Visar resultat 1 till 24 av 24

Diskussion: VGA adapter för Component video med progressive scan/HD upplösning

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    VGA adapter för Component video med progressive scan/HD upplösning

    Skriv gärna frågor och kommentarer om VGA adapter för component video med progressive scan / High Definition här.

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2002
    Från
    Ostersund
    Inlägg
    50
    Respekt
    23
    Jag har just köpt high definition av pack till min xbox och anslutit den och min dvd spelare (yamaha 540) till min projektor, en panasonic pt ae-100, nu märker jag att projektorn inte tar emot någon signal att visa i max upplösning(856*480) utan den visar bara 720*483 eller 720*576.
    I manualen så syns det att det är bara via vga porten som projektorn kan visa 856*480.
    Hur skulle det fungera om jag köpte en VGA adapter och ansluter min component kabel till den och vga ut till projektorn? Då borde projektorn kunna visa 856*480 punkter men sker det någon omvandling i adaptern från 720 till 856 eller? Och hur blir kvaliten då?
    Vad ger bäst kvalite denna vga adapter eller en vga kabel direkt till xboxen?

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ingen aning!

    Jag föreslår att du köper båda adaptrarna och ber att få möjlighet att testa och sedan lämna tillbaka en eller båda när du kommit på vilken som ger bäst bild.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Respekt
    21
    Jag har en Finlux 32" 100Hz Widescreen med VGA-ingång . Kan jag, med tanke på att jag har vga-ingång till tvn, få bättre bild då? Kommer jag att kunna använda denna profukt?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by Frenzy
    Jag har en Finlux 32" 100Hz Widescreen med VGA-ingång . Kan jag, med tanke på att jag har vga-ingång till tvn, få bättre bild då? Kommer jag att kunna använda denna profukt?
    Jag tycker du skall prova iallafall, det vore intressant att få höra resultatet. Allt beror givetvis på hur hög upplösning tv:n EGENTLIGEN har, eller om den bara har en intern vga->video konverter...

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Respekt
    21
    har kört en dator till den och då klarar den max 640*480 om det svarar på din fråga ... men visst borde bilden bli skarpare om man kär på vga-ingången? vet inte om det blir mer höguplöst?!

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Hmm... en sån där skulle jag vilja ha Om man kör med exempelvis 720 upplösning... hur ser det ut på en vanlig "icke widescreen" monitor? Blir bilden hiskeligt ihoptryckt?
    (Har en 21" eizo skärm jag tänkte koppla xbox:en till i så fall) Nån som testat? Hade vart kul å läsa någon test/recension.

    Såg att psxcare hade en annan komponentkabel än microsoft orginalet som var lite billigare...(300:- istället för 600:- ) men har den optisk utgång? (och blir det bra bild?)

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Den har inte optisk utgång, men bilden blir lika bra.

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Vad är det för modell på den där?
    Är det key digitals möjligen?
    Kan det närmare bestämt vara en KeyDigital KD-CTCA2 ?

    Tack på förhand.

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Ger denna adapter bra bildkvalitet?

    Undrar ifall någon kan svara på ifall denna adapter verkligen ger bra kvalitet om man kopplar den till en monitor. Jag har provat åtskilliga så kallade "VGA adaptrar/konvertrar" men när man kopplar in en XBOX och ska spela på en monitor så blir bilden inte ens hälften så bra som på en dålig gammal teve. I många fall så kostar adaptern dessutom dessutom över 1000 kr, man kan då göra en jämförelse med en konverter som SEGA själva släppte till sin Dreamcast för ca 200 SEK och som gav en bild på monitorn som var helt fantastisk!

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Vga Adapter

    Har nu testat adaptern. Och efter många om och men så fungerar den. Det blir jätte bra bild både på xbox och DVD filmer (dvd filmer måste man gå in och patcha en fil på hårdisken) lite problem också att vissa spel inte stöder widescreen och sånt, man får flytta bilden manueltt ganska ofta. Men bilden är knivskarp!!
    vill ha samma bild på PS2 och Gamecube, men verkar vara svårare..

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Svart/vit bilsd

    Jag får svart/vit bild när jag kopplar in min icke modefierade X-box på min platta Compaq skärm. Jag kopplar med composite kabeln (alltså tar bort scartadaptern)som följer med vid nyköp. Kan en Vga låda avhjälpa detta eller vad är fel????

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Hejsan!
    Jag har ett problem! Har skaffat mig en projektor och vill då koppla in min xbox till denna med min nyinköpta "XBOX X2VGA High Definition VGA adapter". Vad behöver jag göra med min Xbox? Jag tänker då på patcher eller liknande? Jag är en novis inom området. Min Xbox har ett X-Ecuter 2 Lite chip, projektorn är en Infocus X1.

    Tack på förhand!
    dawan

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Hejsan!
    Jag har ett problem! Har skaffat mig en projektor och vill då koppla in min xbox till denna med min nyinköpta "XBOX X2VGA High Definition VGA adapter". Vad behöver jag göra med min Xbox? Jag tänker då på patcher eller liknande? Jag är en novis inom området. Min Xbox har ett X-Ecuter 2 Lite chip, projektorn är en Infocus X1.

    Tack på förhand!
    dawan

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs de 2-3 första ämnena i "HD på XBOX" avdelningen i forumet:

    http://forum.psxcare.com/support/for...?s=&forumid=90

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Jag har ett 5:1 surround högtalar system men saknar en receiver. Finns det något sätt att koppla in min X-box med en optiskt kabel till 5:1 högtalarna, utan att köpa en dyr receiver?

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om dina högtalare har en optisk ingång och har någon form av dolby digital dekoder inbyggt så går det bra.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  18. #18
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Jag är lite sugen på denna adapter då jag är trött på dålig bild och ljud och har lite frågor.....

    1. Behöver man en nätadapter till denna?
    2. Behöver man ha en chippad xbox för att den ska funka (NTSC)?
    3. Vad ingår i paketet mer än adaptern?

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    1: Ingår
    2: Den måste vara modifierad för att kunna växla till NTSC läge. Det finns ju knep med speciella gamesaves osv för att göra det utan chip, men i praktiken ska man ha en chippad box.
    3: Strömadapter :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    42
    Respekt
    18
    Någon som har testat denna produkt med ett Wii?
    Funkar det bra om man har en 20" Widescreen?

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Fungerar finfint med wii, komponentkabel ingår och strömmen tar du från wiins usb
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  22. #22
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Hejsan. Jag har en fråga angående bildkvaliten och olika kablar.

    Jag har idag en Samsung 50" Q97 plasma samt en Xbox och en Xbox360.
    Xbox360:in har varit utlånad ett tag och då har jag kört xboxen via compentingången på tv:n.

    Nu när jag har båda xboxen så är 360:in inkopplad med component och xboxen med vanliga videokabeln (RCA-kontakten) problemet är då att bilden blir skitdålig när jag kollar på DVD-R filmer etc via mediaspelaren på xboxen.

    På Tv:n har jag nu kvar en HDMI ingång och en PC-ingång (VGA, EJ DVI) och tanken är då att köpa denna adapter ( http://www.psxcare.com/product.php?xProd=185&xSec=43) och köra Xboxen med hjälp av componentkablarna och denna adapter men frågan är om det blir lika bra bild som att köra componentkablarna direkt.

    För isåfall lutar det åt att köpa ett 360 med HDMI utgång istället.

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kör komponentkablarna direkt och köp en VGA kabel till din 360 för 200:- (eller skaffa en HDMI-box om du skall få ut bästa möjliga bild)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  24. #24
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Jag har en Philips 23" LCD-tv med VGA-ingång och skulle vilja koppla in HD från min PS3(/xbox360). Den adapter jag har nu som går från multi-out-uttaget via komponentkablar in i en VGA-adapter (XCM 1080P VGA BOX V2), och vidare ut genom vga-port till tv:n fungerar inte. Det verkar som om min skärm inte kan visa just formatet 1280*720, men väl 1280*768. PÅ xbox360 kan man välja just upplösningen 1280*768, men det fungerar ändå inte- Kommer det att fungera med den här VGA-boxen?

Liknande diskussioner

  1. VGA adapter för XBOX
    By Hansi in forum XBOX Produkter
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 12:10
  2. Vad behövs för hårdvara för att få HD upplösning
    By Hansi in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Inlägg: 85
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 14:14
  3. Chippa + Vga adapter.
    By Fremen in forum Dreamcast produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-02-04, 17:52
  4. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 18:44
  5. VCD PÅ PSX UTAN VCD ADAPTER
    By mansnet in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2001-02-15, 22:59

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •