Aladdin Advance LIVE programmerare (uppdate: Super Aladdin)
Aladdin Live Programmerare V1
För att kunna flasha ett Aladdin chip så behöver du detta:
Ett ?Aladdin Advance Live Plus?-chip (Aladdin Advance LIVE 256K XBOX chip).
En ?Aladdin Live Programmerare V1? (Aladdin Advance LIVE programmerare).
Flashprogrammet ?Aladdin Live Driver?.
En liten elektronikkabel.
Instruktioner
1. Sätt chippet på programmeraren så kortet pekar utåt.
2. Löd fast en liten kabel mellan PIN25 på programmeraren till BT på chippet. Kabeln kan vara ganska lång.
http://www.project-design.com/aladdi...ad/BTtoGND.jpg
3. Starta programmet Aladdin Live Driver.
4. Koppla in programmeraren i paralellporten. Den har ingen ström nu så det är ingen fara.
5. Koppla sedan in strömmen med USB-kabeln. Vänta cirka 5 minuter. Sedan ska Aladdin Live Driver visa att ett Aladdin chip är hittat. Oftast behöver man inte ändra LPT1 inställningen för att det ska funka.
6. Tryck sedan på ?Program?. Sedan ?Write?. Ladda ditt bios med ?Open File?. Tryck sist på ?Write?. Det går olika snabbt beroende på din CPU. På våran långsammaste dator här tog det 70 minuter.
Fotnot: Det finns en variation av programmeraren och chippet som heter Super i namnet. Det är dock ingen skillnad på chippen funktionsmässigt och man kan använda båda programmerarna på vilket av chippen man vill.
Funkar det med Aladdon Advanced 64?
Hej
Jag står i färd med att försöka ladda in en bios med min nyinköpta aladdin live programmerare. Är det någon som vet om man kan använda den till ett advanced 64 chipp? Det finns ingen sockel på det chippet. När jag köpte chippet sa de att det skulle funka. Hur? frågar jag mig. Sedan har jag en fråga till. Om ens chip redan är fastlött i boxen, måste man då löda loss det för att kunna flashe biosen?
Frågor om Aladdin programmeraren
Dumma frågor kanske..
1. Kan man flasha med Aladdinchipet monterat i xboxen ?
Man behöver alltså inte ta loss någon kabel t.ex kabeln som stitter på BT och går till xboxen
2. USB kontakten stoppas in i PC´n ? (Föratt få ström till programmeraren)
/olabos