Feedback om EXecFTPs (bug i kataloghantering)
slicstik:
Jag hoppas att du läser detta forum fortfarande, eftersom jag har litet feedback angående ExecFTPs. Mitt främsta problem just nu är att det tycks vara något fel i hur ExecFTPs lläser MC-katalogen. Om rotkatalogen innehåller exakt 20 eller 21 foldrar så redovisar ExecFTPs detta som en TOM rotkatalog. Det gör på ett sätt ingen skillnad om det är ExecFTPs eller PS2-browsern som lagt dit den tjugonde foldern, men så snart den finns där så tappar ExecFTPs bort hela kataloglistan...!!!
I detta läge startar jag naturligtvis om PS2-an och kollar att foldrarna finns kvar, genom den vanliga PS2-browsern, och då finns de där, så det är bara ExecFTPs som inte kan se dem. (Andra applikationer (som LaunchELF) hittar allting som de ska.)
Notera dock att om jag kopierar dit några foldrar till med PS2-browsern, så kan ExecFTPs på nytt se katalogen vid senare körning, fast nu uppstår då samma problem igen om jag raderar foldrar så att antalet sjunker under 22.
Jag misstänker starkt att problemet är cykliskt och att samma problem även skulle upprepas vid ett mycket högre antal foldrar (tex: 40 eller 60) fastän risken för detta minskas av kortens begränsade minnesarea.
Jag har testat 20-gränsen flera gånger, med total rensning av minneskortet emellan, utförd av PS2-applikationen MCKiller, så det bör inte bero på någon trasig fil eller dylikt.
Observera att det finns en mycket allvarlig risk för de användare som är omedvetna om det här problemet. Om de lägger flera foldrar samtidigt i FlashFXP's uppladdningskö, och någon av de tidigare av dessa foldrar utökar rotkatalogen till tjugo objekt, då kommer den följande nog att skriva sönder de 'osynliga' foldrarna, eftersom ExecFTPs då betraktar alla katalogpositioner som 'lediga'. Detsamma gäller ju också de som inte nyttjar kön, om de inte inser att de måste sluta ladda upp saker när katalogen blir 'osynlig'.
Jag hoppas att du snabbt kan hitta och fixa denna bug, eftersom din FTP-server är
ett av mina viktigaste verktyg för att hantera PS2-ans hårddisk och minneskort.
Vad gäller upload till hårddisken så har jag fått en del omotiverade låsningar, men de antar jag att du redan är medveten om, och tyvärr kan jag inte redovisa några meningsfulla detaljer om dessa fel, utom att de nästan alltid händer vid overföring av större filer. Men det kan ju helt enkelt bero på sammanhanget att större fil => längre tid => fler tillfällen för ett fel att inträffa. I praktiken innebär detta att filer på ett par megabyte eller mer ALLTID får ExecFTPs att låsa sig för mig... Men jag både hoppas och tror att detta kommer att elimineras i senare releaser. Programmet är ju faktiskt inte så gammalt än, och litet 'barnsjukdomar' brukar det ju bli.
MvH: dlanor