Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: [Guide]: Softmodda en wii med 4.3E eller 4.3U

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43

    [Guide]: Softmodda en wii med 4.3E eller 4.3U

    OBS!!!!!: JAG TAR INTE ANSVAR FÖR OM DU BRICKAR DIN WII OM DU FÖLJER GUIDEN!!

    1. kika på vilken version av systemet du har, om du har 4.3 kan du fortsätta, om inte bör du uppdatera först och i skrivande stund (2011-04-03) är det lugnt att uppdatera via nätet till 4.3
    2. Formatera ditt SD kort i FAT32 kopiera sedan in innehållet från SD1 till ditt minneskort (SD1 = rooten på minneskortet, det ska alltså inte ligga som SD1\...)
    3. Starta Lego Indiana Jones: The original adventure, du behöver inte börja spela bara klicka dig fram till menyn där du kan välja olika val, om du redan börjat spela spelet kopiera ut din sparning till ett SDKort… det gör du genom att gå in på wii knappen, välja data management följt av wii och SD Card (fliken längst upp till höger på sista delen)
    4. Kopiera nu in indiana pwns för den version av spelet du kör (EUR) du kommer se vilken du ska ha
    5. Starta nu spelet igen och gå ladda sparningen. Spring sedan igenom courtyard och gå fram till den svarta figuren som ser ut som ett skellett. Tryck därefter på styrkorset så du kommer till en ikon med 2st siluetter som ser ut att byta plats därefter trycker du på A knappen
    6. Om du gjort rätt kommer det nu rassla till på skärmen och du kommer sedan få fram en ruta där det står att du inte ska ha betalat för programvaran, har du gjort det nu? Nej! Inte alls inte äns för min tid jag lägger ner på att skriva den här guiden åt dig anyhow, det kommer ta en liten stund sen kommer det stå att du ska trycka på 1 för att fortsätta, well whatcha waiting for?! Do it!
    7. Installera The Homebrew channel, svara ja på alla frågorna. Välj bootmii och installera som boot2 om möjligheten finns (svara ja på alla frågorna igen) och även som IOS oavsett om du kan installera som boot2 eller inte… och svara ja på allt…
    8. Välj nu exit, du bör då komma till The Homebrew channel, om så är fallet tryck på Home. Välj nu Launch Bootmii. Du kommer nu förhoppningsvis komma åt bootmii menyn, om du inte gör det kommer din wii troligen blinka, då har du gjort något fel och får göra om ovanstående steg en gång till.
    9. Gör nu en backup av din nand genom att navigera i menyn med power/eject och välja med reset, du ska i första menyn gå längst till höger så du kommer åt ”andra sidan” där efter väljer du ikonen längst till vänster.
    Filer som ingår i din backup:
    • Nand.bin
    • Keys.bin
    • Installer.log *inte riktigt del av din backup, men bra o ha om det skulle skita sig för felsökning*
    • Bootmii *mapp*
    10. Kopiera ut din backup och lägg på lämpligt ställe på datorn, du vill inte tappa bort den om det går åt h-vete för dig… kopiera därefter in SD2 (på samma sätt som tidigare med SD1)
    11. Starta homebrew channel igen och välj IGEN Launch Bootmii, den här gången kommer du att starta MultiModManager som fungerar med wiimoten *thank god for that!*
    12. Tryck Höger på styrkorset så kommer du till WAD installations menyn, tryck på 1 knappen och tryck på A knappen, det kommer nu förhoppningsvis rassla till lite på skärmen.det är 16 WAD filer som ska installeras, kika nog i slutet att det verkligen blev så
    13. När allting är klart ovan, starta om din wii och starta the homebrew channel, väl där väljer du priiloader i listan och väljer Load. Vänta lite, tryck sedan på + Knappen för att installera Priiloader, starta sedan om din wii igen och håll in reset knappen
    14. Du kommer nu om du gjort rätt starta Priiloader (vit skärm med svart/blå text) med din wiimote bläddrar du dig ner till ”System Menu Hacks” väl här kommer du förhoppningsvis se en lista med hacks du kan använda nedan följer en liten lista med vad dom olika sakerna gör:
    • Re-Enable Bannerbomb v2: Som det låter, den ger dig möjlighet att köra bannerbomb v2 igen, det är ett äldre hack som inte kräver Lego Indiana Jones eller något annat spel.
    • Region Free EVERYTHING: Som det låter, gör din maskin regions fri igen
    • Block Disc Updates: Again, som det låter. Blockerar uppdateringar från skivor, det vill säga du får ett error message när du försöker uppdatera! *Väldigt bra att ha!!*
    • Move Disc Channel: Ger dig möjlighet att flytta disc channel om du vill det, normalt är den annars låst till övre vänstra hörnet.
    • Block Online Updates: Som Block Disc Updates men för online uppdateringar istället
    • Remove NoCopy Save File Protection: Ger dig möjlghet att flytta mer eller mindre alla gamesaves du har normalt är vissa låsta och kan inte kopieras.
    • Auto-Press A at Health Screen: som det låter, gör så att du slipper trycka på A under uppstart
    Välj dom olika du vill ha med A knappen, dom ska stå Enabled (dom du vill ha) resten ska vara disabled, när du är klar, välj Save Settings
    15. Du är nu klar med installationen och kan lägga in innehållet från SD3 istället, detta är då alltså program som du kommer vilja ha:
    • USBLoaderGX: Startar spel från hårddisk, bästa för äldre spel
    • Wiiflow: Som ovan, men bästa för nyare spel
    • CFGUSBLoader: Som ovan, men något mer avancerad
    • WiiMC: Media spelare
    • GeckoOS: Startar spel från andra regioner och skipper update check *detta är från skiva*

    Filerna du behöver kan du ladda hem här
    Last edited by Swizzy; 2011-04-03 at 13:43.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    32
    Respekt
    16
    Jag har ett wii med ett gammalt wiikey chip och jag funderar på att softmoda det för den goda sakens skull men i mitt fall skulle man inte kunna köra Lego Indiana Jones ifrån en bränd spel backup eller måste de vara ett original spel?

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Aggudabbu Visa Inlägg
    Jag har ett wii med ett gammalt wiikey chip och jag funderar på att softmoda det för den goda sakens skull men i mitt fall skulle man inte kunna köra Lego Indiana Jones ifrån en bränd spel backup eller måste de vara ett original spel?
    Det fungerar med backup kopia också, men se till att du kör PAL och inte NTSC om du har en europeisk maskin och tvärtom om du har en Amerikansk maskin, har du en Japansk maskin får du använda andra hacks då Lego Indiana Jones aldrig släpptes som japansk utgåva... och se till att du tar "Lego Indiana Jones: The original adventure" och inte "Lego Indiana Jones: The adventure continues" (2:an)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    OBS!!!!!: JAG TAR INTE ANSVAR FÖR OM DU BRICKAR DIN WII OM DU FÖLJER GUIDEN!!

    1. kika på vilken version av systemet du har, om du har 4.3 kan du fortsätta, om inte bör du uppdatera först och i skrivande stund (2011-04-03) är det lugnt att uppdatera via nätet till 4.3
    [/URL]
    Kan man skapa en ren updaterings-skiva själv?
    Ska hjälpa en polare vars barn lyckades halvt uppdatera sin 4.2E till 4.3U med nåt harry potter-spel. Nu kommer man inte åt menyer alls, internat fungerar inte, men hans maskin fungerar att spela på, så jag tänkte ta ner 4.3E med hjälp av NUSD och försöka att uppdatera den till 4.3E och sedan använda den här guiden. Man kan ju välja att packa nerladdningen somwadfil, så det går kanske att köra den med wadmanager, men det känns ju nte så säkert, då uppdateringen tar bort möjligheten att köra t.ex. just wadmanager. Känns som om det är att tigga om brickning, men kanske har jag fel.
    Ett andra alternativ är ju givetvis att få tag i ett pal-spel med 4.3 uppdateringen och spela det, men jag hittar ingen lista med vilka spel som har den uppdateringen.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Kan man skapa en ren updaterings-skiva själv?
    Ska hjälpa en polare vars barn lyckades halvt uppdatera sin 4.2E till 4.3U med nåt harry potter-spel. Nu kommer man inte åt menyer alls, internat fungerar inte, men hans maskin fungerar att spela på, så jag tänkte ta ner 4.3E med hjälp av NUSD och försöka att uppdatera den till 4.3E och sedan använda den här guiden. Man kan ju välja att packa nerladdningen somwadfil, så det går kanske att köra den med wadmanager, men det känns ju nte så säkert, då uppdateringen tar bort möjligheten att köra t.ex. just wadmanager. Känns som om det är att tigga om brickning, men kanske har jag fel.
    Ett andra alternativ är ju givetvis att få tag i ett pal-spel med 4.3 uppdateringen och spela det, men jag hittar ingen lista med vilka spel som har den uppdateringen.
    Om maskinen är tillräckligt gammal för att kunna installera bootmii som boot2 kan du köra in det och göra backup av nanden som den är nu istället och installera in alla IOS'ar som behövs för 4.3E med WADManager eller ännu bättre multimodmanager, kör med modmii så får du hjälp att fixa det på ett säkert sätt

    http://gbatemp.net/index.php?showtopic=207126 <--- där hittar du modmii, välj att du har en Europeisk maskin den borde slänga med save för US versionen också tror jag, annars tar du bara ner det separat...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Om maskinen är tillräckligt gammal för att kunna installera bootmii som boot2 kan du köra in det och göra backup av nanden som den är nu istället och installera in alla IOS'ar som behövs för 4.3E med WADManager eller ännu bättre multimodmanager, kör med modmii så får du hjälp att fixa det på ett säkert sätt
    Var hos polaren igår för att fixa hans Wii. Kom på att vi hade köpt Zumba till wii och det var så pass nytt att det borde vara 4.3, och mycket riktigt så när jag väl stappade i det så ville den uppdatera. Allt gick bra och den startade upp igen utan problem. Efter uppdateringen utgick jag från den här guiden med de filer som länkas till i slutet. Oerhört smidigt att ha alla filer förberedda i olika kataloger.
    Dock blev det problem under punkt 12. Det blev inte 16 WAD-filer installerade utan endast 10. Jag fick error (-1035) på CIOS 223[38+37]v4, 223[38]v4, 249[38]v17, IOS38-64-v3867, 53-64-v5406, 55-64-v5406.
    Antagligen är det stub-IOS. Är det bara jag som lyckats få det så här eller den delen är missad i guiden? Enligt andra sidor så behöver man ta bort dem på 4.2 och 4.3.
    Då jag inte hade annat med mig än softmodd4.3.rar så fick det vara så, får köra dit en annan dag och fixa det sista. USBloader fungerade, men inte Wiiflow och CFGUSBloader, använder antagligen Cios 223.Även alla spel förutom GH5 fungerade, så den är lång bättre än den var innan.

    Mycket bra guide Swizzy, Tack för den!!
    Lägg gärna med Trucha Bug remover i SD2 och lägg in instruktioner i guiden hur man gör om det skulle skita sig.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Var hos polaren igår för att fixa hans Wii. Kom på att vi hade köpt Zumba till wii och det var så pass nytt att det borde vara 4.3, och mycket riktigt så när jag väl stappade i det så ville den uppdatera. Allt gick bra och den startade upp igen utan problem. Efter uppdateringen utgick jag från den här guiden med de filer som länkas till i slutet. Oerhört smidigt att ha alla filer förberedda i olika kataloger.
    Dock blev det problem under punkt 12. Det blev inte 16 WAD-filer installerade utan endast 10. Jag fick error (-1035) på CIOS 223[38+37]v4, 223[38]v4, 249[38]v17, IOS38-64-v3867, 53-64-v5406, 55-64-v5406.
    Antagligen är det stub-IOS. Är det bara jag som lyckats få det så här eller den delen är missad i guiden? Enligt andra sidor så behöver man ta bort dem på 4.2 och 4.3.
    Då jag inte hade annat med mig än softmodd4.3.rar så fick det vara så, får köra dit en annan dag och fixa det sista. USBloader fungerade, men inte Wiiflow och CFGUSBloader, använder antagligen Cios 223.Även alla spel förutom GH5 fungerade, så den är lång bättre än den var innan.

    Mycket bra guide Swizzy, Tack för den!!
    Lägg gärna med Trucha Bug remover i SD2 och lägg in instruktioner i guiden hur man gör om det skulle skita sig.
    Det ska inte behövas egentligen... stub ios:arna skrivs bara över med mm, har du sökt på felkoden du fick (vad den betyder)?

    *edit:*

    http://www.wiihacks.com/other-faq-gu...ger-guide.html <--- läs här om du hur du gör för att radera stub IOS med multi mod manager istället trucha bug restorer som jag antar det är du pratar om behövs bara till 4.2, sen har du any title deleter som också bara används på 4.2 as far as i know... jag är iofs inte expert inom wii/softmodd, men jag har lite kunskaper iaf om hur det funkar, prova som sagt köra med multimod manager enligt guiden jag länkade till och se om det hjälper dig (sektionen: "Remove Stubbed IOS")
    Last edited by Swizzy; 2011-06-04 at 17:59.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    519
    Respekt
    21
    Tjena.

    Var ett tag sedan någon skrev i denna guide så undrar lite. Har precis skaffat mig ett Wii med 4.3E och funderar på att softmodda. Finns det något sätt att slippa köpa Lego Indiana Jones? Såg någonstans om något som kallades letterbomb. Är detta fortfarande den bästa guiden fast den är några månader?

    Edit: Hittade en fin uptodate guide. Jag undrar dock om någon skulle kunna säga något om hur stor risken är för att man råkar bricka? Jag har pillat mycket med Original Xbox i min dagar och har god datorvana så jag kommer inte fumla med något rent tekniskt. Tänker snarare på hur stor risken är att något går fel av sig själv. Verkar vara ganska mycket varningar om det så det känns som att med lite otur kommer allt bara stanna fast man inte har gjort något fel och sen är man rökt.
    Last edited by wixia2; 2011-11-29 at 22:40.

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Ladda hem programmet modmii och låt den generera en guide åt dig så kommer du få det senaste/bästa och dessutom minimera risken för brick ganska jätte mycket
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    19
    Hej. Har ett Wii med nåt chip i, men vet inte vilket. Det är version 4.3E på Wii:et. Mina gamla skivor funkar inte längre (repor) så tänkte ge mig på det här istället! Det verkar ju inte vara så jätteavancerat? Behöver jag bara ett SD kort och en version av lego indiana jones? Sen försökte jag ladda hem alla filer som behövdes genom länken, men den funkar inte längre. Hur får jag tag i filerna som behövs nu?
    Eller det finns nåt enkelt nytt sätt? läste nåt om modmii eller nåt sånt. hur gör man det?
    Last edited by davvekulneff; 2014-07-27 at 15:20.

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    236
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av davvekulneff Visa Inlägg
    Hej. Har ett Wii med nåt chip i, men vet inte vilket. Det är version 4.3E på Wii:et. Mina gamla skivor funkar inte längre (repor) så tänkte ge mig på det här istället! Det verkar ju inte vara så jätteavancerat? Behöver jag bara ett SD kort och en version av lego indiana jones? Sen försökte jag ladda hem alla filer som behövdes genom länken, men den funkar inte längre. Hur får jag tag i filerna som behövs nu?
    Eller det finns nåt enkelt nytt sätt? läste nåt om modmii eller nåt sånt. hur gör man det?
    Finns en bra guide på ett annat Wii forum men kan tyvärr inte länka till det men Googla på "wiiforumet softmodda riger" så hittar du det
    3.2E, Wiikey1 1.99, SD:1gb/HD:320gb, BootMii@Boot2, HBC 1.1.2, PriiLoader 0.8beta4, cIOSx r21 d2x-v10beta53, CFG USB Loader Mod v70r65, WiiMC 1.3.4

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av riger Visa Inlägg
    Finns en bra guide på ett annat Wii forum men kan tyvärr inte länka till det men Googla på "wiiforumet softmodda riger" så hittar du det
    Verkade mycket bökigare än den guiden som finns här på forumet...

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av davvekulneff Visa Inlägg
    Verkade mycket bökigare än den guiden som finns här på forumet...
    Filen som jag länkade till i guiden finns här numera, men... den är ganska out-dated (har hänt en hel del på nästan 3 år )
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Filen som jag länkade till i guiden finns här numera, men... den är ganska out-dated (har hänt en hel del på nästan 3 år )
    Jo såklart. Men vilken guide etc. ska/ bör jag följa idag då? Enklast och bäst?

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av davvekulneff Visa Inlägg
    Jo såklart. Men vilken guide etc. ska/ bör jag följa idag då? Enklast och bäst?
    Antingen riger's guide, eller så laddar du hem modmii och låter den generera en guide åt dig... det e så jag brukar göra när jag vill ha hyffsat up-to-date filer
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2016
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Kan man skapa en ren updaterings-skiva själv?
    Ska hjälpa en polare vars barn lyckades halvt uppdatera sin 4.2E till 4.3U med nåt harry potter-spel. Nu kommer man inte åt menyer alls, internat fungerar inte, men hans maskin fungerar att spela på, så jag tänkte ta ner 4.3E med hjälp av NUSD och försöka att uppdatera den till 4.3E och sedan använda den här guiden. Man kan ju välja lån utan uc 25000 att packa nerladdningen somwadfil, så det går kanske att köra den med wadmanager, men det känns ju nte så säkert, då uppdateringen tar bort möjligheten att köra t.ex. just wadmanager. Känns som om det är att tigga om brickning, men kanske har jag fel.
    Ett andra alternativ är ju givetvis att få tag i ett pal-spel med 4.3 uppdateringen och spela det, men jag hittar ingen lista med vilka spel som har den uppdateringen.
    Kanske vanskligt, men jag tänkte testa själv!

Liknande diskussioner

  1. Softmodda xbox utan minneskort?
    By lambdan in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-23, 12:44
  2. Softmodda wii olagligt?
    By Pjodrov in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 17:46
  3. Softmodda tom 160GB?
    By ZitreXx in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 21:42
  4. Softmodda med iPod Shuffle?
    By xtimmyx in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 22:02
  5. Behöver en guide eller tips eller nåt.
    By Kirabira in forum XBOX Case Mods
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 00:21

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •