Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Guide: Hur du kommer igång med en Xk3y

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43

    Guide: Hur du kommer igång med en Xk3y

    Så, du har köpt en xk3y och vill nu veta hur du ska använda den?

    Det finns flera olika modeller av xk3y och flera olika sätt att använda den, det som alla modellerna har gemensamt är mjukvaran.

    För att använda din Xk3y behöver du ha en USB hårddisk formaterad i NTFS, mac OSx Extended eller EXT 2/3/4 Vilket format som passar dig bäst beror på vilket operativ system du kör med, NTFS är för windows, mac OSx Extended är naturligtvis för MAC och EXT 2/3/4 är för Linux.

    Den här guiden kommer vara skriven för dig som använder windows, har du annat operativsystem får du själv lista ut hur du lägger in spelen på din hårddisk, dock kommer det troligtvis vara ungefär samma metod.

    Förbereda hårddisken för xk3y:

    1. Formatera din hårddisk till det filsystem du vill ha, i den här guiden använder vi oss av NTFS och du gör det enligt följande mini guide:

    a. Gå in på "Den här datorn" eller "Dator"
    b. Högerklicka på din USB hårddisk och välj "Formatera..."
    c. Under filsystem väljer du "NTFS" och bocka i "Snabbformatering" tryck sedan på "Starta"
    d. Nu kommer disken formateras, det går ganska fort när du kör snabbformatering, kör du inte med detta tar det vädigt lång tid...


    2. Skapa nu en mapp på din hårddisk med namnet "games" OBS: små bokstäver!! det kan funka med Games också för vissa, men strular det, byt till games

    3. Lägg nu in dina ISO filer i den nyskapade mappen, du kan även om du känner för det lägga spelen i kategorier, t.ex:

    games\Action\actionspel.iso
    games\Rollspel\rollspel.iso
    games\Racing\racingspel.iso

    4. För att starta spelen finns det nu olika metoder du kan använda... läs rubrikerna för den du vill använda:

    Genom Controller boxen:

    Helt enkelt, koppla in controller boxen till xk3y'n med en MicroUSB kabel, vissa har fått en sådan med, andra har en fast sådan från insidan av boxen, andra får köpa egen...

    Du får nu starta konsollen normalt följt av att du "ejectar trayen" alltså trycker på eject knappen på konsollen (när konsollen väl startat) eller genom att du i dashboarden har ikonen för spel/video skivor markerad och trycker på X knappen på din handkontroll (eller A om det står "Open Tray")

    Välj sedan spelet du vill spela genom att gå in på översta menyvalet, ibland kan det ta några sekunder innan hårddisken hittas av din xk3y, detta är normalt. beroende på vilken systemversion du har kommer det antingen inte stå någonting eller stå (1) i slutet av första menyvalet, står det (0) hittar den ingen hårddisk och du får felsöka varför... mer om det kommer i slutet av guiden

    Starta spel genom Video/Music/Picture Library på konsollen:

    Koppla in din hårddisk till din xk3y, antingen till controllerboxen eller till USB dongeln som sitter baktill på konsollen med en flatkabel till (beroende på vilken variant av xk3y du har)

    När konsollen väl startat och xk3y'n har hittat din hårddisk trycker du bara på eject, när du gör det borde den registrera sig som att den öppnas och stängs, när den väl stängs kommer den läsa en "mixed media disc", när den gör det kan du gå in på Picture Library (på äldre versioner av Xk3y kan man behöva gå in på Movie eller Music Library) och välja Current disc, väl där borde du se din hårddisk, gå in på den... där ser du antingen dina mappar eller dina spel, välj vilket spel du vill spela (gå in i mappen) det borde nu stå "Press eject to load" tryck då bara på eject igen så kommer spelet laddas igång istället för mixed media disc

    *** Guiden är inte fullständig ännu, fyller på den när jag känner att jag orkar ***
    Attached Files Attached Files
    Last edited by Swizzy; 2012-02-21 at 23:06. Anledning: Bifogade officiella Xk3y manualen i en RAR, manualen i sig är en PDF
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Reserverat inlägg för felsöknings sectionen
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om du väljer att göra en uppdatering av en Xk3y som vi monterat så gör du det på egen risk. Uppdateringen KAN låsa sig/misslyckas. Då måste man ta isär xboxen och göra uppdateringen genom att skriva den direkt till SD-minneskortet istället. Vi debiterar 350:- om du vill att vi gör detta.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Tänk på att xk3y är LINUX baserad.

    Detta kan orsaka onödig förvirring för oss som är vana med Windows och aldrig behövt tänka på hur vi använder små/STORA bokstäver i filnamn.

    Linux/Unix är lite mer petigt, så har man en mapp som heter "Games" eller "GAMES" så är det INTE samma sak som att den heter "games".

    Vill xk3y att mappen heter games så fungerar det inte att döpa mappen till Games, GAMES, GaMeS osv.

    Och det går inte att bara rätta till namnet i windows, då windows inte riktigt bryr sig.

    För att ändra Games eller GAMES till games, döp om mappen till "kalleanka" först, döp sedan om den igen till games.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Hittar xk3y ÄNDÅ inte dina ISO-filer?

    Är du säker på att dom heter t.ex. spaceinvaders.iso

    HELT säker?

    Koppla hårddisken till datorn och välj filen, högerklicka och välj "Egenskaper" eller "Properties" eller vad det nu kan heta på det språk du har på din Windows.

    Nyare windowsversioner väljer gärna att DÖLJA filnamnstillägg som .txt, .iso, .jpg osv om man inte aktivt ändrat den inställningen. Detta kan lätt göra så att du tror att filen heter "pacman.iso" när den EGENTLIGEN heter "pacman.iso.txt" eller något annat helt galet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    OBS OBS OBS OBS!

    Koppla INTE INTE INTE upp xboxen online mot xbox live!

    Läs mer här

    http://forum.psxcare.com/support/sho...5-stay-offline!
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kan du inte öppna DVD-läsaren för att stoppa i skivor när du vill spela ett spel du inte har på hårddisken eller se en film?

    Stäng av xboxen som vanligt. Men istället för att starta med handkontrollen eller den vanliga "på"-knappen så startar du med EJECT knappen.

    Då stängs XK3y av och dvd/cd-släden åker ut så du kan stoppa i en skiva istället.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Teensy 2.0 Kom igång guide
    By Pendragon in forum Playstation 3
    Inlägg: 41
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 08:26
  2. Guide: Få igång emulatorer på xboxen
    By rejjo in forum Emulatorer
    Inlägg: 66
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 02:09
  3. KOMMER ALDRIG ATT FÅ IGÅNG MIN XBOX!!hjälp hansi!!
    By vitorm in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 18
    Senaste inlägg: 2004-12-03, 02:26
  4. Hur kommer jag igång?
    By puppy_145 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 20:13
  5. Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2004-04-16, 20:39

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •