Vet någon om det finns en hårdvara som gör det möjligt att koppla in en TV signal i sin Xbox, så att man kan ha den som en digital video ?
Printable View
Vet någon om det finns en hårdvara som gör det möjligt att koppla in en TV signal i sin Xbox, så att man kan ha den som en digital video ?
Jag är ute efter samma sak. Jag har siktat in mig på en Hauppauge WinTV-PVR USB2.0 som jag hade tänkt koppla till Xboxen via en USB-adapter. WinTV-PVR har en inbyggd TV-tuner och producerar MPEG2 ut. Enda problemet är att hitta lämplig mjukvara att köra på Xboxen. Det verkar finnas en driver till Linux (http://pvrusb.sourceforge.net/) och i kombination med nåt PVR-program för Linux så borde det gå. Jag misstänker att det krävs en del pillande för att få det att funka, men jag är sugen på att försöka i alla fall.
Om nån annan har några tips eller idéer om detta så vore det kul att höra...
Ingen som hört nåt mer?
Vore grymt...
Jag kan ju berätta hur långt jag har kommit...
Jag har precis fått hem prylarna, xbox och TV-tuner (i fredags). Jag köpte TV-usb-lådan hos ****in som tog 1850:- plus moms. Har än så länge bara provkört den i en Windows-maskin, och kan konstatera att efter det sedvanliga installationsstrulet så funkade den riktigt bra (i Windows alltså). Jag spelade in lite TV via composite-ingången, sparade i läge MPEG2 peak 2 Mbps 480x576 (SVCD-kompatibelt), flyttade mpeg-filen till Xboxen och spelade upp den i XboxMediaPlayer. Bildkvaliteten blev då ungefär som ett VHS-band. Har man en bra signalkälla så kan man skruva upp MPEG2-bitrate för att få bättre bild, men hos mig gjorde det ingen skillnad.
Jag har inte provat den i Linux på PC:n än, återkommer med en rapport om det senare. Tyvärr funkar inte video i min Linux på Xboxen ännu (se mitt inlägg i forumet Linux på XBOX) så det dröjer nog innan jag kan prova "på riktigt".
Kort framstegsrapport.
Jaha, ikväll har jag för första gången lyckats få min Xbox att slurpa i sig MPEG2 från min Hauppauge-PVR usb2, via libusb och Debian Linux. Maskinen orkade både skriva och läsa 720x576 i cirka 3 Mbit/s samtidigt (på FATX-partitionen). Dåremot klagade Mplayer på att det gick för långsamt när jag skalade ner bilden och roterade den 90 grader också. Men det gick bra att spela in, visa på TV, och streama till en annan dator samtidigt (där jag tittar på direktsänd TV i mplayer... just nu Bette Midler på TV5 :)
Det var dock inte riktigt så enkelt som jag trodde, och det är fortfarande en massa olösta problem kvar. Till exempel så måste man koppla in Hauppauge-burken till en Windows-maskin igen om strömmen har brutits. Och hela övningen bygger på att man har spelat in en initialiseringssekvens (i Windows igen) där alla USB-transaktioner som ställer in TV-kanal, pixelupplösning, bitrate, m.m. har sparats. Så det är en bit kvar innan det går att kanalsurfa och spela in via fjärrkontrollen. Men snart så... :)
Tack för att du håller oss underrättade! :)
Du är duktig, du...
Keep up the good work!
:D
Ja håller med ovanstående talare låter mycket intressant det där projektet.. .ser med spänning fram mot vad som händer härnäst.
Inte så mycket har hänt sen sist när det gäller funktion, men jag har till slut lyckats komma på hur man initialiserar Hauppauge-burken från Linux, så man behöver inte längre koppla in den till en Windowsmaskin bara för att strömmen har varit avstängd. Det var rätt klurigt att komma på vad som behövde göras, för den delen av initialiseringen syntes inte alls i usbsnoop-loggarna från Windows.
Nu blir det lite lättare att komma vidare... jag återkommer med länk till källkod som kan kompileras under Linux så snart jag har fått lite bättre ordning på alla delarna som ingår.
För den som behöver lite extra julpyssel så finns källkod bakom länken nedan. Funkar under Linux på Xbox:
http://pvrusb2.dax.nu/