snarare säga att den är bättre än på många av konkurrenternas motsvarande drives.


    Man kanske kan hoppas på att nån smart jävel lyckas porta hdparm eller motsvarande till PS3, det hade varit riktigt mys :>
    Men alltså vill man eller vill man inte ha WD5000BPVT - WD Scorpio Blue 500GB, WD7500BPVT - WD Scorpio Blue 750GB? Skiljer det mot denna,
    WD5000BEVT?

    Nu ska min 250GB ut och en så fet som möjligt in, verkar dock som det får bli 500Gb = billig. men vilken vill man stoppa i då? Ska vi strunta i WD helt är det trådens uppfattning?

    Hepp!

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av himi Visa Inlägg
    Men alltså vill man eller vill man inte ha WD5000BPVT - WD Scorpio Blue 500GB, WD7500BPVT - WD Scorpio Blue 750GB? Skiljer det mot denna,
    WD5000BEVT?

    Nu ska min 250GB ut och en så fet som möjligt in, verkar dock som det får bli 500Gb = billig. men vilken vill man stoppa i då? Ska vi strunta i WD helt är det trådens uppfattning?

    Hepp!
    Personligen kör jag på en 500GB Seagate disk i min "60gb" ps3'a, minnns inte modell men det är 500 gb 7200 rpm på *********

    Samt kör jag på 1TB disken som finns i första inlägget i min slim...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    135
    Respekt
    19
    Den här då? http://www.seagate.com/www/en-us/pro...ops/laptop-hdd

    Dom lär BOOSTA på bra.....

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    135
    Respekt
    19
    Stoppade in en 500 Gb WD BEVT modellen fungerar klockrent.

    Backade min sparade spel till USB disk först.
    Sen in med OFW 3.55 via revovery mode.
    Skruva ut gamla disken och sen in med nya, jag hade ingen partition skapad på den. Kollade det innan.
    Startade PS3 med USB stickan i med OFW 3.55
    Den frågade om recover etc. formatering av disk och så bara följa skärmens anvisningar.
    Sen in med KMEAW igen.
    FTP in med dom spel jag hade på interna disken.
    Restore av mina sparade spel.
    Test ok! Inget lag eller så noterat med BEVT disken....

  23. #23
    Registrerade
    Apr 2002
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    40
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av himi Visa Inlägg
    Men alltså vill man eller vill man inte ha WD5000BPVT - WD Scorpio Blue 500GB, WD7500BPVT - WD Scorpio Blue 750GB? Skiljer det mot denna,
    WD5000BEVT?

    Nu ska min 250GB ut och en så fet som möjligt in, verkar dock som det får bli 500Gb = billig. men vilken vill man stoppa i då? Ska vi strunta i WD helt är det trådens uppfattning?

    Hepp!
    Du vill INTE ha en BPVT som jag varnade om förut, och som kaputnik skrev så är det mest troligtvis APM inställningar som ställer till med problemen på BPVT diskarna, de 'gamla' BEVT diskarna fungerar som de ska, då de är inte lika 'avancerade/smarta' som de nyare BPVT diskarna.

    Bra att du gick på en BEVT eftersom du då slipper lagg i spel som tex Heavy Rain.

  24. #24
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    87
    Respekt
    21
    med biltema dremmel så får du in den feta 1tb WD disken i en FAT 60gb... jag riskera iofs hela konsolen. men nu är de de iaf nykladdat med kylpasta i den. fick även bända upp sata porten i ps3an för att få dit den med. m.a.o i princip blev hela konsolen isärskruvad. inget jag rekomenderar! =)

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Jag kan säga att jag märkt väldigt mycket fel på senare tid i GT5, det händer emellanåt att texturerna försvinner helt på vissa banor, jag vet inte om det beror på hårddisken eller om det beror på något annat, men liksom när man bara ser bakgrunds texturen och ngn gång då och då någon väg kant känns det mer som att det kan vara hårddisken som inte riktigt hänger med som den ska, kanske pga dubbel cachning eller ngt sådant (både "spel datan" och "skiv datan" eller vad man ska kalla det)

    Märkte också att WD10TPVT inte spinner lika snabbt som dom som sitter i från början, dessa hårddiskarna spinner i 5200RPM medans dom som sitter i från början spinner i 5400RPM det kan ha med det och göra också, eller så är det rent av en bugg i spelet
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  26. #26
    Registrerade
    Jan 2011
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Tydligen skall Sony nu spärra hårddiskbyte i 3.56 mjukvaran enligt rykten på nätet...
    Detta är saxat från Sonys officiella forum och google translaterad från Danska ---> original länk <---


    Jag har "OFW" och har den senaste uppdateringen, jag undrar bara om detta med att sony spärrar hårddisken om man sätter i en ny??? Och om man nu råkar ut för det kan man då bara slänga i den gammla igen för att bli av med problemet!!!!

  27. #27
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av sergeantlove Visa Inlägg
    Tydligen skall Sony nu spärra hårddiskbyte i 3.56 mjukvaran enligt rykten på nätet...
    Detta är saxat från Sonys officiella forum och google translaterad från Danska ---> original länk <---


    Jag har "OFW" och har den senaste uppdateringen, jag undrar bara om detta med att sony spärrar hårddisken om man sätter i en ny??? Och om man nu råkar ut för det kan man då bara slänga i den gammla igen för att bli av med problemet!!!!
    Testa

    1. Kasta in den senaste uppdateringen på din ps3 med din gamla hdd i maskinen.
    2. koppla ur din HDD.
    3. Montera i din nya och följ instruktionerna på skärmen. ( installera mjukvara *via usb minne* om den ber dig o formatera hdd )
    4. Fungerar det så grattis, om inte kasta i din gamla o följ instruktionerna *Glöm inte backuppa din data då det kan löna sig, ibland vill en ps3a formatera diskar vid byte.*
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av sergeantlove Visa Inlägg
    Tydligen skall Sony nu spärra hårddiskbyte i 3.56 mjukvaran enligt rykten på nätet...
    Detta är saxat från Sonys officiella forum och google translaterad från Danska ---> original länk <---


    Jag har "OFW" och har den senaste uppdateringen, jag undrar bara om detta med att sony spärrar hårddisken om man sätter i en ny??? Och om man nu råkar ut för det kan man då bara slänga i den gammla igen för att bli av med problemet!!!!
    spärrar och spärrar... det var en mega bugg... många som fick problem med hårddisken som satt i maskinen från början till och med första versionen av 3.56 buggade ur rätt rejällt, senare versionen av 3.56 och senare mjukvara ska det inte vara några sådana problem med vad jag känner till...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  29. #29
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Testa

    1. Kasta in den senaste uppdateringen på din ps3 med din gamla hdd i maskinen.
    2. koppla ur din HDD.
    3. Montera i din nya och följ instruktionerna på skärmen. ( installera mjukvara *via usb minne* om den ber dig o formatera hdd )
    4. Fungerar det så grattis, om inte kasta i din gamla o följ instruktionerna *Glöm inte backuppa din data då det kan löna sig, ibland vill en ps3a formatera diskar vid byte.*
    Den vill alltid formatera hårddisken... det är bara en fråga om den vill ha uppdatering eller ej... seriöst, ALLA hårddiskarna är krypterade på enhets basis, och du tror väl inte den krypterar hela disken rakt och använder det filsystem som finns på den från början?! det är ju ffs ett linux filsystem som är krypterat... inte windows (NTFS/FAT32) som typ alla diskarna som är förformaterade på något vis levereras med...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  30. #30
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Den vill alltid formatera hårddisken...
    Öhm... Nej inte om den har formaterats på en PS3 innan och samma maskin... Jag har själv swappat mellan två diskar på en o samma ps3a förut o det har inte varit några problem. Men en ny disk så ja då känner den för att formatera disken

    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    det är bara en fråga om den vill ha uppdatering eller ej...
    60Gb modeller med dubbel uppsättning nand ( Större )

    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    seriöst, ALLA hårddiskarna är krypterade på enhets basis, och du tror väl inte den krypterar hela disken rakt och använder det filsystem som finns på den från början?! det är ju ffs ett linux filsystem som är krypterat... inte windows (NTFS/FAT32) som typ alla diskarna som är förformaterade på något vis levereras med...
    Har du seriöst så lite att göra att du jämt måste sitta o märka ord hela tiden... NEJ så klart att den bara accepterar en disk som har ett PS3 system på sig, JA det är klart att den bara accepterar en disk som formaterats o systemerats upp på just den enheten den stoppas in på och diskar som suttit i samma konsol som innan.


    Och det var en medveten bugg so mspärrade diskar vid mjukvaru uppgradering i ett försök att låsa ute folk som kört med för stora diskar då de ansåg att det inte var nädvändigt för annat än Open managers med mera.
    Folk som tutat i YDL *nix har diskuterat rätt friskt kring detta med.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Byta hårddisk
    By loftby in forum XBOX 360 - BANNED FROM LIVE
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 11:22
  2. Byta Hårddisk
    By Philip164 in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 23:04
  3. Byta hårddisk...hur
    By J-man in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-26, 10:36
  4. XBOX Kompatibla hårddiskar: UDMA ?
    By fixedwire in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-23, 12:37
  5. Byta hårddisk?
    By fnk in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-12-16, 15:34

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •