-
Problem med Bios
Jag har precis instalerat ett Duo x2. När jag sedan startar det med en bränd superdisc(cdrw) så kommer bara den vanliga starten upp och säger att X-boxen inte kan läsa skivan.
Går det att flasha bioset genom att koppla in hårddisken till pcn, förbereda den där och sedan koppla tillbaka den till x-boxen? eller måste bioset redan vara instalerat innan den kan läsa in ngt från hårddisken? Vet inte riktigt hur jag ska börja felsökningen. Kan man på ngt sett se om jag lött in chippet korrekt trots att det levererades utan bios?
Som jag ser det så kan det bara vara följande fel:
Fel på chippet
Fel på instalationen av chippet
Fel cdrw-skiva
Tack på förhand!
-
95% chans fel på monteringen (d0 eller bt)
5% chans fel på chippet
Skivan kan du ändå inte använda innan chippet vaknat och visar dig en skärm med "cromwell" eller "flashbios" (beroende på hur du ställt switchen)
-
Enligt försäljaren i butiken hos er så fanns det inget bios inlagt över huvud taget på chipet. Om jag förstår dig rätt så ligger det alltså cromwell på den iallafall? Spelar det ngn roll om jag har switchen på bank ett eller två?
-
Senaste cromwell i ena läget, senaste flashbios i andra läget.
Vissa boxar gillar av någon anledning inte flashbios, då får man köra cromwell som inte har lika många alternativ för att flasha (flashbios har stöd för network flashning, flash med bios från hårddisken samt flash från cd. Cromwell har bara stöd för flash från cd.)
-
Efter att ha tittat lite på vad det kan vara med ledning av att du trodde felet låg i lödningen och då troligtvis i ngn av punkterna d0 eller bt. Så är det så att om jag vickar lite på sladden ansluten till moderkortet så bootar den anorlunda. Den kommer inte igång direkt utan hackar lite först. Sedan nollställer den klockan efter varje omstart. Är det troligt att det är punkten d0 på moderkortet som är problemet? Villl helst inte pilla för mycket där i onödan om jag kan slippa. Kanske var det dumt att ge sig på det här från början.
-
På något sätt hamnade inte jag som författare av inlägget ovan, vilket borde varit fallet.