Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Guide: Hur man flashar en Hitachi 0078FK

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22

    Guide: Hur man flashar en Hitachi 0078FK

    Flasha en Hitachi v.78, vad behövs?

    Grunderna

    GENOM ATT LÄSA DENNA GUIDE SÅ GÖR DU ALLT PÅ EGEN RISK, JAG TAR INTE ANSVAR FÖR OM DU GÖR FEL ELLER BRICKAR DIN LÄSARE

    Självklart en Xbox360, men det behövs lite från datorn också.

    För att strömförsörja din dvd-läsare under flashningen rekommenderar jag starkt ett connectivity kit kan köpas här:
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=508&xSec=65
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=463&xSec=65

    Citat Original inlägg av Hansi
    Om du startar din XBOX360 utan att ha anslutit dvdläsaren så får du felkod E64. Och detta är ju precis det man gör om man använder sin xbox 360 för att strömförsörja dvdläsaren medan man flashar firmware. Använd ett connectivity kit för strömförsörjning istället för att undvika detta.

    Du spelar Live på egen risk, med tanke på att det INTE kommit någon firmware i dagsläget till Hitachi som är Xbox-live säkert!

    Glöm inte att jorda xboxen, använd en krokodilklämma mellan xboxens "chassi" och datorns chassi för att undvika kortslutning.

    Hitachi läsarna är lite snällare med kontrollerkorten på datorn än Samsung och brukar oftast fungera på dem flesta, skadar inte att prova och se om det fungerar.
    Tänk på att gå in i BIOS och stänga av eventuella RAID-inställningar.
    Det finns en videoguide på engelska och en text-tutorial på engelska och den skadar inte att läsa. Men jag går igenom det som behövs på svenska =).

    Detta behöver du:
    En tillräkligt lång S-ATA kabel som du ansluter datorn med xboxen med.
    En Hitachi 0078FK DVD-drive
    En dator som har kombatibelt kontrollerkort.
    Maximus - FIRMWARE TOOLBOX V3.1B *repack*
    En Slax-cd.
    Ett orginal Xbox-spel, Xbox360-spel eller en orginal DVD-film
    ------------------------------------------------------------

    Förberedelserna

    Vi börjar med att tanka hem Maximus - FIRMWARE TOOLBOX V3.1B *repack* från Xbins.
    Tanka hem det här programmet: http://www.360mods.net/Downloads/details/id=29.html
    När du kommit in på Xbins FTP, gå in i /XBOX 360/firmware/firmware tools/Firmware Toolbox/
    Tanka hem: 360FW-Toolbox-31B-Repack.rar

    När du gjort detta packar du upp den vart du vill, glöm inte bort vart bara

    Nu tankar vi hem Slax 2. Från denna länk: http://www.360mods.net/Downloads/details/id=29.html
    Bränn den på en tom skiva så är det klart.

    Jag gissar på att du vet hur man öppnar Xbox360n, annars -> http://www.youtube.com/results?searc...&search=Search


    -----------------------------------------------------------

    Ansluta Xbox360n och få den i ModeB

    När du ser dvd-läsaren drar du ut S-ATA kabeln som är ansluten till Xboxen och sätter i kabeln som du kopplar mellan datorn och DVD-läsaren.
    Om du inte kör med connectivity kit, se till att du har både videokabeln och strömkabeln ikopplad (videokabeln behöver inte sitta i tvn, räcker med att den sitter i xboxen enbart)

    Vi ska börja med att få läsaren i ModeB för att den ska bli synlig i windows.

    Slå på Xboxen, slå nu på datorn. Boota från Slax 2 CDn, nu ska den hålla på och ladda och rabbla upp en massa.
    Fastnar den på spinning up disc, tryck på eject knappen.
    När du kommit till login rutan ska du kolla om den är i modeb. Det gör du genom se om det krävs två knapptryck på ejectknappen på läsaren för att den ska öppna eller stänga sig.
    Om det är fallet, är din läsare nu i ModeB. Se till att mata ut den genom att trycka 2 gånger och sen ytterligare en gång (det är för att hålla läsaren stängd)

    Backup av firmware och flashning

    Starta om datorn (låt xboxen vara på!!!) STÄNG INTE AV DATORN, utan starta om den bara, antingen med reset-knapp eller med ctrl + alt +del!!!
    GLÖM INTE TA UT SLAX 2 SKIVAN!!
    Fastnar datorn medans du startar windows i bootscreenen, prova mata ut dvd-läsaren. Glöm inte det 3e knapptrycket så läsaren håller sig stängd.
    När du är i Windows ska du se att den hittar din dvd-läsare

    "Ny maskinvara hittad"

    Nu ska du starta firmware toolbox och göra börja med att ta backups.
    När du startat firmware toolbox:

    Sätt i en orginal DVD i läsaren, Film, spel till xbox, spelar ingen roll!

    * Klicka på Tools > Direct Drive Dump (GDR Only) - backupen MYCKET VIKTIG!!!!!!

    * Kolla att det är rätt läsare!

    * Raw Dump Firmware As > spara den på en bra plats. Orig.bin

    * Do you want to perform a checksum validation.... Tryck på Ja

    * På rutan efter när den frågar om du vill öppna firmwaren, Trykc på Ja igen.

    * Nu är din key markerad. Kopiera den och starta ett nytt textdokument och klistra in din drive-key. spara på flera platser och maila gärna både orig.bin och din drivekey till dig själv. Denna ska du verkligen INTE tappa bort. Samma sak gäller orig.bin

    * Tryck på Tools > Smarthack patcher > OK.

    * Klicka på output file och spara den som hacked.bin.

    * Tryck på Generate file > Ja

    * På ROM Version där uppe brevid din dvd-läsare ska det står XTREME.... och lite mer ;>

    * Klicka på Tools > Direct Drive Flash (GDR ONLY) > Differental flash (patch)

    * Se till att det är rätt läsare. Sen tryck på Read Drive and Detect Differences

    * Nu ska du se lite olika siffror här. Tryck på Start Flashing.

    * NU laddar den en stund. All sectors flashed.

    Om du följde guiden till punkt och pricka har du nu en flashad Hitachi v.78.

    Bara o börja spela nu


    DU GÖR ALLT PÅ EGEN RISK JAG TAR INTE ANSVAR FÖR NÅGOT

    Länkar

    Videoguide för hitachi 0078FK flashning: http://www.360mods.net/News/article/sid=87.html

    Connectivity kit: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=508&xSec=65
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=463&xSec=65

    Info om livebans: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=29950

    Unlock kit till Xbox, så du kan öppna Xboxen lättare: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=468&xSec=65

    Kompatibelt kontrollerkort för flashning: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=501&xSec=65

    Ni får vara lite snälla mot mig, min första guide. Ändrar om något är fel, säg till bara. Hoppas detta blir till nytta =)

    Lycka till, over and out.
    Last edited by PiGGELiN; 2007-06-26 at 15:23.

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Nåt som jag har funderat på ang. att använda slax metoden och connectivity kit samtidigt; Borde inte läsaren bli strömlös när man startar om datorn och således ramla ur ModeB?

    Annars mycket bra och utförlig guide!
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Förrsten så borde den här klistras, jag missade den nästan....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av Blixten100 Visa Inlägg
    Nåt som jag har funderat på ang. att använda slax metoden och connectivity kit samtidigt; Borde inte läsaren bli strömlös när man startar om datorn och således ramla ur ModeB?

    Annars mycket bra och utförlig guide!
    hmm, inte tänkt på det där, men varför skulle den bli strömlös när man startar om bara?

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    Allt i datorn blir väl strömlöst när man stänger av. Kanske inte hunner bli det under en omstart dock?

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    alltså, du startar stänger ju inte av datorn nrä du startar om. jag brukar köra ctrl + alt + del när ja kommetr till slax login, då startar den om utan att slå av ngt o lämnar min läsare i modeb.

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Ok, då vet jag.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    *bump*

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Har en ...

    Flashar man Hitachi v.0047DJ på samma sätt eller är det olika sätt för olika versioner ? Bäst att fråga innan ... =)) Har sökt i forumet men hittar inte specifikt om det är lika för alla Hitachi ...

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Jag sitter och försöker flasha min Hitachi 0047DJ men det går inge bra.
    Testade först med min egna dator med ICH9 sata chip, med slax2.1 fick jag inte spinning up disc (dock vart den i modeB men vågade inte gå vidare).
    Datorn jag sitter på nu är en med Silicon 3112 SATA chip (får spinning up disc och allt precis som alla guider beskriver).

    Får den i modeB och måste använda Classic mode för kunna läsa av min firmware i toolbox 4.6.

    Har läst av orginalet och gjort en orginal.bin
    Patchade den med ixtreme 1.4 och skapade en hacked.bin.
    Klickar på Tools > Direct Drive Flash (GDR ONLY) > Differental flash (patch), måste välja "use classic mode" för ens kunna läsa av DVD-läsaren.
    Den läser av lite sectorer (ser helt ok ut?).
    Trycker på Start Flash så får jag fram error: "Cannot Comunicate with drive, make sure it is visable in windows"
    Har inte vågat testa 47flash.exe istället för internal, läst på många forum att det bara hänger sig och "fuckar" DVD.

    Vad är det som jag gör fel?


    Tacksam för snabba svar.
    Last edited by ElyziuM; 2008-08-25 at 18:35.

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 86
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 11:05
  2. Hur Flashar man ett chip??
    By [Gen]Evil-A in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 22:44
  3. Hur gör man när man flashar?
    By Xerxes in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-13, 17:44
  4. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  5. Hur flashar man?
    By Sheytan in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-08-19, 16:43

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •