Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Bränna "orginalspel"?

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2011
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Bränna "orginalspel"?

    Här kommer en fundering... Det är mycket diskussioner om att flasha och chippa, men inget (som jag iaf har läst) om varför det inte ska gå att kopiera spel så pass bra att man inte ska behöva göra ett ingrepp på sin konsoll för att spela brända spel.
    Är det en sak som helt enkelt har blivit bortglömt av dom som verkligen kan, eller är det ett omöjligt uppdrag?

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Har du en utvecklings brännare som bränner med en Bootsector ( Sist folk råkat få tag på sådana var det till Ps1/ps2 och de är utrustade med en identifierings sektor som berättar vilken enhet som brännt ut en testskiva och vilket företag som har den. )
    Inget normala brännare skall klara av.

    Efter Ps1-2 var det GD-Rom läsarna på Dreamcast som man kunde dumpa spel via originalmaskinen och en serie eller nätverksanslutning o sen kunde man trolla till en Utopia Bootsector på sina CD-R skivor om man var finurlig o kunnig nog.
    Så en handfull människor kunde göra bootbara Ps1-2 skivor och mer öppet var det på Dreamcast tiden då alla som kunde dumpa spel eller hade .iso filer kunde patcha in en bootsector rakt in på skivan då GR-Rom formatet var mindre än en CD-R i utrymme och man då kunde få plats med en fejkad bootsector på de skivor man körde backupper från

    Ps1 och Ps2 skivor har bootsectorn längre in på skivan och där läser inte normala läsare.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2011
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Ok, det låter rätt så hopplöst för en vanlig svenne .
    Sen kan jag tänka mig att en utvecklings brännare inte är gratis direkt.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    PS1 skivornas skydd är rätt ballt faktiskt. Dom har pressat datan på specifika spår/tracks på spelskivorna så att laserlinsens servo/korrigeringskretsar måste jobba när dessa "spår" skall läsa vid uppstart av spelet.

    Spåren "vobblar" helt enkelt lite.

    Sedan sitter det en krets som känner av hur korrigeringen jobbar, och på något magiskt sätt så omvandlas korrigeringens vågformer till skivans regionskod SCEA eller SCEI eller SCEE.

    Jag kan ju säga...lycka till att försöka få en brännare att bränna en skiva med sådana spår...

    När man chippar PS1:an så använder man en liten mikroprocessor (oftast PIC 12c508 eller liknande) som helt enkelt skickar in texten SCEASCEISCEE om och om igen med rätt bithastighet...

    (Med reservation för att jag minns/förstått något fel, jag hade bättre koll på PS1:an för 7-10 år sedan...)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    När man chippar PS1:an så använder man en liten mikroprocessor (oftast PIC 12c508 eller liknande) som helt enkelt skickar in texten SCEASCEISCEE om och om igen med rätt bithastighet...

    (Med reservation för att jag minns/förstått något fel, jag hade bättre koll på PS1:an för 7-10 år sedan...)
    Stämmer bra det
    Det var första versionen modchipp innan det kom speltitlar som letade efter en sådan kodsträng ( Silent hill USA import ) som då inte hoppade igång. *Detta då den kände av om det skickades en multisträng när den frågade

    Nästa steg var att efter ett tag då stänga av loopen med SCEE SCEI SCEU eller vad de var för att få igång sådana spel.

    Sen kom Dino Crisis ( Japan/USA Import ) som kände av att chippet var inaktivt o man fick köra ett chipp som startade kodsträng, efter en tid stängde av o en tid till slog på igen
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. kan nån skriva en guide till hur man bränner med "pioneer 111d" med "Imageburn"
    By shaft in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 01:34
  2. Bokstaven "Å" i subtitles blir "ì" i XBMC - hjälp!
    By n00rfen in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 20:25
  3. Kan inte bränna "projekt gotham racing 2"
    By mlarsson in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 10:51
  4. Hur får jag en "Launch Menu 2" som hänvisar till "F:\games"?
    By Freddo_mAN in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-12, 19:28
  5. Flera "Items" i samma "section"? (evox.ini)
    By boxhack in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-10, 13:44

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •