Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: XBOX Kompatibla hårddiskar: UDMA ?

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Post XBOX Kompatibla hårddiskar: UDMA ?

    Hej alla! Har sett lite olika exempel på hårddiskar som rekommenderas i inläggen nedan. Nu undrar jag vilka krav man bör ställa på en HD man köper. Misstänker att det bör vara en 3,5" IDE hårddisk. Hur är det med UDMA? Kan man köra en HD med UDMA överföring? Om jag försatått saken rätt så är udma diskar bakåtkompatibla så i en PC fungerar de även om det inte finns stöd i PC:n -> hur är det i en XBOX? Om XBOX stöder udma, får man en snabbare överföring då? vad rekommenderar forumet?

    data: UDMA ultra direct memory access UDMA defines a new protocol for the interface between the hard drive and the computer. It improves upon the ATAPI/EIDE standard by doubling data transfer rates to 33MB/sec, which translates into faster disk reads and writes. For users to take advantage of UDMA, both their system and hard drive must support the protocol. UDMA retains backwards compatibility for previously existing hardware.

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Post

    Du kan i princip köpa vilken som helst av den nya, stora diskarna från de vanliga leverantörerna. Alla moderna diskar stödjer UDMA5 och det gör även XBOXEN. Jag själv har provat MAXTOR DIAMONDMAX PLUS-9 120GB 7200RPM ATA/133, SEAGATE BARRACUDA ATA V 120GB 7200RPM ATA/100 och IBM DESKSTAR 180GXP 120GB 7200RPM ULTRA ATA/100. I teorin är Maxtor-disken snabbast, men xboxen stödjer bara ATA100 så det spelar ingen praktisk roll. Alla diskarna testades vid ett och samma tillfälle. SEAGATE-disken var överlägset tystast av de tre, så jag valde den och är mycket nöjd.

    /Berra

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Post

    ULTRA ATA-133 e bakåt kompatibla så det är ingen fara, bara det att XBOXEN stöder inte större HD än 133GB där går gränsen. På ATA/IDE kablar med 80 ledare är en av jordledarna avkapad för att styrenheten skall kunna känna av vilken typ av kabel som är ansluten. Om styrenheten inte känner av att det sitter en kabel med 80 ledare kommer den inte att köra snabbare än Ultra DMA 33 (33 Megabyte/s). Av denna anledning är det även viktigt att kabeln vänds rätt så att den blå kontakten ansluts till styrkortet.

    <small>[ 23 January 2003, 15:11: Meddelandet redigerat av: pege63 ]</small>
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Liknande diskussioner

  1. Playstation 2 versus XBox (updaterad)
    By visuatrox in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 13:59
  2. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 11:06
  3. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 01:21
  4. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 01:28
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 21:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •