Sida 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 70

Diskussion: Använd hårddisk

  1. #1
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Använd hårddisk

    Tjenare Jag har en 80gigare i datorn som jag tänkte stoppa
    i xboxen. Är det något jag måste tänka på förutom allt som står i forumet om att installera superdisc osv,
    som tex. omformatering?

  2. #2
    Registrerade
    May 2003
    Från
    Umeå
    Inlägg
    104
    Respekt
    21
    Du kan köra formatering via superdisc...boota på disken så ser du!!
    XBox: v1.1
    Dvd: Samsung
    Modchip: Matrix
    Bios: EvolutionX M7
    Hård Disk: 80Gb (Maxtor)
    Dashboard: EvolutionX 3921

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Nu gör jag den här "sticky" så kanske jag slipper svara på samma fråga VARJE dag :-)

    1: Se till att uppgradera ditt BIOS till xecuter2 4976.02 eller EVO-X D.6. Andra BIOS brukar gnälla på att hårddisken inte har någon dashboard på sig innan dom startar det du har i dvd-läsaren.

    2: Kopiera över åtminstonde allt på C: och E: från din xbox till din pc med ftp.

    3: Se till att hårddisken är jumprad till MASTER och att den inte är jumprad till lägre kapacitet än den klarar av, t.ex. 32MB - speciellt om det är en Samsung. Men de flesta hårddiskar kommer rätt inställda när man köper dom.

    4: Montera hårddisken, det spelar ingen roll om den är formatterad, tom, full med filer från något operativsystem osv.

    5: Starta med Superdisc 3.5 eller vad som nu är den senaste. Använd inte 3.5.1 eller liknande, de superdiscar vi har "koll" på har aldrig någon 3:e versionssiffra utan det är hempulade superdiscar som har sådana versioner.

    6: Välj www.PSXCARE.com menyn

    7: Välj Format C-E-F

    8: FTP:a över det du vill behålla från den backup du gjorde i punkt 2, helst skall du lägga in original dashboard på c:\ samt udata och tdata (dina gamesaves) på e:\

    9: Om du inte haft möjlighet att göra backup och därför inte har original dashboard att lägga in, använd "Install MS Dashboard" från superdisc, dock ej säkert att den dashboardversion som installeras fungerar perfekt i din xbox. Prova kan man alltid göra.

    10: Kör Install evo-x SMALL drive om du vill lägga alla emulatorer och program på E:\, men det är mest till för den som installerar på en originalhårddisk. Kör Install evo-x LARGE drive för att lägga alla emulatorer och program på den utökade F-driven.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Här en en länk till en lite mer utförlig guide:

    http://forum.psxcare.com/support/sho...&threadid=7238

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2001
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Hansi.
    En dum fråga kanske, men man måste ju fråga, annars får man inget veta......

    Allt detta med att byta hdd, även om det är till en 10ggb hdd, måste boxen vara chippad?
    På min box har org hdd´n lagt ner & jag vill sätta in en lika stor för tillfället (vill avvakta med chippning till efter semestrar)hur gör jag? Kan inte skicka in den för garantiservice då det har varit åska i nätdelen, (som jag lagat).

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Den måste vara chippad om du inte mot förmodan råkar känna till passwordet till din originalhårddisk. Är den inte modifierad så kan den inte boota från en olåst hårddisk.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    24
    Jag antar att du redan har en 10gigs HD liggande hemma, så du inte går och köper en ny mindre modell då prisskillnaden inte är så stor.
    Men som sagt du måste låsa den nya disken och få in dina originalfiler på den på ngt sätt tex via en polare kanske eller ngt av de tricks som finns nu.

    För även om du byter HD så behöver du ju inte chippa den just nu, men då har du iaf en större HD när du väl chippar.

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    sweden
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    Unhappy ny hårddisk

    dum fråga kanske men hur formaterar man enxbox hårddisk, och hur installerar man alla program jag behöver, och vart hittar jag alla dessa program, tex superdisc 3.x, vart hittar jag den

    johnny_b
    johnny_b

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Om man inte kan göra backup på C: och E: på originaldisken....hur funkar det då när man monterar in en ny disk och kör med SuperDisc 3.6 ?

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by agenten
    Om man inte kan göra backup på C: och E: på originaldisken....hur funkar det då när man monterar in en ny disk och kör med SuperDisc 3.6 ?
    Det fungerar alldeles utmärkt. Du förlorar dina gamesaves (dom ligger iofs kvar på din gamla hårddisk, så du kan ju alltid komma åt dom från den om du monterar den igen) om du inte kopierar dom till ett minneskort.

    Använd "install original ms dashboard" så bör även ms dashboard fungera, men jag har hört påpekanden att den version som installeras inte fungerar på ALLA xboxar.

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    33
    Respekt
    21
    gjorde precis som du beskrev längst uppe Hansi. nu bliknar led dider grön-gult.

    har en seagate 120GB disk använder bios x-ecutor2 4978.03 och försökte boota med sc3.6 men det blinkar nu grön-gult. vet du vad kan vara för fel?

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    33
    Respekt
    21
    i andra guiden som är mer detaljerat står

    Ladda hem och installera XBOX HD Prepare Tool 1.3:

    <a href="http://www.psxcare.com/download/xbox/xbox_download.asp" target="_blank">http://www.psxcare.com/download/xbox/xbox_download.asp</a>

    Kör programmet, och var NOGA med att välja rätt hårddisk! Välj att endast radera de 4096 första sektorerna, annars tar det många timmar innan den är klar.


    det har jag inte gjort...

    kan detta vara ursak att det inte fungerar?

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    33
    Respekt
    21
    glöm alltihop jag glömde koppla in rgb kabeln...

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    sweden
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    det finns bara en sak du bör tänka på när du byter 80gigb hård disk till din xbxo, att medans du byter hårddisk så , ska el sladden vara inn, för annars blir det lite knassigt med klockan, det är vad jag har hört, det är bättre att vara på säkra sidan, sedan är det som vanligt, fromatera hårddisken med superdisk, sedan installerar du allt annat, även dashbord
    johnny_b

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    33
    Respekt
    21
    Nu har jag lyckats med monteringen av xbit på kompisens xbox och av någon anledning tar den bara evoxm7 bios. testade först med orginal hd att instalera small drive och det gick utan problem. jag bytte till en 120 GB hitachi och försökte boota igen då komm det service meddelandet. Xboxen bootar inte alls på cd skivan så länge är ny disk inne... börjar bli förbannad...

    Hansiiiiiiiiii

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by Blex
    Nu har jag lyckats med monteringen av xbit på kompisens xbox och av någon anledning tar den bara evoxm7 bios. testade först med orginal hd att instalera small drive och det gick utan problem. jag bytte till en 120 GB hitachi och försökte boota igen då komm det service meddelandet. Xboxen bootar inte alls på cd skivan så länge är ny disk inne... börjar bli förbannad...

    Hansiiiiiiiiii

    När jag trycker på F12 på min dator så klistras följande text in, eftersom våra xbox guider tydligen är så suddiga att dom inte går att läsa:

    Sätt i originahårddisken
    Gå in i MS Dashboard
    Ställ in tid och datum
    Låt strömsladden sitta kvar
    Sätt i den nya hårddisken
    Boota superdisc

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    33
    Respekt
    21
    Hej igen,

    det är säkert många som inte läser xbox guider och jag kan vara en av dem men den biten har jag läst...

    jag har klocka fungerande med original disken (seagate), ström sladen är inne hela tiden, byter disk (hitachi 120GB) och startar xbox. KOmmer fram till att xbox logo visas men microsoft (har en EvoXm7 bios) kommer aldrig utan kommer upp service medelande med kod 07.

    Har du ngn idé vad kan det vara?

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    33
    Respekt
    21
    nu gjorde jag det igen med samma resultat, tillbaks med gamla disken och den bootar superdisc utan problem och klocka fungerar, in med nya, boot, service meddelandet....

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    33
    Respekt
    21
    har precis lagt in nya xecutor 4979. det och evoxm7 är det ända bios som har fungerat att starta med. Service meddelandet kommer igen med samma nummer 07 och det står att är fel på HDD (koder 5-9 är HDD)

    Xbox Error Codes: By: Superfr0

    Code What Sets It Description
    0 ANY No error.
    1 BOOTLDR Unknown exactly, something to do with checking the motherboard.
    2 BOOTLDR Eeprom check failed.
    3 BOOTLDR Not used.
    4 BOOTLDR Ram check failed.
    5 KERNEL HDD not locked. (retail bioses requires the HD to be locked)
    6 KERNEL Cannot unlock HDD.
    7 KERNEL HDD timeout.
    8 KERNEL No HDD found.
    9 KERNEL THDD parameters. (PIO/DMA/or size {debug}, certain size minimum is required for debug)
    10 KERNEL DVD timeout.
    11 KERNEL No DVD Found.
    12 KERNEL DVD parameters. (PIO/DMA)
    13 KERNEL
    Dashboard launch fail (due to missing/bad key, or anything else that would prevent it from running) and the dashboard didn't specify why it failed.
    14 DASHBOARD Error loading dashboard. (dashboard generic error)
    15 ??? Not used.
    16 DASHBOARD Other files to do with dashboard / dashboard settings. (specific dashboard error)
    17 ??? Not used.
    18 ??? Not used.
    19 ??? Not used.
    20 KERNEL The dashboard was attempted to load and failed; It was a cold boot, and the dashboard didn't specify why it failed, but it (for some reason) needed to be noted that the DVD passed the challenge/response authentication.
    21 ANYWHERE This error says that the machine was booted to display a error, basically someone told the machine to reboot (or launch a xbe) with this flag, and the error code just means its been rebooted by the flag.

    vad kan hdd timeout betyda?
    Last edited by Blex; 2003-11-16 at 11:46.

  20. #20
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Mamlö
    Inlägg
    267
    Respekt
    21
    Felkod 07 brukar betyda att disken inte är ansluten.

    Kontrollera att IDE och strömkabel sitter i ordentligt.

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    33
    Respekt
    21
    jag har kollat både ström och IDE kabel och de är rätt anslutna.
    Seagate disken (original) har var inte inställt som master utan som cable detect. Jag provade den variant oxå utan att lyckas.

    Har ni någon annan idé varför det här inte fungerar.

  22. #22
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Disken skall ha cable select. Den disken du byter till, är den använd innan? Kan det vara så att den är låst?

  23. #23
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Mamlö
    Inlägg
    267
    Respekt
    21
    Disken kan inte vara låst eftersom den får felkod 07 och inte felkod 06.

    Felkod 06 får du även om din disk inte är låst och du försöker boota den med orginal bioset.

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    33
    Respekt
    21
    hej igen,

    disken var helt ny. oanvänd.... Men det verkar att den var kass så skickade jag tillbaks det... Återkommer med resultatet

  25. #25
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ljusdal
    Inlägg
    93
    Respekt
    21

    FTP

    Hej.
    Vart får man tag på ett ftp program till x-box, eller kan man använda ett vanligt ftp program.
    Kopplar man via nätverks sladd fr. x-boxen till PC eller?
    och hur hittar man x-boxen då?

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Kungsbacka
    Inlägg
    220
    Respekt
    21
    Har läst igenom tråden nu, men det är några saker jag undrar över.

    1. Måste strömsladden vara i även om man har bios V 4979.06? Läste någon stans att den botade ändå, även om klockan inte va rätt inställd i ms-dash.

    2. Måste jag välja "install large drive"? Eller räcker det att jag formaterar med superdisc och sen lägger in det som jag hade på min gamla hårddisk?

    Skulle varit skönt om något proffs som Hansi eller någon annan svarar

  27. #27
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Tjenna..
    Undrar om det är någon som vet ngt om hdd? Frågan är om det går att köra IDE hdd i Xboxen..eller är det endast ATA man ska installera? är inte så insatt i detta=)..

  28. #28
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    354
    Respekt
    21
    ide men vet ej om dem ska va 3.5 tum

  29. #29
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Tjenna mazter..
    men 3.5 är standard ?...eller

  30. #30
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    för att 3.5 tum finns i ATA ch EDI..vilken ska det va?

Sida 1 av 3 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Hårddisk till Xbox [Hansi]
    By Bagger in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2004-08-16, 09:06
  2. 4.1 Byte till större hårddisk
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-15, 18:25
  3. hårddisk till ps2
    By danne88 in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-10-17, 22:19
  4. Hur laddar man xbox program från PC´ns hårddisk
    By brusa in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-01-21, 23:05
  5. Val av hårddisk?
    By goldfish in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2002-10-16, 03:07

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •