Sida 1 av 4 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 101

Diskussion: XBOX Original High Definition Pack Komponentvideokabel

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post XBOX Original High Definition Pack Komponentvideokabel

    Skriv gärna frågor och kommentarer om XBOX Original Komponentvideokabel här.

    Klicka här för att läsa våra XBOX/Evolution-X guider

    Klicka här för övriga avdelningar i forumet
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Om HD-upplösningar, enligt ett email från en av våra kunder. Mailet gällde ursprungligen den icke-originalkabel vi även säljer som saknar digitalutgång.

    Observera att det endast är i NTSC läge man kan få HD-upplösning, vilket kräver att man har en importerad eller modifierad XBOX.

    ======================

    Till beskrivningen av xbox-komponentsladden så skriver ni att ni gärna vill höra om det går
    att få HDTV ur xbox med den och svaret är: JA!

    Jag har använt samma sladd som den ni listar i ett par månader och den funkar
    likadant som officiella High Definition AV Pack som M$ gör med skillnaden att den officiella har digitalt ljud ut
    också.

    Har köpt den officiella sen ett par dar då jag har hemmabioreciever med digitalljudsingång. Men båda kablarna funkar likadant bildmässigt

    Dessa HDTV-upplösningar klarar xbox via komponenetanslutning:

    480p, 720p och 1080i (alltså praktiskt taget alla förutom 576p som är progressiv PAL)

    Dessa upplösningar kan användas om man sätter xboxen i NTSC-läge (med t ex Enigmah Video Switch) och sen går in i M$-dashboard och går in i videoinställningarna och väljer vilka upplösningar ens skärm/projektor klarar (480p,
    720p resp. 1080i).

    Sen är det klart!

    När man sedan kör ett spel (och har xboxen inställd på NTSC) så kommer det spelas i den högsta upplösningen det klarar och som man ställt in skärmen klarar (t ex om spelet klarar 1080i och
    du ställt in att skärmen/projjen klarar 480p och 720p så kommer det köras i 720p).

    720p ses av de flesta vara bättre, åtminstone för TV-spel, än 1080i då 720p är progressivt, så det är rekommenderat att ha 1080i avmarkerat i M$-dashboard så att 1080i-spelen körs i 720p istället

    Om skärmen/projjen man tänkt köra däremot inte klarar 720p men klarar 1080i så är 1080i bättre än 480p.

    Det är inte så många spel i dagsläget som klarar nånting högre än 480p, men det kommer fler och fler och för en lista på vilka spel som klarar vad titta på <a href="http://hdgames.net" target="_blank">http://hdgames.net</a>

    XboxMediaPlayer kommer snart få stöd för 720p och 1080i och Quake 2-portningen till xbox har redan det.

    Man kan såklart använda alla upplösningar som är icke-HDTV också med komponent, alltså 480i (standard NTSC), 576i (standard PAL) och PAL60 (som är 480i med med PAL-färgkodningssystem).
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Respekt
    22
    Antar att man måste ha HD pack sladden i xboxen innan de alternativen om 480p/720p/1080i visas i Dashboarden ?
    (har slagit om till NTSC mode med enigmah)

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ja, du måste ha HD pack eller någon annan komponentvideokabel

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Precis köpt kabeln
    men jag får svart bild på min Philips Plasma 42 tum?
    hur kommer detta sig,
    stöder inte alla plasma tv HD???
    aaaaaah vill ha hjälp

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    problem med HDTV+plasma

    Har också problem med min plasma. Får bild men vet inte om jag har HD-bild. Kanske kan vi hjälpa varandra. Verkar inte som det är så många som har koll på hela problemet i det här forumet.

    Du får gärna kontakta mig så kan vi se om vi kan hjälpa varandra.
    maltewindle@*******.com

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Respekt
    22
    Har ingen plasma TV utan en Toshiba Atrium 36" och det funkade direkt.

    1) slå över till NTSC mode med enigmahselectorn
    2) plugga in komponentkabeln
    3) gå in i dashen och slå på de upplösningarna din TV stöder (just nu är bilden rätt risig)
    4) starta om xboxen
    5) nu blev bilden helt annorlunda, mycket najs

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    swe
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    tjena alla glada..

    har bara en fråga angående den här kabeln. hur lång är den egentligen??

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kabeln består av flera delar. Dels en del med xboxkontakt i ena änden, en kort sladdstump, sedan en dosa med 5 rca-honor (yb/rb/rc och left+right) samt en optisk digitalutgång.

    Man får även med en uppsättning rca-kablar, tror dom är knappt 2 meter långa, men dessa ersätter man med den längd man egentligen behöver. Jag skall testa med 10m videokablar så fort jag får nästa leverans av hd-pack (har inte ens ett till min egen box just nu)

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    swe
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    high definition av pack

    ok. jag redan en 10m kabel där det finns composite,s-video och component i samma hölje. men där är ju han-kontakter i båda ändarna på componentkabeln. om jag beställer denna sladd, kan jag då använda min 10m sladd? hade underlättat väldigt eftersom den redan sitter i taket...

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Re: high definition av pack

    Originally posted by jordy
    ok. jag redan en 10m kabel där det finns composite,s-video och component i samma hölje. men där är ju han-kontakter i båda ändarna på componentkabeln. om jag beställer denna sladd, kan jag då använda min 10m sladd? hade underlättat väldigt eftersom den redan sitter i taket...

    Eftersom det är RCA-honor på high definition pack kommer dina 10m kablar fungera alldeles utmärkt :-)

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    swe
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    underbart. tack så mycket för hjälpen!

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    en sak som jag märkte va att om man spelar ett PAL-spel (testat med SC2 och något mer) på en NTSC-box (chippad och med hdpacken) så blir det gladeligen progressiv upplösning. sc2 gick upp i 720p. någon annan som också märkt detta?

  14. #14
    Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Respekt
    22
    Det är ju för att du satt xboxen i NTSC mode och de flesta spel känner av det och anpassar sig. Har du inte HDPacket så blir det vanlig NTSC upplösning istället då. Några få PAL spel vägrar totalt köra om du har xboxen i NTSC mode och vice versa...

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    jo. det visar ju bara att de flesta spelen är helt identiska oavsett om det är PAL- eller NTSC-version. då kanske man slipper importera NTSCspel för att få tillgång till 480p/720p.

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Jag undrar hur man kan se vilken upplösning som körs ens ??

    har satt min Enigmah-moddade xbox på NTSC, samt med M$ HD-pack och komponent till tv'n som är en Toshiba Atrium 32".

    Jag skull gärna vilja veta vilken upplösning den kör i, just nu vet jag inte om jag ser någon speciell skillnad alls på spelen.

    Har ställt i dashen för 480p samt 720p, avbockat 1080i.

    Det verkar inte funka iaf

  17. #17
    Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Respekt
    22
    Atrium modellen klarar max 480p så du kan bocka av 720p i dashen också.

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Ok, vars har du fått reda på det ??

    har letat som en gris, ringt Toshiba oxå för att försöka få tag i nån som vet, för att det inte står nå't i papperen =)

    Men om det är säkert så är det skönt att få ett svar, äntligen !

  19. #19
    Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Respekt
    22
    Läste det nånstans på nätet och testade på min Atrium 36a. Blev ingen högre upplösning än 480p. Tror det var Tony 3 eller 4 som kunde köra i 720p men bilden blev bara svart då.

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Ok, tackar då

    Jag märkte ju en viss skillnad när jag startade om efter att ha ställt allt rätt, men det blir ju fortfarande "jaggisar" på de flesta spel, märker inte samma "ooh" som jag märkte när man körde dvd-filmer i progressive scan tyvärr.

    Tror därför att det är nå't jag missat ändå. Klagar inte direkt på kvalitén iofs men det känns bara så.

    Ska dock ställa i 480p endast och testa lite mer ikväll.

  21. #21
    Registrerade
    Jun 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Respekt
    22
    Att bilden blir med "jaggig" är bara för att den är så himskans skarp. Tog ett litet tag o vänja sig vid. TVn blir mer som en monitor och visst hade högre upplösning varit guld...

    Väntar som fan på HDTV i EU...

  22. #22
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Question

    Hej, någon som vet hur man sätter om andra xboxar än enigmah- moddade till NTSC? har inte enigmah utan eXecutor.

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det spelar ingen roll hur den är modifierad, du kan använda enigmah videomode switchdisc programmet ändå.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  24. #24
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Ingen Bild PÅ Projektorn!?!? Med Komponentkabeln!!

    Köpte orginal komponentkabeln med optisk utgång.

    Hur jag än gör får jag ingen bild. Jag har sökt på forumet och försökt trixa och starta om både den och projektorn utan resultat. När jag kopplar in min dvd hittar projektorn bilden direkt.

    Jag kör NTSC och har provat både Widescreen och 4.3 , jag ska försöka prova kabeln hos min kompis som har Xbox och projektor för att utesluta kabeln.

    Har ni några tips ?

    Projektor: Infocus X1
    Xbox: version 1.3, tillverkad 2003, Flashad bios "nyare version"

  25. #25
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Projektorn kanske inte gillar 480i som boxen startar med innan du ställt om saker å ting...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  26. #26
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Efter vidare forskning är jag mer inne på din linje där Hansi, om det stämmer som du säger att Projektorn vill ha 480p istället för 480i som Xboxen skickar vid uppstart. Jag måste alltså ställa om till 1080i (HDTV)

    Hur skall jag gå till väga i dashboarden när jag inte ser något. Kan någon som har denna koppling ge mig lite vägledning i form av knapptryckningar här på forumet så jag kan ställa om den i det blinda ?
    Last edited by weasel2204; 2004-06-11 at 13:16.

  27. #27
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    39
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Hansi
    Det spelar ingen roll hur den är modifierad, du kan använda enigmah videomode switchdisc programmet ändå.
    Jag kommer att få min box moddad i helgen med ett Alladin Advanced Live. Jag vill sedan spela lite spel på min proj (sanyo z2 i 720p). Jag läste någonstans att alla chip inte klarar att ta ut detta. Se nedan text.

    Notera att endast Xbox sålda i USA stöder progressiv bild (och då endast för spel med som stöder detta - se info på omslag under "HDTV") varför europeiska Xbox-ägare har begränsad nytta av denna kabel. Vissa, men inte alla, chip till Xbox gör glädjande nog att HDTV-funktionaliteten återställs även i europeiska Xbox.

    En annan sak jag funderar på, det är om man går in i MS dash och gör inställningen för upplösningen och sedan vill man ju starta boxen med chippet. Sparas denna inställning någonstans?

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Alla chip vi säljer fungerar, inklusive aladdin. Och jag har svårt att tänka mig något chip som inte fungerar, då alla chip jag sett fungerar med enigmah videomode switch vilket är det enda som krävs för att ställa boxen i ntsc-läget...

    Vissa chip (Xenium, SmartXX) har inbyggda funktioner för att ändra till NTSC osv vilket gör det ännu enklare.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  29. #29
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    39
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Hansi
    Alla chip vi säljer fungerar, inklusive aladdin. Och jag har svårt att tänka mig något chip som inte fungerar, då alla chip jag sett fungerar med enigmah videomode switch vilket är det enda som krävs för att ställa boxen i ntsc-läget...

    Vissa chip (Xenium, SmartXX) har inbyggda funktioner för att ändra till NTSC osv vilket gör det ännu enklare.
    Tack för snabbt svar. Då räcker det för mig att köpa HD packet och en optisk kabel. Perfekt

    Om jag förstod dig rätt, så skall man inte starta boxen i orginalmode, utan starta den med chipet och kör sedan Enigmah....klart?

  30. #30
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ja, men när du väl ändrat till NTSC kan du även köra boxen i originalläge. Jag kör t.ex. vanliga europeiska original PAL spel med boxen i NTSC-läge och 480P, chippet avstängt, på LIVE :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Sida 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  2. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  3. GTA DOUBLE PACK Xbox: Problems
    By Vanderian in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2003-11-17, 08:59
  4. More about Xbox Sega Pack!
    By BabyFace in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-10-30, 13:25
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •