Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Xbox360 BenQ Flashing

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Xbox360 BenQ Flashing

    Hej, Jag undrar om man verkligen behöver ett VIA PCI SATA kort för att flasha benq romen? Går det inte att flasha genom att koppla in den på en SATA port på modekortet?

    Är tacksam för svar!

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    108
    Respekt
    20
    Det märker du om väl om programmet stödjer det chipset som sitter på ditt moderkort. Kolla i ReadMe, där står väl

    Så här står det iaf:
    - BenQ optimization in unlocking the flash chip, it should now be possible to read/write/erase
    the flash without any soldering or wire tricks, the drive is polled for the correct mtk
    unlocking status after power on, this only works for VIA cards and NForce boards atm
    Xbox 360: Samsung iXtreme - Xbox 1.6b: X3 - PS2: DMS3 - PSP: 3.71 M33

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Okej, så mitt Nforce 650i ULTRA fungerar alltså?

    Kan jag följa den här guiden bara, och koppla den till modekortet istället för SATA kortet?


    Enkel guide för att flasha din Benq med Via6421

    Tanka hem DosFlash32 V1.3 Beta och senaste firmware i nuläge BenQ iXtremev1.1 !

    Steg 1
    Stäng av datorn och öppna din 360 och dra ur sata kabeln från din Benq och koppla in sata kabeln från ditt Via6421 "funkar med Via6420 med"
    OBS! Jorda mellan datorns och 360ns chassi Tex. med en strömkabel ,gärna med krokodilklämmor.
    Koppla gärna ur befintlig dvdrom från datorn så du inte flashar fel dvdrom!
    Har du kopplat ur alla dvdrommar ur datorn så kan du absolut inte flasha fel läsare!

    Steg 2
    Starta pcn och när xp har startat så slå igång 360n
    Starta Dosflash32 och då kommer det att stå "MTK Vendor Intro failed on port 0x0170. If you choose to resend the command...... blabla
    Tryck på Yes och slå av 360n ett par sekunder och slå på den igen
    då hittas den direkt och så är det bara att läsa ur firmwaret

    Steg 3
    Använd BenQ iXtremev1.1 för att göra om ditt firmware och sedan upprepa Steg 2 igen "behövs ingen omstart av datorn" men denna gång skicka in ditt nya firmware!


    Sedan är det bara och sätta sig tebax o njuta!
    ??

    Tack för svaret!

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Hej!

    Jag har tidigare lämnat in boxen för flashning men tänkte uppdatera själv nu till LT+ firmewaren, då MS kommer hela tiden med nya trix och de blir dyrt att hålla på lämna in hela tiden för att flasha den. Jag har idag LT firmeware i den och listat ut att det är en BenQ läsare. Men måste jag ha någon speciell hårdvara för att koppla dvd till datorn, alltså jag förstår att det ska vara en USB till Sata adapter, men frågan är kan jag använda vilken adapter som helst eller är det någon speciell?

    Sen ska det då vara i princip att flasha den via jungleflasher tex? inte nå mer konstigheter? Har suttit och tittat genom forum men inte fått något riktigt klart svar.


    mvh
    Daniel

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    154
    Respekt
    14
    Som dom nämner ovan, du behöver ett kompatibelt sata kort. Annars är den enda hårdvaran en sata kabel och en ck3 LT switch eller ck3 pro.. innan jag skaffade min pro så körde jag med en enkel sata kabel och tog ström från xboxet då jag också fick eject knappen därifrån. Problemet med att köra med xboxet är att du inte kan trycka off/on speciellt snabbt, vilket de flesta läsarna kräver för att komma in i vendor mode.

    Jag har nvidia kort i min dator så jag har skippat via kortet, dock dom flesta läsarna jag kopplar in ger datorn en snabb bluscreen och reboot sedan funkar det problemfritt.

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Tack för svar!

    Ok!, nu är det via en bärbar jag tänkt koppla, och hittade några adaptrar med egen strömkälla som är usb i ena änden och sata i den andra, tänkte om de skulle fungera. Men nu är jag som sagt inte 100% insatt i detta, men jag måste ändå koppla via ck3:an?

    /Daniel

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    154
    Respekt
    14
    Du måste på något sätt ge ström till läsaren, samt eject knapp och strömbrytare. Jag kommer inte ihåg exakt nu hur man måste göra för att få in en benq i vendor mode, men med lite on finns det lite olika metoder. Det bästa där är att använda en Probe. Då är det lika bra att antingen lämna in den eller köpa hårdvaran.
    En del läsare måste man trycka ut släden halvvägs, stänga av och starta den igen för att få in den i vendor mode. Lite on är den mest krångliga imo, då du måste trycka ut släden halvvägs, öppna skalet och använda Proben på R707 (tror den hette R707) punkten.

    En del laptops har Esata, kolla det samt kolla upp vilket sata kort du har i den. Annars så kan det bli svårt att hitta rätt port i JF, om du använder usb adapter. Om det ens fungerar vet jag inte.

Liknande diskussioner

  1. Fyra månader klarade sig 360. (OFFICIELLA 360 dvd firmware hack tråden!)
    By Triton242 in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 747
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 20:42
  2. Xbox 360 Arcade, benq?
    By nosmaz in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 06:00
  3. Att Spela Xbox backups på Xbox360?..
    By kofikalonji in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 90
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 00:31
  4. Single Layer SS support for both XBOX1 and XBOX360 games
    By palten2000 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 22:13
  5. xbox360 hack för DVD läsaren värt det?
    By reed in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 19:08

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •