Räknar jag rätt på fläktens spänning?
Jag har roat mig med att sätta in en 80mm fläkt. Jag har inte provat hur det funkar än utan vill rådfråga någon klok innan.
Fläkten är av märket Papst modell 8412N/2GL.
Current:
Nominal Voltage: 12V
Voltage range: (8-15V)
Power Input: 0.6W
Motor:
Nominal speed: 1500 /min
Airflow: 33m³/h
Noise Level: 12 db(A)
Technical specifications:
Dimensions: 80x80x25mm
Temperature range: -20°C to +70°C
Sleeve bearing
Enligt specen så kan spänningen variera från 8-15V men har ett nominellt värde på 12V. Papst påstår vidare i sin detaljerade spec att fläktarna klara en värde mellan 50-125% av det nominella värdet. Alltså kan fläkten drivas med endast 6V eller?
Boxens matning kan max ge 7V, kommer fläkten att funka bra?
I bios är fläkten satt till 20% men detta värde styr väl endast strömstyrkan/effekten eller?
Hur bör jag göra för att få detta att funka bra? Ska jag öka 20% till 80% eller något liknande?
Någon som vet något mer om detta?
Många frågor blev det........
12V från fläkt utan H/W mod
Efter att ha läst nedanstående från XBtool dokumentationen så inser jag att det går att få 12V matning från den vanliga kontakten genom att ändra i bios:
The minimum selectable speed is 20%--which is the default Xbox fan speed. (The absolute minimum is 0, but XBtool won't set it lower than 20%.) The max speed is 100%. Internally the speed percentage will be rounded down to the nearest even number, so a setting of 25% will result in an actual setting of 24%.
I've tested the voltage at the fan header (with the fan connected and running) and got a reading of 6.80 volts at speed 20%. The voltage went up at about 0.125 volts per 2% from there, reaching 11.80 at speed 100%. I have read that the Xbox actually uses pulse-width modulation to control fan speed, so these voltages are probably just apparent voltages measured with a slow voltmeter.
Use with caution. I don't know if there are any issues with user selected speed settings. Turning it up may help cooling but if the Xbox automatically shifts up the speed when it gets hot (does it?) then that feature could become disabled. Setting it too high could reduce fan life.
Resultatet ok men ej bra!
Testade först med orginal fläkten.
Lät boxen gå i en timme och fick följande värden:
M/B 42
CPU 56
HDD 43
Testade sedan med Papst fläkten.
Lät boxen gå i en timme och fick följande värden:
M/B 48
CPU 58
HDD 46
Slutsats är att Papst 19dB fläkt inte riktigt orkar kyla lika bra som orginal fläkten men värdena är helt ok.
Fläkten är dock mycket tystare än orginalet.
Re: Monterat men ej testat
Citat:
Originally posted by brusa
Föresten så har jag beställt XBCase från Tyskland. En låda som man får plats med 2 fläktar och 2 hårddiskar plus en massa annat. Så denna fläkt mod kommer endast användas i en vecka.
Sök på XBCase på internet om ni är intresserade!
Klart snygg låda.... ska nog ta o beställa mig en när jag kommer hem från USA om en månad (Semester :D )