Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 45

Diskussion: Sata kabel.

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17

    Sata kabel.

    Hej,

    Vill byta ut min korta SATA kabel som går till min Liteon dvd 93450.
    Jag vet att det finns olika hastigheter på kablarna. Hur snabbt använder xbox360 egentligen?

    Nån som vet vilken hastighet jag ska ha? Eller är det bara välja den billigast?? Är orolig ifall jag väljer en lägre hastighet och sen blir man bannad på grund av det.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    varför vill du i huvudtaget byta? är den som sitter där redan trasig? isåfall kan du köpa en ny kabel av samma typ och längd och allting av oss... http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1341&xSec=93
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17
    Jag ska bygga en Blaster liknande själv. Därför jag undrar.

    Nu när jag ändå håller på dra lite kablar. Jag undrar kan jag löda fast lite trådar på DVD lite on 9345 och dra ut utanför chassi och där bygger jag en lite switch. När jag vill läsa ut nyckel så switcha jag och när jag vill återställa (typ återställa det jag har kapat på banan) så switcha jag tillbaka. Då slipper jag öppna DVD varje gång. Jag har en tiao kit som underlättar litegrann.

    Jag slipper både öppna chassi och öppna DVD. Allting kan jag sköta utanför.

    Funkar det Swzzy?
    Last edited by feifam; 2011-06-18 at 16:12.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av feifam Visa Inlägg
    Jag ska bygga en Blaster liknande själv. Därför jag undrar.

    Nu när jag ändå håller på dra lite kablar. Jag undrar kan jag löda fast lite trådar på DVD lite on 9345 och dra ut utanför chassi och där bygger jag en lite switch. När jag vill läsa ut nyckel så switcha jag och när jag vill återställa (typ återställa det jag har kapat på banan) så switcha jag tillbaka. Då slipper jag öppna DVD varje gång. Jag har en tiao kit som underlättar litegrann.

    Jag slipper både öppna chassi och öppna DVD. Allting kan jag sköta utanför.

    Funkar det Swzzy?
    Jao, det ska väl funka... men det blir en himmla massa arbete för dig, för att det ska funka så bra som möjligt på insidan ska du inte bara ha en "switch" utan du måste ha så du kan laga banorna och sedan även kunna switcha lite grann. det vill säga du måste bygga en egen liten krets med flera switchar så du kan bryta på flera punkter och brygga ihop dessa igen när det behövs...

    Det ska funka med en vanlig standard SATA kabel du har i datorn, det är egentligen ingen hastighets skillnad på själva kablarna vad jag känner till, så kör du med en "SATA" kabel kommer den motsvara standarden i "SATA2" eller "SATA II" som det också heter... däremot kanske det kan skilja om man går upp till SATA3, men det tror jag inte det gör heller, samma antalet anslutningar... det är bara att enheterna kan processera datan snabbare...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17
    Jag har en kit och den hjälper väldigt mycket. Jag behöver endast 2 st switchar (Alltså 4 kablar) och sen 2 trådar som jag kopplar in GND och 3.3V. Dom drar jag till min lite on kit.

    Det ända jag inte riktig fattar på DVD kretskortet. PIN 101 är den kopplad med banan närmast när dvd är som original? Titta på din bild. Är PIN 101 kopplad med banan?

    http://swizzy.se/diagram/images/Liteon_boxxdr_4.jpg

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av feifam Visa Inlägg
    Jag har en kit och den hjälper väldigt mycket. Jag behöver endast 2 st switchar (Alltså 4 kablar) och sen 2 trådar som jag kopplar in GND och 3.3V. Dom drar jag till min lite on kit.

    Det ända jag inte riktig fattar på DVD kretskortet. PIN 101 är den kopplad med banan närmast när dvd är som original? Titta på din bild. Är PIN 101 kopplad med banan?

    http://swizzy.se/diagram/images/Liteon_boxxdr_4.jpg
    Ja, det jag menar är att du måste ha en switch som kan koppla samman dom 2 nedre banorna, en switch som kan koppla samman den övre banan med alla 3 delarna (så du får kontakt mellan 101:an och övriga delar, samt behöver du ha en switch som du kan koppla mot ground... det blir 3 switchar...

    utöver det behöver du då också ha en rejäl switch som kan bryta DVD ström kablaget samt sata kabeln...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17
    När det gäller DVD ström och SATA har fixat en manuell switch där jag har dragit en Sata kabel från xboxens moderkortet ut till chassi och en kabel från dvd ut till chassi och vad jag behöver det är bara manuell koppla själv utanför. Har köpt en sånt kabel på ebay.

    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=270722035736

    När jag ska spela spel då ska jag serie koppla SATA dvd mot moderkortet och när jag ska flasha då kopla jag bort kaBel och plugga in min kit.
    Jag har gjort en sånt lösning på dvd ström kabel också.

    Så allting kan jag sköta utanför.

    Vad tycker du skulle det fungerar?
    Last edited by feifam; 2011-06-19 at 09:28.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det borde fungera ja, se bara till att du kopplar kablarna från kretsen på liteon driven rätt... jag kan nog rita ett diagram åt dig för hur du ska göra lite senare, så du får till det rätt... eller så kan du försöka rita ett diagram själv över hur du har planerat löda den delen?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17
    Så här planera jag patcha min dvd kablar:
    http://3.bp.blogspot.com/-1HOtNHp5rp.../s1600/DVD.JPG

    1. När jag ska läsa ut nyckel bryter jag S2 och S1 och koppla in GND och 3.3V. Och när jag ska spela ska S2 och S1 slutna och bort med GND och 3.3V.

    Har jag uppfattat rätt med läsa ut nyckel? Självklart ska jag koppla in en 22 ohm som går till jord också.

    Här är min kit: Jag ska någ dra min GND och 3.3V till nere på höger.
    http://www.tiaowiki.com/wiki/images/b/b7/Clip-on.jpg

    2. Wow jag hittar en trasig moderkort hemma i den finns det en switch liknande grej cts 208-5 t220 står det på den. Så här ser den ut men vet inte så mycket datablad på den.
    http://media.digikey.com/photos/CTS%20Photos/208-5.jpg

    Tror du den fungera för mig?
    Last edited by feifam; 2011-06-19 at 14:02.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Jag skulle hellre göra som jag ritat upp på bilden nedan:



    Dom röda linjerna = Kapa här (ungefär)
    Dom blå linjerna = Gör fasta bryggningar här med kabel
    Dom svarta linjerna = koppla en switch hit denna döper vi till S1
    Dom gula linjerna = Koppla en switch hit denna döper vi till S2
    Dom lila linjerna = Koppla en switch hit med ett 12ohm motstånd denna döper vi till S3

    Ok, för att nu förklara när du ska switcha på dom olika switcharna...

    S1 och S2 ska vara i läget på när du bara ska använda läsaren normalt i annat fall ska dom vara avstängda

    S3 ska vara i avstängt läge när du ska använda läsaren normalt samt fram tills dess du ska lura läsaren till att gå in i läs/skrivbart läge (0x72)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17
    Vet du hur mycket ström det går igenom 3.3V punkterna? Det gäller switchen som jag har hittat.
    cts 208-5 t220 står det på den. http://datasheet.octopart.com/208-5-...eet-130146.pdf
    http://media.digikey.com/photos/CTS%20Photos/208-5.jpg

    Klarar den att switcha för att läsa ut nycklarna?

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    skulle nog funka, men jag skulle rekomendera att du kör någonting i stil med den där för S1 och S2 medans du kör en vipp strömbrytare för S3
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    dragonslayer Guest
    Ehhu..umm ...
    Du är väl medveten om att du bara behöver bryta banorna när du dumpar första gången?
    När du väl har original firmware så är det bara att skapa CFW från den hur många gånger som helst...
    När du har dumpat original Firmware så behöver du ju bara ett standard Blaster kit när du skall uppdatera nästa gång..

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    Ehhu..umm ...
    Du är väl medveten om att du bara behöver bryta banorna när du dumpar första gången?
    När du väl har original firmware så är det bara att skapa CFW från den hur många gånger som helst...
    När du har dumpat original Firmware så behöver du ju bara ett standard Blaster kit när du skall uppdatera nästa gång..
    jo jo, men det är ju bra om man har möjligheten att dumpa om på nytt utifall att man tappar bort nyckeln... eller om ms ändrar något så man verkligen måste dumpa om, då kanske man inte vill öppna igen?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17
    Men hur är det EGENTLIGEN. Jag har original FW från utläsning första gång. Men jag har hört efter den senaste uppdatering så kan kanske MS har ändrat nånting.

    Detta märkte jag att när jag valde source i JF och den vill då ha LT 1.1 som target det är ju lite fel.
    Jag har den senaste dashboard och MS nyaste FW i dvdn.

    Måste jag inte dumpa om då? för att få JF förstå att ta LT 1.9 filen jag vill ha?

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av feifam Visa Inlägg
    Men hur är det EGENTLIGEN. Jag har original FW från utläsning första gång. Men jag har hört efter den senaste uppdatering så kan kanske MS har ändrat nånting.

    Detta märkte jag att när jag valde source i JF och den vill då ha LT 1.1 som target det är ju lite fel.
    Jag har den senaste dashboard och MS nyaste FW i dvdn.

    Måste jag inte dumpa om då? för att få JF förstå att ta LT 1.9 filen jag vill ha?
    Egentligen inte nej... du får ladda LT+ 1.9 manuellt... men jag brukar rekomendera att man ALLTID dumpar innan man flashar, så att man inte tror sig ha nyckeln osså skiter det sig för att det inte var samma...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17
    Hur som helst. När jag har fixat kablarna så kan jag dumpa varje gång när jag flashar så är man safe ifall MS ändrar på nyckel eller innehållet.

    Tack Swizzy. Jag har förberett lite material och ska mecka med dvd idag. Själva flashningskablar är redan fixat. Det kommer vara så grymt!

  18. #18
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17
    Hjälp jag får inte kontakt längre med pin101. Jag förtenna den bara. Finns fler pin101 punkter??

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av feifam Visa Inlägg
    Hjälp jag får inte kontakt längre med pin101. Jag förtenna den bara. Finns fler pin101 punkter??
    Grattis, du har precis mördat din liteon... trodde du kunde löda när du gav dig in på detta?

    Ja, det finns alternativa punkter... på ovansidan av moderkortet under massa skit...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17
    jag ska ta med kortet till jobbet imrogon. Ska titta i mikroskåp. DET VAR FAN DEN SISTA KABEL KVAR!!

  21. #21
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17
    Vet du exakt var alternativ pin101 är?

    WOW titta här!!

    http://dream.pic.fi/kuvat/Xbox%20360...20fix.JPG/full

    http://www.xboxhacker.org/index.php?topic=14040.0

    hmm dom skriver så mycket SWIZZY förstår du vad exakt jag ska göra från deras tråd?
    Last edited by feifam; 2011-06-20 at 23:17.

  22. #22
    dragonslayer Guest
    MRA är ju helt Outdated.. varför inte bygga in en PMT istället? (PóGó MO THóIN)
    EDIT: Annars så finns det ju inte såå många nya nyckelplatser att välja på... kanske man får flasha 2-3 ggr innan man hittat rätt
    Last edited by dragonslayer; 2011-06-21 at 08:08.

  23. #23
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17
    Jag ska titta på mikroskåpet på jobbet och se om det finns yta kvar att löda.
    Last edited by feifam; 2011-06-21 at 08:54.

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    MRA är ju helt Outdated.. varför inte bygga in en PMT istället? (PóGó MO THóIN)
    EDIT: Annars så finns det ju inte såå många nya nyckelplatser att välja på... kanske man får flasha 2-3 ggr innan man hittat rätt
    jo, men PMT funkar inte om du inte vill skruva isär maskinen det är det som är själva tanken med hela det här projektet, att INTE skruva isär maskinen men ändå ha möjlighet att dumpa allting...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av feifam Visa Inlägg
    Vet du exakt var alternativ pin101 är?

    WOW titta här!!

    http://dream.pic.fi/kuvat/Xbox%20360...20fix.JPG/full

    http://www.xboxhacker.org/index.php?topic=14040.0

    hmm dom skriver så mycket SWIZZY förstår du vad exakt jag ska göra från deras tråd?
    buggig php kod, den använder för mycket minne så jag kan inte se vad dom skrivit, men ja... jag vet vart dom alternativa pin 101 finns...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  26. #26
    dragonslayer Guest
    Jag förstår inte varför inte PMT skulle gå att löda in ... Är ju bara att löda en enda tråd (MPX01) istället för de 11 lödpunkterna som MRA behöver (på själva driven då alltså)
    (Det är säkert något jag inte tänkt på) men jag vill gärna veta!

    EDIT: La till en bild till en PMT PROBE
    Last edited by dragonslayer; 2011-06-21 at 15:35.

  27. #27
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17
    Så Swizzy jag är back in business. Jag har kontakt med pin101 och jag ser den mycket bra. Nu ska jag slutföra mitt projekt! Ingen kan hindra mig nu!

    Jag har till och med flashat nu till LT 1.9 för att se om min dvd är hel. För skoj skull kan man flasha om med LT 1.9 igen? Man måste leka annars lär man sig inte.
    Last edited by feifam; 2011-06-21 at 19:00.

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av feifam Visa Inlägg
    Så Swizzy jag är back in business. Jag har kontakt med pin101 och jag ser den mycket bra. Nu ska jag slutföra mitt projekt! Ingen kan hindra mig nu!

    Jag har till och med flashat nu till LT 1.9 för att se om min dvd är hel. För skoj skull kan man flasha om med LT 1.9 igen? Man måste leka annars lär man sig inte.
    Japp, du kan flasha om firmwaren i princip oändligt många gånger (eller rättare sagt tills kretsen blir sliten, vilket tar VÄLDIGT lång tid om den i huvudtaget blir sliten pga att man skriver till den...)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  29. #29
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Typ upp till 10.000 skrivningar eller mer *lol*
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  30. #30
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17
    Nää jag lägger ner projektet att använda switch för att läsa ut nyckel. Det var en bra försök men det var mycket komplicerad. När jag var färdigt test mäte jag olika kombinationer och jag får massa kortslutningar. Det kanske var rätt gjort men jag vågar inte chansa så jag lägger ner. Men jag har fixat Power kabel med 12 stift samt SATA kabel. Jag kan iallafall flasha utan att öppna burken nu har inte testat än.

    Nu till min viktigaste fråga. När jag försöker nu återställa alltså ansluta dom området jag har kapat i dvd märkte jag att det finns 2 ställe som har kontakt med varandra. Kan nån verifiera det att det ska vara så?
    titta på röda tråden i bilden. dom 2 punktera är anslutna. Ska det vara så?
    http://2.bp.blogspot.com/-ijxAkmajGR...n_boxxdr_4.jpg

    skönt att få det klart snart.
    Last edited by feifam; 2011-06-23 at 10:53.

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Initiera SATA-diskar som "SATA" och inte "SCSI"?
    By pemani in forum PC - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 10:03
  2. sata kabel?
    By eddy in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 21:15
  3. USB - SATA, går det?
    By Aragorn-noob in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 21:47
  4. Korssad Kabel elr Org xbox link kabel?
    By Xema in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-07-19, 08:51
  5. UDMA 100 IDE kabel istället för original IDE kabel?
    By Nijo in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 17
    Senaste inlägg: 2004-02-03, 09:09

Tags for this Thread

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •