Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Skillnaden mellan Firmware och Chip

Registrerade
    Oct 2006
    Respekt
    19

Talking Skillnaden mellan Firmware och Chip

Vad är skillnaderna mellan firmware och chip egentligen?
    Om jag flashar om firmware så kan jag väl spela _alla_ spelen jag tankar på internet?
    Vad är det som gör chip "bättre"?

Kommer jag kunna spela LIVE utan att löpa risk för att bli bannad etc med någon av dem?

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Mfah
    Vad är skillnaderna mellan firmware och chip egentligen?
    Om jag flashar om firmware så kan jag väl spela _alla_ spelen jag tankar på internet?
    Vad är det som gör chip "bättre"?
    När du flashar ditt firmware går du in och "programmerar" in nya instruktioner om vad 360'in skall göra med olika sorters spelmedier. Detta gör du via en dator med SATA interface och involverar ganska mycket krångel - Av vad jag har läst. (Sitter fortfarande på en o-modifierad 360 själv, så detta är vad jag själv har luskat fram genom att rota på olika forum, läst guider etc.)

När du chippar så finns modifieras ditt firmware on-the-fly, dvs, när du bootar med ett backup spel så ändras ditt firmware så att du kan starta det. (Kan ha fel naturligtvis, så hojta till om du ser nåt som inte stämmer!)

Kommer jag kunna spela LIVE utan att löpa risk för att bli bannad etc med någon av dem?
    Förtillfället går det ja. Men detta kan naturligtvis ändras i framtiden, om Live scannar av ditt firmware och den inte ger rätt kod tillbaka så kan du bli svartlistad. Men som sagt, förtillfället går det. Njut medans det varar.

Registrerade
    Oct 2006
    Respekt
    19
    Tack för förklaringen, ger mig lite mer insikt i ämnet iallafall.

Något som du gärna får förklara lite närmare är vad de olika sätten har för för och nackdelar!

Tack på förhand

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    20
    Linkar en bra guide för att flasha om sin DVD-läsare, läs igenom den, och tycker du att det verkar för krångligt, för svårt etc, då kan ett chip vara en bättre lösning.

Guide för att flasha, göra en spelbackup etc.

För och nackdelar?

Tja, när du flashar din DVD kan den bli fel-flashad och sluta fungera. När du chippar kan du göra en kall-lödning eller bränna en <Sätt in valfri elektronik komponent>. Det fungerar ju på precis samma sätt i slutändan, chippet ändrar firmwaret. Eller att du själv gör det, via en flashning. Det är bara vilken metod du själv skulle vilja använda som sätter stop.

PS
    Är fortfarande ganska ny när det gäller xbox360 moddning, så det kan finnas fel här och där. Skulle nån annan titta in och se att jag skriver nåt som inte stämmer, hojta till!
    DS
    Last edited by th0d; 2006-10-03 at 22:18.

Registrerade
    Oct 2006
    Respekt
    19
    Håhå jaja. Att flasha DVDn verkar på tok för krångligt för att jag ska våga testa det själv.

Om vi bortser från vad som kan gå fel när man flashar/löder, finns det några för/nackdelar med de båda sätten när de väl funkar?

Vad kostar det att få någon att flasha åt dig? Vad kostar chip + installation?

Tack för svaren :-)

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    20
    Om vi bortser från vad som kan gå fel när man flashar/löder, finns det några för/nackdelar med de båda sätten när de väl funkar?
    Finns igentligen inga nackdelar, eftersom bägge gör samma jobb. Det skulle isf vara i framtiden när/om M$ lägger in nya säkerhets spärrar i spelen / Via Live.
    Då skulle bägge bli oandvändbara ändå.

Vad kostar det att få någon att flasha åt dig? Vad kostar chip + installation??
    Flashning här på PSXCARE.com=500kr om du lämnar in hela Konsollen. 250kr om du lämnar in DVD enheten.

Chippning + Montering på PSXCARE.com=1595 kr

Tack för svaren :-)
    No probs.

Edit: Ang. chippet så hade jag fel när det gällde framtids-säkring, tydligen skall detta chip vara säkert. Sorry.
    Last edited by th0d; 2006-10-03 at 23:05.

Registrerade
    Oct 2006
    Respekt
    19
    Tack åter igen!
    Nu undrar jag bara, om jag först kirrar flashning och det blir spärrat på något sätt, kan jag då ändra tillbaks till det vanliga och sätta in ett chip istället? Behöver man ens ändra tillbaks då?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Om du skall montera ett "firmware patchande" chip som t.ex. nme 360 så måste du flasha om till orginal firmware vilket inte är några problem alls.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    20
    Det... har jag inte en aning om.

Skicka ett mail till psxcare och kolla, eller så kan vi hoppas på att Hansi kommer in och svarar.

Registrerade
    Oct 2006
    Respekt
    19
    Jag spelade på min kompis xbox 1 i måndags. Det var chippat. När man startade det kom man till en meny med massor olika spel/emulatorer/program som fanns på disken. Går man inte miste om det om man flashar DVDn? Iofs bryr jag mig inte särskilt. Det jag vill göra är att lira xbox/xbox360-spel. Gärna kunna patcha dem också

Tack igen för svar!

Registrerade
    Oct 2006
    Respekt
    19
    Förresten, om man flashar så måste man fortfarande ha EU-regions-spel va? Finns det inte chip som gör att man kan lira från andra regioner? Spelar iofs inte så stor roll eftersom man oftast kan tanka EU-versioner.

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Menyn du pratar om är just på gamla XBoxen. På 360'n ser du ingen skillnad alls när du har flashat firmware. Den ser fortfarande ut och beter sig som en originalmaskin - med det roliga tillägget att du kan spela "dvd-backuper".
    Det ska gå att spela vissa gamla spel även på nya maskinen. Men då krävs det att man patchar om spelet med en SS som är gjort just för rätt release och sen måste spelen ALLTID brännas ut på en DL-skiva.

360'ns regionsskydd kommer du inte förbi vare sig du flashar dvd'n eller sätter in ett chip.

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    0
    jag tycker det verkar idiotiskt att installera ett chip. Jag har flashad firmware i min som jag gjorde själv. Hur lätt som helst. Jag har tankat ALLA PAL releaser och ALLA har funkat, utan några som helst bekymmer.

När microsoft upptäcker hur dom ska fixa det här, så kommer det ta nån vecka till så har snubben som skrev FIRMWARE'n första gången ha kommit på hur han ska ta bort det skydded, och då tar jag bara och flashar min DVD igen ..

Hade jag chippat så hade det nog varit kört for good ...

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    19
    Skillnaden är lätt, Chip är skit, Flash är bra och funkar.

NME är de sämsta chip som finns.

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0
    Jag funderade på en sak, om M$ skulle få för sig att scanna och banna folk hit och dit..
    Vad bannar dom då? Vad i 360n märker av att maskinen är bannad?

Liknande diskussioner

1. Seg överföringshastighet mellan PC och XBMC
    By ionakka in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2004-12-26, 02:22
  2. Starta med ett chip, byta och flasha??
    By Skutt in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 18:09
  3. PSX och multi-x problem
    By TB_NoRatZ in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2003-04-13, 18:42
  4. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 19:13

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner