-
ps2 dör efter en stund
Hej,
Jag köpte en ny ps2:a runt jul och fick ett messiah2 installerat av er.Sen nån dag tillbaka, hinner jag knappt starta upp ett spel innan ps2an dör och reset knappen börjar blinka, för att sedan lysa konstant rött - Det gåt bra att starta upp efter det, men samma sak händer ett par minuter senare..Vad är fel?
-
Överhettning/krypström. Det ligger troligen lite lödtenn och trycker mellan några lödpunkter på moderkortet. Kanske var lödningen lite små taskig och efter att konsollen stått ett tag och hettats upp så smälte det ut. Hade samma problem när en kompis skulle installera messiah på min...sen skickade jag den till PSXCARE så löste de allt.
Så som jag har förstått det så har PS2 ett inbyggt säkerhetssystem...blir det för varmt så stänger den helt enkelt av sig. Starta inte den fler gånger, skicka in den till PSXCARE istället, går nog på lödgarantin.
-
Att lödtennet skulle smälta låter minst sagt otroligt. Tenn harr ett smältintervall mellan c:a 180-190 grader. Skulle det bli så varmt i din ps2:a har du garanterat andra problem. Mer troligt är det att isoleringen på en tåt mellan chippet och mobot kommit i kläm/smält och kommit i kontakt med fel punkt. Detta hände mej och det tog c:a en vecka innan problemet uppstod. Det var snabbt löst genom att byta ut den taskiga tåten.
-
Brukar vara fläktkabeln som trillat loss (eller aldrig blivit isatt!) när man får detta problem. Snurrar inte fläkten så är det det som är problemet.
-
Helt riktigt!!Fläkten snurrar ju inte ens...Är det svårt att fixa?
-
Nej, men du skall låta oss fixa den, river du garantisigillet så ryker alla våra garantier.