Visa Omröstnings-resultat: GPS till din PSP

Voters
30. Du får inte rösta på denna omröstning
  • Ja det är ju Störtbra att ha i Bilen!

    22 73.33%
  • Varför då ? Finns ju karta och Kompass!

    8 26.67%
Sida 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 82

Diskussion: PSP G.P.S modulen (PSP-290)

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29

    Exclamation PSP G.P.S modulen (PSP-290)

    Då har man skaffat en ny leksak tack vare Hansi :)

    Tänkte vi i denna tråd kunde Diskutera och kanske komma på skojjiga saker kring detta tillbehör. ( Om Hansi orkar klistra eller så :D )

    Jag har precis fått tag på denna mojäng men jag tänkte vi alla kunde hjälpas åt att få produkten att fungera här i Sverige så alla hjälpsamma svar o funderingar emottages tacksamt :)

    Folk med erfarenhet är givet välkomna ;)



    3 stegs Guide för hur du får det att fungera med Deniskas MapThis program
    Ansvarsavsägelse: Jag tar inget som helst ansvar för om din PSP kommer fungera efter denna guide, det fungerade för mig och jag följde mina steg medans jag gjorde denna guide, så så länge du inte "hoppar" över något eller strular till det "bör" det fungera för dig med.

    Vad du behöver: En PSP med Custom Firmware 3.52 M33-2 + GPS modulen (PSP-290) samt en PC med internetanslutning. ( Ett stort minneskort beroende på hur stor kartdel du vill ladda ned, jag tog ett stort område och fick vänta 12 timmar på att ladda ned 1.5Gb data inehållande kartor. )

    Steg 1 - Extrahera egna .prx filer för att få USB + GPS funktionerna att fungera i MapThis.

    För att få igång GPS modulen på din PSP måste du först extrahera två .prx filer från din PSP som heter: usbacc.prx and usbgps.prx
    Denna guide hjälper dig med detta.

    Först och främst skall Du koppla in en USB sladd till er PSP från er PC och sedan "Kallboota" starta er PSP medans Du håller ned R1 knappen, detta tar Dig in i en Recoverymeny och väl inne där skall Du välja Advanced och aktivera Toggle USB (Flash0) när detta är gjort har Du öppnat Flash0 minnet så ni kommer åt den via Din PC.

    Nu skall Din PSP dyka upp som en flyttbar enhet ( i Mitt fall enhet G: )
    Väl inne på PSPns minne går Du in i katalogen som heter kn och i den skall Du kopiera "inte flytta" filerna usbacc.prx and usbgps.prx och spara dem på Din PC för senare bruk.

    Jag har gjort en liten flashguide ni kan se här: Klicka här för att se videoguiden
    Steg 2 - Generera egna kartor.

    OBS!! Detta steg är under uppbyggnad, det tar lite tid att göra Flashguider men ni som är otåliga kan följa dessa guider så länge.

    Tack xodx för dessa:
    Kartor gör du med programet gmdl som du kan tanka här:
    http://www.in7ane.com/psp/
    OBS! Jag kommer använda denna fil i Guiden gmdl0.4.18a.zip <- Texten är klickbar :D

    Här kan du se min flashguide för hur man gör: *OBS! Denna är på engelska, svenska kommer strax.
    Http://www.vampire.se/misc/PSP/flash...s_us/index.htm
    Här kan du läsa lite om hur du gör kartorna:
    http://www.dcemu.co.uk/vbulletin/showthread.php?t=60230

    Steg 3 - Sammanfoga MapThis med .prx filerna samt lägga in kartorna.

    Nu när du har genererat egna kartor och extraherat dina .prx filer är det dags för det roliga, att få allt att fungera ihop.

    Till detta steg i guiden behöver du:
    1. Ladda ned denna fil: MapThis0499_beta.rar

    2. Dina egenextraherade kartor i en katalog som heter maps om du inte gjort det innan.

    3. Dina två egenextraherade .prx filer.

    Klicka här för att komma till flashguiden för att få allt att samspela.
    Övrigt nyttigt:
    Då jag nu sitter och Hjälper MapThis skapare Deniska med att översätta o buggtesta samt komma med förslag på kommande versioner av MapThis tänkte jag dela med mig lite mer gobitar till mina Svenska vänner här :)

    Jag har översatt och gjort en Custom configfil för just Sverige + gjort en Custom bild för menyerna på Svenska.

    Bild:


    Sverige: Configuration + Hjälpfil Version 1.0 by Pendragon - [config.txt v1.0] - [help.txt v1.0]

    Filmer:
    MapThis testas med vanliga kartor och sen med Hybrid/Satelit och sist hastighetsvarning som är satt till 90 Km/h
    http://www.youtube.com/v/bgi8w5-JobM

    Sen en liten glutt på normala kartor, satelit/hybrid + menyerna
    http://www.youtube.com/v/n5JyqNKUahQ
    Länk till Webshoppen där GPS modulen går att köpa: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=619&xSec=64
    Fortsättning följer! Stay tuned ;)


    MapThis med Holux M1000 GPS enhet + Egentillverkad kabel:
    Tack vare Hansi på PSXCare har jag fått en Holux M1000 GPS enhet och en Fjärrkontrollskabel till en PSP att laborera med, Det jag lyckades åstakomma med det var en egentillverkad kabel som inte bara för vidare signalerna från GPS enheten utan även laddar både min PSP och GPS modul samtidigt.

    Laddningen sker genom en svart kabel som slutar i en USB hane som stoppas in i en Ciggarettuttags USB omvandlare som har en USB hona monterad i andra änden. Denna mojäng stoppar man in i bilens ciggarettuttag så ger den ström till USB enheter.

    Kabeln modifierade jag så den lyser upp en blå LED då den har en extern strömkälla inkopplad och laddar både PSP och GPS modul. Det jag däremot skippade på prototypen var en kabel som för vidare ljudet från min PSP till Bilstereon eller liknande.



    Attached Files Attached Files
    Last edited by Pendragon; 2007-09-04 at 15:49.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    170
    Respekt
    20
    Vad fick du betala för den?
    Finns det kartor och sånt eller? Svenska alltså =)
    Playstation 3 60gb (PAL)
    XBOX +Duo-X2 +120GB
    GameCube (Indigo) +ViperGC +Big DVD Cover (Indigo)
    Game Boy Advanced (Black) +Flash2Advanced 256mb
    DS Lite (White) + CycloDS Evolution (2048mb)

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av SlayerX_ Visa Inlägg
    Vad fick du betala för den?
    Finns det kartor och sånt eller? Svenska alltså =)
    Jag fick Personalrabatt av Hansi *skratt* hur mycket avslöjar jag aldrig, inte ens under tortyr Han tar annars 800 Kr för den i Webshoppen!

    Länk till produkten i Webshoppen på PSXCare: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=619&xSec=64

    Angående Kartor etc. så har jag inte hunnit kika så mycket på den, men flest grejjer innan han dör vinner hette det visst *garvar*

    Nej jag testade Kameran jag fick samtidigt till min PSP aldeles nyss, har inte hunnit packa upp GPS modulen o testat ännu, har inga program med kartor eller så

    Hoppas på lite hjälp av någon som hunnit testa mer än mig om jag inte hinner före

    Actionshot 1:
    Last edited by Pendragon; 2007-07-26 at 18:17.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    20
    Det här låter inte illa!
    Har du testat nåt?

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av daydreamer Visa Inlägg
    Det här låter inte illa!
    Har du testat nåt?
    Japps, kameran funkar finfint även utan programmet Go!Edit som jag postat i en annan tråd om, GPS modulen sitter fint på plats den med o blir ljummen men PSPn måste ha ett program till den för att den skall "Göra grejjer"
    MGS spelet kan man ragga nya karaktärer i tydligen men jag vill ju se vart jag är på en karta o inte spela spel

    Har inte fått igång den ännu o skrivit ett e-brev till Sony o kikat om jag kan få lite "Support"
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    GPS modulen sitter fint på plats den med o blir ljummen men PSPn måste ha ett program till den för att den skall "Göra grejjer"
    MGS spelet kan man ragga nya karaktärer i tydligen men jag vill ju se vart jag är på en karta o inte spela spel

    Har inte fått igång den ännu o skrivit ett e-brev till Sony o kikat om jag kan få lite "Support"
    Till gps:en behöver du ett program som heter Map This, jag tror du vet var du kan hitta det

    För att göra kartor använder du ett program som heter gmdl (google map download). Kartorna hämtas alltså från google så det är inga problem att få ner Sverigekartor.

    Jag hoppas att detta kan göra ditt liv lite enklare

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av xodx Visa Inlägg
    Till gps:en behöver du ett program som heter Map This, jag tror du vet var du kan hitta det

    För att göra kartor använder du ett program som heter gmdl (google map download). Kartorna hämtas alltså från google så det är inga problem att få ner Sverigekartor.

    Jag hoppas att detta kan göra ditt liv lite enklare
    Japps
    Map this har jag laddat ned men den inehöll ingen readme elelr .txt fil alls o är lite knepig.... har inte fått igång den.

    Har besökt ett danskt forum där de har massor med länkar till behövliga applikationer men många viktiga länkar är "Trasiga" *Mutter

    Så den som har lyckats o få igång något åt gps modulen får gärna skriva steg för steg o länka till program eller så

    Skulle upskattas oerhört då vi på detta forum älskar information
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Börjar se ett ljus i tunneln
    Postar lite info o börjar testa så fort jag hinner.

    Kikade in på Deniskas sida o hans forum och lyckades hitta en länk som inte var trasig har även reggat mig hos honom o ställt en fråga om hur

    MAP THIS! version 0.461S (beta) with support for PSP-290 GPS accessory

    Update:
    Using the 3.02+ fw prx modules seem to slightly speed up the satellite acquisition, as they "memorize" the latest known location and use for faster "warmup" next time. To generate 3.03 prx modules you'll need to use C+D psar dumper with 3.03 FW update psar and user "dump w/o decryption" option..

    DIGG THISThis is the first beta version to support Sony's original GPS accessory (PSP-290)
    This version does not have support for generic gps receivers.


    Get it here:
    http://deniska.dcemu.co.uk/bin/MapThis_0461S_beta.rar

    Länken fungerade inte för mig men denna gör det:
    http://www.dcemu.co.uk/vbulletin/att...9&d=1173991847
    /Pendragon
    NEW FEATURES:
    - GPS-290 support (dhaa :-)
    - GPS info screen with satellite data
    - Screen rotation in map mode
    - Trip reset option added to menu. Trip data does not get reset when you switch to map mode.
    - Fixed a bug in TRACK UP mode. (should not switch the mode when approaching to map's boundaries.

    NOTE: some features, like gps data re-play & wifi-download are disabled in this version...

    INSTALLATION:This version must be ran under 3.03 custom kernel!
    It was briefly tested with 3.03 OE-B custom firmware, but may work with older custom FW version (although installation may vary)

    1) Copy mapViewer folder in to /PSP/GAME303/

    2) Put usbacc.prx & usbgps.prx in MapViewer folder. Note that prx files are not supplied with this distribution.
    I tested with usbacc.prx from 2.71 FW distribution and usbgps.prx bundled with Maplus software.
    You can try using usbgps.prx from 2.71 FW, but it seems to have a problem reporting negative longitude;
    so if you are in Europe and Asia it may work for you... (the 3.03 FW usbgsp.prx does not seem to work for me)

    3) Generate a map for your area with gmdl tool and copy it inside the maps folder.

    4) Attach the usb gps-290 accessory and you should be good to go...

    CONFIGURATION:added new variable to config.txt:
    INITLOCATION=1
    It should accept values 0,1,2 which may affect the initial satelite lookup algorithm..
    Play with the values and see if it make any difference...
    ------------------------------------------------
    Special thanks to people who donated money and time to this project.
    ------------------------------------------------

    A few notes about the receiver:
    The unit that I got from Play Asia seems to have a pretty bad sensitivity (compared to holux gpslim236). It would take ~5 minutes to get the first fix and frequently drop the connection. My holux receiver would connect withing 45 seconds and never drop the fix under the same conditions, scoring much better precision too.
    Please let me know if you experience same problems with PSP-290....
    Last edited by Pendragon; 2007-07-31 at 18:17.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Jo jag har själv gps:en, och har fått den att fungera bra. Men nu när jag uppgraderade från 3.10 oea till 3.52 m33 får jag den inte att fungera längre
    Vad jag har förstått har även du den fw:n Pendragon, så du kan ju hojta till om du får det att fungera

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av xodx Visa Inlägg
    Jo jag har själv gps:en, och har fått den att fungera bra. Men nu när jag uppgraderade från 3.10 oea till 3.52 m33 får jag den inte att fungera längre
    Vad jag har förstått har även du den fw:n Pendragon, så du kan ju hojta till om du får det att fungera
    Jag har ju en PSP till som kör 3.03 OE-C så kan vi kanske stråla ihop lite info kan vi tilsammans hitta på något kuligt.

    Jag har reserverat ett minneskort på 500Mb för ändanmålet
    Kan du på något sätt kasta över en fullt fungerande för 3.03-3.10 config med filer o allt vore det guld värt.
    Kan kika om man kan lägga dem i game150 mappen eller så eller byta lite prx filer.

    Men om du kunde skicka en hemlig länk eller så så vore det uppskattat
    mitt nick +77@hotmail.com så har du min skräp e-post
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Jag har ju en PSP till som kör 3.03 OE-C så kan vi kanske stråla ihop lite info kan vi tilsammans hitta på något kuligt.

    Jag har reserverat ett minneskort på 500Mb för ändanmålet
    Kan du på något sätt kasta över en fullt fungerande för 3.03-3.10 config med filer o allt vore det guld värt.
    Kan kika om man kan lägga dem i game150 mappen eller så eller byta lite prx filer.

    Men om du kunde skicka en hemlig länk eller så så vore det uppskattat
    mitt nick +77@hotmail.com så har du min skräp e-post
    Jag vet inte om det är så mycket hemligt men det enda du behöver finns i map this-mappen som du hade laddat ner. Visst tog du den senaste versionen, 0.499?

    Ifall du har den; skapa sedan en mapp som heter mapviewer placera den i GAME150 eller vad du föredrar , i den ska du lägga följande:

    EBOOT.PBP (finns i PSP-290_EBOOT-mappen),

    mappen "system",

    Du ska även ha två prx filer. Prova de som ligger i mappen src. De heter: usbacc.prx och usbgps.prx.
    Det är dessa två filer som kan ställa till problem, man kan behöva andra till olika fw. Men prova dessa och se om de fungerar.

    Till sist skapar du en mapp som heter "maps", där du sedan placerar dina kartor.
    Alla filer ska du kunna hitta i MapThis0499_beta-mappen som du laddat ner.

    För att sammanfatta ska det se ut så här:

    mapviewer /
    EBOOT.PBP
    system
    usbacc.prx
    usbgps.prx
    maps / dina kartor

    Om jag inte har glömt något ska det nog vara allt. Lycka till

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av xodx Visa Inlägg
    Jag vet inte om det är så mycket hemligt men det enda du behöver finns i map this-mappen som du hade laddat ner. Visst tog du den senaste versionen, 0.499?
    Nej jag hittade bara MapThis0497_beta.rar efter mycket om o men i deras forum, deras länk var trasig men i forumet hittade jag en hel, men det verkar vara ett bantat paket *morr*
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Nej jag hittade bara MapThis0497_beta.rar efter mycket om o men i deras forum, deras länk var trasig men i forumet hittade jag en hel, men det verkar vara ett bantat paket *morr*
    Senaste versionen (0.499) hittar du på psp-hacks.


    Nu har jag även fått gps:en att fungera på fw 3.52 m33-2.

    För att det ska fungera på den här fw:n behöver man nya prx-filer.
    De hämtar man så här:

    How to get the PRXs from flash0 in Recovery Mode.
    1. Connect PSP to PC whit USB.
    2. Boot your PSP into recovery mode by fully turning it off, and
    then turn it back on while holding the "R" button.
    3. Select "Advanced" in "Main menu".
    4. Select "Toggle USB (flash0)".
    5. Now you can see the files in flash0 on your PC. Find the PRXs
    and copy them to the PC. Don't do anything else whit flash0, I
    belief it can brick your PSP.
    De två filerna man ska hämta heter: usbacc.prx och usbgps.prx.

    Sedan ska du ha följande mappstruktur:

    mapviewer /
    EBOOT.PBP
    system
    usbacc.prx
    usbgps.prx
    maps / dina kartor

    Lägg sedan mappen mapviewer (och dess innehåll) i GAME352-mappen på ditt minneskort.
    Ändra sedan till 3.52 kernel i Recovery Menu.

    Om du följer anvisningarna så bör det fungera eftersom det fungerar för mig

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Bifogade filer finns i första inlägget i tråden
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av xodx Visa Inlägg
    Senaste versionen (0.499) hittar du på psp-hacks.


    Nu har jag även fått gps:en att fungera på fw 3.52 m33-2.

    För att det ska fungera på den här fw:n behöver man nya prx-filer.
    De hämtar man så här:



    De två filerna man ska hämta heter: usbacc.prx och usbgps.prx.

    Sedan ska du ha följande mappstruktur:

    mapviewer /
    EBOOT.PBP
    system
    usbacc.prx
    usbgps.prx
    maps / dina kartor

    Lägg sedan mappen mapviewer (och dess innehåll) i GAME352-mappen på ditt minneskort.
    Ändra sedan till 3.52 kernel i Recovery Menu.

    Om du följer anvisningarna så bör det fungera eftersom det fungerar för mig
    Extraherat prx filerna nu men innan jag gjorde det råkade jag formatera flash1 och resetta settings o sket nästan på mig *skratt*
    Jag slant med styrspaken *Lol* och fick ställa in PSPn på nytt o lägga in en stilig bakgrundsbild igen Verkar som den funkar iaf

    Nu har jag laddat ned 0499 versionen o när jag packade upp den såg det ut såhär katalogmässigt:

    HOLUX_EBOOT
    HOLUX_KXPLOIT
    PSP-290_EBOOT
    russian__language_pack
    src
    system

    Hittade även 4.0 filen: http://www.psp-hacks.com/file/939
    Den inehöll lite mer

    Det jag gjorde var en katalog på min PC som jag sammanställer allt innan jag skall föra över dem till minneskortet o då trollade jag såhär.

    I rooten på den katalogen har jag kopierat över katalogen System från mapthis rarfilen + mina två PRX filer "usbacc.prx + usbgps.prx"

    I rarfilen har jag extraherat katalogen mapViewer + mapViewer% från katalogen HOLUX_KXPLOIT till katalogen jag kallar för Root på min PC.

    Sen vet jag inte riktigt villken EBOOT jag skall ha i rooten
    den från katalogen HOLUX_EBOOT eller PSP-290_EBOOT ?

    Just nu ser det ut såhär i min Rootkatalog:
    mapViewer/
    mapViewer%/
    system/
    usbacc.prx
    usbgps.prx

    Alla filnamn med / efter är en katalog

    Vart hittar jag kartor och med vilket program
    Last edited by Pendragon; 2007-08-01 at 13:28.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Bifogade filer finns i första inlägget i tråden
    Tackar o bockar, jag hittade även denna Map This! v0.4:
    http://www.psp-hacks.com/file/939

    Downloadlänk: http://www.psp-hacks.com/download.php?id=939

    Den innehöll lite mer
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Du ska enbart använda EBOOT:en som ligger i PSP-290_EBOOT.

    Det ska alltså se ut så här:

    system /
    maps / dina kartor
    EBOOT.PBP
    usbacc.prx
    usbgps.prx

    Dessa fem filer/mappar lägger du sedan i en mapp som du placerar i GAME352-mappen på ditt minneskort.

    Kartor gör du med programet gmdl som du kan tanka här:
    http://www.in7ane.com/psp/

    Här kan du läsa lite om hur du gör kartorna:
    http://www.dcemu.co.uk/vbulletin/showthread.php?t=60230

  18. #18
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av xodx Visa Inlägg
    Du ska enbart använda EBOOT:en som ligger i PSP-290_EBOOT.

    Det ska alltså se ut så här:

    system /
    maps / dina kartor
    EBOOT.PBP
    usbacc.prx
    usbgps.prx

    Dessa fem filer/mappar lägger du sedan i en mapp som du placerar i GAME352-mappen på ditt minneskort.

    Kartor gör du med programet gmdl som du kan tanka här:
    http://www.in7ane.com/psp/

    Här kan du läsa lite om hur du gör kartorna:
    http://www.dcemu.co.uk/vbulletin/showthread.php?t=60230
    Så jag lägger katalogerna:
    mapViewer/
    mapViewer%/
    i katalogen PSP/Game352 på min PSPs minneskort.

    I katalogen mapViewer/ lägger jag ned
    system / *Katalog
    maps / *Mina genererade kartor
    EBOOT.PBP *Från PSP-290_EBOOT katalogen i installationspaketet
    usbacc.prx *Hämtat ur min PSPs Flash0 som jag kom åt via recovery
    usbgps.prx *Hämtat ur min PSPs Flash0 som jag kom åt via recovery

    Fick programmet att hoppa igång efter lite meckande, nu återstår bara lite kartor för Sthlmsområdet. *Pust*
    Last edited by Pendragon; 2007-08-01 at 18:14.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Så jag lägger katalogerna:
    mapViewer/
    mapViewer%/
    i katalogen PSP/Game352 på min PSPs minneskort.
    De där katalogerna behöver du inte bry dig om, de används bara om man har en annan gps-mottagare, tex Holux.


    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    katalogen mapViewer/ lägger jag ned
    system / *Katalog
    maps / *Mina genererade kartor
    EBOOT.PBP *Från PSP-290_EBOOT katalogen i installationspaketet
    usbacc.prx *Hämtat ur min PSPs Flash0 som jag kom åt via recovery
    usbgps.prx *Hämtat ur min PSPs Flash0 som jag kom åt via recovery
    Det är precis så där det ska se ut

  20. #20
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av xodx Visa Inlägg
    De där katalogerna behöver du inte bry dig om, de används bara om man har en annan gps-mottagare, tex Holux.
    Det är precis så där det ska se ut
    Toppen
    Nu har jag fått ned 1½ Gb kartor *Tur att man har några extra 4Gb minneskort" o jag skall ut o testa den då jag får mer tid över.

    Efter allt funkar bra kommer jag göra en svensk "Kom igångguide" så att fler som är trötta och förvirrade *Som jag ibland * kan komma igång lättare

    medans ni väntar kan ni få två bilder:



    Stort tack Xodx
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  21. #21
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Var ute o gick på min lunchtimme och fick kontakt med 6-7 sateliter i Sthlmsområdet
    Sen gick jag ut o vandrade lite o såg vart jag befann mig och hur snabbt/Slött jag gick

    Så nu är det väll dags att finjustera inställningarna lite o sen testa lite till.
    En sak är iaf säkert, att sitta i en bil eller hålla handen strax över GPS modulen skärmar rätt duktigt, fick som bäst kontakt med 2 Sateliter i en Volvo v70 på passagerarsidan Nåja, jag höll PSPn framför mig en bit o det tycker jag den borde klarat
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Många nya bilar har filter i framrutan som reflekterar bort vämestrålning från solen e.dyl.

    Isåfall saknas sådant filter ungefär där backspegeln sitter.

    Tillverka en förlängningskabel till gpsmodulen och sätt modulen bakom backspegeln sedan.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  23. #23
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Många nya bilar har filter i framrutan som reflekterar bort vämestrålning från solen e.dyl.

    Isåfall saknas sådant filter ungefär där backspegeln sitter.

    Tillverka en förlängningskabel till gpsmodulen och sätt modulen bakom backspegeln sedan.
    Aah vad nedrigt
    Tur att man kör morsans Mazda 323 DLX från 1985 då, nog för att det är en Deluxe modell i 3.000 exemplar men jag tror inte sånt var uppfunnet på den tiden

    Tycker defenitivt du skall hålla ögonen öppna efter tredjeparts förlängningskablar när de dyker upp visst jag vet hur man bygger en men "orka" jag vill ha ett helgjutet på 1.5 - 2 meter

    Jag uppdaterar första posten steg för steg till en Guide för hur man gör, jag börjar med en liten ( Hur man extraherar lite .prx filer från sin PSP man måste ha för att få GPS en att fungera )

    Toodels.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  24. #24
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Då jag nu sitter och Hjälper MapThis skapare med att översätta o buggtesta samt komma med förslag på kommande versioner av MapThis tänkte jag dela med mig lite mer gobitar till mina Svenska vänner här

    Jag har översatt och gjort en Custom configfil för just Sverige + gjort en Custom bild för menyerna på Svenska.

    Bild:


    Sverige: Configuration + Hjälpfil Version 1.0 by Pendragon - [config.txt v1.0] - [help.txt v1.0]
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  25. #25
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Två exempelvideos är inlagda i första tråden, ingen direkt kvalite att hurra för men ni fattar poängne eller hur
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2007
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Question GPS på PSP

    Hej allihopa!

    Jag har lite problem med att få igång min GPS på PSPn. Jag hoppas ni kanske kan hjälpa mig då ni verkar ha kommit längst av alla angående detta =).

    Mitt problem är att jag inte får min position av GPS sändaren när jag pluggar in den. Den "Loc"ar 2-1 satelliter och ibland kommer sat.info upp men mer händer inte. Vet ni kanske vad problemet kan vara?

    Har följt Pendragons Guide här och Wiki Guiden i kombination och har uppdaterat min PSP till "3.52 - 4" och tror allt ska stämma. Har en liten karta över mitt område kring mig (storlek 781kb karta)

    Tack för alla svar ni kan ge! Har nästan börjat tappa hoppet på denna fantastiska pryl så jag hoppas ni har någon lösning!!

  27. #27
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Bearnose Visa Inlägg
    Hej allihopa!

    Jag har lite problem med att få igång min GPS på PSPn. Jag hoppas ni kanske kan hjälpa mig då ni verkar ha kommit längst av alla angående detta =).

    Mitt problem är att jag inte får min position av GPS sändaren när jag pluggar in den. Den "Loc"ar 2-1 satelliter och ibland kommer sat.info upp men mer händer inte. Vet ni kanske vad problemet kan vara?

    Har följt Pendragons Guide här och Wiki Guiden i kombination och har uppdaterat min PSP till "3.52 - 4" och tror allt ska stämma. Har en liten karta över mitt område kring mig (storlek 781kb karta)

    Tack för alla svar ni kan ge! Har nästan börjat tappa hoppet på denna fantastiska pryl så jag hoppas ni har någon lösning!!
    Dubbelposten kan raderas genom att du går in o redigerar den o väljer "Delete"

    Då skall vi se

    Jag antar att du kör med en PSP-290 modul till din PSP då jag skriver detta.

    1. Har du extraherat dina egna .prx filer enligt min guide?
    2. Kör du plugins som Popstation etc så måste du stänga av dessa.
    3. Slå av WiFi *Den stör faktiskt lite
    4. Ställ in MapThis via GPS info menyn att köra 110Mhz genom att stega ned med kryss styrknapparna.
    5. Gå ut o leta efter sateliter utomhus, inomhus blir man bara olycklig då signalerna inte kommer in.

    Börja med att sätta dig på en bänk eller så i ett öppet område o försök få fatt i en 6-7 sateliter.
    För att slå på GPS Tracking trycker du på Fyrkant knappen, rör du dig runt i menyer stängs GPSen av tillfälligt och måste återaktiveras

    Fungerar inget av detta kan du pöva ett GPS disgnostik program som Deniska kodat: http://deniska.dcemu.co.uk/bin/gps_viewer.zip

    Ibland är det bara dåliga satelitdagar helt enkelt, undrar om de har energy Powersave funktioner och släcks ned lite då och då *skratt*
    Skriv o berätta hur det gick
    Last edited by Pendragon; 2007-08-28 at 10:52.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2007
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Talking Bearbetar Checklistan ;)

    Sorry för dubbelposten .

    1. Jo, följde din guide för att extracta dem!
    2. Vet inte va det är, men tror inte jag har dem på!!
    3. Icke på
    4. Har funderat lite på detta. Borde inte 333hz ge bäst mottagning? Eller
    skadar det pspn? Men ska ändra på det!
    5. Ser fram emot denna bit! Ska gå ut på en liten promenad imorgon och jaga
    satelliter! Dom borde ju inte gå i energisparläge när solen är uppe tycker
    man .

    Kan man sedan "låsa" dessa sateliter på något sätt så man snabbare kommer kunna hitta igen sig på kartan? Blir lite bökigt annars för en som bor i buschen .

    Tackar ska du ha Pendragon, bra att du tar dig tid o hjälper oss stackare =D.
    Strålande arbete med Guider mm!!

  29. #29
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Bearnose Visa Inlägg
    Sorry för dubbelposten .

    1. Jo, följde din guide för att extracta dem!
    2. Vet inte va det är, men tror inte jag har dem på!!
    3. Icke på
    4. Har funderat lite på detta. Borde inte 333hz ge bäst mottagning? Eller
    skadar det pspn? Men ska ändra på det!
    5. Ser fram emot denna bit! Ska gå ut på en liten promenad imorgon och jaga
    satelliter! Dom borde ju inte gå i energisparläge när solen är uppe tycker
    man .

    Kan man sedan "låsa" dessa sateliter på något sätt så man snabbare kommer kunna hitta igen sig på kartan? Blir lite bökigt annars för en som bor i buschen .

    Tackar ska du ha Pendragon, bra att du tar dig tid o hjälper oss stackare =D.
    Strålande arbete med Guider mm!!
    Svar på 4:
    333Mhz ger mer störningar då PSPn avger ett elektriskt brumm "Störfält som orsakas av elektroniken" Skall man köra 333Mhz så bör man införskaffa en förlägninskabel med inbyggd ström för sin PSP-290 modul *Jag har en på ingång och om den fungerar fint tror jag Hansi kommer beställa hem ettpar stycken med Vi diskuterade det över en god indisk lunch igår iaf
    Kör cpun i 110Mhz genom att gå in i Satelit info menyn och trycka kryssspaken ned tills det ändras, eller om du kör Mapthis 0.5 som jag provade igår så lägger den sig standard på 89Mhz tills man fipplar bort den o bara kan sänka till 110Mhz *Ler stort*

    Svar på 5:
    Nej se till att alla energispar funktioner i din PSP är avslagna med
    Jobbigt att se på skärmen om den slocknar *skratt*

    Jo guiderna är bra har jag hört, både de svenska o engelska, tror jag hunnit med att uppdatera sista guiden med lite tips om man har problem med sin PSP, eller var det bara den engelska guiden jag hann med *s*
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  30. #30
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Ny information om en Extern GPS enhet samt egentillverkad kabel för PSP i första inlägget.
    Stort tack till Hansi som sponsrade mig med en Holux M1000 GPS enhet samt en fjärrkontrollskabel till PSP som ingår i Value och Gigapack annars.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Sida 1 av 3 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Hur man flashar nästan allting på 3.03 OE & 3.10 OE
    By Nicla7 in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 16:45
  2. Psp, varför funkar det inte???
    By Omega Weapon in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 11:20
  3. Nybörjare till PSP, vad kan man göra?
    By zarenpojken in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 14:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •