Sida 1 av 4 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 97

Diskussion: Commodore4eva Xtreme Firmware for Hitachi-LG 47D Xbox 360 DVD Drive

  1. #1
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    163
    Respekt
    21

    Commodore4eva Xtreme Firmware for Hitachi-LG 47D Xbox 360 DVD Drive

    It's released! Commodore4eva, who already released a modified firmware for the Xbox1 Samsung drive and Toshiba-Samung Xbox 360 drive some time ago, now released a modified firmware (for version 47D only atm, version 46 will be released later) of the Hitachi-LG Xbox360 DVD drive.
    The procedure to flash your drive is easier than with the Toshiba-Samsung drive, because you will just have to update a few banks of your FW flash chip. This means you will not have to first dump the FW (although we suggest you do this and if you follow the procedures in the nfo below, the Xtreme bat file will auto make a full backup prior flashing), get the key, patch the key on the modified FW and reflash the whole modified w/ key FW to the drive. Instead you can directly partially 'patchflash' the onboard chip with the modified code keeping the rest of the FW (like drive key) untouched.
    Also, unlike the Toshiba-Samung, the Hitachi-LG drive will be recognised by Windows in modeb ('debug'), so it'll make flashing the drive easier and it will not require an additional FW to raw dump your Xbox 360 discs in Windows.
    However, just like with the Toshiba-Samsung H943 drive you will have to burn your games on dual-layer DVD+DL discs (even if image is below 4.7gb ... this is because of security checks on layer0) and you'll have to use raw/unedited images patched with the Security Sector (SS) and of the same region as your console (or if game is regionfree that's fine too of course). A good guide on how you can dump your own games, get SS and patch them is available here.

    From Commodore4eva on xboxhacker.net:
    Here it is, the long awaited World first Xbox 360 backup firmware modification to boot game backups on Hitachi!
    http://www.xbox-scene.com/xbox1data/...yprcUrLDTt.php
    Features:
    * Boots all Xtreme Xbox 360 backups
    * Boots all Xtreme Xbox 1 backups supported by emulator
    * Boots all Xbox 360 originals
    * Boots all Xbox 1 originals supported by emulator
    * Use on Xbox Live at own risk

    Technical details:
    * Reads Xbox 360 security sector from PSN 04FB1F (Layer 0)
    * Reads Xbox 1 security sector from PSN 605FF (Layer 0)
    * Flashes sector 9003e000 (Master Checksum)
    * Flashes sector 90035000 (Security Sector Read)
    * Flashes sector 9001c000 (Drive Response Table Decrypt)
    * Flashes sector 90003000 (Custom Code)
    * Flashes sector 90027000 (Challenge Response)

    Flashing your drive:
    xtreme.bat automatically makes a backup of your dvd drive firmware called orig.bin.
    Plug SATA cable from DVD drive to PC. Power cable drive still connected to Xbox 360
    Ensure Hitachi drive is in 'mode b' either by two wire trick or slax linux boot cd
    Go to Windows
    Run xtreme.bat batch file from a dos prompt specifing drive letter eg "xtreme.bat g"
    All done!
    Run restore.bat to revert to original firmware eg "restore.bat g"

    Thanks to everyone at Xboxhacker.net for all their discussions. Thanks go to Seventhson for flashsec and memdump and Loser for firmcrypt, without these tools this would not be possible.

    Hitachi drive seems to be less tolerant of dual layer media. Try a few times to boot a backup.
    Firmware for 46 version will be released soon but I cannot test it. Code is offset slightly throughout the firmware.
    News-Source: xboxhacker.net
    Download: n/a (might be illegal to distribute under DMCA/EUCD)

  2. #2
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    163
    Respekt
    21
    Lite orolig blir man när man läser att hitatchi drivarna ska läsa DL skivor sämre än samsung läsarna. Verbatim DL skivor verkar dock funka utan problem även till Hitatchi drivarna enl. första rapporterna.

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    21

    re

    Jag kör med verbatim duallayer och min hitachi box hittar inte skivorna

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    129
    Respekt
    18
    tjena vad är det jag skall göra med slax cd lr är alltid spelaren i b mode ?
    There is no reason anyone would want a computer in their home.

    Källa: Ken Olson, President, Chairman and Founder of Digital Equipment Corporation, 1977

    I think there is a world market for maybe five computers.


    Källa: Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av ragge
    Jag kör med verbatim duallayer och min hitachi box hittar inte skivorna
    Du kanske ska kolla i nån kompis 360 om skivorna är korrekt brända ?

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    129
    Respekt
    18
    snälla hjälp

    hur skall jag göra med slax cd:n ? skall jag låta den gå igenom alla hårdvaru prylar lr vad skall jag göra ?
    There is no reason anyone would want a computer in their home.

    Källa: Ken Olson, President, Chairman and Founder of Digital Equipment Corporation, 1977

    I think there is a world market for maybe five computers.


    Källa: Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2006
    Från
    Norrköping
    Inlägg
    140
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Godfather_C
    snälla hjälp

    hur skall jag göra med slax cd:n ? skall jag låta den gå igenom alla hårdvaru prylar lr vad skall jag göra ?
    Yes, sen boota utan skivan när du kommer till login. För mig tog det ett jävla tag för slax skivan att gå igenom allt. Men det är bara att vänta....

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    129
    Respekt
    18
    alltså du behöver inte skriva ngt alls då menar du ? utan du bootar upp med skivan i din vanliga pc läsare o har 360 igång du låter den gå igenom hela skiten o sen kommer man till en root login o då resetar man pc:n bara ? o sen skall den finnas med i windows ?

    min skärm blir helt svart efter ett tag när jag kört slax skall det vara så ?
    There is no reason anyone would want a computer in their home.

    Källa: Ken Olson, President, Chairman and Founder of Digital Equipment Corporation, 1977

    I think there is a world market for maybe five computers.


    Källa: Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    129
    Respekt
    18
    ps tack för ditt svar
    There is no reason anyone would want a computer in their home.

    Källa: Ken Olson, President, Chairman and Founder of Digital Equipment Corporation, 1977

    I think there is a world market for maybe five computers.


    Källa: Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Vad kan man jorda Xboxen med om man inte har croc clips?
    /gf

  11. #11
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    129
    Respekt
    18
    Jorda ? är det inte bara att tuta o köra då ?
    There is no reason anyone would want a computer in their home.

    Källa: Ken Olson, President, Chairman and Founder of Digital Equipment Corporation, 1977

    I think there is a world market for maybe five computers.


    Källa: Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Läste i nån geebees tutorial att man skulle jorda... bordet det inte gå lika bra att slakta en strömkabel och surra fast en ändan av en ledning i xboxen och och den andra i pcn?

  13. #13
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    129
    Respekt
    18
    tror inte det är nödvändigt faktiskt annars är det väl bara att ta startkabel =) till bil om det skulle vara så
    There is no reason anyone would want a computer in their home.

    Källa: Ken Olson, President, Chairman and Founder of Digital Equipment Corporation, 1977

    I think there is a world market for maybe five computers.


    Källa: Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    60
    Respekt
    21
    Jo ta en kabel och vira runt någon skruv i PC chassiet och chassiet i xboxen. Bara för att xboxen har "flytande" jord.. Låter lite överkurs att göra men det är ju bättre att vara på den säkra sidan Har precis patchat FW;n nu

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    129
    Respekt
    18
    oki green behövde du skriva ngt speciellt med slax cd lr var det bara att köra ?
    o sen boota om lr o då tog windows med den ?
    There is no reason anyone would want a computer in their home.

    Källa: Ken Olson, President, Chairman and Founder of Digital Equipment Corporation, 1977

    I think there is a world market for maybe five computers.


    Källa: Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

  16. #16
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    146
    Respekt
    20
    ska patcha min så fort ja får tag i ett fungerande pci sata kort

  17. #17
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    129
    Respekt
    18
    men snälla .....

    skall man köra några kommandon med slax cd lr är det bara att boota om när man kommer till login promten ??
    There is no reason anyone would want a computer in their home.

    Källa: Ken Olson, President, Chairman and Founder of Digital Equipment Corporation, 1977

    I think there is a world market for maybe five computers.


    Källa: Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

  18. #18
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    60
    Respekt
    21
    Testa slax cdn men fick det inte att fungera. Körde igenom den och reseta datorn utan att stänga av 360, Men Windows vägra hitta DVDn. Tog till det gamla tricket som jag använde när jag dumpa key+fw för ett tag sedan. Lödde bort R214 och använde min "power adapter". Krångligt värre, men det fungarade iaf..

  19. #19
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Kan någon vara snäll och beskriva Slax-metoden steg för steg? Har försökt ett flertals gånger men Windows hittar inte DVD:n. Har inte kunskapen heller att försöka mig på de andra metoderna.

  20. #20
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    21

    re

    slax cdn = boota upp vänta tills du kommer till login promten reboota om till windows då


    eller så byglar man bara pin 0 å 9 med vanlig virtråd


    förövrigt så har jag prövat mina verbatim dl spel i min samsung läsare :>

  21. #21
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Lyckas ändå inte att få DVDn hittad av Windows. Vart finns "Device Manager"?'

    Och hur gör jag i dos-grejen (start>kör>cmd)?

  22. #22
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Nu har jag lyckats få windows att hitta dvd-läsaren, men hur gör jag med dos grejen?
    Vad är det exakt jag ska skriva in? Jag förstår inte vad dem menar.

  23. #23
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    129
    Respekt
    18
    lyckades med hitta spelaren i win tillslut o nu skall den vara patchad om det står att den har patchat då kan man väl lite på det för mitt spel jag bränt funkade inte =( på en maxell dl skiva

    om jag fattat det rätt så går det alltså inte att lira sånna spel där man måste lägga till en ss nyckel ännu lr ?
    There is no reason anyone would want a computer in their home.

    Källa: Ken Olson, President, Chairman and Founder of Digital Equipment Corporation, 1977

    I think there is a world market for maybe five computers.


    Källa: Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

  24. #24
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Jag hittar inte ens min i Bios och Slax skivan vägrar fungera... den hänger sig på Looking for data modules... trött... nått tips?

  25. #25
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Jag klarade av och flasha 'tror jag'. Jag behöver veta hur man backar up sin dvd firmware.

  26. #26
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    129
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av gf_
    Jag hittar inte ens min i Bios och Slax skivan vägrar fungera... den hänger sig på Looking for data modules... trött... nått tips?


    min hängde sig med hela tiden sen skulle jag precis lägga ner skiten o då bootade jag upp win o då fanns den där så jag flashade fort som fan ....

    tips på skivor som funkar o funkar det att spela spel som måste ss patchas ? på hitachin
    There is no reason anyone would want a computer in their home.

    Källa: Ken Olson, President, Chairman and Founder of Digital Equipment Corporation, 1977

    I think there is a world market for maybe five computers.


    Källa: Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

  27. #27
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    OK... får igenom hela slax booten nu (efter att ha kopplat lös hårddisken) men det funkar ändå inte... hittar inte dvdn i bios... har ingen reset knapp så har kall startat om den varje gång... nått tips?

  28. #28
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    försök att hitta dvdn genom att sätta dit en kabel mellan pinout 9 och 0 (GND) och så tar du bort kabeln mellan 9 och 0 precis den sekunden du startat xboxen. Sedan när xboxen är startad så kopplar du SATA kabeln från moderkortet till hitachi dvd:en och sen startar du datorn och där har du en 'HL DRIVER attached'.

  29. #29
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    förstår fortfarande inte hur man backar up firmwaren.

  30. #30
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    pinout 9 och 0 (GND) alltså strömuttaget på dvdn?

Sida 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. IGR - Kommer till MS-dashboard
    By mansnet in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 09:28
  2. vet inte vad jag skall göra...
    By tiito78 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 10:04
  3. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •