Ska köpa Xbox, vilket chip ska jag välja, Alladin eller Xecuter???
Hittar inte svar på vad som är bäat och skillnaden på forumet trots att jag söker... Om ni hittar en tråd så lägg gärna en länk som svar här.
Tack!
Printable View
Ska köpa Xbox, vilket chip ska jag välja, Alladin eller Xecuter???
Hittar inte svar på vad som är bäat och skillnaden på forumet trots att jag söker... Om ni hittar en tråd så lägg gärna en länk som svar här.
Tack!
den ända skillnade jag vet är xecuter har 512 i minne (lr är det 1024?) medans aladdin bara har 256......
annars är det en smaksak....
det är ju BIOSen som bestämmer vad en xbox kan göra å inte göra :)
Ålrajt, det ser jag ju nu när jag dristar mig till att läsa om chippen i butiken :rolleyes:
Alladin Advance har 256K bios och Xecuter "rymmer upp till 2x512K biosar".
Varför "rymmer upp till..."? Vad är skillnaden för mig som användare och vad vinner jag på att köpa en box chippad med Xecuter?
det är att du kan ha "flera" BIOSar å på så sätt fortfarande boota boxen om du råkar "flasha fel".......
Ok, vet nån skillnaden på Alladin Advance v3 och Alladin Advance Plus?
Det är alladin advance plus som vi levererar.
Fördelarna med Aladdin är att man chippet är på eller av beroende på hur länga man håller inne powerknappen och indikeras också av färgen på lampan runt ejectknappen (därmed inga externa modifieringar heller för switchar). Det är dessutom billigt. Nackdelen är att dess minne är bara på 256kB vilket medför att man bara kan ha ett bios på chippet. På Xecuter kan man har flera. En annan nackdel med aladdin är att om en flashning (inprogrammering) misslyckas så går det inte att starta chippet innan man har fått bioskretsen omflashad (ta ut den ur chippet och skicka in den), och detta är oftast ingen man kan göra själv. Har man Xecuter kan man ju bara starta med ett av dom andra biosen och försöka igen.
Kortfattat Aladdin är ett billigt instegschip om man bara kräver att få se lite filmer och spela lite spel, Xecuter är lite mer "hardcore" och är om man vill kunna ha många olika bios och externa switchar etc. samt lite mer säkerhet vid flashning. Som andra har nämnt kan alla chip göra samma sak, det har med vilket bios man har på dom att göra.
Jag skrev mer men jag fick upp en sidan kan inte visas när jag tryckte på skicka vilket gjorde att allt jag skrev försvann o jag pallar inte skriva om allt igen. Detta händer ganska ofta Hansi.
Man kan ta ut det flasha den i ett annan alladin sockel som sitter i en annan xbox precis som man kan med X2.3 lite/pro
ehm. xecuter har inga socklade bios kretsar. man kan dock programmera om det från datorn.
Om man monterar dom på pinheader så swappar man ut hela chippet
haha. ja.
Jag har tillochmed installerat ett Aladdin Advance med pin header en gång. Ett bra sätt om man vill uppgradera senare.
Japp, vi har också börjat installera aladdin advance med pinheader.
härmapor :P
Äh man tar ut x2 chipet sitter ju en sladd imellan som man lossar sen sätter man in den i en anna xbox med x2.1-2.3 chip flashar ..klart lätt som en plättCitat:
Original inlägg av natno
på x2 pro följer ju en kontakt med så man kan flasha från datorn direkt.
Jo men 2.1 LITE har ingen sådan, men 2.3 LITE har ju en USB adapter man kan flasha fr PC, men har man varken eller så kan man göra som jag beksrev det.
exakt. de e ju inte alla som har tillgång till en annan chippad xbox.
polare har ju eller.........du e ensam om det? :rolleyes:
jag har ju flera egna. annars e jag ganska ensam om det, ska övertala mina vänner att chippa sina nu :)
hur många har du & hur lång e den? :D
haha. jag har 3 sammanlagt för tillfället. och den är **** :)