Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: Bootar Xell varje gång men dashboard ibland (RGH)

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    14

    Bootar Xell varje gång men dashboard ibland (RGH)

    Har precis fixat en RGH (Falcon som jag uppdaterade till 14699 innan jag läste ur nand) till en jobbarkompis, den startar upp xell varje gång man försöker, men bootar inte dashboarden varje gång, utan bara svart bild och inget liv förutom att gröna power-knappen lyser. Startar man xell och trycker in dvd-släden och sen stänger av, så bootar den oftast dashboarden efteråt när man startar upp den igen.
    När den väl startar upp som den ska så tar det kanske 1-5sek innan den drar igång, så verkar vara ok boot-tider. Har provat vänta 2-3 minuter dem gångerna det är svart men händer ingenting.
    Gjorde de mesta i xebuild gui 2.082 men vet inte om det finns några bad blocks, hittar ingen funktion för att kolla de i xebuild gui..

    Nån som vet vad som kan vara fel?

    Kan nästan sätta en peng på att Swizzy har ett bra svar

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Vilket chip använder du för att glitcha med?

    Om det är så att du använder TX Coolrunner kan det vara så att du råkat ut för problem med SPI under flash (om chippet vad installerat samt "igång'" under tiden som du programmerade nanden, testa o flasha om den en gång med samma image du har nu med Simple 360 NAND Flasher 1.1
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    14
    Köpte några x360glitch från kina för längesen, säkert nån kopia men har gjort 3 boxar tidigare som funkar felfritt med samma sorts chip (alla falcon har jag för mig).
    Körde in xell med ditt program och sen gjorde jag updflash.bin med det och flashade via xell(ous) för att slippa skriva via matrix nand flashern.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dood Visa Inlägg
    Köpte några x360glitch från kina för längesen, säkert nån kopia men har gjort 3 boxar tidigare som funkar felfritt med samma sorts chip (alla falcon har jag för mig).
    Körde in xell med ditt program och sen gjorde jag updflash.bin med det och flashade via xell(ous) för att slippa skriva via matrix nand flashern.
    Du bör inte ha kunnat flasha med xellous, däremot xell-reloaded

    Hmm, ok... vad använder du när du dumpar maskinen? kan du skicka en original dump + den skapade + en logg så jag kan kika på om det är något där som orsakar det?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    14
    Fel av mig där, xell-reloaded e de ja

    dumpar maskinen med en matrix nand programmer, gjordes med xebuild 2.082.
    Antar att du vill ha loggen från xebuild..
    http://dl.dropbox.com/u/78460697/dump16-1.bin
    http://dl.dropbox.com/u/78460697/updflash.bin

    *editerade bort loggen
    Last edited by dood; 2012-09-25 at 13:11.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Hmm, jag kan inte se något fel i nanden, jag tippar på att det kan vara chippet som inte riktigt vill stängas av ordentligt när den lyckas glitcha i dash, men jag kan ha fel där också, inte varit med om just det här problemet förut och kan som sagt inte se några fel alls i nanden...

    För RGH 1.x på falcon brukar jag personligen använda Matrix Glitcher V2, dom funkar varje boot inom 10 sekunder (oftast till och med nere på 5 som är så lång tid det tar för retail [original] att starta )
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    14
    Ja konstigt är det. Provade dessa chip då dem kostade drygt 60-70kr/st och ville testa en av mina egna 360. Alla jag rgh'at bootar ungefär lika snabbt som retail. Ena boxen märker man inte ens att den glitchar utan startar på typ första glitchen varje gång. Ingen tar längre tid än typ 7-8 sekunder.

    Jag får prova att bara flasha om den igen och se om det löser problemet.
    Att den startar xell varje gång borde väl innebära att chippet fungerar som det ska annars eller?
    Flashar ju alltid med xell-reloaded men är det sämre än något annat sätt? Känns lättast att dra in från usb-minne via xell än att skriva med nand programmeraren varje gång.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dood Visa Inlägg
    Ja konstigt är det. Provade dessa chip då dem kostade drygt 60-70kr/st och ville testa en av mina egna 360. Alla jag rgh'at bootar ungefär lika snabbt som retail. Ena boxen märker man inte ens att den glitchar utan startar på typ första glitchen varje gång. Ingen tar längre tid än typ 7-8 sekunder.

    Jag får prova att bara flasha om den igen och se om det löser problemet.
    Att den startar xell varje gång borde väl innebära att chippet fungerar som det ska annars eller?
    Flashar ju alltid med xell-reloaded men är det sämre än något annat sätt? Känns lättast att dra in från usb-minne via xell än att skriva med nand programmeraren varje gång.
    Att den bootar xell innebär att chippet delvis funkar, har varit med om att konsoller haft dashboard problem (att en bootat men sedan hängt sig eller hängt sig mitt under uppstart) pga chip, men inte att den varit som din box att den bootar xell utan problem men när den ska boota dash tar det en halvevighet och vill inte ändå...

    Ska inte spela någon roll om du kör med xell-reloaded eller nandpro, men när man har problem att boota kan det alltid vara värt att testa att erasea nanden 2-3 gånger (nandpro usb: -e16) för att sedan skriva nanden, det kan i vissa fall lösa problemet, men tippar på att det inte gör ngn större skillnad i ditt fall...

    ett annat tips kan vara att du skriver, sen direkt dumpar och kör en fc /b mot datan, om båda stämmer 100% är det inget skrivfel iaf (OBS: du får INTE starta konsollen mellan, detta resulterar i att den ändrar data!)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    14
    Xell bootar varje gång och dashen startar ju ibland på 5-6sek, speciellt om den gått igång innan.. och som sagt ibland inte alls.. .. precis som att det går bättre om den är "uppvärmd". Får prova lite efter jobbet

  10. #10
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    14
    Fattar ingenting.. Sitter med boxen nu, hade problem att få igång den som vanligt, hörde när den glitchade och sen slutade den och inget mer hände.
    Xell startade, tog 2 glitchningar innan de hoppade igång. Provade starta dash igen, samma sak som innan. Satte i nätverkskabel och tog ur usb-disken. Då hoppade den igång på första glitchen. Tog ur nätverkskabeln och provade igen, startade på 1 glitch igen. Satte i usb-disken, startade på första igen. Provat nätverk och usb samtidigt, startade igen på första.. nu startar den hela tiden som den ska.. tills jag plockar ur power-kabeln en stund, då dummar den sig igen en stund innan allt går igång.
    Kul sånt här

    Edit: Flashade om med simple nand flasher, drog ur power-kabeln i 30-40min och provade, startade på direkten. Får prova lite i veckan.. ska inte levereras förrän på fredag, vore ju trevligt om den fungerade till 100% då
    Last edited by dood; 2012-09-25 at 19:36.

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    14
    Swizzy: hur kollar man om man har bad blocks i en nand? går det att göra i xebuild gui? Jag har fått för mig att xebuild fixar allt detta automatiskt..
    Har fortfarande inte fått nån ordning på denna 360.. fick förslaget att det kan vara bad blocks eller dålig lödning, men verkar konstigt att xell alltid startar på första försöket.

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dood Visa Inlägg
    Swizzy: hur kollar man om man har bad blocks i en nand? går det att göra i xebuild gui? Jag har fått för mig att xebuild fixar allt detta automatiskt..
    Har fortfarande inte fått nån ordning på denna 360.. fick förslaget att det kan vara bad blocks eller dålig lödning, men verkar konstigt att xell alltid startar på första försöket.
    360 Flash Dump Tool kan visa det, eller min X360 Dump Checker
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    14
    Har hållt på med denna box till och från nu ett par dagar och har konstaterat att det var något knas med chippet. Testade ett annat chip från en annan konsol och det fungerade utmärkt.
    Vore ju kul om man kunde försöka fixa den men vet ju inte vad som kan vara fel.. kollade chippet med förstoringsglas men hittade inget som verkar fel.

    Men nu är boxen iaf fungerande

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dood Visa Inlägg
    Har hållt på med denna box till och från nu ett par dagar och har konstaterat att det var något knas med chippet. Testade ett annat chip från en annan konsol och det fungerade utmärkt.
    Vore ju kul om man kunde försöka fixa den men vet ju inte vad som kan vara fel.. kollade chippet med förstoringsglas men hittade inget som verkar fel.

    Men nu är boxen iaf fungerande
    Som jag tippade på ifrån början

    Det är inte alltid man kan se om komponenter är paj... det kan t.ex. vara ngt inuti IC kretsen som inte riktigt är som det ska, eller så kan det vara ngt motstånd som inte har rätt värde, eller ngn cap... det är sådant du inte kan se med blotta ögat, inte äns med förstorings glas
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    14
    Ska lita på din bedömning mer i framtiden

    Kollade mest om nån fabrikslödning skulle va kass men såg inget som sagt.
    Chippet får väl ligga kvar här hemma, den fungerar ju om man orkar sitta o starta o stänga av ett tag varje gång :P

    Lär ju ha varit kloner jag fick hem, men dem är ju nästan gratis så om 1 av 5 är strulig så känns de ändå värt..

  16. #16
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    14
    Tror jag blir galen.. boxen fungerade klockrent hos mig hela helgen, nu när min jobbarkompis fick hem den så beter den sig som med gamla chippet. Han fick starta och stänga av den under 6min innan den hoppade igång, enligt honom lät det inte ens som den glitchade första gångerna. Tror jag ger upp detta snart..

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det ska inte låta om maskinen alls när den glitchar, däremot ska det blinka om chippet har en debug led...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    14
    Man brukar ju höra ljudet att nånting "viner" lite när den glitchar, har hörts på dem boxar jag gjort iaf, även om det låter svagt så hör man skillnaden på om den glitchar eller inte. Har ingen debug-led på dem här chippen, men den startade ju ändå varje gång hemma hos mig. Satte i ett coolrunner i min box jag tog det fungerande chippet ifrån och det är ju ett roligare chip att sätta i med debug-led och mer "stabilt" chip, men får det där lite vinande ljudet precis när dioden lyser grönt.
    Vågar inte sätta i ett coolrunner i hans då den verkar "äta" chip :P

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dood Visa Inlägg
    Man brukar ju höra ljudet att nånting "viner" lite när den glitchar, har hörts på dem boxar jag gjort iaf, även om det låter svagt så hör man skillnaden på om den glitchar eller inte. Har ingen debug-led på dem här chippen, men den startade ju ändå varje gång hemma hos mig. Satte i ett coolrunner i min box jag tog det fungerande chippet ifrån och det är ju ett roligare chip att sätta i med debug-led och mer "stabilt" chip, men får det där lite vinande ljudet precis när dioden lyser grönt.
    Vågar inte sätta i ett coolrunner i hans då den verkar "äta" chip :P
    Det ska inte låta om maskinen när den glitchar, gör det det är något överbelastat...

    ett exempel på typiskt dåligt ljud finner du i den här videon På corona låter det så med 99.9% av chippen pga kristallen är på gränsen av vad som egentligen behövs, men övriga maskiner ska inte låta alls
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    14
    Den låter inte som den coronan nej :P mer som att den "går ner i varv" var 5e sekund ungefär.. ungefär lite som ljudet från en mekanisk hdd när den startar upp, fast väldigt svagt, men hörbart.. har haft det på alla mina. Kanske kina-chippens fel men är även så med coolrunner. Så jag brukar räkna glitch och se om det är ett ok värde :P

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dood Visa Inlägg
    Den låter inte som den coronan nej :P mer som att den "går ner i varv" var 5e sekund ungefär.. ungefär lite som ljudet från en mekanisk hdd när den startar upp, fast väldigt svagt, men hörbart.. har haft det på alla mina. Kanske kina-chippens fel men är även så med coolrunner. Så jag brukar räkna glitch och se om det är ett ok värde :P
    Ahh, du syftar på fläkten... jao det är fullt normalt har du dessutom en fläkt med leds kommer du även se att det blinkar till i fläktarna (dom lyser starkare en snabbis)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #22
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    14
    Har inte tänkt på att det är fläkten :P men då går det alltså att höra när den glitchar
    Vet inte vad jag ska göra med hans box.. han hade provat den med andra kablar i andra rum hemma hos honom men samma problem.
    Får skicka honom till er annars.. annars kommer jag få hjärnblödning av den där boxen :P

Liknande diskussioner

  1. Xell bootar men när jag skriver in nand så funkar ingenting?!
    By Donat in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 11:04
  2. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 21:12
  3. DVD luckan öppnas varje gång ja startar xboxet..!
    By Snook in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 19:57
  4. måste HD advanced skivan in VARJE gång ?
    By corre in forum HD Loader, FTP-server m.m.
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 10:59
  5. Läsfel på dvd på samma ställe varje gång
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-12-28, 10:40

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •